Ik heb de volgende routers bekeken:
Asus RT-AC3200
Netgear nighthawk X6 R8000
Linksys MAX-Stream EA8500
Dat zijn dure - en erg verschillende - beesten
De eerste twee hebben twee 5GHz radio's en beloven hogere snelheden door drukte in 5GHz te verminderen (want helft van apparaten op ene radio, andere helft op andere). Dat is erg nuttig als je bijzonder veel 5GHz-apparaten hebt. Zo niet geeft het exact 0,0 meerwaarde over vergelijkbare (en goedkopere) APs met maar een enkele radio. Ik lees weinig in je verhaal om zo'n apparaat te rechtvaardigen.
De laatste heeft een enkele radio, maar wel eentje met 4 antennes en MU-MiMo. Dat laatste is een andere techniek om drukte op je eigen netwerk tegen te gaan, maar dat lijkt wederom weinig zoden aan de dijk te zetten. Bovendien werkt MU-MiMo alleen met clients die het ook ondersteunen en die zijn er nauwelijks. Maar in dit geval heb je wel degelijk wat aan die 4 antennes, want daarmee kan hij zwakkere signalen ontvangen dan eentje met 3 of minder antennes, en door wat wiskundige foefjes kan het beter om hoeken en door smalle openingen reiken.
Met andere woorden, deze laatste is absoluut superieur. Enige vergelijkbare is de Asus AC87U. Ik ken de EA8500 niet, de AC87U heb ik zelf liggen. Qua rauwe snelheid biedt het weinig meer dan de veel goedkopere AC66U (die ik ook heb), maar de dekking is beduidend beter.
Toch vraag ik met af of zo'n beest zin heeft. Je hebt namelijk veel meer aan een competent apparaat op de juiste plek dan de allerbeste apparaat op een mindere plek. En dat apparaat moet goed aangesloten zijn of het heeft helemaal geen zin

Voor een meisje weet ik er iets vanaf maar net niet genoeg

Kan iemand mij adviseren wat in onze situatie de beste keuze is? En waarschijnlijk moet ik het signaal op de bovenverdieping ook weer versterken. Met wat voor wifi extender kan ik dat het beste doen afhankelijk van de keuze van de router?
"WiFi versterken" bestaat niet. Die "Extenders" (geen technische term, kan onder de motorkap werkelijk van alles betekenen) zijn waarschijnlijk repeaters. Die vangen signalen van je WiFi-netwerk op en zenden ze opnieuw uit.
Dat kun je heel simpel zien als twee mensen die via een derde een gesprek proberen te voeren. Jij wil met mij praten, maar tussen ons in staat Henk. Alles wat jij aan mij wilt vertellen moet je eerst aan Henk vertellen, dan vertelt Henk het aan mij. Zo lang jij met Henk praat kan ik niet terugpraten, zolang ik met Henk praat kun jij niet terugpraten. Dus ons gesprek duurt twee keer zo lang dan als er geen Henk tussen zat. Als wij elkaar niet rechtstreeks kunnen verstaan voegt Henk misschien iets toe, maar hij vertraagt de boel altijd.
Zo ook repeaters dus. Soms (maar veel minder vaak dan mensen graag zouden willen) kunnen ze nut hebben om signaal te krijgen op plekken waar het anders niet komt, maar altijd ten koste van minimaal de helft van je bandbreedte. Als je dus richting de 500Mbps wilt kun je die dingen vergeten.
Met snelheden als dit moet je vooral goed plannen. Om te beginnen moet je gaan denken alsof je met een zakelijk netwerk te maken hebt of zelfs zelf een internetprovider bent. Dat soort netwerken hebben een backbone - een snelle, eenvoudige en bovenal betrouwbare netwerk om afstanden te overbruggen - en een access netwerk, waarmee klanten aangesloten worden. Jij gaat binnenhuis hetzelfde nodig hebben: een backbone die van je modem/router een snelle, betrouwbare verbinding naar de bovenverdieping vormt, en vervolgens een access netwerk om je apparaten daaraan te verbinden.
Access gaat voor draadloze apparaten natuurlijk via WiFi. Apparaten op vaste plekken (Playstation, iMac, streamers etc) kun je voor dit soort snelheden echt veruit het beste bedraad aansluiten.
Voor WiFi moet je werken met Access Points (AP's). De eisen daaraan zijn vooral dat ze je gewenste snelheid kunnen halen (500Mbps). Dat vraagt om WiFi-ac en minimaal twee maar liefst drie antennes (3x3). Daarnaast wil je niet dat je verschillende AP's elkaar storen. Om dat in WiFi-ac te vermijden en toch op volle snelheid te kunnen werken moet je DFS hebben. Tenslotte is het handig als je een manier hebt om te zorgen dat apparaten overschakelen van de ene netwerk naar de andere. Technisch heet het 'RSSI disconnect' maar het wordt vaak als "Roaming Assist" oid gemarket.
Vervolgens de backbone. Wat je nu doet is WiFi daarvoor gebruiken. Dat is ongeveer slechtst denkbare oplossing, want storingsgevoelig en niet snel genoeg, zeker niet als backbone en access zelfde netwerk delen (leve de repeaters

). Powerline is nauwelijks beter, bovendien wordt het erg misleidend aangeprezen. Een "500Mbps" set zal doorgaans niet boven de 100Mbps en soms niet eens boven de 5Mbps halen. Zelfs de beste Powerline zal onder goede omstandigheden waarschijnlijk niet meer dan 250Mbps halen, en onder mindere omstandigheden een fractie daarvan. Ik heb hier een "1200Mbps" set die 70Mbps haalt. Genoeg voor mijn doelen, maar dus verre van 500Mbps.
Wat komt wel in de buurt?
- Goedkoopst, simpelst, betrouwbaarst en snelst is Cat5e of beter Ethernetkabel. 15m kost nog geen EUR 10.
- Enig alternatief dat 500Mbps benadert, is MoCA 2.0. Daar kun je betrouwbaar boven de 400Mbps mee halen. Het werkt natuurlijk alleen als je coaxkabel naar boven hebt en dan moet je twee vrij dure kastjes kopen; enige op markt in NL momenteel is de Hirschmann MOKA32.
Voeg dat samen en dan kom ik uit op volgende suggestie:
1) zorg voor een netwerkkabel naar boven.
2) neem twee routers met de gewenste features, plaats eentje beneden als router, de ander als access point instellen (zie
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point ) en boven hangen.
3) alles wat bedraad op een van de twee apparaten aangesloten kan worden ook bedraad aansluiten.
4) genieten van 500Mbps bedraad en draadloos op beide verdiepingen
Qua router/AP zou ik uitkomen op de Asus RT-AC68U als minimale keuze waar alles in zit. De Linksys EA8500 of Asus RT-AC87U zijn superieur, maar om gelijk twee van die monsters te kopen is wel erg duur...