Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij zijn net overgestapt van Ziggo naar KPN (glasvezel 500/500) We hebben nu een oudere Apple extreme router die deze snelheid niet zo goed aan kan.
Ik ben op zoek naar een router die deze snelheid aan kan en gelijktijdig gebruik van diverse devices, denk aan:
PlayStation, 4 tablets, 4 Iphones, 2 Macbooks, Imac, HD streamen via Chromecast etc.

De Apple extreme is nu bedraad aangesloten op de Experiabox van KPN en het signaal van de Extreme wordt op andere verdiepingen versterkt met een Apple express.

Ik heb de volgende routers bekeken:

Asus RT-AC3200
Netgear nighthawk X6 R8000
Linksys MAX-Stream EA8500

Voor een meisje weet ik er iets vanaf maar net niet genoeg ;) Kan iemand mij adviseren wat in onze situatie de beste keuze is? En waarschijnlijk moet ik het signaal op de bovenverdieping ook weer versterken. Met wat voor wifi extender kan ik dat het beste doen afhankelijk van de keuze van de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:13
Lekker die asus kopen, verder naar boven een utp kabel leggen, en daar een AP plaatsen,

Repeaters en powerline rommel ver bij uit de buurt blijven, geven vaak niet het gewenste resultaat

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Je hebt nog een veel groter probleem, namelijk die range extender(s). Range extenders halveren niet alleen je snelheid, ze zitten elkaar ook constant in te weg.

Op de verdiepingen wil je eigenlijk access points met vaste verbindingen, hiervoor zul je netwerkkabels moeten trekken. Om dat volledig draadloos te doen is altijd suboptimaal.

De routers die je hebt uitgekozen zijn een tikkeltje overkill, je bent veel beter af met één AC1750/1900 router voor beneden, en één AC1750/1900 access point voor de tweede verdieping.

Op de 5GHz band heb je over het algemeen veel minder last van storingen dan op de veelgebruikte 2.4GHz band. Op 5GHz kun je met 802.11ac ook de hoogste (theoretische) snelheden behalen. Kies voor je 5GHz netwerk ook altijd een andere naam, zodat je de twee netwerken makkelijk kunt onderscheiden.

[ Voor 22% gewijzigd door donny007 op 21-06-2015 12:28 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
Hier kan je in een overzicht de performance zien van verschillende routers: http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/view

Belangrijk om vol gebruik te kunnen maken van de KPN 500/500 is dat de WAN -> LAN en de LAN -> WAN hoger zijn dan 500. Er is dus genoeg keus voor niet al teveel geld!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb de volgende routers bekeken:

Asus RT-AC3200
Netgear nighthawk X6 R8000
Linksys MAX-Stream EA8500
Dat zijn dure - en erg verschillende - beesten :o

De eerste twee hebben twee 5GHz radio's en beloven hogere snelheden door drukte in 5GHz te verminderen (want helft van apparaten op ene radio, andere helft op andere). Dat is erg nuttig als je bijzonder veel 5GHz-apparaten hebt. Zo niet geeft het exact 0,0 meerwaarde over vergelijkbare (en goedkopere) APs met maar een enkele radio. Ik lees weinig in je verhaal om zo'n apparaat te rechtvaardigen.

De laatste heeft een enkele radio, maar wel eentje met 4 antennes en MU-MiMo. Dat laatste is een andere techniek om drukte op je eigen netwerk tegen te gaan, maar dat lijkt wederom weinig zoden aan de dijk te zetten. Bovendien werkt MU-MiMo alleen met clients die het ook ondersteunen en die zijn er nauwelijks. Maar in dit geval heb je wel degelijk wat aan die 4 antennes, want daarmee kan hij zwakkere signalen ontvangen dan eentje met 3 of minder antennes, en door wat wiskundige foefjes kan het beter om hoeken en door smalle openingen reiken.

Met andere woorden, deze laatste is absoluut superieur. Enige vergelijkbare is de Asus AC87U. Ik ken de EA8500 niet, de AC87U heb ik zelf liggen. Qua rauwe snelheid biedt het weinig meer dan de veel goedkopere AC66U (die ik ook heb), maar de dekking is beduidend beter.

Toch vraag ik met af of zo'n beest zin heeft. Je hebt namelijk veel meer aan een competent apparaat op de juiste plek dan de allerbeste apparaat op een mindere plek. En dat apparaat moet goed aangesloten zijn of het heeft helemaal geen zin :o
Voor een meisje weet ik er iets vanaf maar net niet genoeg ;) Kan iemand mij adviseren wat in onze situatie de beste keuze is? En waarschijnlijk moet ik het signaal op de bovenverdieping ook weer versterken. Met wat voor wifi extender kan ik dat het beste doen afhankelijk van de keuze van de router?
"WiFi versterken" bestaat niet. Die "Extenders" (geen technische term, kan onder de motorkap werkelijk van alles betekenen) zijn waarschijnlijk repeaters. Die vangen signalen van je WiFi-netwerk op en zenden ze opnieuw uit.

Dat kun je heel simpel zien als twee mensen die via een derde een gesprek proberen te voeren. Jij wil met mij praten, maar tussen ons in staat Henk. Alles wat jij aan mij wilt vertellen moet je eerst aan Henk vertellen, dan vertelt Henk het aan mij. Zo lang jij met Henk praat kan ik niet terugpraten, zolang ik met Henk praat kun jij niet terugpraten. Dus ons gesprek duurt twee keer zo lang dan als er geen Henk tussen zat. Als wij elkaar niet rechtstreeks kunnen verstaan voegt Henk misschien iets toe, maar hij vertraagt de boel altijd.

Zo ook repeaters dus. Soms (maar veel minder vaak dan mensen graag zouden willen) kunnen ze nut hebben om signaal te krijgen op plekken waar het anders niet komt, maar altijd ten koste van minimaal de helft van je bandbreedte. Als je dus richting de 500Mbps wilt kun je die dingen vergeten.

Met snelheden als dit moet je vooral goed plannen. Om te beginnen moet je gaan denken alsof je met een zakelijk netwerk te maken hebt of zelfs zelf een internetprovider bent. Dat soort netwerken hebben een backbone - een snelle, eenvoudige en bovenal betrouwbare netwerk om afstanden te overbruggen - en een access netwerk, waarmee klanten aangesloten worden. Jij gaat binnenhuis hetzelfde nodig hebben: een backbone die van je modem/router een snelle, betrouwbare verbinding naar de bovenverdieping vormt, en vervolgens een access netwerk om je apparaten daaraan te verbinden.

Access gaat voor draadloze apparaten natuurlijk via WiFi. Apparaten op vaste plekken (Playstation, iMac, streamers etc) kun je voor dit soort snelheden echt veruit het beste bedraad aansluiten.

Voor WiFi moet je werken met Access Points (AP's). De eisen daaraan zijn vooral dat ze je gewenste snelheid kunnen halen (500Mbps). Dat vraagt om WiFi-ac en minimaal twee maar liefst drie antennes (3x3). Daarnaast wil je niet dat je verschillende AP's elkaar storen. Om dat in WiFi-ac te vermijden en toch op volle snelheid te kunnen werken moet je DFS hebben. Tenslotte is het handig als je een manier hebt om te zorgen dat apparaten overschakelen van de ene netwerk naar de andere. Technisch heet het 'RSSI disconnect' maar het wordt vaak als "Roaming Assist" oid gemarket.

Vervolgens de backbone. Wat je nu doet is WiFi daarvoor gebruiken. Dat is ongeveer slechtst denkbare oplossing, want storingsgevoelig en niet snel genoeg, zeker niet als backbone en access zelfde netwerk delen (leve de repeaters :X ). Powerline is nauwelijks beter, bovendien wordt het erg misleidend aangeprezen. Een "500Mbps" set zal doorgaans niet boven de 100Mbps en soms niet eens boven de 5Mbps halen. Zelfs de beste Powerline zal onder goede omstandigheden waarschijnlijk niet meer dan 250Mbps halen, en onder mindere omstandigheden een fractie daarvan. Ik heb hier een "1200Mbps" set die 70Mbps haalt. Genoeg voor mijn doelen, maar dus verre van 500Mbps.

Wat komt wel in de buurt?
- Goedkoopst, simpelst, betrouwbaarst en snelst is Cat5e of beter Ethernetkabel. 15m kost nog geen EUR 10.
- Enig alternatief dat 500Mbps benadert, is MoCA 2.0. Daar kun je betrouwbaar boven de 400Mbps mee halen. Het werkt natuurlijk alleen als je coaxkabel naar boven hebt en dan moet je twee vrij dure kastjes kopen; enige op markt in NL momenteel is de Hirschmann MOKA32.

Voeg dat samen en dan kom ik uit op volgende suggestie:

1) zorg voor een netwerkkabel naar boven.
2) neem twee routers met de gewenste features, plaats eentje beneden als router, de ander als access point instellen (zie [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point ) en boven hangen.
3) alles wat bedraad op een van de twee apparaten aangesloten kan worden ook bedraad aansluiten.
4) genieten van 500Mbps bedraad en draadloos op beide verdiepingen :)

Qua router/AP zou ik uitkomen op de Asus RT-AC68U als minimale keuze waar alles in zit. De Linksys EA8500 of Asus RT-AC87U zijn superieur, maar om gelijk twee van die monsters te kopen is wel erg duur...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 16:46
Zou gewoon een goede router nemen (zie dion_b) en dan een fatsoenlijke access point er bij voor boven (bedraad aangesloten). Imo jammer als je een super (dure) router tot AP degradeert :)

De meeste van je genoemde apparaten zullen sowieso in de verste verte geen 500 Mbps halen, ongeacht de router.
Je kunt je afvragen wat je uberhaupt zou hebben aan 500 Mbps op een Chromecast / Tablet / telefoon..

Verder zoveel mogelijk bedraad (UTP) aansluiten, kan niks tegenop en ontlast bovendien de WiFi bandbreedte voor de andere apparaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat gezegd, MacBooks hebben uitstekende WiFi aan boord en als het recente zijn (met WiFi-ac) halen ze met twee vingers in hun neus 500Mbps.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
+ in dezelfde ruimte zit als de router/AP. Je haalt geen 500Mbps meer met 2x2 MiMo 80MHz ac (Macbook Air bv) als er ook maar een muur tussenzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik kan hier je thuis situatie niet bepalen maar: Laat, wanneer mogelijk, je Apple wireless devices met een "airport" connecten en niet met een willekeurig AP van een andere fabrikant.

Veel AP's kunnen niet goed overweg met de agressieve manier van DHCP welke Apple devices hanteren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > CAA

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23
:)

[ Voor 99% gewijzigd door wvkreg op 02-07-2015 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:02
Heb nu een Nighthawk R7000.
Maar ik zit deze router de Asus RT-AC3200 ook te overwegen, en dan vooral voor de eigen VPN-server mogelijkheid voor iOS en Android apparaten.
Weet niet of ie VPN voor Windows-Phone ook aankan.
R7000 ondersteunt alleen VPN voor o.a. Windows laptops....
Geen iOS en Android tot heden.
Heb hier ook nog een oude WNDR3700 liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostAccess
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-08 13:10
Hey ik zou als ik jou was de router laten voor wat het is en een losse antenne kopen als je wat geld er voor over hebt is dit echt een goeie keus: pakedge W7. onderstend 5Ghz en 2.4Ghz en heeft een enorm bereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MadButcher schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 21:22:
Heb nu een Nighthawk R7000.
Maar ik zit deze router de Asus RT-AC3200 ook te overwegen, en dan vooral voor de eigen VPN-server mogelijkheid voor iOS en Android apparaten.
Weet niet of ie VPN voor Windows-Phone ook aankan.
Heb hier ook nog een oude WNDR3700 liggen.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je met deze topickick /. kaping wil bereiken ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProphet
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 16:07

TheProphet

unifi-forum.nl

MadButcher schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 21:22:
Mijn R7000 doet prima VPN op alle platformen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
TheProphet schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 13:14:
[...]

Mijn R7000 doet prima VPN op alle platformen 8)7
Met alternatieve firmware zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProphet
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 16:07

TheProphet

unifi-forum.nl

MadButcher schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 09:47:
[...]

Met alternatieve firmware zeker?
Nee, zo stock als maar kan, nooit probs mee gehad iOS/Android. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
TheProphet schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:49:
[...]

Nee, zo stock als maar kan, nooit probs mee gehad iOS/Android. 8)
Hoe dan? En ik bedoel de router zelf als VPN-server.
Pagina: 1