Advies voor 5.1 receiver - budget 300-500

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:49
Ik zoek een?
Receiver voor 5.1 set-up

Wat is je budget?
300-500 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zie onderstaand verhaal

Wat heb je zelf al gevonden?
Denon AVR-X1100W en Denon AVR-X2100W

Welke vragen heb je hier nog over?
Een week geleden heb ik twee maal een boston acoustics a26 aangeschaft. In eerste instantie wil ik hier een 2.1 opstelling mee maken met als sub de Canton Sub 8.2. In de toekomst wil ik hier waarschijnlijk nog een center bij kopen (boston acoustics a225c?) en 2 rear speakers (waarschijnlijk ook gewoon A26's). Ik heb nog geen receiver en ik zoek er nu een.

Mijn budget is niet heel hoog (het liefst tussen de 300 en 500 euro). Ik heb opzich niet heel veel wensen m.u.v. het fatsoenlijk aansturen van mijn toekomstige 5.1 speakerset. Ik heb geen 4K TV, 4K upscaling of ondersteuning voor hdcp 2.2 heb ik niet nodig.

Mijn oog is gevallen op de Denon AVR-X1100W die, waarschijnlijk vanwege het nieuwe model, schappelijk geprijst is. Ik zie ook de X2100W in de pricewatch staan en zit eigenlijk tussen deze twee te twijfelen.

Het probleem is dat ik niet weet wat nu het prijsverschil van ruim 200 euro verantwoord tussen deze twee modellen. Als ik de specificaties vergelijk zijn deze vrijwel gelijk m.u.v. 4K upscaling wat de 2100 wel heeft en de 1100 niet.

Edit: Uit deze review haal ik dat er maar 2 HDMI 2.0 poorten zijn, de overige 4 zijn 1.4.
However, only two of the AVR's six HDMI ports are HDMI 2.0 compatible. Make the step up to Denon AVR-2100W and you'll find that all of the ports are 2.0 compliant. It's one of this box's most important limitations.
Dit is voor mij ook geen probleem c.q. argument om 200 euro meer uit te geven.

Is de 1100W een goede keuze? Zijn er misschien betere modellen? De Onkyo TX-NR636 valt er qua prijs precies tussen en lijkt wat meer vermogen te geven. Ik lees echter zo her en der vervelende gebruikservaringen met Onkyo, met name HDMI boards die het lijken te begeven.

Kan iemand mij adviseren danwel mijn keuze bevestigen? Alvast bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door IceM op 22-06-2015 08:50 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Subtiele kick .. iemand die hier wat over kan zeggen?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

IceM schreef op zondag 21 juni 2015 @ 11:10:
Mijn budget is niet heel hoog (het liefst tussen de 300 en 500 euro). Ik heb opzich niet heel veel wensen m.u.v. het fatsoenlijk aansturen van mijn toekomstige 5.1 speakerset. Ik heb geen 4K TV, 4K upscaling of ondersteuning voor hdcp 2.2 heb ik niet nodig.
Als je niet veel geeft om oudere specificaties kan je ook naar een voorloper kijken. Tweedehands is dat veelal geen probleem, nieuw (old stock) kan lastig worden. Maar tweedehands haal je altijd wel meer product voor minder geld.
Het probleem is dat ik niet weet wat nu het prijsverschil van ruim 200 euro verantwoord tussen deze twee modellen. Als ik de specificaties vergelijk zijn deze vrijwel gelijk m.u.v. 4K upscaling wat de 2100 wel heeft en de 1100 niet.
Op de site van Denon kan je tot drie receivers naast elkaar zetten je krijgt dan de volgende verschillen naar boven:
Energieverbruik (max) van de X1100w is 430 Watt ten opzichte van 500 Watt voor de X2100w
Wat dan te verklaren is door het vermogen wat de X2100w iets meer kan leveren.
X2100w heeft "Pure Direct" en "High Grade Audio Components", de X1100w niet.
X2100w heeft meer HDMI in- en uitgangen met de door jouw aangehaalde 4K upscaling.
En verder nog wat meer in- en uitgangen voor de X2100w.

Als 4K je niets doet is er eigenlijk weinig reden om voor de X2100w te gaan ten opzichte van de X1100w.
Is de 1100W een goede keuze? Zijn er misschien betere modellen?
De Yamaha RX-V677 is ook binnen je budget te krijgen en zeker geen verkeerde receiver (model van vorig jaar). Andere merken als Marantz zitten niet binnen budget en persoonlijk heb ik met Sony en Onkyo niet heel veel.
Ik lees echter zo her en der vervelende gebruikservaringen met Onkyo, met name HDMI boards die het lijken te begeven.
Met de nieuwere generatie Onkyo's zijn naar mijn weten minder issues dan met de oudere modellen. Moet wel worden gezegd dat je tot 2018 verlengde garantie hebt op HDMI-boards die sneuvelen (meervoud, want na het vervangen van het board kan het probleem weer terugkomen). Nadeel is wel dat de nieuwere generatie Onkyo gebruik maakt van AccuEQ voor calibratie en niet meer Audyssey welke toch echt beter naar voren komt. Op dat punt is MultEQ XT van de Denons toch de betere als je daar wat om geeft. Onkyo biedt wel meer voor je geld: volwaardige 4K-receiver met HDMI 2.0 en DHCP 2.2 wat je bij andere merken (nog) niet ziet in dit segment. Prijs-kwantiteit is bij Onkyo goed, de kwaliteit vind ik persoonlijk wat minder.
...met als sub de Canton Sub 8.2
Vanwaar de Canton? Als je 500 euro uit gaat geven zou ik persoonlijk eerder een SVS PB1000 dan wel SB1000 nemen. Meer subwoofer voor het geld in zowel versterking en grootte van de woofer. Ook niet al te veel letten op de Hz-jes die Canton op geeft, Duitse merken geven veel op bij -6 dB of meer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
FeaR schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:29:
[...]

Als je niet veel geeft om oudere specificaties kan je ook naar een voorloper kijken. Tweedehands is dat veelal geen probleem, nieuw (old stock) kan lastig worden. Maar tweedehands haal je altijd wel meer product voor minder geld.
De X1100 heeft inmiddels al een opvolger. De voorganger (X1000) heeft geen WIFI, dat vind ik wel een gemis en die is daarom afgevallen.
Op de site van Denon kan je tot drie receivers naast elkaar zetten je krijgt dan de volgende verschillen naar boven:
Energieverbruik (max) van de X1100w is 430 Watt ten opzichte van 500 Watt voor de X2100w
Wat dan te verklaren is door het vermogen wat de X2100w iets meer kan leveren.
X2100w heeft "Pure Direct" en "High Grade Audio Components", de X1100w niet.
X2100w heeft meer HDMI in- en uitgangen met de door jouw aangehaalde 4K upscaling.
En verder nog wat meer in- en uitgangen voor de X2100w.

Als 4K je niets doet is er eigenlijk weinig reden om voor de X2100w te gaan ten opzichte van de X1100w.

[...]

De Yamaha RX-V677 is ook binnen je budget te krijgen en zeker geen verkeerde receiver (model van vorig jaar). Andere merken als Marantz zitten niet binnen budget en persoonlijk heb ik met Sony en Onkyo niet heel veel.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb voornamelijk gekeken naar de tweakers pricewatch en wat reviews, de site van Denon heb ik eigenlijk niet gebruikt. Ik ga me daar nog eens in verdiepen. Ik neem de genoemde Yamaha RX-V677 mee in mijn vergelijking. Ik vermoed dat de x1100 aan al mijn eisen voldoet en ik hier niets aan ga missen.

Met de nieuwere generatie Onkyo's zijn naar mijn weten minder issues dan met de oudere modellen. Moet wel worden gezegd dat je tot 2018 verlengde garantie hebt op HDMI-boards die sneuvelen (meervoud, want na het vervangen van het board kan het probleem weer terugkomen). Nadeel is wel dat de nieuwere generatie Onkyo gebruik maakt van AccuEQ voor calibratie en niet meer Audyssey welke toch echt beter naar voren komt. Op dat punt is MultEQ XT van de Denons toch de betere als je daar wat om geeft. Onkyo biedt wel meer voor je geld: volwaardige 4K-receiver met HDMI 2.0 en DHCP 2.2 wat je bij andere merken (nog) niet ziet in dit segment. Prijs-kwantiteit is bij Onkyo goed, de kwaliteit vind ik persoonlijk wat minder.
Ik vrees dat ik het hele 4K gebeuren niet ga gebruiken. Áls ik al 4K content af ga spelen op een 4K TV (wat waarschijnlijk de komende jaren niet gaat gebeuren) zal dit zeer waarschijnlijk niet vanaf een bluray zijn waardoor HDCP 2.2 ook niet nodig is en de X1100 met pass-through ook nog steeds voldoet. Verder zit ik niet echt te wachten op een aparaat wat (mogelijk) vaak retour moet. Ik denk dat ik kwaliteit dan verkies boven de extra features.
Vanwaar de Canton? Als je 500 euro uit gaat geven zou ik persoonlijk eerder een SVS PB1000 dan wel SB1000 nemen. Meer subwoofer voor het geld in zowel versterking en grootte van de woofer. Ook niet al te veel letten op de Hz-jes die Canton op geeft, Duitse merken geven veel op bij -6 dB of meer.
Deze kwam toevallig voorbij op IBood voor 230 euro. Ik heb deze besteld, of die blijft of terug gaat weet ik nog niet maar voor dat geld vond ik het een prima aanbieding. Als hij niet bevalt kan hij altijd nog terug.

[ Voor 4% gewijzigd door IceM op 22-06-2015 13:00 ]

...