Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitwisselbaarheid ADSL modems

Pagina: 1
Acties:

• Gerwin2k
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-11 16:15
Vandaag heb ik een server (SBS 2011 met Exchange) verhuisd naar een nieuw adres. Ik heb hier niet voor geleerd, maar ging redelijk voorspoedig. Het enige probleem is het ADSL modem.

Op het oude adres:
ADSL van KPN op een Zyxel DSL modem, type P-2612HW-F3. Het modem heeft speciale instellingen kennelijk, want gateway is 10.0.0.123 en het geeft adressen uit in het 10.0.0.x gebied. Het configuratie wachtwoord is nog niet door ons achterhaald, helaas.

Op het nieuwe adres:
ADSL van KPN op een Experia Box V9. Dit ding lijkt wel heel beperkt in de toegestane instellingen.
Door de custom IP settings van de server te verwijderen, werkt het geheel in het kantoor zelf. maar de server heeft dan geen werkende Exchange/Remote.

We hebben toevallig twee van Experia Box V9's gekregen, dus ik wilde er net 1 op het oude adres zetten, zodat ik de Zyxel kan meenemen naar het nieuwe adres. De enige vereiste is dat op het oude adres eenvoudig internet achterblijft. Maar de Experia Box V9 krijgt geen internet signaal binnen aldaar? Er is kennelijk een verschil waar ik niet van op de hoogte ben.

Graag advies.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:40
Het kunnen een aantal dingen zijn:
Verschil in lijntype. Isdn tegenover analoog.
Adsl vs vdsl.
Andere vpi en Vci instellingen. (Dit komt vooral voor als het een ander pakket is. BV consument tegenover zakelijk)

Zelf zou ik er een ander modem tussen gooien. Een draytek vigor oid. Al is het wel handig om meer info te hebben. Dit is een beetje gokken.

En wat werkt er niet aan de Exchange en remote? Houd er wel rekening mee dat het externe ip adres zeer waarschijnlijk is aangepast en dit ook in de dns ed moet worden aangepast.

[ Voor 126% gewijzigd door .Maarten op 21-06-2015 01:17 ]

• Gerwin2k
Ik herinner me uit 2011 dat het oude adres een niet-zakelijk abonnement had, waardoor VPN niet mogelijk was.

Op het nieuwe adres was de monteursafspraak gedaan vanuit KPN zakelijk. Het werd aangeboden als "internet via ADSL tot maximum 9 megabit/seconde". (Maar diezelfde medewerker beweerde toen ook stellig dat glasvezel niet leverbaar is in dit gebied, wat onjuist is.)

Mee eens, er moet vrijwel zeker een andere modem komen, als ik die zyxel niet kan verplaatsen. Experia Box werkt niet mee.

Wat je zegt over verschil in lijntype, ik heb de KPN monteur ook zoiets horen zeggen: Dat een bestaand modem van ons niet bruikbaar was op het nieuwe adres. Een KPN model modem die kennelijk in 2011 is vervangen door het genoemde Zyxel modem.

[ Voor 53% gewijzigd door Gerwin2k op 21-06-2015 01:46 ]

• .Maarten
wat is het precieze typenummer van het modem? BV vg789i oid. Dit staat achterop het modem. KPN gebruikt beide. Het ligt puur aan het type lijn. Soms zit er een splitter of nt1 tussen. Als er een splitter tussen zit wil het daar ook nog wel eens op staan. Zit er een nt1 tussen? Dan is het isdn. Twijfel je? Plaats dan even wat foto's dat kijkt makkelijker.

• Gerwin2k
Voordat de "DSL in" naar het Zyxel modem ging zat er inderdaad een NT1/ISDN splitter kastje. Sorry, geen foto nu.

Bij het nieuwe adres heb ik dergelijk kastje niet gezien. Zie foto van Experia Box op het nieuwe adres:
http://imgur.com/RMd8wJn

[ Voor 11% gewijzigd door Gerwin2k op 21-06-2015 02:05 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Zet geen SBS 2011 neer achter een Experiabox!
Het is wel werkend te krijgen, maar het vereist veel onderhoud.

Zet gewoon die Zyxel neer op de nieuwe plek. Waarschijnlijk moet je wel de VPI/VCI aanpassen, maar die kan de provider gewoon aan je geven. Annex B modems werken soms wel op Annex A lijnen. Andersom niet.

• .Maarten
Die zyxel is dan waarschijnlijk voor isdn ingesteld. Volgens de specs zou die ook analoog aan moeten kunnen. Even opnieuw instellen dus. KPN kan je zo de juiste instellingen vertellen.

[ Voor 53% gewijzigd door .Maarten op 21-06-2015 11:57 ]

• Gerwin2k
Het is me een stuk duidelijk geworden, dank je; Maarten en Trommelrem.

Ik heb ondertussen contact kunnen krijgen met de man van het ICT support bedrijf: Hij zal maandag morgen een ADSL modem meenemen geschikt voor een Analoge lijn (=Annex A), die goed is in te stellen voor de SBS 2011 server functies.

De ADSL op ISDN lijn (=Annex B ) installatie op het oude adres laat ik dan ongemoeid en werkend.
Pagina: 1