cpu koeler vervangen

Pagina: 1
Acties:

• petjax
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-01 10:04
Ik zoek een?
cpu cooler

Wat is je budget?
[+/- 40 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Besturingssysteem
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1

Processor
AMD FX-8350 38 °C
Vishera 32nm Technologie

RAM
8,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 799MHz (11-11-11-28)

Moederbord
MSI 990FXA-GD65 (MS-7640) (CPU 1) 58 °C

Grafisch
23MP65 (1600x900@60Hz)
4096MBATI AMD Radeon R9 200 Series (Sapphire/PCPartner) 39 °C

Opslag
298GB Hitachi HDT721032SLA360 ATA Device (SATA) 39 °C

Optische schijven
ASUS DRW-24F1ST a ATA Device

Hallo wel wat ik zoek is duidelijk denk ik.
Maar ik had een vraag over mij moederbord temperatuur [zo aangegeven in speccy pro], gaat die ook omlaag als ik een betere pcu cooler heb [ik heb nu een stock ding van titan of zo met volgens mij een alu blok] want die[ mijn moederbord temp] is vaak hoger dan mij cpu en de ribben op mij moederbord zijn beiden niet eens warm eerder lauw tot koud.
En mij geheugen kan ik die gewoon verplaatsen? in verband met de koeler die eventueel over mij geheugenslots gaat vallen?
En van mij pc kast heb ik geen idee welk merk of type het is, het is een meer dan 10 jaar oude bak, met de voeding nog in de bovenkant van de kast hangt, en zonder mogelijkheid om een fan aan de voorkant te hangen.
Maar ik heb nooit problemen gehad met tempratuur van enig onderdeel, maar deze koeler is sinds ik de andere[ ook stock geweest bij cpu gekregen] heb gesloopt bij het vervangen/verversen van cpu koelingspasta.

[ Voor 38% gewijzigd door petjax op 21-06-2015 00:50 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Om te beginnen: TS toon wat meer inzet door de temparaturen in de openingspost te vermelden, verder is het nog altijd een regel dat je zelf wat onderzoek moet doen en een (of meerdere) koelers moet aangeven die je zelf op het oog hebt.

Verder is vrijwel alles onder de 40 graden, alleen 1 sensor meldt 58 graden, dus meer info over welke kast je hebt en airflow is wel handig.

Fixing things to the breaking point...

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-02 19:04
Zijn kast is een 10 jaar oude inmiddels onbekende kast.

Maar hoeveel case fan heb je?

• petjax
loki504 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 07:02:
Zijn kast is een 10 jaar oude inmiddels onbekende kast.

Maar hoeveel case fan heb je?
Ik he 2 fans buiten de cpu fan 1 die achter in de kast lucht inzuigt]120mm], en een die ik aan de voorkant van de pc in het zijpaneel heb ingebouwd [absoluut luchtdicht] die lucht afzuigt[140mm],

En ja dat ik zelf 2,3 voorbeelden moet geven is een beetje zinloos[ in dit geval met fans] in mij opinie want elke fan is voor mij hetzelfde en iedere review heeft goede en minder goede dingen te zeggen over die bepaalde fan, en als ik er dan 2 of 3 van uitkies is dan volgens mij een beetje zinloos, omdat ik de ballen verstand heb van die dingen, anders zou ik geen advies vragen van/aan mensen die wel verstand hebben van fans en hun effectiviteit, en als ik 2 of 3 voorbeelden zou geven zouden die niet meer dan natte vingerwerk zijn omdat ik geen idee zou hebben waarom ik die fans heb uitgekozen, sorry maar zo zie ik het, en als het verplicht is dan wil ik dat volgende keer best doen geen probleem.

En ik meet de temperatuur met speccy pro en HWmonitor pro, dat zijn betrouwbare programma's is mij verteld ???

En weet iemand waar die sensor zit die de moederbord temp doorgeeft? want ik heb in meerdere forumposts gelezen dat het vermoeden bestaat dat die tempratuur/sensor niet altijd correct werkt of de tempratuur goed doorgeeft op dit moederbord[Msi 990FXA-GD65], maar ook weer niet genoeg om dat voor waarheid/feit aan te nemen, want ik vermoed dat die desbetreffende sensor dicht bij de processor zit en daarom ook hoger is als de cpu niet goed gekoeld wordt, maar dat is niet meer dan een vermoeden van een leek in dit geval.

[ Voor 3% gewijzigd door petjax op 21-06-2015 08:52 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-02 19:04
Temps hoeven inderdaad niet altijd te kloppen. Welk progje heb je gebruikt om temps uit te meten(ik vermoed specy pro)
Gebruik eens http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html /edit. die gebruik je al. |:( eerst goed lezen...

Tevens zou ik de fans anders zetten. Voor intake en achter exhaust fans(warme lucht gaat naar boven. En kans dat er coole lucht over de vram etc gaat).

En probeer eens prime95 te draaien en lees met hwmonitor uit wat je mobo en cpu temps doen. Grote kans dat je sensor verkeerde waardes aangeeft.

En de reden wat wij eigen inzet verwachten is omdat wij er ook een hoop tijd en moeite insteken. Tevens kan iets bijleren zoals waar moet ik op letten. En hoe lees ik een review/benchmarks. Zodat jij later ook andere weer kan helpen met je kennis.

Als je een gratis crappy helpdesk kan je beter naar de lokale computer winkel gaan. Die geven je 9/10 keer niet kloppend advies.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De fans zitten gewoon fout.

1 fan achter boven die de warme lucht naar buiten blaast, en 1 fan voor (onder) die de lucht erinblaast. Dat is het beste.
De zijkant kan je het beste dicht hebben. Open ruimte daar (of een fan) verstoord de airflow alleen maar.

• petjax
loki504 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 09:12:
Temps hoeven inderdaad niet altijd te kloppen. Welk progje heb je gebruikt om temps uit te meten(ik vermoed specy pro)
Gebruik eens http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html /edit. die gebruik je al. |:( eerst goed lezen...

Tevens zou ik de fans anders zetten. Voor intake en achter exhaust fans(warme lucht gaat naar boven. En kans dat er coole lucht over de vram etc gaat).

En probeer eens prime95 te draaien en lees met hwmonitor uit wat je mobo en cpu temps doen. Grote kans dat je sensor verkeerde waardes aangeeft.

En de reden wat wij eigen inzet verwachten is omdat wij er ook een hoop tijd en moeite insteken. Tevens kan iets bijleren zoals waar moet ik op letten. En hoe lees ik een review/benchmarks. Zodat jij later ook andere weer kan helpen met je kennis.

Als je een gratis crappy helpdesk kan je beter naar de lokale computer winkel gaan. Die geven je 9/10 keer niet kloppend advies.
Ok dank jullie wel, maar ik zie nu dat ik het verkeerd heb doorgegeven de achterste fan die voert lucht af en zit aardig hoog in de kast en de voorste die verse lucht aanzuigt zit laag in de kast.

maar ik heb nooit een probleem met airflow/temperaturen gehad tot ik deze stock fan op mijn cpu heb gezet. [omdat de ander kapot ging]

en ik ben er aardig zeker van dat als ik een nieuwe koelfan op mijn cpu zet ik van die hogere temps af ben.

Omdat ik daarvoor geen probleem had, want zelfs nu zijn die ribben met militaire class en MSI er op geschreven[de north en southbridge heten ze geloof ik] zijn bijna koel als ik ze aanraak en mijn videokaart is ook totaal niet warm en mijn voeding ook niet, en zijn het daarvoor ook nooit geweest.

Alleen mijn cpu is aardig warm[idle] tot heet [als ik een uur of 2 heb gegamed], en de koelingspasta is ook vervangen, en omdat ik altijd de pasta vervang na ongeveer.2jaar van zowel mijn cpu als mijn videokaarten, geloof ik niet dat ik daar een fout heb gemaakt.

En ik maak mijn kast min 1 keer per maand stofvrij, met een klein compressortje met een vochtvanger die er voor zorgt dat de lucht helemaal droog is, en ik doe dit al jaren, en heb nog nooit wat kapot gemaakt.

Dus ik vermoed dat ik gewoon een cpu koeler nodig, dan kan ik zien of ik gelijk heb.

En sinds ik geen idee heb wat een goede is binnen mijn budget vraag ik het hier, geluid is niet zo een probleem, als de rest goed is, want koelen is waarvoor ze zijn gemaakt toch?

[ Voor 8% gewijzigd door petjax op 21-06-2015 12:10 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gelukkig zitten de fans goed!

Maar, wat ik begrijp is, dat de uitlezing voor moederbord temp wat hoog is. Dat zou best een fout kunnen zijn. Aangezien de rest van je sensoren (cpu, gpu en HDD) lage temperaturen aangeven, is het moederbord waarschijnlijk ook op die temperatuur...
Maar wat is dan verder het probleem? Valt de computer uit, begint hij kuren te vertonen etc?

Je kan natuurlijk een andere cpu koeler eropzetten, dan zal de cpu misschien iets koeler worden, maar wat zijn dan de huidige temps na bijv 10 minuten gamen? Misschien is er helemaal geen probleem.

• petjax
Wel het probleem is ook niet zozeer dat er problemen zijn maar dat met deze koeler de tempraturen 10 graden hoger zijn dan ze waren met de vorige koeler ook als ik gegamed heb soms wel 15 a 20 graden, en ik het niet nodig vindt of wil om af te wachten dat het nog erger wordt, want het geluid wordt ook luider dus het gaat alleen maar achteruit.

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-02 15:17
Aangezien je een 10 jaar oude onbekende kast hebt, zou je eens kunnen opmeten hoe hoog de cpu koeler mag zijn.
Dit is al erg belangrijk bij het uitkiezen van eentje.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Noctua NH-U9B SE2€ 46,90€ 46,90
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 38,-€ 38,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 146,85

Dit zijn 4 goede cpu koelers, waarvan de noctua de beste koelprestaties geeft.
De scythe mugen 4 komt in de buurt van de noctua, maar is een tientje goedkoper en ook wat kleiner.
De pcgh editie is vergelijkbaar, iets mindere koelprestaties onder full load maar ook weer wat stiller.
De gelid solutions is een stuk goedkoper dan de andere. De koelprestaties zijn ook wat minder, maar als je cpu stock draait is deze ruim voldoende.
Als je gaat overclocken is de scythe mugen aan te raden. Als deze past.

• petjax
Ok dank je wel, ik heb ongeveer 3.1/2 tot 4 cm tot mij voeding in de hoogte met een standaard koelingsblok.
En een paar centimeter aan de onderkant, en een 2 centimeter naar dat kleine ribben blokje met msi [north of southbridge?] onder het koelblok [ik heb nog steeds de standaard bevestiging voor koelers op mijn moederbord].
Heb hier een foto van mijn moederbord alleen mij bord staat rechtop, een slag gedraaid zeg maar, met het kleine blokje onder mijn pcu-koelerblok.
http://www.msi.com/product/mb/990FXA-GD65.html#hero-overview.

En ik heb me werkelijk rot gezocht maar kan niet vinden of ik een backplate moet bevestigen of aanbrengen of vervangen als ik de scythe mugen 4 zou nemen?
Ik heb de maten van mij huidige koeler genomen en de mugen 4 past op mijn bord.

[ Voor 5% gewijzigd door petjax op 22-06-2015 10:39 ]

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-02 15:17
Bij elke cpu koeler zit bevestigings materiaal en een handleiding voor verschillende cpu sockets, dus hier hoef je geen zorgen over te maken.
Maar als de mugen 4 past zou ik deze zeker aanraden. Mocht je je cpu nog een keer willen overclocken is deze daar ook goed geschikt voor.

De mugen is 157mm = 15.7 cm
Dus zou je even moeten meten hoeveel ruimte er is als je de stockkoeler eruit haalt.
Of stockkoeler + 3.5cm

Aangezien je kast ook al zo oud is, zou je deze misschien ook wel binnenkort kunnen upgraden.
Een medium prijsklasse kast heeft tegenwoordig al snel 4 of meer fans wat ook wel gunstig is voor je airflow en temperaturen.

Als niet nodig is hoeft het niet, maar een betere kast kan nooit kwaad

[ Voor 10% gewijzigd door Brandonvds op 22-06-2015 10:54 ]

Pagina: 1