Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag zette ik mijn laptop aan en hij start niet meer op. Hij blijft in een ms-dos stand hangen en zegt:
Id Name. Level. Strip. Size. Status. Bootable
0. Ffs. Raido (stripe). 128kb. 8.0 gb. Normal. Yes
1. Cache. Raido (cache). 128kb. 21.0gb disabled. No

Ik kan kiezen voor een paar opties.

1. Creatie raid volume
2. Delete raid volume
3. ..
4. Recovery volume options
5. Acceleration options
6. Exit

Kent iemand dit probleem? Weet iemand wat ik kan doen?
(Ik heb een foto van mijn scherm gemaakt en kan o.a. Punt 3 niet lezen)

Dank!
Wenda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je MS-DOS hebt proberen te installeren op een moderne computer is het niet vreemd dat het niet werkt. MS-DOS is ongelofelijk verouderd en kan niet werken met moderne schijfcontrollers (AHCI). Het zal dus lijken alsof je geen schijf hebt. Soms kun je in BIOS in plaats van AHCI kiezen voor "Legacy" of "IDE" modem. Maar...

Als je anno 2015 nog MS-DOS programma's wilt draaien zou ik je aanraden om een emulator zoals Dosbox te draaien binnen een modern besturingssysteem (maakt weinig uit of je Windows, MacOS, Linux of iets anders draait).

Heb je een toepassing die echt rechtstreeks op de hardware moet draaien onder MS-DOS, dan is het allicht beter om een stuk oude hardware te regelen. Of om ondertussen serieus op zoek te gaan naar een vervanger van die oude toepassing (MS-DOS wordt al bijna twee decennia niet meer actief ondersteund en ontwikkeld :o ). Je kunt met FreeDOS een en ander proberen, maar ook dat is erg beperkt.

Gaat dit allemaal op en heb je geen toepassingen die onder MS-DOS moeten werken dan een simpele vraag: waarom ben je dan anno 2015 in vredesnaam met MS-DOS bezig? 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik denk niet dat hij met DOS bezig is, maar alles wat 'witte letters op een zwarte achtergrond' heeft DOS noemt.

Waarschijnlijk hangt ie gewoon in een UEFI of BIOS OpROM van de FakeRAID controller die meldt dat de cache niet meer actief is.

In 99% van de gevallen betreft het Intel's RST of een vergelijkbare marketing naam die een SSD combineert met een HDD, waarbij de SSD iets van 8GB groot is en puur als cache dient. RAID0 wordt dan gebruikt om dat je dan met 1 disk kan werken en 1 cache disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

"ms-dos stand" = "console" voor dummies ;)

Heb je RAID geconfigureerd?
Hoeveel en welke disks zitten er in je laptop?
Komen die 8GB en 21GB zaken je bekend voor?
Hybrid disk zitten?

Screenshot/foto ?

ASSUME makes an ASS out of U and ME