Weinig opties in laptop BIOS en leeg vakje in laptop?

Pagina: 1
Acties:

• HV094
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-01 22:14
Hallo,
ik heb een Lenovo Y580 met een i7-3610QM, 8GB RAM, GeForce GTX660M, mSATA 256 GB SSD en 1 TB HDD. (type moederbord kan ik helaas nergens vinden...).

In de bios kan ik nergens instellingen vinden voor raid en intel turbo boost. Sowieso vind ik eigenlijk dat de bios vrij eenvoudig is, behalve tijd, boot order en startup password aanpassen kan ik er niet veel meer doen dan mijn laptop specs bekijken. Weet iemand hoe ik toegang krijg tot de wat meer geavanceerdere mogelijkheden? Of dat er een mogelijkheid is om zonder de bios toch raid en turbo boost aan de praat te krijgen?

Ook kwam ik tijdens het opschroeven naast mijn netwerkkaart een leeg vakje tegen ter grote van een mSATA kaartje. (zie foto) er zit veder geen connector, kun je er gewoon niks mee of moet je die er zelf in nog wat in bouwen? ik kwam laats ook z'n soort vakje tegen in een acer laptop.

Weet iemand antwoord op deze vragen want heb al het hele internet af gegoogled en Lenovo mailen levert meestal niet zo veel op...

mvg, Hildert.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-02 09:36

Compizfox

Bait for wenchmarks

HildertV schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:33:
In de bios kan ik nergens instellingen vinden voor raid, overclocken en intel turbo boost. Sowieso vind ik eigenlijk dat de bios vrij eenvoudig is, behalve tijd, boot order en startup password aanpassen kan ik er niet veel meer doen dan mijn laptop specs bekijken. Weet iemand hoe ik toegang krijg tot de wat meer geavanceerdere mogelijkheden? Of dat er een mogelijkheid is om zonder de bios toch raid en turbo boost aan de praat te krijgen?
Het is een laptop. Wat had je verwacht? ;)
Ook kwam ik tijdens het opschroeven naast mijn netwerkkaart een leeg vakje tegen ter grote van een mSATA kaartje. (zie foto) er zit veder geen connector, kun je er gewoon niks mee of moet je die er zelf in nog wat in bouwen? ik kwam laats ook z'n soort vakje tegen in een acer laptop.
Ik vermoed dat ze dezelfde behuizing gebruiken voor meerdere typen laptops. In een ander type laptop die ook deze behuizing heeft, is dat vakje wel gevuld met iets.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• HV094
Compizfox schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:35:
Ik vermoed dat ze dezelfde behuizing gebruiken voor meerdere typen laptops. In een ander type laptop die ook deze behuizing heeft, is dat vakje wel gevuld met iets.
ja dat dacht ik ook al, maar kan ik er iets mee? er lijkt wel iets te om een connector op te maken. misschien dat je er een 2e mSATA slot van kan maken?

en ja het is een laptop, maar dingen als turbo boost en overclocken moet dan toch in ieder geval gewoon kunnen?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Die opties zijn bij OEM's (laptops en desktops) bijna allemaal uit de BIOS gestript.
Heel vaak kom je niet veel verder dan datum/tijd instellen en bootvolgorde. Dit is vrij normaal dus.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Turbo boost staat waarschijnlijk gewoon aan, en overclocken in laptops zie je heel erg weinig.
In laptops kun je geen andere koeler monteren, dus is de chip uitgekozen op haalbare koelprestaties.

RAID is alleen een optie als de laptop twee of meer sata bays heeft. Zoals een Dell 17" precision.

De opties in laptop bios/uefi zijn vaak beperkt tot:
- Speedstep.
- Virtualisatie.
- USB Legacy.
- IDE modus. (ahci is standaard)
- Uitzetten van webcam of andere extra dingen. (sd-card, expresscard slot, microfoon)
- Boot volgorde.
- Boot logo of post text.
- Computrace en bios/hdd passwords.
- De tijd.

Meer heb je ook niet nodig, toch?

• HV094
Nemesizz schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 22:09:
Die opties zijn bij OEM's (laptops en desktops) bijna allemaal uit de BIOS gestript.
Heel vaak kom je niet veel verder dan datum/tijd instellen en bootvolgorde. Dit is vrij normaal dus.
Is er een manier om de bios te updaten om toch veder te komen? Misschien er een nieuwe versie er heen flashen ofso?
jeroen3 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 22:16:
Turbo boost staat waarschijnlijk gewoon aan, en overclocken in laptops zie je heel erg weinig.
In laptops kun je geen andere koeler monteren, dus is de chip uitgekozen op haalbare koelprestaties.

RAID is alleen een optie als de laptop twee of meer sata bays heeft. Zoals een Dell 17" precision.
Overclocken ga ik waarschijnlijk ook niet aan beginnen om die reden.

Als ik Far Cry 4 speel, wat mijn laptop nauwelijks aankan, meet ik nooit meer dan 2,29 Ghz (2,30 is max zonder turbo).

Misschien wil ik mijn HDD vervangen voor een SSD, of misschien kan ik nog een mSATA zetten in dat lege vakje. en dan kan RAID wel handig zijn.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
jeroen3 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 22:16:

De opties in laptop bios/uefi zijn vaak beperkt tot:
- Speedstep.
- Virtualisatie.
- USB Legacy.
- IDE modus. (ahci is standaard)
- Uitzetten van webcam of andere extra dingen. (sd-card, expresscard slot, microfoon)
- Boot volgorde.
- Boot logo of post text.
- Computrace en bios/hdd passwords.
- De tijd.

Meer heb je ook niet nodig, toch?
Deze opties zie je vaak niet eens meer. De enige optie die ik in de firmware heb, is een TPM reset. Verder kan ik de datum/tijd niet eens meer aanpassen. Meer heb je inderdaad niet nodig :)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Ik heb dan ook nog geen laptop met Windows 8.1 en safe-boot lock-in gebruikt.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

HildertV schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 22:31:
[...]

Is er een manier om de bios te updaten om toch veder te komen? Misschien er een nieuwe versie er heen flashen ofso?
Bij OEM desktops kan het soms (grote nadruk op soms) omdat die vaak een bord gebruiken met dezelfde indeling/onderdelen als bepaalde retail bordjes die de bepaalde opties wel gewoon hebben.
Bij laptops heb ik het nog niet gezien, dan zou iemand een custom BIOS moeten maken en zelf de functies toevoegen, denk niet dat je dat snel zal vinden.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als ik de plaatjes van de Y580 bekijk lijkt er niet genoeg koeling te zijn om er ook nog eens op te overklokken, dus zonder flink modden wordt dat niks. Verder heb je maar 1 SSD en gaat RAID dus sowieso niet werken ;)
Dat lege vakje zal voor een andere variant op dit model zijn waarbij er een extra wifi kaartje of SSD in zit. Zonder een nieuwe mSata/mPCIe connector, knap soldeer werk en een vrije middag ga je daar ook niets mee kunnen doen helaas, laptops zijn niet gericht op modbaarheid/uitbreidbaarheid.

Fixing things to the breaking point...

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

RGAT schreef op zondag 21 juni 2015 @ 14:32:
laptops zijn niet gericht op modbaarheid/uitbreidbaarheid.
Dat is inderdaad wel waar het op uit komt.

Als je je computer graag wilt uitbreiden, tweaken (in de BIOS) of overclocken had je geen laptop moeten kopen.

• HV094
Ja tuurlijk begrijp ik dat laptops niet zijn gericht op veel upgraden, en dat je beter zelf een desktop had kunnen bouwen als je later nog veel wou upgraden. Maar dat betekend niet meteen dat je een laptop niet kan upgraden.

Overklokken was ook nooit echt een plan, vroeg me meer af waarom die instellingen er niet waren.

Er lijken 2 schroef gaatjes te zitten naast dat mPCIe stuk om het moeder board, kun je er dan niet gewoon een mSATA connector goed opklemmen ofso? zo ja, waar koop je zoiets?

En dan word RAID ook nuttig, want met twee mSATA SSD's kan ik bijvoorbeeld RAID 0 of 1 gebruiken, wat op de meeste moederboarden standaard schijnt te zitten.

Maar daar moet ik dan weer de BIOS voor unlocken, en als die unlocked is kan ik misschien ook turbo boost aan de praat krijgen.

Dus dat is het exacte plan, hoop dat jullie nu beter begrijpen wat ik wil. :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik denk dat je teveel naar die Transformer films hebt zitten kijken.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
En dan word RAID ook nuttig, want met twee mSATA SSD's kan ik bijvoorbeeld RAID 0 of 1 gebruiken, wat op de meeste moederboarden standaard schijnt te zitten.
Eh, nee ;)
Betere beschrijving: op vrijwel alle moederborden niet standaard, op een aantal een softraid.
En op een aantal laptops kan je met Intel's RapidStorage driver een software raid draaien.
Ik denk dat je het tweakgehalte van een laptop flink overschat hebt ;)
Verder is mPCIe iets heel anders dan mSata, hoewel hier en daar wat laptops zijn die een combo-slot hebben is het meestal niet mogelijk om die te wisselen, aangezien er al een mSata slot naast zit lijkt me dat het een extra mPCIe slot is voor een wifi of 3G kaartje, en die connector kan je er niet opklemmen oid...
En dan word RAID ook nuttig
Niet echt, tenzij je een slordige 900MB/s op je laptop nodig hebt, je laptop start er niet sneller van op, eerder trager omdat de CPU de hele tijd bezig is met je raid setup.
Ja tuurlijk begrijp ik dat laptops niet zijn gericht op veel upgraden, en dat je beter zelf een desktop had kunnen bouwen als je later nog veel wou upgraden. Maar dat betekent niet meteen dat je een laptop niet kan upgraden.
Tja je kan het geheugen meestal wel upgraden en er een andere HDD/SSD in zetten, heel soms kan er een andere CPU in maar meestal komt dan de koeling tekort en overhit de boel, verder kan je er een usb stick oid op aansluiten en daar houdt de uitbreidbaarheid/upgradebaarheid wel op ;)

[ Voor 21% gewijzigd door RGAT op 21-06-2015 19:46 ]

Fixing things to the breaking point...

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

HildertV schreef op zondag 21 juni 2015 @ 19:18:
Ja tuurlijk begrijp ik dat laptops niet zijn gericht op veel upgraden, en dat je beter zelf een desktop had kunnen bouwen als je later nog veel wou upgraden. Maar dat betekent niet meteen dat je een laptop niet kan upgraden.
Dat is wat ik je probeer duidelijk te maken, helaas is dat wel het geval...
Overklokken was ook nooit echt een plan, vroeg me meer af waarom die instellingen er niet waren.
Nou, omdat het een laptop is dus. Ik heb nog nooit overclockinstellingen gezien bij een laptop.
Er lijken 2 schroef gaatjes te zitten naast dat mPCIe stuk om het moeder board, kun je er dan niet gewoon een mSATA connector goed opklemmen ofso? zo ja, waar koop je zoiets?
Tuurlijk kun je een mSATA-ding (SSD of zo) kopen en die daarin leggen. Je hebt er alleen vrij weinig aan, want je kunt hem nergens verbinden aan het moederbord.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:51

Cheezus

Luiaard

HildertV schreef op zondag 21 juni 2015 @ 19:18:

Ja hoor, zoiets: http://www.aliexpress.com...-Wireless/1387119950.html

Wel even zelf solderen. Samen met waarschijnlijk nog een aantal missende componenten voor het slot. Als het al hardwarematig matched met je chipset. En nog even een nieuwe BIOS 'maken'.

Of koop gewoon een PC als je een uitbreidbaar / upgradebaar systeem wil hebben ;)
Pagina: 1