Mac Pro 2010 of Mac Mini 2012

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:39
Ik heb nu sinds een half jaar als desktop PC een 2012 Mac Mini met de volgende specificaties:
  • i7 2.6GHz QC, 16GB 1600MHz, 2x256GB 840 Pro in RAID 0
Nu kan ik deze een op een wisselen voor een Mac Pro 2010 met deze specificaties:
  • Xeon W3520 2.8GHz QC, 6GB 1033MHz, 1TB, HD5770 1GB
De nadelen t.o.v. mijn huidige Mac Mini:
  • Geen Thunderbolt (heb een Thunderbolt Display die ik dan dus zal moeten gaan verkopen/ruilen)
  • Geen USB3.0
  • SATA poorten zijn SATAII
  • De algehele specificaties zijn minder: CPU is minder snel, minder geheugen
De voordelen t.o.v. mijn Mac Mini:
  • 4 HDD bays intern (heb nu extern 4 x 3TB RED per USB3.0 aangesloten)
  • HD 5770 1GB is toch wel wat beter dan een HD4000
  • Uitbreidbaarheid: er kan een hexacore 1366 CPU in, tot 32GB ram, 4 x PCI-e sloten
  • Het is een Mac Pro, toch een beetje een droom machine voor de hobbyist
Nu ben ik gewoon heel erg aan het twijfelen wat ik zal doen. Ik zou het erg mooi vinden om deze Pro te houden en er 4 HDD's + 2 SSD's in RAID0 via een PCI-e SATA kaartje in te proppen. Een USB 3.0 PCI-e kaart is dan ook wel nodig. En later een hexacore CPU op de kop tikken en langzaam maar zeker geheugen maximaliseren.

Maar dan is het ook wel weer; die Pro stamt officieel uit 2010, gewoon 5 jaar terug, de Mini ui eind 2012, scheelt toch weer 2 jaar.

Kan er iemand hier een knoop doorhakken?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Dat je minder geheugen beschikbaar hebt, is op te lossen: meer bijprikken. :P

Het verschil tussen de twee is zó groot, dat er geen gemakkelijk, éénduidig antwoord is op je vraag.

Een 'Pro' is een werkpaard, maar wel een ouder werkpaard, en je geeft niet echt aan waarvoor je 'm denkt te gaan gebruiken.

Snelheid van de Pro is zat, verwisselbare, upgrade-bare onderdelen is een pré en ruimte voor uitbreiding ook.

Ondersteuning voor upgrades moet je wel zelf organiseren (zoals nieuwer OS, videokaart, etc. etc.), omdat het niet officieel ondersteund wordt.

Ik heb zelf een Mac Pro 2,1 (2007 volgens mij), en die is op alle fronten nog bruikbaar, als werkpaard. Ik zou er een snellere videokaart in willen, om te gamen, om 3D-applicaties te draaien, maar het gaat gewoon nog met de vorige upgrade (een GF8800GT), en speel niet de nieuwste, veeleisende games.

Maar, je stelt eigenlijk een vraag, om je reeds gemaakte beslissing te kunnen onderbouwen, of niet? :+

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Haha mooi verwoord, maar nee, ik twijfel echt.

Ik vind zo'n Pro eerlijkheidshalve natuurlijk super vet.
Heb ik het nodig: nee, ik doe echt niets met mn Macs, ik vind het gewoon mooi spul.

Pfoe, echt, als er Thunderbolt aanwezig was op de Pro dan was de keuze al gemaakt...

Nu weerhoudt dat me, omdat het scherm dan ook weg moet.

[ Voor 7% gewijzigd door bokkow op 20-06-2015 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

bokkow schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 18:14:
Kan er iemand hier een knoop doorhakken?
Ik zou het niet doen. Als je meer opslag nodig hebt, hang je er nog een USB3 (of Thunderbolt) schijf/SSD aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Heb ze nu allebei te koop gezet om te kijken wat daar uit rolt, misschien niet het scherpst geprijsd maar ik heb er geen haast mee. Op het moment neig ik stiekem toch wel meer naar het houden van de Pro. Exact dit type systeem (andere CPU's) is gebruikt tot eind 2013 toen de nMP uit kwam en is dus ook helemaal op te waarderen.

GTX 660 er in voor 65,- en daarmee 4K capabel, Thunderbolt Display eruit en Dell P2715Q er voor terug. Maar ook daar twijfel ik weer over... Ik vind het design van het Thunderbolt Display unbeaten, die Dell is ronduit saai, maar wel 4K, mist wel ingebouwde speakers.

Oef, oef, keuzes, keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:03

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Ik zou de pro houden, desktop componenten vs de mini
Met de laptop componenten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Ik had er overheen gelezen dat je de Mac Pro óók al hebt. Ik dacht dat het om een omruilactie ging.
bokkow schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 18:36:
Heb ik het nodig: nee, ik doe echt niets met mn Macs, ik vind het gewoon mooi spul.
Als dat je voornaamste use-case is, hou je ze toch gewoon allebei? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Tjaaaaa, dat is wel heel prijzig, twee redelijk high-end Macs facebook-machines laten staan omdat ik het mooi vind.. Kijk als geld echt geen rol speelt dan had ik dat gedaan. Ik heb gewoon een mooie deal gesloten op die Pro als een soort van vergoeding voor hulp bij een bedrijf, dus hier zit eigenlijk arbeidsloon in.

Ik heb al veel reacties gehad op de Mini, als in; absurd veel. De Mac Pro heel weinig reacties.
Ondertussen zit de Mac Mini op 960,- geboden en de Mac Pro op 700,-. Ik twijfel hierom ook nog steeds heel erg, en ik neig nog steeds naar het houden van de Pro, omdat de Mini al helemaal maxed out is en ik graag iets te hobbyen heb. Als er Thunderbolt aanwezig was in de Pro dan was de keuze al gemaakt. Nu moet ik ook van mn Thunderbolt Display af waarschijnlijk :/. Er is nog een use-case in de vorm van het scherm aan mn MacBook Air, maar ook dan is het een duur scherm om te houden naast een nieuwe monitor welke nodig is voor de Pro. Ik denk dat ik het scherm sowieso wel ga houden toch, ik ben er ook een beetje aan gehecht sinds 2011, scherm is eigenlijk ouder dan de Pro (welke door dat bedrijf begin 2012 is aangekocht)

De zeldzaamheid en de algehele specificaties drijven de prijs nu wel behoorlijk op. Aan de ene kant mooi natuurlijk maar aan de andere kant ben ik hierdoor ook bang dat ik er spijt van krijg dat ik zo'n gewilde machine weg doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnevt2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-09 21:18
Tell me if im wrong, maar je kan je thunderbolt display toch aansluiten op een (mini) displaypoort? Zoek een grafische kaart met één van deze aansluitingen en je zit goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Nope, you're wrong, helaas. Andersom gaat wel, van Thunderbolt naar MDP maar Thunderbolt heeft meer dan enkel beeldsignaal waardoor je geen verloopje of iets dergelijks hebt. Zelfs geen PCI-e insteekkaart naar Thunderbolt is beschikbaar (een slecht verkrijgbaar Asus model welke alleen met specifieke Asus moederborden samenwerkt). Ik heb alle opties doorlopen maar er is geen mogelijkheid hier Thunderbolt in te werken waar ook beeldsignaal overheen gaat.

Ik heb nu wel een GTX 660 2GB aangekocht welke DP1.2 heeft en daarmee 4K op 60Hz kan weergeven. Dus er komt wel iets aardigs in de plaats in de vorm van 27" 4K maar liever had ik dit scherm gehouden. Het is ook nog een optie om een 27" ACD er naast te zetten (mits voor een normale prijs; 500-600) gezien hetzelfde uiterlijk maar dan is het maar de vraag of kleuren nog gelijk zijn en voor hetzelfde geld heb ik wel een 4K monitor maar met een ander design.

Ik weet dat ik nogal zeur om eigenlijk geen echt probleem, 1st world problems, maar in dit luxe-probleem kan ik maar moeilijk een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

bokkow schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:31:
Ik heb al veel reacties gehad op de Mini, als in; absurd veel. De Mac Pro heel weinig reacties. Ondertussen zit de Mac Mini op 960,- geboden en de Mac Pro op 700,-.
Dat de Mac mini gewild is verbaast me niks; je hebt zo'n beetje de snelste Mac mini die je kunt hebben bij elkaar geconfigureerd. :)

Als het je om het sleutelen gaat ben je bij de Mac mini uitgesleuteld. Met de Mac Pro kun je nog flink uit de voeten wat dat betreft. Het is maar waar je naar op zoek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Pjotr schreef op maandag 22 juni 2015 @ 19:14:
[...]

Dat de Mac mini gewild is verbaast me niks; je hebt zo'n beetje de snelste Mac mini die je kunt hebben bij elkaar geconfigureerd. :)

Als het je om het sleutelen gaat ben je bij de Mac mini uitgesleuteld. Met de Mac Pro kun je nog flink uit de voeten wat dat betreft. Het is maar waar je naar op zoek bent.
Deze Mini is bij mijn weten de snelste Mini mogelijk inderdaad haha.

Wat hobby betreft ben ik er nu dan ook wel klaar mee, die Mac Pro heeft nog een lange weg te gaan. Hier kan een andere CPU tray in met 2 x hexacore Xeon, 128GB ram, PCI-e SSD, en zelfs een dual 7970 setup (welke je kunt configureren als dual D700 zoals in de nieuwe Pro).

Ik hoop alleen wel echt dat ik er geen spijt van krijg deze Mini weg te doen. Heb best wat verhalen gelezen over 4K op 60Hz en non-Apple grafische kaarten, hoop dat het gewoon werkt, heb er niet zo'n zin in iedere keer dat ik mn Mac ook gewoon wil gebruiken een aparte start-procedure te doorlopen. Daarnaast moet ie ook gewoon continu online zijn om als file en vpn-server te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
De knoop is definitief door, zojuist is de Mini overgekocht door een andere liefhebber :)

Er zit inmiddels als een GTX660 in de Pro, een PCI-e SSD en P2715Q zijn onderweg en ik ben aan het rondzoeken voor een hexacore Xeon. Lekker hobbyen, heb er zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-10 08:59
houd er rekening mee dat lang niet alle xeon cpu's, werken in de MacPro als upgrade !
er is echter een select aantal dat werkt, google ff voordat je dingen zomaar gaat kopen !

Zie hier een teardown van een 2009 MacPro, kan je ong, ook inschatten hoe het te werk gaat.
Scroll wat naar beneden voor het stukje waar de CPU's aanbod komen..
https://www.ifixit.com/Te...+Early+2009+Teardown/3528

Tevens vind je nog genoeg materiaal en info verder via google, en bijv. youtube !

succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Ramzzz schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 18:22:
Het verschil tussen de twee is zó groot, dat er geen gemakkelijk, éénduidig antwoord is op je vraag.
Overdrijven is ook een kunst. De grootte van het verschil ligt geheel aan wat je er mee van plan bent. Tussen het basismodel Mac Pro en de Mac mini is het verschil heel erg klein. Eigenlijk alleen de maximale hoeveelheid geheugen en de videokaart die het hem doen. Bij de andere Mac Pro's spelen daar de hoeveelheid cpu's en cores ook een rol en dan is het verschil een stuk groter.
Snelheid van de Pro is zat, verwisselbare, upgrade-bare onderdelen is een pré en ruimte voor uitbreiding ook.
In theorie is het allemaal upgradebaar, in de praktijk valt dit echter vies tegen. Je moet heel goed oppassen met uitbreidingskaarten vanwege OS X support. De cpu's kun je niet zonder veel gedoe upgraden en daarbij moet je ook voorzichtig te werk gaan anders sloop je de boel (wat een aantal mensen gelukt is). Als je een single cpu versie hebt dan zul je een andere processor board moeten kopen wanneer je naar een dual cpu wil. De dual cpu heeft ook 2x meer geheugenbanken dan de single cpu (8 bankjes vs 4). USB3 ondersteuning is tricky en niet bepaald stabiel. Videokaarten idem. Gezien de nieuwe Mac Pro waarbij dit alles niet meer kan is het ook nog maar de vraag in hoeverre mensen hier tijd en aandacht aan gaan besteden. Het is immers trekken aan een dood paard.

De Mac Pro is ook een grote bak (vergeet ook niet dat ie 20kg weegt!) die meer lawaai maakt dan een Mac mini wanneer je er niks mee doet maar die datzelfde geluid blijft produceren als je hem druk aan het werk zet terwijl de Mac mini ongeveer net zoveel geluid produceert als een ouderwetse stofzuiger. Het stroomverbruik is ook een behoorlijk verschil. Een Mac Pro zit al snel boven de 200W terwijl een Mac mini onder de 100W blijft. Mac Pro moet je alleen doen als je meer geheugen, meer cpu/cores (multithreaded apps) en/of een krachtigere videokaart nodig hebt. Voor al het andere is de Mac mini de betere keus.

In dit geval is het echter verstandiger om de Mac Pro nu van de hand te doen. Er is namelijk op dit moment nog een markt voor het ding. Die is er straks niet meer omdat ie te verouderd is, ook al is er nog enige upgradebaarheid.
arnevt2 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:45:
Tell me if im wrong, maar je kan je thunderbolt display toch aansluiten op een (mini) displaypoort?
Oh dat kan prima want mDP en TB zijn dezelfde stekker qua formaat. Werken zal het echter niet omdat Thunderbolt een compleet ander protocol is dan DisplayPort (mDP is alleen de connector, DisplayPort is het protocol). Wat je wel kunt doen is DisplayPort over Thunderbolt laten dragen maar dan moet het betreffende apparaat (lees: beeldscherm) dan wel DisplayPort als protocol gebruiken (lees: je kunt wel een normaal DisplayPort scherm van bijv. Dell op de Thunderbolt poort aansluiten en dan werkt het ook). Bij het Thunderbolt scherm van Apple is dit niet het geval, die spreekt alleen Thunderbolt.
Pagina: 1