Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Diverse vreemde fouten(thinkpad t410)

Pagina: 1
Acties:

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:52
Ik heb sinds korte tijd een lenovo thinkpad T410 en na aanschaf gelijk de hdd vervangen voor een 640gb Samsung spinpoint. Na alles geïnstalleerd te hebben begon het geheel rare fouten te geven, in het begin was ie erg traag met veel hdd activiteit en dat doet ie inmiddels niet meer maar intussen wel allerlei andere fouten.

Zo liep hij af en toe vast, BSOD's (laatste keer tijdens het maken van een back-up) heb ook al gehad dat hij m'n fingerprint reader niet kon vinden maar na het inloggen zonder afdruk herstelde hij de drivers leek het. Toen werkte het ineens weer wel. Ik heb op de hdd HDsentinel los gelaten, in eerste instantie had ie 3 current pending sectors, na volgens mij wederom een vastlopen ging dat naar 8. Daarna begon het gedoe met drivers en back-up vastlopen en ging ie naar 12 pending sector count.

Het gekke is dat dat op een gegeven moment weer terug ging naar 10 maar dat ik het niet vertrouw lijkt me duidelijk.. Een oude externe hdd met veel meer vlieguren van me is gewoon nog 100% in orde. De 640gb interne schijf heeft net aan 1000 vlieguren.

Nu vraag ik me dus al waar ik de fout moet zoeken. Grote kans dat de hdd niet lekker is maar door de hardware driver fouten twijfel ik.

Is er een manier om naast de hdd ook de rest van de hardware op gezondheid te toetsen? Ik herinner me nog een tool van vroeger maar daar ben ik de naam van kwijt.

De read error rate van de interne schijf stijgt trouwens ook gestaag volgens HDsentinel en is iets stijgend ten opzichte van een lineaire stijging en zat rond de 2700 dacht ik.

Ik wil het graag gaan testen met andere hdd maar die heb ik zo ff niet liggen dus tips zijn welkom.

Vanwege de diversiteit aan fouten post ik het hier maar weet niet of het eigenlijk bij opslag thuis hoort.

Thanks!!

Adjust non olet, plerumque...

Verwijderd

Tja, je woont niet echt in de buurt, maar als je zin hebt om te reizen mag je hier altijd een andere schijf komen uitproberen. Ik heb nog een 120 GB schijf uit 2007 liggen :+

"Current pending sector count" kan inderdaad weer omlaag gaan; dat zijn sectoren die wachten om verhuist te worden. Als ze verhuist zijn, zakt dat aantal dus weer. Zie ook de FAQ van HDsentinel;
http://www.hdsentinel.com/help/faq.html#q1
Current Pending Sector Count: Number of "weak" sectors waiting for reallocation. When the reallocation completed, this value may decrease.
Je kunt met een programma als Memtest het geheugen testen.

Het 'at random' niet kunnen vinden van de vingerafdrukscanner is volgens mij iets van alle tijden en alle Thinkpads; ik heb dat ook af en toe met mijn W520 en had het ook al af en toe met mijn T61.

Koelt het apparaat nog wel normaal?

Los van dat alles; een upgrade naar SSD is sowieso een goede vooruitgang. Zeker laptop HDD's zijn gewoon traag. Laptops en HDDs zijn sowieso al geen goede combinatie, gezien de bewegingen van de laptop.

Persoonlijk zou ik ook geen data toevertrouwen aan Samsung producten; de enige Samsung HDD's die ik ooit gehad heb zijn net zoals alle andere Samsung hardware die ik had vroegtijdig overleden. Eentje had zelfs roest onder de verf zitten op het frame.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2015 01:42 ]

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:52
Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2015 @ 01:38:
Tja, je woont niet echt in de buurt, maar als je zin hebt om te reizen mag je hier altijd een andere schijf komen uitproberen. Ik heb nog een 120 GB schijf uit 2007 liggen :+

"Current pending sector count" kan inderdaad weer omlaag gaan; dat zijn sectoren die wachten om verhuist te worden. Als ze verhuist zijn, zakt dat aantal dus weer. Zie ook de FAQ van HDsentinel;
http://www.hdsentinel.com/help/faq.html#q1

[...]

Je kunt met een programma als Memtest het geheugen testen.

Het 'at random' niet kunnen vinden van de vingerafdrukscanner is volgens mij iets van alle tijden en alle Thinkpads; ik heb dat ook af en toe met mijn W520 en had het ook al af en toe met mijn T61.

Koelt het apparaat nog wel normaal?

Los van dat alles; een upgrade naar SSD is sowieso een goede vooruitgang. Zeker laptop HDD's zijn gewoon traag. Laptops en HDDs zijn sowieso al geen goede combinatie, gezien de bewegingen van de laptop.

Persoonlijk zou ik ook geen data toevertrouwen aan Samsung producten; de enige Samsung HDD's die ik ooit gehad heb zijn net zoals alle andere Samsung hardware die ik had vroegtijdig overleden. Eentje had zelfs roest onder de verf zitten op het frame.
Ik overweeg inderdaad ook om een SSD te gaan nemen maar eerst wil ik zeker weten dat de HDD de oorzaak is.

Overigens is de current pending sector count ongeveer zo gegaan: 0-->3-->8-->12-->10-->12-->10

Hij fluctueert dus nu maar dat kan dus denk ik ook komen doordat hij kapotte sectoren gerelocate heeft maar er vervolgens weer nieuwe bij zijn gekomen? Zou alleen maar slechter zijn dan.

Er was ooit zo'n programma waarmee je heel veel systeem info kon krijgen, Sysoft Sandra ofzo, zou ik daar ook nog wat aan hebben?

Voor wat betreft Samsung hardware, ben ik sinds een tijd ook wel van overtuigd dat het niet allemaal goed is, over de gehele linie eigenlijk, Galaxy telefoons zijn kwalitatief niet best, amerikaanse koelkast van schoonouders die na 3 jaar de geest geeft en niet gerepareerd kan worden omdat ze de onderdelen niet meer hebben omdat ze dat model niet meer ondersteunen (terwijl monteur zegt dat als dat wel zo was, hij gewoon gemaakt kon worden) en dan dit soort dingen.

Ik heb nog niet zo lang een nieuwe Samsung TV, hopelijk is die dan een langer leven beschoren.. }:O

Koelen doet ie overigens prima.(thinkpad)

Adjust non olet, plerumque...