Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds een tijdje begint de volumeregelaar van mijn Trust Wave set kuren te vertonen. Soms komt er maar geluid uit één box, dan weer alleen uit de andere en soms heb ik helemaal geen geluid, of zit er een ruis doorheen. Ik ben er al achter gekomen, dat dit komt doordat de contactpunten kapot zijn (niet te fixen). Mijn vraag is dus, of iemand weet waar ik een losse volumeregelaar kan kopen voor een 2.1 set.

Ik heb op internet gevonden dat je dit in principe zelf zou kunnen maken met een logaritmische stereo potmeter, maar het liefst heb ik een kant-en-klaar, plug-and-play ding. Het enige wat ik kon vinden was dit:
http://www.bax-shop.nl/lu...art-voor-desktop-speakers. Ik weet alleen niet of dit ook voor een 2.1 set is, en bovendien vind ik het ook nog redelijk duur voor een simpele volumeregelaar.

Kunnen jullie mij misschien helpen met het vinden van een 2.1 volumeregelaar die niet al te duur is (15 euro is denk ik wel de max).

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Waarom niet het volume regelen op je pc? Er zijn losse volumeknoppen die je aansluit op usb, die hebben dezelfde functie als de volumeknoppen die je op sommige toetsenborden vindt.

Een volumeregelaar opnemen in je signaalkabels (zoals dat ding wat je linkte) heeft mijns inziens geen toegevoegde waarde ten opzichte van het softwarematig volume regelen. Nog even los van het feit dat je - zeker voor € 15 - waarschijnlijk geen 3-kanaals potmeter gaat vinden.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Het is handiger als je wat meer info hebt over die Wave set.
Is dit de knop die bij je set zit?
Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NjgzWDEwMjQ=/z/PoEAAOSwPhdVLjrx/$_84.JPG
Dan vermoed ik dat die Fostex knop zal werken, maar dan heb je wel twee geschikte kabeltjes nodig. Bij die trust zitten de kabels aan het ding vast, of niet?

Je kan inderdaad ook het hele ding er tussenuit halen en je set direct zonder volume knop aansluiten. Volume staat dan wel op MAX en dan moet je het softwarematig regelen zoals real[B]art zegt.

[ Voor 22% gewijzigd door Ploink op 20-06-2015 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
real[B]art schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:56:
Waarom niet het volume regelen op je pc? Er zijn losse volumeknoppen die je aansluit op usb, die hebben dezelfde functie als de volumeknoppen die je op sommige toetsenborden vindt.

Een volumeregelaar opnemen in je signaalkabels (zoals dat ding wat je linkte) heeft mijns inziens geen toegevoegde waarde ten opzichte van het softwarematig volume regelen. Nog even los van het feit dat je - zeker voor € 15 - waarschijnlijk geen 3-kanaals potmeter gaat vinden.
Softwarematig (of via windows zelf) heb ik liever niet. Ik vind het fijner om snel even aan een knop te draaien om zo het volume aan te passen.
Ploink schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 22:31:
Het is handiger als je wat meer info hebt over die Wave set.
Is dit de knop die bij je set zit?
[afbeelding]
Dan vermoed ik dat die Fostex knop zal werken, maar dan heb je wel twee geschikte kabeltjes nodig. Bij die trust zitten de kabels aan het ding vast, of niet?

Je kan inderdaad ook het hele ding er tussenuit halen en je set direct zonder volume knop aansluiten. Volume staat dan wel op MAX en dan moet je het softwarematig regelen zoals real[B]art zegt.
Dat is idd de volumeregelaar die bij de set hoort, kun je die ook ergens los kopen toevallig (op dat plaatje staat ie namelijk los van een zet)?

Een kabel van de regelaar gaat naar de subwoofer (waar de twee kleine boxjes op aan zijn gesloten) en de andere kabel gaat naar de aansluiting op mn moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zoiets: https://store.griffintechnology.com/powermate is wel kostelijk maar je kan er meer mee dan alleen het volume aanpassen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

goedkoper kan ik hem niet vinden:

https://www.conrad.nl/nl/...s-transparant-916931.html

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Deze kost maar liefst $0.99.
Het is een male/female verlengkabel, dus je hebt nog wel een male/male kabeltje nodig.
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMFgxMDAw/z/J~4AAOSwEK9T2a1v/$_57.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op zondag 21 juni 2015 @ 09:43:
Zoiets: https://store.griffintechnology.com/powermate is wel kostelijk maar je kan er meer mee dan alleen het volume aanpassen.
Deze is idd wel aardig duur en ik hoef die extra features niet, voor mij is alleen het volume aanpassen belangrijk, toch bedankt voor je hulp!
Werkt deze wel voor een 2.1 set? Volgens mij kun je hiermee alleen het volume van je headset aanpassen.
Ploink schreef op zondag 21 juni 2015 @ 10:23:
Deze kost maar liefst $0.99.
Het is een male/female verlengkabel, dus je hebt nog wel een male/male kabeltje nodig.
[afbeelding]
Bij die link staat dat het voor een headset is, gaat het dan wel werken?

Ik heb hier trouwens nog een plaatje van de potmeter die er nu op zit met het printplaatje. Misschien dat iemand kan helpen om uit te vogelen hoeveel Ohm deze potmeter is (mijn vader zegt dat als we dat weten dat we dan gewoon een potmeter kopen met een kloppende weerstand en dat we die er dan gewoon tussen solderen).
Afbeeldingslocatie: https://static.dyp.im/oSpR2jx3Oy/large/2ffbc6ece443259fa465cacdad41bd89.jpg

Ik kan hier zelf niet zoveel over vinden, behalve dan dat eacan één of ander cheapo aziatisch merk is dat dezelfde speakerset verkoopt, maar dan voor de aziatische markt (duhu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Waarde zal waarschijnlijk op de pot zelf staan.

Ben je een beetje handig? Dan zou ik dat zelf maken http://runawaybrainz.blog...ompatible-volume-usb.html

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op zondag 21 juni 2015 @ 11:39:
Waarde zal waarschijnlijk op de pot zelf staan.

Ben je een beetje handig? Dan zou ik dat zelf maken http://runawaybrainz.blog...ompatible-volume-usb.html
Nee, dat gaat een beetje te ver :) Ik kan wel wat (en mijn vader nog veel meer), maar nee, dit gaat em niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2015 @ 11:35:
[...]

Werkt deze wel voor een 2.1 set? Volgens mij kun je hiermee alleen het volume van je headset aanpassen.
Hoogstwaarschijnlijk wel
Gewoon stereo of 2.1 maakt niet uit, want volgens mij wordt pas in de luidspreker set zelf het bass kanaal afgesplitst. De bron is gewoon stereo, net als voor een koptelefoon.
Ik heb hier trouwens nog een plaatje van de potmeter die er nu op zit met het printplaatje. Misschien dat iemand kan helpen om uit te vogelen hoeveel Ohm deze potmeter is (mijn vader zegt dat als we dat weten dat we dan gewoon een potmeter kopen met een kloppende weerstand en dat we die er dan gewoon tussen solderen).
Meten is weten, of heb je geen multimeter? Dat is het belangrijkste gereedschap van de elektronica knutselaar.
Je kan een andere potmeter kopen, maar ze bestaan in 1001 verschillende formaten en het kan moeilijk zijn om er een te vinden die precies past in plaats van de oude. Je kan natuurlijk wel zelf een doosje er omheen fabrieken. Effectief gebruik je dan alleen de oude kabels en dan maak je zelf iets moois met een grote knop er aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ploink schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:02:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk wel
Gewoon stereo of 2.1 maakt niet uit, want volgens mij wordt pas in de luidspreker set zelf het bass kanaal afgesplitst. De bron is gewoon stereo, net als voor een koptelefoon.

[...]

Meten is weten, of heb je geen multimeter? Dat is het belangrijkste gereedschap van de elektronica knutselaar.
Je kan een andere potmeter kopen, maar ze bestaan in 1001 verschillende formaten en het kan moeilijk zijn om er een te vinden die precies past in plaats van de oude. Je kan natuurlijk wel zelf een doosje er omheen fabrieken. Effectief gebruik je dan alleen de oude kabels en dan maak je zelf iets moois met een grote knop er aan. :)
Ik zal wel even vragen aan mijn vader wat hij ervan denkt (hij is zeg maar de expert hier thuis :))

We hebben wel een multimeter, maar dan moet ik mijn vader even vragen of hij me wil helpen.
Het was idd het idee om een losse potentiometer te kopen (ik heb al een behuizing hiervoor), maar dan moet ik wel weten wat voor soort. Logaritmisch en stereo is één ding, dan moet ik nog weten hoeveel Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ga ook even bij jezelf na wat een paar jaar oude Trust Wave set nog waard zou zijn. Dan weet je ook hoeveel je voor een vervangende knop uit kunt geven ;)

Ik zou lekker een nieuw setje kopen. Kost even een paar centen maar ga je een hoop meer lol van hebben.
Kan persoonlijk de Harman Kardon Soundsticks III aanraden. Ben als audiofiel nooit zo'n fan van HK geweest, maar die set heeft me echt verbaasd. Zit een fantastisch geluid in :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:23:
Ga ook even bij jezelf na wat een paar jaar oude Trust Wave set nog waard zou zijn. Dan weet je ook hoeveel je voor een vervangende knop uit kunt geven ;)

Ik zou lekker een nieuw setje kopen. Kost even een paar centen maar ga je een hoop meer lol van hebben.
Kan persoonlijk de Harman Kardon Soundsticks III aanraden. Ben als audiofiel nooit zo'n fan van HK geweest, maar die set heeft me echt verbaasd. Zit een fantastisch geluid in :)
Tja, daar zit ook weer wat in, maar ik ben nog maar 16 en ik heb dus het liefst een zo goedkoop mogelijke oplossing.

En naar mijn mening, zien de Harman Kardon Soundsticks er niet uit!!! Echt waar, het geluid zal prachtig zijn, maar jemig wat is die set lelijk!!! Als ik een vervangende set koop, wordt dat ´em dus niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:04
De fostex knop in je TS gaat em niet worden. De 2.1 set die jij hebt is een simpel stereo setje met een losse sub eraan. Waarschijnlijk wordt dit met een vrij goedkope amp geregeld die überhaupt maar 1 kanaal heeft en de boel daarna weer doorstuurt met een passieve cross-over (simpel systeempje wat hoog en laag scheidt). Die volume knop kan je dus simpel vervangen door eenzelfde potmeter ertussen te maken (dus lineair en de zelfde weerstand). Kijk eens op eBay zou ik zeggen. Dingen kosten geen drol.

Overigens moet bovenstaand kabeltje ook prima werken. Heeft niks met headsets oid te maken. Is geschikt voor iedere PC/line-out output.

edit: Moet je alleen wel de oude potmeter lossolderen en de kabels doorverbinden. Dat scheelt een hoop qua ruis.

[ Voor 8% gewijzigd door supersnathan94 op 27-06-2015 14:50 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-09 23:30
ik zou op de V&A kijken naar een ander setje, maar probeer eerst eens met contact reiniger de controlpod schoon te maken, dat heeft wel eens geholpen bij mijn oude creative 5.1 setje (al had ik ze toen al vervangen voor mn logitech 5.1 setje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits van Pelt
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-08 14:15
Met dit kabeltje, Aansluiting 1 Jack 3.5mm Stereo Male, Aansluiting 2 2x Tulp Male vervang je de kapotte volume-regelaar. Nu kan je het volume regelen met je toetsenbord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

TS zal wel blij zijn dat hij na tien jaar weet wat hij moet kopen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.