wordt SSD gedeelte van samsung ultrabook wel gebruikt ?

Pagina: 1
Acties:

• lotech
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-10-2024
Ik heb een samsung ultrabook serie 5 type NP530u3c met i3-3217u op 1.8 GHz.
Deze heeft een HD van 500 GB with ExpressCache™ Technology, 24 GB
Nu vind ik alles niet zo vlot gaan en ik zie bij schijfbeheer vreemde dingen, zoals dat de SSD , als 2de schijf, online, primaire partitie, geen schijfletter maar wel 100% vrije ruimte?

Wordt deze dan niet gebruikt ?
Op laptop staat het "intel rapid storage technologie" programma, dat zegt:
status:normaal
type:SSD
gebruik:beschikbaar
grootte:22.9 GB
systeemschijf:nee
gegevenscache schijf: ingeschakeld

Het lijkt mij dat die SSD vol met Win8 zou moeten staan ?
Of kan ik dit veranderen, zodat windows op het snelle SSD deel staat?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De "express cache technology" zal gebruikte bestanden, of misschein zelfs wel te verwachten te gebruiken bestanden in de cache plaatsen zodat als je ze weer gebruikt, ze snel worden gelezen. Wellicht kan de cache ook voor schrijven worden gebruikt.

Wil je snel, dan moet je aan een echte SSD.

Of de bestanden te zien zijn in die cache, dat weet ik niet, maar zou zo maar kunnen van niet.

En dan moet die natuurlijk wel; aan staan. Misschien heb je m per ongeluk uit staan?

Linkje dat ik zo snel vond
http://skp.samsungcsporta....jsp?seq=446792&cdsite=in

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:22
Ik weet niet of het vreemd is zoals jij zegt.
Er staat immers geen partitie op die schijf dus denk windows dat hij leeg is en 100% vrij voor gebruik.

Wat er bij "intel rapid storage technologie" staat is dat de schijf word gebruikt als gegevens cache.
En er staat duidelijk dat het geen systeemschijf is.

De schijf word dus gebruikt als cache voor zowel lezen als schrijven.

Je kan dit als het goed is veranderen zodat hij een gewone systeem schijf word.
Dan kan je daar windows op instaleren.

• playon1955
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb van begin af aan ook met een 24GB SSD die als Expresscache wordt gebruikt lopen klungelen.
Kort na aanschaf van mijn Asus N551JB-T083 laptop was ik niet bijzonder te bespreken over de boot time.
Contact gehad met Asus en conform hun advies de zaak opnieuw geinstalleerd.
Ik merkte niet veel vooruitgang en ging er vanuit dat de hoeveelheid geïntalleerde software hier debet aan was.

Even later zat het me toch niet lekker zeker na een topic van mijn kant op de 24GB SSD schijf te gaan vervangen door een "normale" full size ssd. Een boottime van 40 seconden vond men wel erg traag.
Opnieuw in het fenomeen Expresscache gedoken en kwam een heleboel goed bedoelde advieze tegen, waaronder ook een hoe je kon controleren of de Expresscache al dan niet in functie was en welk gedeelte gebruikt werd.

In de map - in mijn geval C:\program files\condusiv technologies\Expresscache\ - vanuit de prompt met administrator rechten het command: "eccmd -info" intikken. Ik werd keihard uit een droom gehaald.
Inmiddels aan de praat gekregen maar hierover bestaat geen volledig advies dat in mijn geval werkte.
Ik ben behoorlijk lang tekeer gegaan en het resultaat mag er wezen.

Boot time van de Asus N551JB is gedaald van 40 seconden naar maar liefst 16 seconden. De moeite waard om hier mee te hebben gestoeid.
Inmiddels zo veel wijzer geworden dat ik in een handomdraai de boel bij beschadiging weer aan de praat kan krijgen.

Aanpak met succes in mijn geval:

1. Download nieuwste software Expresscache; Bij Asus gedownload
2. Verwijder Expresscache bij software verwijderen;
3. Verwijder de map waarin de Expresscache software geinstalleerd staat. In mijn geval c:\program files\condusiv technologies\expresscache.
4. PC opnieuw opstarten
5. Installeer de nieuwe Expresscache software
6. Boot de PC opnieuw
7. Kijk bij services of Expresscache actief is; zo niet pas het aan dat het automatisch wordt opgestart;
8. Boot de PC opnieuw.
9. Check in de map waar de Expresscache software is geïnstallerd of de software actief is.
10 Controle door eccmd -info in de map C:\program files\condusiv technologies\expresscache in te tikken.

Succes er mee.