Gemeente weigert bomen te snoeien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij hebben een hoekwoning waarbij onze tuin zowel achter als naast ons huis loopt. Aan de zijkant naast ons huis is een 'groen strook' waarop een drietal bomen staan. De bomen (boomstam) staan ongeveer 1,5m van onze heg af. Deze bomen zijn ongeveer 10 meter hoog en zijn qua breedte enorm gegroeid de afgelopen 2 jaar. Ondertussen hangt een aantal takken van de boom in onze tuin. Wij hebben behoorlijk wat last van deze bomen:
- de hoeveelheid zon wordt sterk verminderd door de hoogte en breedte van de bomen;
- 2x per jaar lossen de bomen al haar bladeren, waardoor onze tuin een aantal maanden per jaar een rotzooi is;
- de bomen lossen continu kleine eikeltjes wat de tuin ook tot een enorme rotzooi maakt;
- door de bladeren en eikeltjes verstopt onze afwatering (meerdere locaties) continu.

Wij hebben geen onderhoudsvriendelijke tuin (gras en veel stroken/erkers met planten) waardoor het onmogelijk is om de tuin netjes te onderhouden doordat alle bladeren van de boom en eikeltjes tussen de planten vallen. In februari hebben wij alle bladeren verwijderd en dat heeft geleid tot 17 vuilniszakken vol bladeren. Hierdoor hebben we 3 maanden lang de groene container niet voor andere dingen kunnen gebruiken omdat we steeds die vuilniszakken moesten legen. Na het opruimen van de bladeren begonnen de eikeltjes weer te vallen en was de tuin na een paar weken wederom een rotzooi. Er liggen 100en eikeltjes in de tuin.

Anyway, we hebben de gemeente verzocht de bomen te snoeien. Zij weigeren en geven aan dat na inspectie is gebleken dat het (nog) niet nodig is om te snoeien. Volgens ons is dat wel het geval omdat een aantal takken ondertussen over onze heg heen groeit en wij hinder van de boom ondervinden.

Het punt is alleen dat het qua rotzooi, en dus overlast, niet veel verschil maakt als die paar takken gesnoeid worden omdat de bladeren door de hoogte van de bomen toch wel onze tuin in waaien.

Ik heb gezocht wat onze mogelijkheden zijn maar dat is niet heel hoopgevend. Mogelijkheden zijn:
- de gemeente blijven vragen om te snoeien in de hoop dat ze alsnog toegeven;
- de wethouder die verantwoordelijk is voor de groen portefeuille zien te benaderen;
- zelf de takken die over ons erf groeien snoeien;
- de boom laten sterven (per definitie geen optie voor ons).

Hebben jullie nog advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die bomen stonden er neem ik aan al toen je het huis kocht lijkt me? ;)

Mijn ouders hebben ook zo'n groenstrook waar de gemeente bij voorkeur niks aan doet. Staat mijn pa regelmatig te snoeien om het spul bij te houden. Gemeente zegt snoeien is niet nodig bij jou - en dat klopt, echt nodig is het niet. Maar voor jou wel fijn als het toch zou gebeuren. Als ik jou was zou ik er zelf gewoon wat takken uitknippen. Lost je probleem niet op trouwens; iets met wind die het spul je tuin in blaast ;)

Maar wat dacht je er van om voor een paar tientjes een bladmaaier/ zuiger te kopen? Die verhakselen het ook, hou je een stuk minder over. Heb dr hier ook eentje en ik zou echt niet zonder meer willen :)

Afwatering zou ik laten fixen en gaan verhalen op de gemeente. Worden ze vanzelf wakker.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Ja bomen stonden er inderdaad al, maar zijn de afgelopen 2 jaar (sinds we er wonen) enorm gegroeid. Ik vermoed dus dat de gemeente eens per x jaar een behoorlijke hoeveelheid afsnoeit, waarna de bomen de komende jaren flink groeien.

Bladblazer heb ik geprobeerd, dat werkte niet echt goed omdat deze de eikeltjes niet opzuigt. Al kan dat ook aan de bladblazer zelf liggen, was denk ik een erg goedkope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb een beetje rondgesnuffeld op internet, maar vind eigenlijk niet echt opbeurende verhalen. Zoekterm: overlast bomen gemeente, eerste 2 hits (bomenrecht.nl en eerstehulpbijrecht.nl) waren al zeer informatief.

Wat ik wel gelezen heb, is dat als jij kan aantonen dat je extra energieverbruik hebt door de bomen (vanwege het blokkeren van het licht), dat je daarmee nog de grootste kans kunt hebben.

De grote hoeveelheid bladeren en eikeltjes kun je niets aan doen, tenzij het om overhangende takken gaat. Vallende bladeren en eikeltjes horen bij een gezonde boom, en zul je als buur gewoon moeten accepteren. Overhangende takken moeten ze verwijderen en als ze dat nalaten, mag je dat inderdaad zelf doen.

In onze gemeente kun je gratis een tweede grote groencontainer krijgen, wellicht doet jouw gemeente dat ook, en zo niet: wellicht wil de gemeente er wel eentje bij wijze van uitzondering ter beschikking stellen. Tevens heeft onze gemeente in de herfst op veel plaatsen grote ijzeren bakken van staaldraad staan: hier kunnen alle buurtbewoners hun bladafval in kwijt.

Wat betreft die afwatering: dat lijkt me een kwestie van wat roostertjes neerleggen waardoor geen eikeltjes kunnen, en die in de herfst een aantal keer per week leegscheppen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Alles wat overhangt in jouw tuin van die gemeentebomen.mag je gewoon straffeloos zelf afsnoeien. Doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Ik kan goed meevoelen met ts btw.
Buren van ons hebben twee tuinen verder een enorme boom staan, naam etc onbekend ben geen boswachter, die eenmaal per jaar van die "helikopters"laat vallen.
Wordt je helemaal idioot van, maar gelukkig is dat maar eenmaal per jaar.
Verder natuurlijk in de herfst de bladeren die allemaal naar beneden komen.

Een boom in de tuin is leuk, maar lang niet voor iedereen dus.
Helaas kan het de eigenaar van de bomen meestal geen ene zak schelen, want natuur! en mooi!
:(

En succes bij je gemeente, wegens de crisis zullen ze wel aangeven geen middelen te hebben en meestal zijn ze ook experts in zaken "op de lange baan schuiven".
Oh, en met twee maten meten, was ik nog ff vergeten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel36 op 20-06-2015 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Daniel: da's 'n esdoorn ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.tuinseizoen.com/wp-content/uploads/2012/07/Esdoorn-1-shutterstock_5812.jpg
En in het kader van dit topic: kennelijk heb je nog geluk dat die zaadjes geen zaailingen worden: daar hebben anderen dan weer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

bedankt Ardana, het zijn ook enorme rotdingen.
Als ze tussen de stenen e.d. belanden beginnen ze gelijk aan een nieuwe boom en ze zijn verbazingwekkend taai.
Hoewel TS hier ff weinig aan heeft natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Bij ons gaat het volgens mij om de Els, waar deze vriendjes (elzenproppen) vanaf komen:
Afbeeldingslocatie: http://www.bomengids.nl/pics/Hartbladige_els__Alnus_cordata__Italian_Alder@elsgrauwe@1@fruit@img_1082.jpg
Haal die maar eens tussen het gras uit |:( . Momenteel denken we er over na om onze tuin voornamelijk geheel te bestraten omdat dit de enige manier is om relatief eenvoudig deze rotzooi op te ruimen. Deze elzenproppen vallen namelijk het hele jaar door de boom uit.

[ Voor 42% gewijzigd door XeNeRgY op 20-06-2015 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 06:37
Kan je niet wekelijks een paar vuilniszakken vullen en vervolgens over de heb aan de voet van de boom leeggooien. Dan gaan er vanzelf wel mensen klagen dat het daar zo'n zooi wordt, en technisch gezien verplaats je alleen het gene wat toch al van de boom viel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:30
Gemeente en bomen..

Zo'n soort verhaal ken ik ook wel:

Hier aan de voorkant van het huis hebben we een boom die last heeft van luis. Het gevolg hiervan is dat elke auto die onder die boom parkeert enorme last krijgt van plakkerig spul (=uitwerpselen). Als je je auto een halve week niet verplaatst, moet je eerst halve liter ruitenvloeistof legen, voordat je fatsoenlijk naar buiten kan kijken.

Meerdere malen contact gezocht met de gemeente:

- Kan de boom behandeld worden? Nee, kost teveel geld en heeft weinig nut.
- Onlangs zijn hier de bomen gesnoeid, maar deze boom echter niet. Kan deze boom alsnog flink gesnoeid worden: Nee, bedrijf vond dat het niet nodig was.
- Kan deze boom verwijderd worden en een andere geplaatst worden? Nee, kan niet.

Als oplossing bieden ze aan dat we onze auto's maar ergens anders moeten parkeren. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
445033 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 14:22:
Alles wat overhangt in jouw tuin van die gemeentebomen.mag je gewoon straffeloos zelf afsnoeien. Doen!
Mocht de boom door jouw zaagacties dood gaan kan je wel schadevergoeding gaan betalen.
Valorian schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 15:23:
Kan je niet wekelijks een paar vuilniszakken vullen en vervolgens over de heb aan de voet van de boom leeggooien. Dan gaan er vanzelf wel mensen klagen dat het daar zo'n zooi wordt, en technisch gezien verplaats je alleen het gene wat toch al van de boom viel ;)
En meer voedingsstoffen voor de boom voor het jaar erop ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Napo op 20-06-2015 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Als ik al een kettingzaag had en zin zou hebben om een meter of 3-4 omhoog te klimmen tegen een boom aan dan lost dat helaas ook mijn probleem niet op, door de wind waaien alle andere bladeren en elzenproppen alsnog onze tuin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
XeNeRgY schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 15:36:
Als ik al een kettingzaag had en zin zou hebben om een meter of 3-4 omhoog te klimmen tegen een boom aan dan lost dat helaas ook mijn probleem niet op, door de wind waaien alle andere bladeren en elzenproppen alsnog onze tuin in.
Qua het bold stukje, daar zul je gewoon mee moeten leven. Die boom stond er al toen jullie het huis kochten, dan is een beetje overlast van de boom te verwachten en had je in moeten calculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Gomez12 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 15:55:
[...]

Qua het bold stukje, daar zul je gewoon mee moeten leven. Die boom stond er al toen jullie het huis kochten, dan is een beetje overlast van de boom te verwachten en had je in moeten calculeren.
Dat is natuurlijk altijd waar. En dat wisten we ook, de boom was 2 jaar geleden echter een heel stuk kleiner dan dat deze nu is. Een deel van de overlast komt dan ook door de enorme groei van de takken in de breedte, die de gemeente niet wil snoeien. Dat een boom bladeren en eikeltjes laat vallen is mij bekend en is geen enkel probleem. Maar nu de boom enorm gegroeid is vallen er een heel stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierce
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:58
*knip* doe eens niet

[ Voor 98% gewijzigd door gambieter op 20-06-2015 17:12 ]

5564

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wat snap je niet aan:
XeNeRgY schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 10:06:
[...]
:? :?

[ Voor 40% gewijzigd door gambieter op 20-06-2015 17:12 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mensen aanzetten tot strafbare handelingen, zoals jij doet, lijkt me niet helemaal de bedoeling. En het is nog illegaal ook... en terecht.

[ Voor 46% gewijzigd door gambieter op 20-06-2015 17:12 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Met bovenstaande reactie van o.a. wildhagen.
Je wilt ook echt niet gepakt worden voor het laten afsterven van een boom.
Vindt de gemeente niet grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

XeNeRgY schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 16:05:
[...]
Dat een boom bladeren en eikeltjes laat vallen is mij bekend en is geen enkel probleem. Maar nu de boom enorm gegroeid is vallen er een heel stuk meer.
Dat bomen groeien is je niet bekend? :/

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
Ben ik heel aso als ik zeg "get a life". Vallen van bladeren en groeien van bomen is natuurlijk. Blijkbaar is het toegestaan om takken die op je eigen erf groeien te snoeien, dus doe dat dan gewoon. Als je dat niet durft huur je er iemand voor in. En ja dat kost wat geld, oeh!! En tja dat de wind dan nog steeds shit je tuin in gooit zul je mee moeten leven. Of verhuizen.

Geniet gewoon van je tuin en relax.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
XeNeRgY schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 10:49:
Bladblazer heb ik geprobeerd, dat werkte niet echt goed omdat deze de eikeltjes niet opzuigt. Al kan dat ook aan de bladblazer zelf liggen, was denk ik een erg goedkope.
Volgens mij moet je je zin nog eens hardop lezen. >:) (dat en een beetje googlen)

Verder zou je ook een klimop er tegenaan kunnen zetten, and then let nature take its course.
(klimop zaait groeit uit als de pest dus het had er ook "perongeluk" kunnen komen., gewoon wat stekjes uit het bos/park halen.)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-05 17:16
Goed idee van je pierce, ts krijgt een strafblad en een mooie rekening van minimaal €10.000 per boom.

Misschien een iets wat ts nog niet wist: alles wat leeft groeit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
naitsoezn schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 17:17:
[...]

Dat bomen groeien is je niet bekend? :/
Bedankt voor je nuttige toevoeging. Ik vraag hier om mogelijkheden, niet om bijdehante opmerkingen.

[ Voor 13% gewijzigd door XeNeRgY op 20-06-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Toch is het niet zo heel moeilijk voor te stellen imho: TS had eerder geen last van de boom omdat hij kleiner was.
Nu is de boom een stuk groter en vallen bladeren en eikeltjes in zijn tuin en in zijn goten.
De gemeente weigert te snoeien en dat zint TS niet.
Is zijn goed recht lijkt mij.

Zoiets dan.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Het lijkt er op dat er weinig andere opties zijn dan eventueel zelf de takken laten snoeien als de gemeente het niet wil doen. Ik zal ze bellen met dit voorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

enchion schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 17:25:
[...]
Verder zou je ook een klimop er tegenaan kunnen zetten, and then let nature take its course.
(klimop zaait groeit uit als de pest dus het had er ook "perongeluk" kunnen komen., gewoon wat stekjes uit het bos/park halen.)
Ik herhaal:
[...]
Klimop is gewoon een doodvonnis op termijn. Persoonlijk zou ik ook even kijken of het lokale klimaat geschikt is voor vogellijm, ook wel bekend als maretak.

Maar het beste lijkt me de gemeente te manen die boom goed te onderhouden (inclusief snoeien) en te vermelden dat in geval de gemeente ingebreke blijft, jij je genoodzaakt ziet dat op kosten van de gemeente te laten doen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

XeNeRgY schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 17:31:
[...]

Bedankt voor je nuttige toevoeging. Ik vraag hier om mogelijkheden, niet om bijdehante opmerkingen.
Misschien moet je dan stoppen met telkens maar weer te stellen dat die boom vroeger kleiner was. Vrij bijdehand, imho.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

naitsoezn schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 17:46:
[...]
Misschien moet je dan stoppen met telkens maar weer te stellen dat die boom vroeger kleiner was. Vrij bijdehand, imho.
Misschien is die boom wel een tikje sneller gegroeid dan verwacht :? En probeer je eens in zijn probleem te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonissenmike
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-02-2023
Ik ben zelf hovenier en wij werken regelmatig voor de gemeente. Wij krijgen deze vragen ook vaak van mensen (soms terecht en vaak gewoon te luie mensen). Het kan helpen om rond te bellen naar wat lokale hovenier bedrijven die werk verrichten voor de gemeente en het via hun te laten regelen. (jij de kosten en gemeente weet dat het naar behoren gedaan wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zelf hier ook een hoekhuis waar ik in de herfst flink last had van de gemeentebomen die ook aan de zijkant van mijn huis stonden, redelijk vergelijkbaar dus. Ik heb echter zelf voor de bladblazer gekozen maar zodra je veel planten hebt staan zal niet alles dat overleven. Dus wat betreft zorgen dat de gemeente actie onderneemt heb ik niet veel ervaring, behalve dat alles daar lang duurt.

Maar misschien dat ik je nog een gedachtegang kan geven, heel veel gemeenten willen namelijk af van groenstrookjes juist omdat dit ze zoveel geld kost aan onderhoud. Mocht je nog wat reserves hebben en eigenlijk wel een grotere tuin willen dan is dit misschien nog een handige optie. Ik heb er op deze manier ruim 50m2 bijgekocht en geen gemeentebomen meer :) Houd wel rekening dat het wat langer kan duren, in mijn geval 3 jaar of zo maar door geluk en slim handelen waren wel alle bomen en wortels weg uit het nieuwe stuk _/-\o_

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wij hebben een hoekwoning waarbij onze tuin zowel achter als naast ons huis loopt. Aan de zijkant naast ons huis is een 'groen strook' waarop een drietal bomen staan. De bomen (boomstam) staan ongeveer 1,5m van onze heg af. Deze bomen zijn ongeveer 10 meter hoog en zijn qua breedte enorm gegroeid de afgelopen 2 jaar. Ondertussen hangt een aantal takken van de boom in onze tuin. Wij hebben behoorlijk wat last van deze bomen:
- de hoeveelheid zon wordt sterk verminderd door de hoogte en breedte van de bomen;
- 2x per jaar lossen de bomen al haar bladeren, waardoor onze tuin een aantal maanden per jaar een rotzooi is;
- de bomen lossen continu kleine eikeltjes wat de tuin ook tot een enorme rotzooi maakt;
- door de bladeren en eikeltjes verstopt onze afwatering (meerdere locaties) continu.

Wij hebben geen onderhoudsvriendelijke tuin (gras en veel stroken/erkers met planten) waardoor het onmogelijk is om de tuin netjes te onderhouden doordat alle bladeren van de boom en eikeltjes tussen de planten vallen. In februari hebben wij alle bladeren verwijderd en dat heeft geleid tot 17 vuilniszakken vol bladeren. Hierdoor hebben we 3 maanden lang de groene container niet voor andere dingen kunnen gebruiken omdat we steeds die vuilniszakken moesten legen. Na het opruimen van de bladeren begonnen de eikeltjes weer te vallen en was de tuin na een paar weken wederom een rotzooi. Er liggen 100en eikeltjes in de tuin.

Anyway, we hebben de gemeente verzocht de bomen te snoeien. Zij weigeren en geven aan dat na inspectie is gebleken dat het (nog) niet nodig is om te snoeien. Volgens ons is dat wel het geval omdat een aantal takken ondertussen over onze heg heen groeit en wij hinder van de boom ondervinden.

Het punt is alleen dat het qua rotzooi, en dus overlast, niet veel verschil maakt als die paar takken gesnoeid worden omdat de bladeren door de hoogte van de bomen toch wel onze tuin in waaien.

Ik heb gezocht wat onze mogelijkheden zijn maar dat is niet heel hoopgevend. Mogelijkheden zijn:
- de gemeente blijven vragen om te snoeien in de hoop dat ze alsnog toegeven;
- de wethouder die verantwoordelijk is voor de groen portefeuille zien te benaderen;
- zelf de takken die over ons erf groeien snoeien;

toon volledige bericht
- Aan de plek van de bomen te zien en bij normaal onderhoud van Gemeente zal je (probleem) niet verholpen zijn.
- Een boom van dit formaat die 1.5m van je heg staat en 10m hoog is, zorgt voor vervuiling van je tuin hoe dan ook.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Even een paar gedachtengangen.

Als het zoals je zegt een Els is, dan dienen die 1x in de 15 a 20 jaar omgezaagd te worden om opnieuw uit te spruiten en opnieuw uit te groeien als nieuwe boom. Gebeurt hier ook bij de boomsingels die natuurlijk beheerd worden.

Een Els heeft over het algemeen niet giga grote zijtakken. Ik zou een lange stokzaag kopen. Kun je staande op de grond zelf de takken er af halen die je wilt. Het is k4twerk maar je hoeft maar 1x per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-05 16:04
Stuur een aanmaning (aangetekend!) aan de gemeente om de bomen te snoeien met een termijn van ca. 6 weken en de melding dat jij na 6 weken, als een reactie uitblijft, de bomen zelf zult laten snoeien en de rekening aan de gemeente stuurt. Moet lukken.

Art. 5:44 lid 1 BW: Indien een nabuur wiens beplantingen over eens anders erf heenhangen, ondanks aanmaning van de eigenaar van dit erf, nalaat het overhangende te verwijderen, kan laatstgenoemde eigenaar eigenmachtig het overhangende wegsnijden en zich toeëigenen.

Ik heb iets soortgelijks gehad trouwens. De gemeente reageerde vrij adequaat en één van de bomen is zelfs geheel verwijderd. De bomen stonden er trouwens al in volle omvang toen ik het huis kocht. Is ook niet echt relevant overigens.

[ Voor 19% gewijzigd door argro op 20-06-2015 21:11 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

argro schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:09:
Stuur een aanmaning (aangetekend!) aan de gemeente om de bomen te snoeien met een termijn van ca. 6 weken en de melding dat jij na 6 weken, als een reactie uitblijft, de bomen zelf zult laten snoeien en de rekening aan de gemeente stuurt. Moet lukken.

Art. 5:44 lid 1 BW: Indien een nabuur wiens beplantingen over eens anders erf heenhangen, ondanks aanmaning van de eigenaar van dit erf, nalaat het overhangende te verwijderen, kan laatstgenoemde eigenaar eigenmachtig het overhangende wegsnijden en zich toeëigenen.

Ik heb iets soortgelijks gehad trouwens. De gemeente reageerde vrij adequaat en één van de bomen is zelfs geheel verwijderd. De bomen stonden er trouwens al in volle omvang toen ik het huis kocht. Is ook niet echt relevant overigens.
Een Gemeente is geen nabuur

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
- never mind -

[ Voor 94% gewijzigd door GlowMouse op 20-06-2015 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Alleen als een pand van de gemeente aangrenzend is met tuin. niet in stroken groenvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:46
XeNeRgY schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 15:22:
Bij ons gaat het volgens mij om de Els, waar deze vriendjes (elzenproppen) vanaf komen:
[afbeelding]
Haal die maar eens tussen het gras uit |:( . Momenteel denken we er over na om onze tuin voornamelijk geheel te bestraten omdat dit de enige manier is om relatief eenvoudig deze rotzooi op te ruimen. Deze elzenproppen vallen namelijk het hele jaar door de boom uit.
Denk alsjeblieft aan de vogels en bijen, beton en steen zijn er al genoeg in bebouwd gebied :-( .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Bananenplant schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:35:
[...]
Denk alsjeblieft aan de vogels en bijen, beton en steen zijn er al genoeg in bebouwd gebied :-( .
Denk alsjeblieft eens aan de wateroverlast die je de gemeente bezorgt bij een stortbui >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:40

Zeror

Ik Henk 'm!

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Bananenplant schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:35:
[...]

Bijen ja.

Ik zie nooit een bij in bebouwd gebied.

Hier op het erf zijn alle bomen gekapt. Net voordat bij de gemeente de kapvergunning weer is ingevoerd. Moet niet gekker worden dat je voor een boom op je eigen erg een omgeveringsvergunning moet aanvragen als je er van af wilt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
argro schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:09:
Ik weet niet of het je bedoeling is om gemeenteambtenaren te laten lachen, maar dat zal zeker wel lukken met dit soort brieven...

De rekening aan de gemeente sturen... Je mag al blij zijn als je geen tegenrekening gaat krijgen vanwege aantasting van gemeente-bezit als je dit soort acties op deze manier wilt doen.

Blijkbaar vind de gemeente het nu niet nodig en als er dus een rekening binnenkomt dan gaat die het ronde archief in (want geen noodzaak).

Je moet de gemeente overtuigen van de noodzaak van snoeien en dat doe je niet echt door een aanmaning te versturen. En in een aanmaning ga je zeker niet zeggen dat je de intentie hebt andermans eigendom te vernielen en je gaat er zeker geen rekening achteraan sturen, want dan heb je de intentie gegeven en je hebt zelf het bewijs geleverd in de vorm van de rekening dat je gemeente-eigendom gesloopt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:17
Nog niet zo lang geleden was er bij De Rijdende Rechter een zaak in Almere over het veroorzaken van overlast door bomen (zonsverduistering en rotzooi)
In die zaak heeft de gemeente bakzeil gehaald en heeft men bomen moeten kappen.
http://www.eerstehulpbijr...20Almere%20versie%202.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:46
nokiaan958GB schreef op zondag 21 juni 2015 @ 01:17:
[...]

Bijen ja.

Ik zie nooit een bij in bebouwd gebied.
Of je kijkt niet goed, of je woont in een treurige betonwoestijn. Ik woon in een groen dorp en als ik op een zonnige dag buiten loop zoemt er van alles.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Laatst online: 05-05 20:06
Te laat, zag de reactie van ninjazx9r98 even niet. Rijdende rechter FTW! 8)

[ Voor 102% gewijzigd door Jeroen797 op 21-06-2015 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
en dat is er een minder met GoT toegang *O*

[ Voor 81% gewijzigd door Rukapul op 21-06-2015 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-05 16:04
Hackus schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:12:
[...]

Een Gemeente is geen nabuur
Want? De nabuur in de zin van art. 5:44 BW is m.i. de eigenaar van het naastgelegen perceel waarop de bomen staan. Dat kan een gewone buurman zijn, maar ook de gemeente, een bedrijf of wat dan ook.
Gomez12 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 01:50:
[...]

Ik weet niet of het je bedoeling is om gemeenteambtenaren te laten lachen, maar dat zal zeker wel lukken met dit soort brieven...

De rekening aan de gemeente sturen... Je mag al blij zijn als je geen tegenrekening gaat krijgen vanwege aantasting van gemeente-bezit als je dit soort acties op deze manier wilt doen.

Blijkbaar vind de gemeente het nu niet nodig en als er dus een rekening binnenkomt dan gaat die het ronde archief in (want geen noodzaak).

Je moet de gemeente overtuigen van de noodzaak van snoeien en dat doe je niet echt door een aanmaning te versturen. En in een aanmaning ga je zeker niet zeggen dat je de intentie hebt andermans eigendom te vernielen en je gaat er zeker geen rekening achteraan sturen, want dan heb je de intentie gegeven en je hebt zelf het bewijs geleverd in de vorm van de rekening dat je gemeente-eigendom gesloopt hebt.
De ambtenaren zullen pas lachen wanneer één van de burgers zich weer eens telefonisch met een smoesje heeft laat afschepen en van de rechten die hij/zij heeft slechts marginaal gebruik maakt. Het recht van art. 5:44 BW is begrensd, maar het aan de gemeente om die grenzen aan te geven en te onderbouwen, naast dat (natuurlijk) niet teveel gesnoeid mag worden.

[ Voor 66% gewijzigd door argro op 21-06-2015 10:46 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Voor zover ik begrijp, heb je de gemeente gevraagd om te snoeien. De gemeente heeft geconcludeerd dat snoeien nog niet nodig is. Wat je eventueel kunt proberen is, met argumentatie, om een kapvergunning aan te vragen. Ik schat de kans op succes niet hoog in, maar er is geen bezwaar om het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Ik ga contact opnemen met de gemeente op basis van jullie adviezen. Ben benieuwd wat er uit komt en zal de uitkomst hier melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:49
XeNeRgY schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:48:
Ik ga contact opnemen met de gemeente op basis van jullie adviezen. Ben benieuwd wat er uit komt en zal de uitkomst hier melden.
Heb je misschien ook een foto van de situatie? Dan wordt de situatie iets duidelijker.
Maar veel succes, want gemeentes en meewerken als er iets met bomen moet gebeuren is erg lastig.
Wij hebben hier ook bomen voor ons complex staan die overlast veroorzaken, maar iets doen ho maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Napo schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 15:35:
[...]

Mocht de boom door jouw zaagacties dood gaan kan je wel schadevergoeding gaan betalen...
Niemand weet wie dat gedaan heeft toch ;)

Maarre, waarom die vuilniszakken. Al het afval zo de heg over.

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 21-06-2015 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Misschien goed om aan te geven dat de de boom vorm verliest als jij jouw kant snoeit. Maar als de boom zoals gebruikelijk wordt gekapt om weer uit te botten wordt het probleem voor iedereen voor een lange tijd opgelost.

http://www.elzenhiem.nl/elzensingels_onderhoud.html

Succes met de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 08:27
Roenie schreef op zondag 21 juni 2015 @ 17:58:
[...]
Niemand weet wie dat gedaan heeft toch ;)

Vaak degene die al heeft geklaagd bij diezelfde gemeente.
Buurman van me heeft hetzelfde gedaan in het verleden... gevolg: 2500 euro boete betalen en er stond in no time een nieuwe boom voor zijn deur, een zelfde boom. Hij is uiteindelijk maar verhuisd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

Voor zover ik weet kan je de gemeente sommeren om alle takken en bladeren die boven jouw tuin hangen weg te snoeien, en als ze daar geen gehoor aan geven en jou niet expliciet verbieden er iets aan te doen mag je het gedeelte boven jouw tuin (vanaf de erfgrens recht omhoog) zelf snoeien. En ervaring leert dat gemeentes niet zo'n fan zijn van een boom die aan één kant kaarsrecht is afgezaagd/gesnoeid, en er meestal de plantsoendienst in zo'n geval achteraan sturen om het te fatsoeneren.

Dit zou best wel eens per gemeente kunnen verschillen, maar dit is hoe gemeentes Eindhoven en Bernheze er mee omgaan.

Edit: Als je stukken van de kruin wil gaan verwijderen of iets dergelijks heb je daar doorgaans wel een kapvergunning of omgevingsvergunning voor nodig. Dat is wel iets om rekening mee te houden, zelfs als de rest van de voorwaarden kloppen.

[ Voor 16% gewijzigd door McGryphon op 23-06-2015 13:50 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]
Allereerst: Je bent een zeikerd :+
Niet om jou belachelijk te maken, maar dat je wel realiseert dat jouw vraag door de gemiddelde NL-er niet snel serieus genomen zal worden. Iedereen heeft het recht om te klagen, maar sommige problemen zullen voor de gemeente iets meer prio hebben.

Dat betekent volgens mij dat je 2 dingen kunt doen: net zolang doordrammen totdat je je zin krijgt of een andere route gaan bewandelen.

Optie 1 betekent elk mogelijk rechtsmiddel inzetten met elke denkbare grond om de gemeente te dwingen actie te ondernemen. De uitkomst is vooral een gemeente die jou bij naam kent en die waarschijnlijk nog steeds het meest minimale doet en daarmee je probleem niet oplost.

Optie 2 is waarschijnlijk handiger. Hierboven is al geopperd om de grond te proberen te kopen van de gemeente. Dan ben je zelf in controle van wat er gebeurd. Kost wat tijd en lukt niet altijd, maar je bent mogelijk van meer ellende af.
De andere mogelijkheid is om te zoeken naar een hovenier die voor de gemeente werkt, het liefst de hovenier die in de buurt al gesnoeid heeft. Hij/zij kan namelijk vertellen wat de gemeente wel/niet toestaat (zij voeren immers alles uit), maar ook of er een of andere visie of idee achter de groenstrook zit. Deze hoveniers mogen ook onderhoud uitvoeren binnen deze kaders en dan kan het interessant worden om eens met ze te praten. Als zij bijvoorbeeld een boom vinden die 'problematisch' is, dan mogen ze die vaak ook kappen en vervangen. Dus mogelijk is er een dealtje mogelijk dat zij op een loze vrijdagmiddag die 3 bomen vervangen door een soort die veel minder zooi geeft en dat jij de kosten betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-03 18:53

j1nx

Geek - Enjoying life

Nee hoor niet weer zo'n "Optie 1" zeikert. :)

Iedere wijk heeft er wel al zo'n beetje eentje. Bij ons woont hij schuin tegenover mij. Wat een feest !!!!

Voor optie 2, zoek dan ook wel eerst uit of de gemeente bereid is om een kap vergunning te verlenen. Ander zit je straks met een stuk grond wat je geld gekost heeft, waarvoor je geen kap vergunning krijgt, maar wel opdraait voor het onderhoud en kosten daarbij. _/-\o_

[ Voor 47% gewijzigd door j1nx op 23-06-2015 14:51 ]

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:34

FunkyTrip

Funky vidi vici!

argro schreef op zondag 21 juni 2015 @ 10:13:
De ambtenaren zullen pas lachen wanneer één van de burgers zich weer eens telefonisch met een smoesje heeft laat afschepen en van de rechten die hij/zij heeft slechts marginaal gebruik maakt. Het recht van art. 5:44 BW is begrensd, maar het aan de gemeente om die grenzen aan te geven en te onderbouwen, naast dat (natuurlijk) niet teveel gesnoeid mag worden.
Ambtenaren zijn over het algemeen ook mensen. Als jij de gemeente werk uit handen kan nemen en daar eventueel kosten voor wil dragen zullen ze daar alleen maar blij mee zijn.

Misschien dat de gemeente zelfs toelaat om ze te snoeien en/of er op jouw kosten andere bomen (kleinere, minder overlast veroorzakende bomen) te plaatsen, dan kost het je wel geld (even principes laten varen) maar je bent er voor de rest van je leven vanaf.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Hier ook enkele jaren geleden netjes en onderbouwd een klacht ingediend ivm te weinig licht in de tuin etc..
Er kwam een mannetje langs van de gemeente om de situatie te beoordelen en binnen enkele weken stond er een kapvergunning aanvraag in de lokale huis aan huis..
4 maanden later waren ze weg... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:53:
[...]

Allereerst: Je bent een zeikerd :+
Niet om jou belachelijk te maken, maar dat je wel realiseert dat jouw vraag door de gemiddelde NL-er niet snel serieus genomen zal worden. Iedereen heeft het recht om te klagen, maar sommige problemen zullen voor de gemeente iets meer prio hebben.

Dat betekent volgens mij dat je 2 dingen kunt doen: net zolang doordrammen totdat je je zin krijgt of een andere route gaan bewandelen.

Optie 1 betekent elk mogelijk rechtsmiddel inzetten met elke denkbare grond om de gemeente te dwingen actie te ondernemen. De uitkomst is vooral een gemeente die jou bij naam kent en die waarschijnlijk nog steeds het meest minimale doet en daarmee je probleem niet oplost.

Optie 2 is waarschijnlijk handiger. Hierboven is al geopperd om de grond te proberen te kopen van de gemeente. Dan ben je zelf in controle van wat er gebeurd. Kost wat tijd en lukt niet altijd, maar je bent mogelijk van meer ellende af.
De andere mogelijkheid is om te zoeken naar een hovenier die voor de gemeente werkt, het liefst de hovenier die in de buurt al gesnoeid heeft. Hij/zij kan namelijk vertellen wat de gemeente wel/niet toestaat (zij voeren immers alles uit), maar ook of er een of andere visie of idee achter de groenstrook zit. Deze hoveniers mogen ook onderhoud uitvoeren binnen deze kaders en dan kan het interessant worden om eens met ze te praten. Als zij bijvoorbeeld een boom vinden die 'problematisch' is, dan mogen ze die vaak ook kappen en vervangen. Dus mogelijk is er een dealtje mogelijk dat zij op een loze vrijdagmiddag die 3 bomen vervangen door een soort die veel minder zooi geeft en dat jij de kosten betaald.
toon volledige bericht
Jij woont zeker in een flatje 10 hoog

Van bomen kun je wel degelijk overlast ervaren. Woont de eigenaar van de boom naast je dan kun je makkelijk een gesprek aangaan. Maar als de eigenaar de gemeente is, ben je een zeikert :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 21:05:
[...]

Jij woont zeker in een flatje 10 hoog

Van bomen kun je wel degelijk overlast ervaren. Woont de eigenaar van de boom naast je dan kun je makkelijk een gesprek aangaan. Maar als de eigenaar de gemeente is, ben je een zeikert :F
Als jij naast me woont en gaat klagen over mijn boom, dan ben je volgens mij ook een zeikerd, daarvoor hoeft die boom echt niet voor van de gemeente te zijn. Overigens is juist een flat die ideale situatie voor allerlei overlast, daarom woon ik er ook niet in ;)

Plakkerige troep of fruit kan ik me nog voorstellen, maar als het gewoon blaadjes zijn in je tuin, dikke kans dat je dan van mij een hark krijgt, eventueel rol ik de groenbak ernaast.

Daarom ook mijn opmerking, er zijn mensen die je niet serieus nemen als je klaagt over vallende blaadjes.
Stel mijn buurman komt stampend en briesend aan mijn voordeur staan over dit probleem dan doe ik ;w en zwaai de deur dicht. Dit type probleem moet je met enige takt :*) benaderen. Tijdens een BBQ wil ik best mijn indeling van de tuin bespreken en kijken of er wat aan te passen is, maar als je bij mij aan zou komen met aangetekende brieven, dan begin ik ook alvast aan mijn loopgraven.

[ Voor 8% gewijzigd door TheGhostInc op 23-06-2015 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

TheGhostInc schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 23:38:
[...]

Als jij naast me woont en gaat klagen over mijn boom, dan ben je volgens mij ook een zeikerd, daarvoor hoeft die boom echt niet voor van de gemeente te zijn. Overigens is juist een flat die ideale situatie voor allerlei overlast, daarom woon ik er ook niet in ;)

Plakkerige troep of fruit kan ik me nog voorstellen, maar als het gewoon blaadjes zijn in je tuin, dikke kans dat je dan van mij een hark krijgt, eventueel rol ik de groenbak ernaast.
Dan vraag ik me af wat dan je reactie zou zijn mocht de buurman vanaf de erfgrens recht omhoog elk stukje van jouw boom afzagen of knippen. Daartoe staat hij dan volledig in zijn recht namelijk. Als jij een boom wil hebben en andere mensen hebben daar last van dien jij daarin accomoderend te zijn, niet zij.
Maar dat is offtopic hier, het gaat immers om een boom van de gemeente.
Daarom ook mijn opmerking, er zijn mensen die je niet serieus nemen als je klaagt over vallende blaadjes.
Stel mijn buurman komt stampend en briesend aan mijn voordeur staan over dit probleem dan doe ik ;w en zwaai de deur dicht. Dit type probleem moet je met enige takt :*) benaderen. Tijdens een BBQ wil ik best mijn indeling van de tuin bespreken en kijken of er wat aan te passen is, maar als je bij mij aan zou komen met aangetekende brieven, dan begin ik ook alvast aan mijn loopgraven.
Je laat het nu klinken alsof er geen tussenweg is tussen amicaal bij een buurtbarbecue overleggen en per direct alles zo star en regelgeil mogelijk willen doen. Zo simpel is het leven niet, zelfs niet wanneer je het (zoals TS) met de gemeente moet stellen. De sleutel is doorgaans om precies te weten tot hoe ver je mag gaan als de tegenpartij weigert mee te werken, en als een beschaafde discussie geen optie is dat uit te voeren.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Kleine update: de melding is gemaakt en er gaat een gebiedsopzichter naar kijken. Dat is reeds eerder gebeurd en toen werd het afgekeurd. Nu hangen de takken echter duidelijk in onze tuin. Op basis van de reactie van de opzichter ga ik bezwaar maken of een voorstel doen om het zelf te laten snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
McGryphon schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 00:42:
[...]
Dan vraag ik me af wat dan je reactie zou zijn mocht de buurman vanaf de erfgrens recht omhoog elk stukje van jouw boom afzagen of knippen. Daartoe staat hij dan volledig in zijn recht namelijk. Als jij een boom wil hebben en andere mensen hebben daar last van dien jij daarin accomoderend te zijn, niet zij.
Maar dat is offtopic hier, het gaat immers om een boom van de gemeente.
Waarschijnlijk zou ik er hartelijk om moeten lachen, aangezien het probleem (net zoals bij de TS) niet weg gaat, de blaadjes waaien echt wel over de schutting en dat ik waarschijnlijk weinig last heb van 'die lelijke' kant van de boom. Sterker nog, waarschijnlijk gaat de boom juist aan mijn kant een mooier bladerdek krijgen.
De 'enige consequentie' zal wel zijn dat als de buurman deze oplossing kiest, dat dus ook de oplossing zal zijn. Als de boom 2 jaar later al zijn schaduw uit zijn tuin haalt, dan zal het wel even duren voordat ik te motiveren ben om mee te werken.
McGryphon schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 00:42:
[...]
Je laat het nu klinken alsof er geen tussenweg is tussen amicaal bij een buurtbarbecue overleggen en per direct alles zo star en regelgeil mogelijk willen doen. Zo simpel is het leven niet, zelfs niet wanneer je het (zoals TS) met de gemeente moet stellen. De sleutel is doorgaans om precies te weten tot hoe ver je mag gaan als de tegenpartij weigert mee te werken, en als een beschaafde discussie geen optie is dat uit te voeren.
Ik ben bang dat er ook weinig tussenweg is in specifiek deze situatie. De 'overlast' is dusdanig persoonlijk dat de gemeente (of iemand anders) overtuigen dat er daadwerkelijk iets aan moet gebeuren lastig is.
XeNeRgY schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 11:27:
Kleine update: de melding is gemaakt en er gaat een gebiedsopzichter naar kijken. Dat is reeds eerder gebeurd en toen werd het afgekeurd. Nu hangen de takken echter duidelijk in onze tuin. Op basis van de reactie van de opzichter ga ik bezwaar maken of een voorstel doen om het zelf te laten snoeien.
Lost dat al je problemen op, anders zou ik kijken of je de gebiedsopzichter kunt spreken, misschien dat ze wel iets meer kunnen doen voor je bij het volgende groot onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

TheGhostInc schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 11:46:
Waarschijnlijk zou ik er hartelijk om moeten lachen, aangezien het probleem (net zoals bij de TS) niet weg gaat, de blaadjes waaien echt wel over de schutting en dat ik waarschijnlijk weinig last heb van 'die lelijke' kant van de boom. Sterker nog, waarschijnlijk gaat de boom juist aan mijn kant een mooier bladerdek krijgen.
De 'enige consequentie' zal wel zijn dat als de buurman deze oplossing kiest, dat dus ook de oplossing zal zijn. Als de boom 2 jaar later al zijn schaduw uit zijn tuin haalt, dan zal het wel even duren voordat ik te motiveren ben om mee te werken.
Of de boom word alleen maar zwakker en vatbaarder voor ziektes.. En wat de schaduw betreft hoop ik voor je dat je niet iemand als mij als buurman hebt:
Artikel 5:37 BW bepaalt dat een eigenaar geen onrechtmatige hinder mag toebrengen aan eigenaren van andere erven zoals (maar niet uitsluitend) door het onthouden van licht en lucht of het verspreiden van rumoer of stank.
Als jij moeilijk wilt gaan doen dan kun je het krijgen ook })

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Hier in de straat zijn enkele bomen favoriet bij de vogels. Dat betekent dat niemand daaronder z'n auto gaat parkeren omdat die dan ongegescheten gaat worden. Als dat met deze boom gebeurt kun je niet eens fatsoenlijk je auto op je eigen erf parkeren. Ik noem dat inderdaad overlast.

Ik sta nooit briesend bij mijn buurman aan de deur. Maar op geschikte momenten helpen we elkaar. Hij mag mijn ladder lenen. Ik help hem ook wel eens (want dat bied ik aan).

Dat maakt de omgang ook wat makkelijker. Ondanks dat het een eigenzinnige man en niet mijn type is, is een probleem nog nooit op de spits gedreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 11:34
Wellicht dat de gemeente wel een oplossing kan bieden voor het blad. Bij ons wordt in het najaar 1-2x het blad opgehaald van de straat. Kwestie van even de bladeren op een berg naast de boom kieperen en klaar. Hoef je in ieder geval niet met tientallen vuilniszakken te werken.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Foamy schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 11:59:
[...]Of de boom word alleen maar zwakker en vatbaarder voor ziektes.. ...
Lijkt mij een goed begin van het einde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-04 20:29

Metro2002

Memento mori

Freee!! schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 17:48:
[...]

Misschien is die boom wel een tikje sneller gegroeid dan verwacht :? En probeer je eens in zijn probleem te verplaatsen.
Hmm, een boom achter mijn tuin......

Nee sorry, ik kan me niet verplaatsen in het "probleem"
Wees verdorie eens blij dat er nog wat natuur is. Je druk maken om blaadjes die je tuin in waaien, sorry hoor. 8)7

Wees eens een keer blij met de natuur.
Altijd en eeuwig dat kapot maken van het weinige groen dat we al hebben omdat er vogels in zitten die op je auto schijten, omdat er blaadjes vanaf waaien. Het is niet voor niks dat we intussen in een kaal troosteloos en oerlelijk land wonen waar geen blaadje groen meer te bekennen is.

Dat komt door dit soort gezanik.

Maargoed, als het écht een probleem is:

Snoei de takken die in je tuin hebben af als ze je storen (dat mag) en als het echt heel veel licht wegneemt kan je daar misschien iets mee doen maar ik denk dat dat een non-argument gaat zijn aangezien die bomen er al stonden toen je er ging wonen.

[ Voor 18% gewijzigd door Metro2002 op 24-06-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Metro2002 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:29:
[...]

Hmm, een boom achter mijn tuin......

Nee sorry, ik kan me niet verplaatsen in het "probleem"
Wees verdorie eens blij dat er nog wat natuur is. Je druk maken om blaadjes die je tuin in waaien, sorry hoor. 8)7

Wees eens een keer blij met de natuur.
Altijd en eeuwig dat kapot maken van het weinige groen dat we al hebben omdat er vogels in zitten die op je auto schijten, omdat er blaadjes vanaf waaien. Het is niet voor niks dat we intussen in een kaal troosteloos en oerlelijk land wonen waar geen blaadje groen meer te bekennen is.

Dat komt door dit soort gezanik.
En dit alles is naast een wereldvreemd en eenzijdig beeld (ik zou zeggen, ga eens buiten de randstad kijken, Nederland is imo geenszins een "kaal troosteloos en oerlelijk land") geheel offtopic. Het is niet aan jou om te beslissen waar mensen last van kunnen en mogen hebben. Dat een boom "natuur" is (wat an sich al bullshit is imo, als het er door mensen neergezet is in eendoor mensen gebouwde en geplande wijk is het geen natuur) wil zeker niet zeggen dat je er geen last van kan of mag hebben. Als er hier een vos in het kippenhok zit mag ik daar ook niet chagrijnig om worden, want dat is nou eenmaal de natuur? Je huis is naar de klote omdat er een boom op gewaaid is? Waag het eens boos te worden dat is gewoon natuur! 8)7
Maargoed, als het écht een probleem is:

Snoei de takken die in je tuin hebben af als ze je storen (dat mag) en als het echt heel veel licht wegneemt kan je daar misschien iets mee doen maar ik denk dat dat een non-argument gaat zijn aangezien die bomen er al stonden toen je er ging wonen.
Als het veel licht wegneemt en dat was nog niet zo toen ze er gingen wonen, gezien de bomen toen significant kleiner waren, dan is dat zeker geen non-argument. Populieren die langs de weg staan worden ook weggehaald als de wortels het wegdek naar de ziekte helpen, of hadden ze daar ook maar van tevoren over moeten nadenken om vooral geen zielige boompjes om te moeten zagen?

Overigens is dat meteen de reden dat naast wegen doorgaans bomen met penwortels geplaatst worden, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

TheGhostInc schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 11:46:
Als de boom 2 jaar later al zijn schaduw uit zijn tuin haalt, dan zal het wel even duren voordat ik te motiveren ben om mee te werken.
Eigenlijk is dat best wel kleingeestig: bewust en opzettelijk iemands woongenot behoorlijk aantasten omdat hij je een keer, in jouw ogen op een verkeerde manier, benaderd heeft.

Dit kan iedereen overkomen, en dat is geen reden om de ander dan maar de voet dwars te zetten. Sterker nog, dit is dé reden waarom burenruzies ontstaan. Want vervolgens krijgen jullie een kleine, en gaat de buurman met klompen door het huis lopen, waar jullie dan weer niks tegen kunnen doen, etc. etc.

Geven en nemen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Foamy schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 11:59:
[...]
Of de boom word alleen maar zwakker en vatbaarder voor ziektes.. En wat de schaduw betreft hoop ik voor je dat je niet iemand als mij als buurman hebt:
Artikel 5:37 BW bepaalt dat een eigenaar geen onrechtmatige hinder mag toebrengen aan eigenaren van andere erven zoals (maar niet uitsluitend) door het onthouden van licht en lucht of het verspreiden van rumoer of stank.
Als jij moeilijk wilt gaan doen dan kun je het krijgen ook })
Even hypothetisch gesproken, stel jij stuurt mij een aangetekende brief met een mooie verwijzing naar Artikel 5:37 BW en een termijn van 6 weken om het probleem op te lossen. Ik negeer het en jij laat het voorkomen, wat er dan zal gebeuren:

Mijn verdediging zal simpel zijn: "Wij zijn buren, er was geen enkele grond waarop dit niet minnelijk had kunnen worden opgelost, echter de eerste stap was een aangetekende brief, wat niet echt past in een dergelijke situatie. Er was geen conflict en er is nog steeds geen conflict, echter doordat er geen dialoog is, is er geen mogelijkheid geweest om tot overeenstemming te komen tot een oplossing."
Bij de vraag waarom het probleem niet is opgelost binnen 6 weken: "Snoeien of rooien tijdens deze 6 weken was niet mogelijk omdat de boom volledig in blad staat, de kans op schade aan eigendom van de klager is daarmee ook groter. Was de buurman even langs gekomen dan had ik dat uiteraard even kunnen toelichten"

5 minuten later staan we weer buiten, zonder uitspraak, met de opmerking van de rechter dat we eerst maar eens moeten praten. De meeste rechters zijn namelijk niet gediend om als scheidsrechter te moeten spelen voor een stel ruziënde kinderen. Als er 2 tegengestelde belangen zijn die allebei enige waarde hebben zal een rechter die belangen afwegen, maar als jij als klager nog niet eens weet waarom ik niet wil kappen, dan heb jij het probleem, niet ik (en ja, iets dergelijks heb ik al meerdere keren zien gebeuren).
Ardana schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:06:
[...]

Eigenlijk is dat best wel kleingeestig: bewust en opzettelijk iemands woongenot behoorlijk aantasten omdat hij je een keer, in jouw ogen op een verkeerde manier, benaderd heeft.

Dit kan iedereen overkomen, en dat is geen reden om de ander dan maar de voet dwars te zetten. Sterker nog, dit is dé reden waarom burenruzies ontstaan. Want vervolgens krijgen jullie een kleine, en gaat de buurman met klompen door het huis lopen, waar jullie dan weer niks tegen kunnen doen, etc. etc.

Geven en nemen hoor.
Voordat jullie denken dat ik een hele vervelende buurman ben, dat ben ik juist niet, maar waar ik wel een broertje dood aan heb is dat mensen vaak eerst 'nemen' en daarna gaan klagen dat ik niks geef.
In bovenstaande voorbeeld hetzelfde, het is mijn boom, in plaats van even te vragen of de overhangende takken kunnen worden verwijderd zet iemand zelf maar de zaag in de boom. Stel ik spendeer elk jaar een paar honderd euro om die boom te laten snoeien en goed te houden, dan ben ik niet echt blij als een hobby-bob die boom te lijf gaat. Terwijl het een kleine moeite was geweest om het mee te nemen tijdens de jaarlijkse snoeibeurt en meteen goed te doen.

En dat is vaak het probleem, als je af en toe spreekt met je buren dan hoor je vanzelf waar ze meer of minder problemen mee hebben. Zo hebben de meeste buren totaal geen probleem met een flinke BBQ, totdat de was buiten hangt en de ramen wijd open staan. 5 minuten van te voren even langs lopen is dan vaak genoeg om alle irritatie weg te nemen, terwijl 5 minuten na de start je weer een heleboel krediet hebt verspeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In eerste instantie had je het niet over een buurman die direct gaat snoeien zonder overleg, maar over een buurman die je op een manier benaderd die jou niet zint.

En dan is er, in mijn ogen, geen sprake van geven en nemen, nee, jij eist dat hij het precies op jouw manier doet, en anders kan hij de boom in (pun intended) met zijn verzoek om meer zon.

Nu nuanceer je het alweer, maar da's niet wat je oorspronkelijk stelde.

Ik ben het ermee eens (en de wet trouwens ook) dat je eerst contact en overleg zoekt: zomaar snoeien mag niet eens.

Wij hebben in de voortuin ook 2 wilgjes die schaduw bij de buren wegnemen en daarover hebben we ook overlegd. We snoeien de een 't ene jaar, en de ander 't andere. Voor zover ik begrepen heb, kunnen de buren daar prima mee leven. Wel grappig, want voor ons gevoel zijn het hele kleine wilgjes, en onze tuin grenst niet eens aan hun tuin, daar zit nog zo'n voetpad tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
TheGhostInc schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:26:...Voordat jullie denken dat ik een hele vervelende buurman ben...
Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat ook dacht toen ik je postings las. Het is altijd goed die feedback te krijgen, omdat hoe je overkomt niet altijd is wat je wilt uitstralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Laatst online: 05-05 17:42
Roenie schreef op zondag 21 juni 2015 @ 17:58:
[...]

Dit dus. Boom van de gemeente dan is ook het afval van dat ding voor de gemeente. Dus gewoon grote berg om de boom bouwen. Ik denk alleen niet dat je van de gemeente kan verlangen dat ze de blaadjes zelf uit je tuin komen halen :P

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Hier in de straat staan veel berken tussen de weg en het trottoir.
Die laten - ondanks dat ze zo'n 10 meter van de huizen staan - een lange periode zaadjes vallen met als gevolg gevulde dakgoten, zaadjes die in huis waaien, zaadjes die je moet opvegen en elk jaar berkeboompjes in de tuin. Dan vind ik gedurende 2 weken vallende bladeren uit een boom niet eens een probleem maar dat ervaart TS volgens mij ook niet.

Snap dat van die zakken niet zo. Dacht dat de meesten een groencontainer hebben. Met een beetje plannen en aanstampen gaat daar heeeel veel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Sir_Hendro schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 14:09:
[...]
Dit dus. Boom van de gemeente dan is ook het afval van dat ding voor de gemeente. Dus gewoon grote berg om de boom bouwen. Ik denk alleen niet dat je van de gemeente kan verlangen dat ze de blaadjes zelf uit je tuin komen halen :P
Tja, en als je dat dus consequent zou doorvoeren zou er dus ook gelden : Jouw (reguliere) afval, gemeente hoeft het niet meer op te halen, je zoekt zelf maar uit wat je ermee doet.=,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ardana schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 12:41:
[...]
Wij hebben in de voortuin ook 2 wilgjes die schaduw bij de buren wegnemen
Dus je buren hebben extra zon :? Waar klagen ze over :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 05-05 11:56
Gomez12 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 01:53:
[...]

Tja, en als je dat dus consequent zou doorvoeren zou er dus ook gelden : Jouw (reguliere) afval, gemeente hoeft het niet meer op te halen, je zoekt zelf maar uit wat je ermee doet.=,
Ware het niet dat je het ophalen van afval afneemt als dienst bij de gemeente via de afval stoffen heffing. Je betaald ook voor de groenvoorziening en er is in dit topic een verschil van inzicht met de gemeente hoe dit moet worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Update vanuit de gemeente gekregen. Ze hebben het nogmaals beoordeeld en het lijkt er op dat er alsnog gesnoeid gaat worden. Althans dat gaf de telefonist aan nadat ik belde omdat de digitale melding 'afgesloten' was zonder dat er een ja/nee bij werd vermeld. Wanneer ze komen snoeien wist hij niet, maar dat 'is meestal binnen een maand'. Maar even afwachten dus of ze ook daadwerkelijk komen, maar het is in elk geval geen nee. Blijkbaar wint de aanhouder dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door XeNeRgY op 27-06-2015 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurn
  • Laatst online: 18-02 12:57
Heel andere insteek...misschien kan je er niks mee, maar wie weet. Ik dacht, ik noem het toch even.

Vaak zijn gemeentes best bereid om groenstrookjes tegen huizen aan te verkopen aan de eigenaar van dat huis. Minder buitenruimte te onderhouden is minder kosten. En ze pakken het bedrag dat die grond waard is.
Ik heb het al vaak zien gebeuren in ieder geval.

Je zou, als je de middelen hebt, kunnen vragen of je het strookje mag kopen om bij je tuin te trekken. Als je het eenmaal bezit, dan zou je bomen kunnen snoeien zoals je zelf wilt, of kunnen rooien. Wat betreft dat laatste, er zijn steeds meer gemeenten waar je als particulier geen kapvergunning nodig hebt, het is wel van belang hoe dat in jouw gemeente zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Yurn schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 18:52:
Heel andere insteek...misschien kan je er niks mee, maar wie weet. Ik dacht, ik noem het toch even.

Vaak zijn gemeentes best bereid om groenstrookjes tegen huizen aan te verkopen aan de eigenaar van dat huis. Minder buitenruimte te onderhouden is minder kosten. En ze pakken het bedrag dat die grond waard is.
Ik heb het al vaak zien gebeuren in ieder geval.

Je zou, als je de middelen hebt, kunnen vragen of je het strookje mag kopen om bij je tuin te trekken. Als je het eenmaal bezit, dan zou je bomen kunnen snoeien zoals je zelf wilt, of kunnen rooien. Wat betreft dat laatste, er zijn steeds meer gemeenten waar je als particulier geen kapvergunning nodig hebt, het is wel van belang hoe dat in jouw gemeente zit.
Of je leest het topic eens goed.
AcXeller schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 19:19:
Zelf hier ook een hoekhuis waar ik in de herfst flink last had van de gemeentebomen die ook aan de zijkant van mijn huis stonden, redelijk vergelijkbaar dus. Ik heb echter zelf voor de bladblazer gekozen maar zodra je veel planten hebt staan zal niet alles dat overleven. Dus wat betreft zorgen dat de gemeente actie onderneemt heb ik niet veel ervaring, behalve dat alles daar lang duurt.

Maar misschien dat ik je nog een gedachtegang kan geven, heel veel gemeenten willen namelijk af van groenstrookjes juist omdat dit ze zoveel geld kost aan onderhoud. Mocht je nog wat reserves hebben en eigenlijk wel een grotere tuin willen dan is dit misschien nog een handige optie. Ik heb er op deze manier ruim 50m2 bijgekocht en geen gemeentebomen meer :) Houd wel rekening dat het wat langer kan duren, in mijn geval 3 jaar of zo maar door geluk en slim handelen waren wel alle bomen en wortels weg uit het nieuwe stuk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurn
  • Laatst online: 18-02 12:57
Helemaal waar, had niet alle pagina's gelezen. Had ik wel moeten doen, my bad.
Pagina: 1