Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lenovo Y50-70 of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• Naes1992
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-11 08:51
Goedeavond Tweakers,

In september ga ik weer terug naar school en zal hier voor weer een nieuwe laptop gaan aanschaffen.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Office, gamen en algemeen multimedia gebruik. Ik heb een PS4, die zal voor een groot deel mij van mijn gaming behoeftes voor zien. Voornamelijk strategy games en enkele pc exlusives zal ik spelen op de laptop.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Mijn budget ligt tussen de €999 tot €1300 .
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ik vermoed dat hij regelmatig mee op pad gaat. Vandaar het lieftst zo licht & dun mogelijk. 15.6 inch is wel een klein vereiste. Of kleiner maar dan zal er wel een extern scherm bij komen. Accuduur niet super belangrijk, maar wel altijd mooi mee genomen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Geen merkvoorkeur. Heb in het verleden een MSI laptopgehad met een GTS 160M. Zeer tevreden over, alleen zeer zwaar voor zover ik mij kan herinneren. En werd na een jaar of 2 gebruik zeer en ook zeer heet.

Ik heb momenteel een Lenovo Y50-70 2015 op het oog, voor €999 bij de bcc. Nou begreep ik dat er in de 860m versie een zeer slecht scherm zit en bij de 960m een ips scherm. Het gaat hier trouwens om de 960m met 4GB geheugen. Probleemis dat er blijkbaar een belabberde shd in zit. 5,400 rpm en las in een paar reviews dat dit dus een zeer groot min punt is. Nou zal ik die dus noeten vervangen met een ssd van 500gb. Groter is niet betaalbaar voor mijn gevoel. En er is maar plek voor een HDD.
#ProductPrijsSubtotaal
1Lenovo IdeaPad Y50-70-59441478€ 999,-€ 999,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 185,05€ 185,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.184,05

Ik heb ook nog naar de Asus G501, Zenbook Pro UX501 gekeken, maar ik heb niks aan een 4k scherm. Nou blijkt er ook een G501 met een 1080P scherm te zijn. Maar die heb ik nog niet kunnen vinden met een qwerty toetsenbord.

Kortom moet ik voor de Y50 gaan of zijn er betere alternatieven?

Alvast bedankt!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Major_ton

Shoot!

Kijk zeker ook even naar de verschillende uitvoeringen van de Acer V15 Nitro. Een vergelijking tussen de Acer en de Lenovo vind je hier: V15 Vs. Y50

Some infinities are bigger than others.

• Naes1992
Die had ik inderdaad gemist. Heb even het artikel geleze , ze blijken dus bijna 1 op 1 gelijk te zijn. Daar naast is de V15 blijkbaar €100 duurder en heeft ook een 5,200 rpm hdd.
Daar zou ik dus ook de hdd van moeten vervangen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-74BS€ 1.099,-€ 1.099,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.099,-

[ Voor 20% gewijzigd door Naes1992 op 19-06-2015 21:25 ]

• Cobra8811
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-10 23:18
Ik kan je een ding vertellen. Als jij wilt dat je laptop duurzaam aanvoelt zou ik iets anders nemen dan de Lenovo. meerdere klasgenoten hebben dit soort model en stukken plastic zijn er van af gebarsten en de laptop buigt ook zeer gemakkelijk. verder zijn de specificaties prima en verder lijkt de koeling ook voldoende. maar ik ben persoonlijk geen fan van (te) buigzame laptops.

• coster1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-11 21:44
Naes1992 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 21:24:
Die had ik inderdaad gemist. Heb even het artikel geleze , ze blijken dus bijna 1 op 1 gelijk te zijn. Daar naast is de V15 blijkbaar €100 duurder en heeft ook een 5,200 rpm hdd.
Daar zou ik dus ook de hdd van moeten vervangen.
Voor zover ik weet heeft de Acer M.2/msata waardoor je dus de HDD niet hoeft te vervangen maar een ssd erbij kunt plaatsen dus meer opslag :)
Dan zou je dus bijv een 256gb ssd kunnen doen en goedkoper uit zijn dan met de Lenovo

Ook heeft de Acer een beter scherm erin (kleurreproductie en hogere helderheid)

Zelf twijfel ik ook een beetje tussen beide en neig ik zelf naar de Acer om bovenstaande redenen.

edit: volgens internet past een M.2 2280 ssd

bron: http://laptopmedia.com/hi...otos-and-upgrade-options/

[ Voor 54% gewijzigd door coster1 op 19-06-2015 21:57 . Reden: M.2/msata ]

• Naes1992
coster1 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 21:49:
[...]

Voor zover ik weet heeft de Acer M.2/msata waardoor je dus de HDD niet hoeft te vervangen maar een ssd erbij kunt plaatsen dus meer opslag :)
Dan zou je dus bijv een 256gb ssd kunnen doen en goedkoper uit zijn dan met de Lenovo

Ook heeft de Acer een beter scherm erin (kleurreproductie en hogere helderheid)

Zelf twijfel ik ook een beetje tussen beide en neig ik zelf naar de Acer om bovenstaande redenen.

edit: volgens internet past een M.2 2280 ssd

bron: http://laptopmedia.com/hi...otos-and-upgrade-options/
Dat kan inderdaad ook. Welke ssd had jij in gedachten? Ik kom namelijk iets duurder uit.
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial MX200 M.2 60mm 250GB€ 104,90€ 104,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.203,90

Daar naast heeft de lenovo ook een 960M met 4GB DDR5 en de Acer 2GB
Cobra8811 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 21:33:
Ik kan je een ding vertellen. Als jij wilt dat je laptop duurzaam aanvoelt zou ik iets anders nemen dan de Lenovo. meerdere klasgenoten hebben dit soort model en stukken plastic zijn er van af gebarsten en de laptop buigt ook zeer gemakkelijk. verder zijn de specificaties prima en verder lijkt de koeling ook voldoende. maar ik ben persoonlijk geen fan van (te) buigzame laptops.
Dit is ook zeker iets om mee te nemen. Gaan ze er wel netjes mee om? Reviews spreken weer over een degelijke bouw kwaliteit.

• Cobra8811
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-10 23:18
Naes1992 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 22:29:
[...]

Dat kan inderdaad ook. Welke ssd had jij in gedachten? Ik kom namelijk iets duurder uit.
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial MX200 M.2 60mm 250GB€ 104,90€ 104,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.203,90

Daar naast heeft de lenovo ook een 960M met 4GB DDR5 en de Acer 2GB

[...]

Dit is ook zeker iets om mee te nemen. Gaan ze er wel netjes mee om? Reviews spreken weer over een degelijke bouw kwaliteit.
Voor zo ver ik kan zien gaan ze er inderdaad netjes mee om. thuis hebben zij beide PC's dus ze worden alleen voor hun studie gebruikt.

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-11 19:10
Cobra8811 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 21:33:
De Y50-70 is inderdaad wat minder van kwaliteit, heb zelf een Y500 en ben daar prima van te spreken!
Op de HDD na :+ maar die is al vervangen voor 850 EVO.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-11 20:14
Het valt wel mee met de bouwkwaliteit van de Y50. De Y500/Y510p (heb ik hiervoor gehad) zijn inderdaad een stuk steviger dan de Y50, echt slap of kwalitatief slecht zou ik hem tocht niet noemen. De onder en bovenkant zijn allebei van aluminium, en dat voelt erg goed een stevig aan. Aan de binnenkant oogt hij wat goedkoper. Van dat glimmende plastic rond het scherm ben ik totaal geen fan, het oogt goedkoop maar dat voelt niet gammel, stukgaan zal het namelijk niet. Het plastic aan de binnenkant is wel minder, dit is namelijk makkelijk te torderen en is vrij flexibel waardoor het makkelijk in te drukken is. Ondanks dat het niet zo stevig is, denk ik echter niet dat dit plastic stuk zal gaan.
De linkerscharnier is echter wel een pijnpunt. Die schijnt nogal vaak af te breken, maar het kan te maken hebben met een vrij grote batch waarvan de stelbout van die scharnier te strak staat afgesteld. Bij het openen van de laptop buigt het eerdergenoemde plastic ook een beetje mee naar achteren, dit oogt wel erg goedkoop en voelt niet zo stevig.
Aan de achterkant van de laptop zitten ook nog twee sier-grillen. Ik kan mij voorstellen dat deze wel af zouden kunnen breken. Ze zijn gemaakt van een mooiere kwaliteit plastic, maar als je lomp omgaat met de laptop dan zouden deze kapot kunnen gaan, maar dan ook alleen maar omdat ze uitsteken. Vanuit mijn ervaring kan ik dan ook alleen maar zeggen dat de klasgenoten van Cobra8811 niet zo netjes met hun laptop zijn omgesprongen.

Kwalitatief is vooral de binnenkant niet zo mooi (maar hij is wel veel beter afgewerkt dan bijvoorbeeld de Y500/Y510P), maar ik denk niet dat deze laptop snel stuk zal gaan mits je er netjes mee omgaat.

Een groot voordeel van de Acer is dat het inderdaad mogelijk is om er een SSD naast te zetten, waardoor je wat goedkoper uit bent aangezien je een minder grote SSD hoeft te kopen. Echter, heb ik meestal het idee dat de bouwkwaliteit en vooral de kwaliteitscontrole van Acer nogal matig is, persoonlijk zou ik daar rekening mee houden, maar iedereen denk daar denk ik anders over.

Tot slot nog een paar dingetjes over de Y50:
Ik heb de GTX960 versie, en bij mijn laptop is er een bug dat de backspace nog maar 1 letter per aanslag weghaalt als de laptop uit de slaapmodus komt. Ik gebruik de slaapmodus niet, maar als jij die welk vaak gebruikt en jouw laptop het ook blijkt te hebben weet je in ieder geval dat het gewoon een bug is. Lenovo heeft er nog niks aan gedaan.
Verder is het loshalen van de backplate voor het plaatsen van de SSD een bitch. Dit gaat erg lastig en je moet hem niet forceren!

• Naes1992
Pyramiden schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 20:58:
Het valt wel mee met de bouwkwaliteit van de Y50. De Y500/Y510p (heb ik hiervoor gehad) zijn inderdaad een stuk steviger dan de Y50, echt slap of kwalitatief slecht zou ik hem tocht niet noemen. De onder en bovenkant zijn allebei van aluminium, en dat voelt erg goed een stevig aan. Aan de binnenkant oogt hij wat goedkoper. Van dat glimmende plastic rond het scherm ben ik totaal geen fan, het oogt goedkoop maar dat voelt niet gammel, stukgaan zal het namelijk niet. Het plastic aan de binnenkant is wel minder, dit is namelijk makkelijk te torderen en is vrij flexibel waardoor het makkelijk in te drukken is. Ondanks dat het niet zo stevig is, denk ik echter niet dat dit plastic stuk zal gaan.
De linkerscharnier is echter wel een pijnpunt. Die schijnt nogal vaak af te breken, maar het kan te maken hebben met een vrij grote batch waarvan de stelbout van die scharnier te strak staat afgesteld. Bij het openen van de laptop buigt het eerdergenoemde plastic ook een beetje mee naar achteren, dit oogt wel erg goedkoop en voelt niet zo stevig.
Aan de achterkant van de laptop zitten ook nog twee sier-grillen. Ik kan mij voorstellen dat deze wel af zouden kunnen breken. Ze zijn gemaakt van een mooiere kwaliteit plastic, maar als je lomp omgaat met de laptop dan zouden deze kapot kunnen gaan, maar dan ook alleen maar omdat ze uitsteken. Vanuit mijn ervaring kan ik dan ook alleen maar zeggen dat de klasgenoten van Cobra8811 niet zo netjes met hun laptop zijn omgesprongen.

Kwalitatief is vooral de binnenkant niet zo mooi (maar hij is wel veel beter afgewerkt dan bijvoorbeeld de Y500/Y510P), maar ik denk niet dat deze laptop snel stuk zal gaan mits je er netjes mee omgaat.

Een groot voordeel van de Acer is dat het inderdaad mogelijk is om er een SSD naast te zetten, waardoor je wat goedkoper uit bent aangezien je een minder grote SSD hoeft te kopen. Echter, heb ik meestal het idee dat de bouwkwaliteit en vooral de kwaliteitscontrole van Acer nogal matig is, persoonlijk zou ik daar rekening mee houden, maar iedereen denk daar denk ik anders over.

Tot slot nog een paar dingetjes over de Y50:
Ik heb de GTX960 versie, en bij mijn laptop is er een bug dat de backspace nog maar 1 letter per aanslag weghaalt als de laptop uit de slaapmodus komt. Ik gebruik de slaapmodus niet, maar als jij die welk vaak gebruikt en jouw laptop het ook blijkt te hebben weet je in ieder geval dat het gewoon een bug is. Lenovo heeft er nog niks aan gedaan.
Verder is het loshalen van de backplate voor het plaatsen van de SSD een bitch. Dit gaat erg lastig en je moet hem niet forceren!
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Hoe bevalt de Y50 jn het algemeen? De enige reden waarom ik hem nog niet heb besteld is het gehele hdd probleem. Voor de rest zou hij mij uitstekend moeten bevallen.

• Pyramiden
Over het algemeen ben ik heel tevreden met de laptop. Ik had hiervoor een Y510P, maar die had een probleem met het beeldscherm waardoor ik een nieuwe laptop kreeg.
Behalve dat het plastic aan de binnenkant niet de meest stevige ervaring geeft vind ik het wel een fijn materiaal. Het trekt vuil een stuk minder snel aan dan het aluminium van mijn Y510P. Verder ben ik heel erg te spreken over de algemene performance en de speakers zijn ook erg goed. Toen ik hem kreeg heb ik wel meteen een Samsung EVO 500 GB SSD erin gestopt. De HDD zit bij mij nu in een enclosure waarin hij overigens erg warm wordt als ik een backup doe. Over die HDD kan ik dus niks zeggen. Eigenlijk ben ik er wel heel erg te spreken over.

Overigens vind ik de ventilator nog wel een klein minpuntje. Af en toe heeft hij de neiging om te gaan "pulseren" in plaats van gewoon één toerental te draaien. Als je PDF'jes aan het bekijken bent voor studie is dit nogal irritant.

Als je nog specifieke vragen hebt hoor ik het graag!

• Naes1992
Pyramiden schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:46:
Over het algemeen ben ik heel tevreden met de laptop. Ik had hiervoor een Y510P, maar die had een probleem met het beeldscherm waardoor ik een nieuwe laptop kreeg.
Behalve dat het plastic aan de binnenkant niet de meest stevige ervaring geeft vind ik het wel een fijn materiaal. Het trekt vuil een stuk minder snel aan dan het aluminium van mijn Y510P. Verder ben ik heel erg te spreken over de algemene performance en de speakers zijn ook erg goed. Toen ik hem kreeg heb ik wel meteen een Samsung EVO 500 GB SSD erin gestopt. De HDD zit bij mij nu in een enclosure waarin hij overigens erg warm wordt als ik een backup doe. Over die HDD kan ik dus niks zeggen. Eigenlijk ben ik er wel heel erg te spreken over.

Overigens vind ik de ventilator nog wel een klein minpuntje. Af en toe heeft hij de neiging om te gaan "pulseren" in plaats van gewoon één toerental te draaien. Als je PDF'jes aan het bekijken bent voor studie is dit nogal irritant.

Als je nog specifieke vragen hebt hoor ik het graag!
Bedankt, klinkt goed. Zit alleen nog met de 960M in me hoofd. Maar zodra je naar een 965M of 970M gaat kijken dan zit je gelijk op minimaal €1500,- . Hoe bevalt gamen met de Y50? Wel een aantal benchmarks bekeken. Met mijn GTS 160M heb ik ongeveer 4 jaar lang leuk mee kunnen gamen, maar zou dat ook lukken met de 960M? Voorkeur is wel gevallen op de Y50 tegenover de V15 puur vanwege het design. Voor de rest zijn ze bekant identiek.

• Pyramiden
Klopt, de GTX 965M/970M zijn ook een flink stuk sneller dan de 960M. Persoonlijk vind ik het een erg fijne kaart. Tot nu toe heb ik nooit gehad dat ik dacht: "dit ziet er echt niet uit" en ik kan eigenlijk alles wel op Full HD op high settings draaien. Betere graphics dan op je PS4 ga je wel halen denk ik ;)

4 jaar is best een lange tijd, vooral in gameland. Het is moeilijk te zeggen of die 4 jaar gaat lukken, maar ik denk dat je wel een eind komt. Draaien kun je de spellen sowieso wel, high settings wordt lastiger. Bovendien support de 960 DirectX 12, wat ook weer een kleine performace boost gaat geven, dus ik denk dat je wel voor een tijdje gebakken zit.

• Naes1992
Iedereen bedankt voor de reacties en tips. Heb toch gekozen voor de Y50 en een 500GB SSD.

• Pyramiden
Goeie keus! Mocht je hetzelfde probleem als ik met het toetsenbord hebben, er is een fix voor gevonden:
https://forums.lenovo.com...back/td-p/1676309/page/12

• Naes1992
Super bedankt. Bookmark hem meteen even. Trouwens even voor de zekerheid. Na het installeren van de ssd. Windows installeren via een usb stick neem ik aan?

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-11 19:10
Naes1992 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:05:
Super bedankt. Bookmark hem meteen even. Trouwens even voor de zekerheid. Na het installeren van de ssd. Windows installeren via een usb stick neem ik aan?
Wel zo makkelijk ja zonder DVD-drive :+

• Pyramiden
Ja, gewoon via deze website:
http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media
Hier staat een programma waarmee je de officiële versie van Windows kan downloaden. Hij zal hem automatisch voor je op een USB stick zetten. Je hebt wel een USB stick van minimaal 8GB nodig, dacht ik. Alle data op deze stick gaat verloren, dus hou daar rekening mee.
Tegenwoordig zit de licentie van Windows in je BIOS ingebakken, dus je hoeft ook niet te klooien met keys.

Daarna is het slechts een kwestie van de drivertjes hier vandaan plukken:
http://support.lenovo.com...0-notebook-lenovo?TabName

Overigens is het verstandig om wel even een herstelmedium te maken voordat je de SSD installeert. De Lenovo helpdesk doet hier altijd heel moeilijk over als je je laptop ooit moet opsturen. Ze willen de originele image.

Verder nog een kleine tip:
Het is misschien handig om deze aan te schaffen:
http://www.mycom.nl/compo...0-hard-drive-case-sata-25
Je kunt je oude hardeschijf in dit kastje doen, en hem dan als externe hardeschijf gebruiken.

• Naes1992
@Pyramiden Heb inderdaad zo boot drive van Microsoft al gemaakt. Voor de hardeschijf is dat wel een slimme ja. Heb contact gehad met de BCC. Die vertelde mij dat als er wat aan de hand en ik hem op zou moeten sturen voor garantie, dat dan altijd de orginele HDD er in moet zitten. Ook bedankt voor de link naar de drivers!

EDIT:

Nou na een hoop gezeik met de BCC, die hem dus blijkbaar niet meer kunnen leveren, ga ik weer naar iets anders zoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door Naes1992 op 27-06-2015 09:16 ]

• Naes1992
Na een hoop moeilijkheden nu toch eindelijk een trotse bezitter van een Lenovo Y50-70.

Na een backup te maken, de ssd te installeren en me weg wijs maken met windows 8.1. Nog nooit eerder mee gewerkt. Zijn we eindelijk up to speed. Maar na wat testen kom ik erachter dat mijn wifi snelheid relatief traag is met een 7mbps :(. Ik duw er vervolgens een ethernet kabel in, en voila snelheden van 90-100 mbps.

Weet iemand hier een oplossing voor? Aan mijn wifi netwerk kan het niet liggen, want ik haal met gemak op mijn iphone 50mbit en op de tablet 98mbits. Is de wifi kaart in dit ding gewoon bagger?

Excuses voor de dubbelpost trouwens.

EDIT: Never mind, ik miste toch nog één driver. Nog steeds geen 100mbit maar wel 40. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Naes1992 op 09-07-2015 21:56 ]

Pagina: 1