• mole4food
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-01 20:50
Hallo allemaal!

Sinds een half jaar ben ik trotse eigenaar van een super fijne game pc (4690k + gigabyte gtx970) met daarbij een Dell U2414H triple surround setup.

De nieuwste games speel ik met deze setup op ultra. Echter er zijn ook titles waarbij ik met moeite de 30fps haal.

Nu is mijn vraag; wat kan ik het beste doen om een hogere fps te halen (op het downscalen van de graphics na)

1) kijken voor een gtx980 met effectief 4gb vram?
2) een 2e gtx970 in sli in mijn systeem plaatsen?
3) iets anders?

Ik weet dat dit mogelijk een luxe probleem is, maar zou toch graag advies krijgen.

Alvast bedankt!

• tijmenvn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-01 23:58
Voor optie 1 zou ik sowieso niet gaan. Die extra 0.5GB is het verschil niet. Daarnaast is de prijs/performance van een 970 gewoon veel beter.
optie 2 is inderdaad een goede oplossing, je zult wel titels moeten spelen met goede SLI scaling, maar die zijn er tegenwoordig voor bijna elk spel.
optie 3: Tjaa.. de 980 Ti hè :p. Deze kan misschien nog wel de beste keus zijn. zeker aangezien je met 3x 1080p al bijna aan een 4K resolutie aan pixels zit. En ik heb zelf een 1440p monitor met twee 980's. En ik merk al vaak zat dat ik aan mijn VRAM limit aan zit. Bij AC: Unity zit ik ertegen, Shadow of mordor is een VRAM zuiger en zo zijn er nog wel meer.

Met een tweede 970 krijg je het meeste performance voor je prijs MITS je niet te VRAM intensieve spellen gaat spelen. Ga je dat wel doen, dan denk ik dat je de beste ervaring krijgt met een 980 Ti, die extra VRAM en bandbreedte zul je op deze resolutie wel merken.

Wat ik sowieso aanraad, is om nog een weekje of twee te wachten, AMD heeft net zijn nieuwe serie aangekondigd. En Nvidia zal heus zijn prijzen hier nog aan aanpassen. Dus alle 900 serie kaarten zullen waarschijnlijk een kleine verlaging qua prijs zien

edit: hier een goede link waar je VRAM gebruik goed ziet.
http://www.techpowerup.co...Force_GTX_Titan_X/33.html
Alles onder de 3,5GB is vaak prima te spelen zonder hapering, daarboven ligt her eraan hoe goed het spel geoptimaliseerd is. Unity is een goed voorbeeld waarbij je meteen haperingen krijgt als je VRAM vol zit.

[ Voor 12% gewijzigd door tijmenvn op 19-06-2015 19:05 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D // Noctua NH-U12A Chromax Black // ASUS X870-P // 64GB G.Skill Trident Z5 6000MT/s C30 // NVIDIA RTX4090 FE // Samsung 980 Pro 2TB // Corsair AX1200i // Phanteks Enthoo Evolv ATX // Alienware AW3423DW (3440x1440 QD-OLED)

• mole4food
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-01 20:50
Bedankt Tijmenvn, ik wacht inderdaad nog even af.

Verder was ik nog even op internet aan het rondneuzen en kwam erachter dat dx12 ervoor gaat zorgen dat het vram in sli wel opgeteld kan worden??
Zou het dan voor toekomstige games wel nuttig zijn om een 2e gtx970 aan te schaffen?

Alvast bedankt!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-01 15:06

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Ik zou even wachten op de benchmarks van de Fury en de Fury X morgen. (AMD)

Wellicht dat deze kaarten op zulke extreme resoluties meer power bieden voor je geld.

• tijmenvn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-01 23:58
mole4food schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:30:
Bedankt Tijmenvn, ik wacht inderdaad nog even af.

Verder was ik nog even op internet aan het rondneuzen en kwam erachter dat dx12 ervoor gaat zorgen dat het vram in sli wel opgeteld kan worden??
Zou het dan voor toekomstige games wel nuttig zijn om een 2e gtx970 aan te schaffen?

Alvast bedankt!
Dit is een functie die misschien gebruikt kan worden, maar ga er niet vanuit dat meteen alle spellen die DX12 ondersteunen dit hebben. Daarnaast moet ik nog maar eens zien hoe developers dat willen gaan doen, want het principe is nog steeds hetzelfde. Het eigen geheugen van een GPU kan hij met honderden GB/s lezen, terwijl als hij dat van de andere GPU in SLI wil doen, is dat meerdere orders kleiner hoe snel dat gaat. Dus momenteel zou ik nog niet teveel van deze "belofte" aannemen, omdat er simpelweg nog geen een tech demo of iets is die dit laat zien.

AMD Ryzen 7 9800X3D // Noctua NH-U12A Chromax Black // ASUS X870-P // 64GB G.Skill Trident Z5 6000MT/s C30 // NVIDIA RTX4090 FE // Samsung 980 Pro 2TB // Corsair AX1200i // Phanteks Enthoo Evolv ATX // Alienware AW3423DW (3440x1440 QD-OLED)