Zoektocht beste prijs/perfomance GPU voor max. 2 jaar / €400

Pagina: 1
Acties:

• seez
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-01 14:21
TLDR: Wat is de beste videokaart onder de €400 waarbij ik de voor max. twee jaar 80% van alle triple A titles 1080p/60fps op high kan afspelen en ik wil graag een VR device mee kunnen aansturen.

Ik zoek een?
Momenteel heb ik een Radeon HD7950 Boost (3gb) videokaart. Deze wil ik graag vervangen.
Deze kaart wil ik de komende twee jaar uitsluitend gebruiken om op 1152p/60fps/high te gamen. Ik stap pas in 2017 over op 4K (met een compleet nieuwe pc). NB. lees 1152p als 1080p)

Ik mik op een gaming experience waarbij de overgrote meerderheid van (toekomstige) triple AAA games op avg. 60fps in high detail gerenderd worden. Tevens moet de kaart oculus rift/steamvr compatible zijn. futureproofing van max twee jaar. Triple A games waar ik op doel zijn dan weer niet zozeer battlefield/cod games maar RPG's en 3rd person adventures. ter vb. Witcher 3 / GTA 5 / Fallout 4

Wat is je budget?
Max €400 (dus waarschijnlijk een 970 of 390). Minder dan €400 heeft de voorkeur,

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren. Enige voorkeur is beste prijs/performance ratio. Daarbij maakt het niet uit wat het verstookt en hoeveel lawaai het genereert. (ik heb altijd een headsetje op). HDMI 2.0 is ook geen verplichting aangezien ik pas in 2017 overstap op 4k monitoren en tv's. Gebundelde games doet er ook niet toe. De kaart zal niet worden overgeklokt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
i5 3570K 2x8GB, samsung 830 128gb SSD als boot en 830 256gb voor game installs, 650W 80+ voeding.

Ik vind het zeer lastig om te kiezen.
Ik verwacht dat de 970 in prijs zal dalen en ondanks het minder presteert dan de 390 het best prijs/performance oplevert, maar ik wil ook niet binnen twee jaar tegen de 3.5gb limitaties aanlopen. Daarentegen wil ik ook geen 390 kaartje met 8gb gddr wat voor mij geen nut zal hebben want tegen de tijd dat games 8gb vragen de gpu hopeloos verouderd is.

Hoe groot acht je de kans dat er een GTX 970ti wordt uitgebracht met volwaardig 4GB geheugen en eventueel iets snellere core/mem?

NB,
Kan mij cpu (3570K) nog meekomen met de 3x/9x generatie kaarten?

[ Voor 3% gewijzigd door seez op 19-06-2015 15:32 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:51
Een 970TI gaat er niet komen, want dan zou je namelijk weer op de 980 uitkomen:) En het blijft natuurlijk koffiedik kijken wanneer precies de grens tussen 3.5 en 4 gig bereikt wordt (tegen de tijd dat 3.5 niet meer genoeg is, gaat 4 gig vlak daarna ook niet meer genoeg zijn. Een enkele setting terugschroeven zou in dat geval al genoeg zijn om je Vram verbruik te verlagen)

Je cpu zou nog wel 60 fps moeten kunnen produceren de komende jaren, dus die zou ik bewaren.

Over het algemeen concurreerd AMD vooral op prijs/performance tegen Nvidia, en zijn daardoor voordeliger per FPS. Ik zou zelf eerder een r9 290X halen dan een 390x of een 970, omdat die momenteel een erg interessante prijs/performance hebben (de extra 4 gig bovenop de al 4 gig van de 290X is overkill)

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-10-2025
Als je naar prijs/performance gaat kijken kom je zoals hierboven al gezegd automatisch op AMD uit. De 290x zou ik dan weer niet aanraden, aangezien het zijn meerprijs niet rechtvaardigt. Games als GTA V en Witcher 3 lopen wel beter op een Nvidia kaart.

• seez
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-01 14:21
Bedankt voor jullie input. Jullie hebben beide een punt. Een derde punt die ik eigenlijk nog wou aanhalen was dat het aanzienlijk sneller moet zijn dan mijn huidige kaart. Ik heb het idee dat een 7950 @ 1150/1550 nog redelijk presteert in verhouding tot een 290X en het bedrag wat je er op dit moment voor moet neertellen. (30%-40% hogere avg fps als ik zo de reviews bekijk)

Zal de GTX 980 binnen twee maanden onder de €400 duiken? Vast niet. De R9 390 wat veelal lijkt te presteren als een 290X (op 1080p) Zal wel snel onder de €400 komen, maar dan kan ik vast beter een tweedehands 290X aanschaffen.

Ligt het aan mij, mis ik iets of ligt er een gat tussen de 970 en 980 enerzijds en anderzijds 390 en 390X?
Ik baal want ik had zo gehoopt dat ik met de aankondiging van R9 series ik eindelijk een keuze kon maken tussen 970 of R9 3x...