Verwijderd

Topicstarter
Vorige week kreeg ik bij het warme weer wat problemen wanneer ik de pc opnieuw opstarten. Deze gaf bij de POST aan dat de CPU erg verhit was. Vervolgens kon ik doorklikken waarna de machine wel verder opstarten zonder problemen.
Voor de zekerheid had ik nieuwe koelpasta gekocht en deze (na het eerst te hebben schoongemaakt van beide oppervlaktes) aangebracht op de cpu (streepje).

Na het opnieuw plaatsen van de ventilator staarde de pc wel goed op, ik kon ook spellen spelen tot bv 5 minuten. Daarna sloeg de machine weer af. Na opnieuw de ventilator te hebben verwijderd en herplaatst, verder de verschillende modules te hebben nagekeken start de pc nog maar op tot het Windows laadscherm, daar slaat de pc weer af.

Waar ligt het denk jullie aan? CPU/Koeler/Moederbord/Geheugen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met het posten van je specs, en de temperaturen die je hebt. Dan is er vast een stuk meer zinnigs over te zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor de onvolledigheid van mijn topic. Ik zal deze vanmiddag posten, ik ben momenteel op werk.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:40

Esumontere

Floep, banaan.

Wordt je processorkoeler warm?

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord: Asus P7P550
Videokaart: Asus Gforce TX550
Geheugen: 2x 4gb ddr3 Kingston HyperX
Procesor: Intel core i5 SLBRP Malay 2.8GHZ/8m/09B Li07A845

Ik heb een tweetal temperatuur apps lopen op deze computer de temperatuur werd nooit te warm. 52/59 bij passief draaien windows scherm. Wanneer ik bv 5x Eve Online client draai op minimum settings komt deze tot 81/87 graden. De GPU blijft rond de 76graden schommelen

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2015 16:01 . Reden: Typfouten & temperaturen toegevoegd ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 15:57:
Moederbord: Asus P7P550
Videokaart: Asus Gforce TX550
Geheugen: 2x 4gb ddr3 Kingston HyperX
Procesor: Intel core i5 SLBRP Malay 2.8GHZ/8m/09B Li07A845

Ik heb een tweetal temperatuur apps lopen op deze computer de temperatuur werd nooit te warm. 52/59 bij passief draaien windows scherm. Wanneer ik bv 5x Eve Online client draai op minimum settings komt deze tot 81/87 graden. De GPU blijft rond de 76graden schommelen
Da's behoorlijk warm voor idle. Nou zijn de eerste generatie i5 processoren wel hotheads, maar dit is wel aan de warme kant. De Tjunction van deze cpu is niet gepost door Intel, maar gezien de Tcase 72 graden is, en de Tj meestal ~15 graden hoger ligt, denk ik dat je wel echt naar oververhittingsproblemen zit te kijken.

Mijn CPU cores (4e generatie i5) komen idle niet boven de 35 graden uit...

Nogmaals; wordt je koeler warm?

[ Voor 18% gewijzigd door Esumontere op 19-06-2015 16:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Esumontere,

Ik kan je niet vertellen of de koeler warm word. Omdat ik daar voorheen niet naar heb gekeken en ik momenteel geen koelpasta heb om de koeler terug te plaatsen. Wat ik wel weet is dat de koeler niet stevig zit op de cpu, de 4 pinnen oplossing van de koeler is behoorlijk lam en kunnen bij vastgeklikt toch best wat bewegen. Theoretisch; met een beetje kracht trek ik de koeler zo van het moederbord af. De koeler is de meegeleverde (ster vorm) koeler die bij de i5 mee kwam geleverd.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 16:22:
Hoi Esumontere,

Ik kan je niet vertellen of de koeler warm word. Omdat ik daar voorheen niet naar heb gekeken en ik momenteel geen koelpasta heb om de koeler terug te plaatsen. Wat ik wel weet is dat de koeler niet stevig zit op de cpu, de 4 pinnen oplossing van de koeler is behoorlijk lam en kunnen bij vastgeklikt toch best wat bewegen. Theoretisch; met een beetje kracht trek ik de koeler zo van het moederbord af. De koeler is de meegeleverde (ster vorm) koeler die bij de i5 mee kwam geleverd.
Ah, dat verklaart een hele hoop. Als je koeler niet goed op de processor gedrukt wordt, zal hij ook niet goed koelen. De gouden tip: Koop een nieuwe processorkoeler. pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is een perfecte koeler, voor 30 euro klaar. Krijg je nog koelpasta bij ook.

EDIT: Controleer wel even van tevoren of hij in je computerkast past!

[ Voor 3% gewijzigd door Esumontere op 19-06-2015 16:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah bedankt, ik ga morgen opzoek naar een andere koeler (en pasta). Hopelijk heeft de warmte geen blijvende schade achter gelaten. (ja mijne andere pc kast heeft een koeler die uit de behuizing steekt :P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die standard koelers zijn over her algemeen niet echt gemaakt om vaker dan een paar keer te monteren. Meestal zijn ze dan echt lam.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:33
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 17:33:
Ah bedankt, ik ga morgen opzoek naar een andere koeler (en pasta). Hopelijk heeft de warmte geen blijvende schade achter gelaten. (ja mijne andere pc kast heeft een koeler die uit de behuizing steekt :P
dus zonder zijpaneel? 8)7 ja dan heb je een airflow van niets. die zijpanelen zitten er op met een reden:P

Verwijderd

Topicstarter
loki504 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 21:13:
[...]

dus zonder zijpaneel? 8)7 ja dan heb je een airflow van niets. die zijpanelen zitten er op met een reden:P
Ik heb het zijpaneel geperforeerd zodat de puntjes van de heatsink net buiten de kast steken. O-)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:33
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 09:19:
[...]

Ik heb het zijpaneel geperforeerd zodat de puntjes van de heatsink net buiten de kast steken. O-)
ooh dan is het goed ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe cooler geplaatst. idle: rond de 30 graden. Draait als een zonnetje.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 18:24:
Nieuwe cooler geplaatst. idle: rond de 30 graden. Draait als een zonnetje.
Dat is netjes! Wat zijn de temps onder zware belasting, want dat is het belangrijkste :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Verwijderd

Topicstarter
Idle zit hij rond de 28/31 graden. Met belasting (5x Eve Online client gaat hij naar de 60 graden, daar is hij niet boven gekomen.)

Ander probleem is dat 1 van de geheugen banken defect is geraakt. Op CPU-Z geeft het systeem aan 4GB, maar in Taskmanager maar 2GB.
Pagina: 1