[RH6.2] Afsluit error

Pagina: 1
Acties:

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Als ik RedHat 6.2 afsluit komen er 2 error's. Welke dat precies zijn weet ik niet (kan ik dat ergens na trekken in de logs ofzo). Maar volgens mij lijken ze een beetje zo:
- S00killall error: Could not found mysql
en
- S00killall error: Could not found firewall

Dit zijn ze dus niet precies, maar ze lijken erop.
MySQL heb ik er nog op draaien, en die firewall script niet meer.
Waarom geeft hij deze error? En belangrijker nog, hoe te verhelpen?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Waarschijnlijk heb je geen sluit-scripts (SxxCommando) in je /etc/rc.d/rc.0/ voor je firewall en mysql?

Maar verder?

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
K01mysql staat er wel in rc0.d, maar niks met firewall.

Verwijderd

Dit komt waarschijnlijk omdat er in je S00killall script verwijzingen staan naar je mysql daemon en firewall script. Als je pc naar runlevel 0 (linux afsluiten) gaat dan wordt dit script uitgevoerd. In je /etc/rc.d/init.d directory kun je dit script vinden. Ik zou het even door lopen op daemons en script die je al verwijderd hebt. In /etc/rc.d/rc0.d vind je een symbolic link naar het script voor runlevel 0.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Maar die S00killall is toch alleen voor services die 'nog' draaien, dus de resten.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Ik heb ff goed gekeken, en hij kan /etc/rc.d/init.d/mysql niet vinden, dat klopt, want er is daar alleen een mysqld.
Nu staat er in /etc/rc.d/rc0.d/ alleen een S01mysql, maar die verwijst gewoon naar /etc/rc.d/init.d/mysql.
Zijn er nog meer plaatsen waar hij kijkt bij afsluiten?
En wat is precies het verschil tussen K00Cmd en S00Cmd (dan die K en die S)?

edit: R moest K zijn.

Verwijderd

Maar die S00killall is toch alleen voor services die 'nog' draaien, dus de resten.
Eh, helemaal gelijk, in mijn vorige post stond het een beetje verkeerd uitgelegd. Ik werk ook zelf met slackware, waarbij de opstartscripts volgens BSD opbouw werken en waar we het nu over hebben is System V.
Op zondag 17 juni 2001 23:55 schreef jelmervos het volgende:
Ik heb ff goed gekeken, en hij kan /etc/rc.d/init.d/mysql niet vinden, dat klopt, want er is daar alleen een mysqld.
Nu staat er in /etc/rc.d/rc0.d/ alleen een S01mysql, maar die verwijst gewoon naar /etc/rc.d/init.d/mysql.
Zijn er nog meer plaatsen waar hij kijkt bij afsluiten?
En wat is precies het verschil tussen R00Cmd en S00Cmd (dan die R en die S)?
Ik neem aan dat je K bedoelt in plaats van R. De S staat voor start en de K staat voor stop (Kill). De symbolic links naar de /etc/rc.d/init.d directory in de rcx.d directory's bepalen welke scripts en dus welke daemons er op een bepaalde runlevel worden gestart of gestopt. De cijfers geven aan in welke volgorde scripts worden uitgevoerd. Lage cijfers worden eerder uitgevoerd dan hogere.

Ik ben even een beetje kwijt welke links je nu wel hebt en welke niet, maar ik neem aan dat je nu deze uitleg zelf alle benodigde symbolic links kan aanmaken. :)

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Maar volgens mij is het zo dat er nu een symbolic link naar een niet bestaand programma wijst, daarom die error. Maar als ik in rc0.d kijk zie ik geen link verkeerd ofzo.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Op maandag 18 juni 2001 00:34 schreef balou het volgende:

Ik neem aan dat je K bedoelt in plaats van R. De S staat voor start en de K staat voor stop (Kill). De symbolic links naar de /etc/rc.d/init.d directory in de rcx.d directory's bepalen welke scripts en dus welke daemons er op een bepaalde runlevel worden gestart of gestopt. De cijfers geven aan in welke volgorde scripts worden uitgevoerd. Lage cijfers worden eerder uitgevoerd dan hogere.
Oja, typ foutje, moet idd K zijn.

Maar dan snap ik nog iets niet, rc1-6.d is voor opstarten, en rc0.d voor afsluiten. Waarom moet er dan ook nog es een S en een K zijn. Starten en stoppen bepaald hij toch aan de hand van de rcx.d?

Verwijderd

Ok runlevel 0 is inderdaad om af te sluiten. Stel dat je in runlevel 5 zit (X windows) en je sluit die af en gaat naar de cli (command line interface). Dus runlevel 3. Dan wil je bijvoorbeeld dat je X server en je fontserver afgesloten worden. Dit kun je doen door in runlevel 3 een K symbolic link te maken naar het script voor de X server en de fontserver. Er zijn dus meerdere runlevels en kan per level aangeven wat er gestart en gestopt wordt.

Als er in een runlevel een symbolic link staat naar een script dat niet meer aanwezig is in /etc/rc.d/init.d dan kun je die link verwijderen en krijg je de foutmelding ook niet meer.

Mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn dan zou ik je aanraden er eens een boek of howto op na te slaan.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Oke, thanks voor de info. Ik zal het proberen te verhelpen. :)

Pagina: 1