In Netwerkopslag kan er gefilterd worden op Verbinding (wlan): 802.11 (onb. type). Dat deed ik en zag bij Synology (je zal wel denken: daar is-t-ie weer
Ga ik echter bij Synology zoeken in de productdocumentatie van de pricewatch: Synology DiskStation DS411j, de pricewatch: Synology DiskStation DS411slim en de pricewatch: Synology DiskStation DS411+ of deze daadwerkelijk over WiFi beschikken dan luidt het antwoord 'nee'.
Verder graven leert me dat alleen de pricewatch: Synology DS213air een ingebouwde wireless-functie heeft, maar dat (vrijwel) alle Synology (sinds DSM 4.0) met een USB-poort een WiFi-dongle accepteren. Zo kunnen ze draadloos in een netwerk worden opgenomen of als hotspot en/of draadloos accesspoint en/of router fungeren.
Vervolgens heb ik geprobeerd te achterhalen, door zoeken in het forum en door bij andere merken/netwerkopslagapparaten te kijken, wat de aanduiding op Verbinding (wlan): 802.11 (onb. type) nu precies probeert te beschrijven. Ik neem voor het gemak aan dat 'onb.' staat voor 'onbekend' en dat het niet een aanduiding is om de mogelijkheid tòt te beschrijven.
Een voorbeeld: pricewatch: Buffalo MiniStation Air 500GB als je daarvan een datasheet opzoekt is er sprake van WiFi, maar niet welke smaak (al geeft een willekeurige leverancier nauwkeuriger info: 'Wi-Fi-standaarden: 802.11b, 802.11g, 802.11n', hetgeen uiteindelijk ook terug is te [url=)http://www.buffalo-technology.com/en/urunler/depolama-cihazlari/tasinabilir-depolama/ministationtm/hdw-pu3-ministation-air/]vinden[/] bij Buffalo).
TL, DR
Geen enkele Synology-NAS, m.u.v. de DS213air, beschikt over WiFi en zowel de DS411j, de DS411+ als de DS411slim kunnen worden gestript van het kenmerk Verbinding (wlan): 802.11 (onb. type), tenzij hiermee de mogelijkheid om WiFi (via bijv. USB) te realiseren wordt bedoeld. Graag corrigeren en alhier feedback als ik de aanduiding verkeerd begrijp.
Omdat het sowieso maar iets meer dan twee handen vol apparaten zijn (nu: 15 16, en eigenlijk maar 12 13), lijken me die vlot te achterhalen (hulp nodig?). Dan kan ook die keuzemogelijkheid - die naar mijn idee alleen maar tot verwarring leidt en/of luiheid bevordert
Aanvulling - 2015.06.20
Van acht producten zijn onder Verbinding (wlan): 802.11 (onb. type) ook de typen b,g,n ingevuld. Dat is snel te corrigeren.
Aanvulling 2 - 2015.06.21
In andere categoriën ook gekeken. Daarmee is het wel iets meer werk dan ik eerst dacht, maar nog steeds te overzien (denk ik).[list]• Bij de routers is de pricewatch: EnGenius ESR1750 Dual Band Wireless AC1750 Cloud Gigabit Router de enige 'onbepaald', maar met b/g/n/a/ac.• Access points filteren levert er slechts vijf. Waarvan enkel de pricewatch: Ubiquiti AirFiber 5 Point-to-Point onderzocht hoeft te worden, de overigen gecorrigeerd.• In Netwerkaccessoires zijn er twee aan te treffen; simpele correctie.• Bewakingscamera's telt er maar vijf (nul, zodra verbetervoorstellen voor pricewatch: Elro WiFi IP-camera outdoor, pricewatch: Elro WiFi IP-camera indoor PT, pricewatch: Spotcam HD Pro, pricewatch: Zmodo ZM-SH721 binnen HD IP Camera en pricewatch: Spotcam HD zijn geaccepteerd).• Absoluut het grootste aantal kent de categorie laptops (20 producten in 30 uitvoeringen), maar is procentueel verwaarloosbaar.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2015 20:32 . Reden: Aanvulling 2 (andere cat.). Aanvulling (8). Nog een derde (DS411+)! Link naar (correcte) details MiniStation Air site Buffalo opgenomen. ]