Zakelijk hardware aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 22:15
Beste tweakers,

Bij mijn werkgever ben ik met mijn collega's in een discussie gekomen.
De vraag lijkt simpel, het antwoord zal een stuk complexer zijn :-)

Via welk kanaal zou jij je hardware kopen voor een eindgebruiker als het gaat om een MKB bedrijf?
Het gaat hier dus om laptops, desktops, thinclients, beeldschermen en randapparatuur.

Er zijn volgens mij 3 opties:
1. bij je IT partner die bv ook systeembeheer of de servicedesk doet.
2. bij een grote hardware leverancier
3. bij een goed aangeschreven webshop

De discussie zit hem vooral in de voors en tegens van het kopen via een webshop.
De support is minder, minder garantie, de kwaliteit is anders (zakelijk vs consument)
Het is goedkoper, levertijden zijn sneller, vooraf betalen.

Misschien scheelt het wel per device. Een server zou ik niet zo snel online kopen, een toetsenbord kan weinig misgaan. Maar daar zitten nog een hoop variaties tussen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening...

Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 12:07

M2M

medicijnman

Hardwareleverancier. Dell, HP of iets in die richting. Prima support voor bedrijven.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:36
Zelf voor Lenovo gekozen, niks mis mee.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:36

DarkSide

theres no place like ::1

Webshop voor laptops en servers etc zal ik niet zo gauw doen.
Je moet nl wel goede afspraken maken mbt call to fix tijden. En evt support waarom een server niet helemaal lekker werkt.
De eigenlijke hardware leverancier kan dat toch het beste.

Wat eventueel wel kan is als er al een IT bedrijf rond loopt die e.e.a regelt voor je.
Dat zij iets kunnen regelen. Zij kunnen bv een gold partner zijn. Waardoor je niet alleen de support hebt van de leverancier. Maar misschien iemand van het IT bedrijf ook kunt gebruiken voor support of ondersteuning.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Servers, helemaal eens.
Maar waarom zou ik extra support willen op een monitor of thinclient. De kans dat er 1 kapot gaat is klein.
Het prijsverschil is al snel 20% maar laten we nu is zeggen dat het 10% is omdat je bv een goldpartner hebt.
Dan moet 1 op de 10 beeldschermen dus kapot gaan wil ik de 'support' terug betaald zien.
Daarnaast heb je ook nog de gewone garantie dus wordt het verschil nog groter. Om het risico af te dekken zet je een spare op de plank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

One stop shop, eentje die alles heeft. Support kan daar ook ingekocht worden, of elders - maar ook bij een enkele partij.
Als ik tijd uit moet trekken om te bepalen wat er nodig is en waar dat het goedkoopste is kost me dat manuren. En dat zijn de grootste kosten in een bedrijf - en daar is dus het snelste op te besparen door het niet uit te geven of goed in te zetten.
Simpel vraag neerleggen moet voldoende zijn. Voor klein spul: domweg aanklikken en afleveren. Niet over na hoeven denken. Dat kost tijd en dus geld. Bovendien genereren mensen die voor interne aangelegenheden aan het zoeken zijn, geen winst. En dat is waar het in en bedrijf om draait.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
IT partner. Onderschat nooit de waarde van 1 aanspreekpunt. Dit kost misschien meer, maar scheelt veel gezeur en gewijs.

Natuurlijk is het ook sterk afhankelijk van de kennis van hardware en beschikbare tijd van de inkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Ik ben het helemaal met je eens Eagle, maar die one stop shop kan ook een webshop zijn. Die zal uiteraard niet met al zijn producten de goedkoopste zijn maar die gem. genomen een aanvaardbare prijs/service verhouding bied.
Ook daar kun je dus 'klik klik bestellen en leveren'.

edit: vout Nederlands.

[ Voor 5% gewijzigd door Voois op 18-06-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-05 01:27
Ik schop een heel oud topic, maar ik loop ook tegen dit probleem aan.

We zijn een bedrijf met 30 medewerkers, maar sterk geautomatiseerd, er wordt veel thuis gewerkt en met laptopjes gesleept. Alle servers en netwerkproducten komen van één grote B2B partij die ook kennispartner voor ons zijn; complexe zaken als redundante firewalls, Suske en Wiske en de Spannende Subnetten, backuplocaties met automatisch failover etc. moet je mijns inziens niet inhouse willen doen. Als de kennis al aanwezig is is dat vaak vooral bij 1 persoon, single point of failure enz.

Dat geldt echter niet voor simpele werkplekken, PC's, monitors muizen toetsenborden dockingstations etcetera: Met 5 koppen op de IT-afdeling waarvan 3 behoorlijke technerds komt dat altijd wel goed.

Voor de spullen die ik kortgeleden nodig had kon een grote leverancier kortgeleden namelijk één artikel (een USB dockingstation) niet leveren, bij het andere (een specifiek model monitor van LG, opvolger van die we nu hebben dus dezelfde "look" maar wel veel moderner) was het prijsverschil zomaar 40%! B2B leverancier vroeg 165,99 incl, heb ze bij een webshop uit de PriceWatch besteld voor 119,-. Ik zag daar dat die 119,- helemaal geen gekke prijs was, bij wat minder hoog scorende webshops was hij zelfs nog wat goedkoper (~110), de hoofdmoot zat tussen de 120 en 130.

Zeker gezien we veel support zelf op kunnen lossen kies ik dan liever voor een betrouwbare webshop of een lokale speler met goede prijzen, maar ik wil in ieder geval één adres hebben waar ik alles kan bestellen. Uitzondering daarop zijn laptops, die bestellen we bij BTO. Ook daar: Voor onze specifieke configuratie kunnen we iedere 4 laptops een spare op voorraad leggen t.o.v. een HP/Dell die voldoet aan de eisen.

Nu wil ik wel het liefst een adres dat qua service óf een beetje flexibel is, óf ingericht is op snelle verkoop B2B.

Ik loop nu namelijk tegen 2 zaken aan:
- Vooruitbetaling/iDeal/CC kan wel, maar is irritant. Vooruitbetaling is traag, iDeal moet ik zelf (privé) voorfinancieren, CreditCard moet ik de directeur z'n kaart voor vragen. Eigen bankkaart/CC (op de zaak) is mogelijk, maar ik werk liever met betaling achteraf;
- Service: Eén van de bestelde monitoren was DOA. Die moet dan dus teruggestuurd worden, maar dan wil men eerst controleren of het ding defect is en dan pas... okee, we hebben herroepingsrecht, dus daar maak ik dan maar gebruik van, maar ik had het liefst gezien dat men me met gesloten portemonnee een andere gestuurd had. Nu moest ik 'm apart opnieuw bestellen.

Kan het echt niet wat ik wil? Dan mogen de prijzen best íets hoger liggen, maar 40% is wel heel gortig.

[ Voor 14% gewijzigd door kakanox op 18-01-2017 14:23 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
kakanox schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:18:
Nu wil ik wel het liefst een adres dat qua service óf een beetje flexibel is, óf ingericht is op snelle verkoop B2B.

[...]

Kan het echt niet wat ik wil? Dan mogen de prijzen best íets hoger liggen, maar 40% is wel heel gortig.
Ik heb het idee dat je consumentenspul koopt, zakelijke lijnen van laptops, desktops en monitoren zijn heel lang leverbaar. Daar wordt niet elk jaar een heel nieuw model uitgebracht zoals voor de consumenten markt.

Indien je hardware zakelijk wil kopen kan je kijken bij een partij als ScholtenAwater. Ik denk zo'n beetje een van de bekendste in Nederland. Ze verkopen alles van HP/Dell/Lenovo. Je kan er ook afspraken maken over reparaties en garanties. Indien je wil sturen ze een monteur langs die het defect komt verhelpen.

Een partij als Dell kan je direct zaken met doen en heb je geen tussenpartij nodig. Je moet dan niet via de website gaan aanvankelijk, maar een zakelijk account starten via een verkoper. Je krijgt dan ook een eigen portal waar je spullen kan bestellen.

Over hoe te betalen kan ik weinig zeggen. Dat verschilt nou eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Als je bedrijfsmatig aanschaft, wil je continuiteit en voor langere tijd dezelfde hardware kunnen aanschaffen. Kosten van aanschaf wegen bij lange na niet op tegen de kosten van beheer als er heel veel verschillende hardware rondgaat in een bedrijf. Je wil een dergelijke 'hardware hel' altijd voorkomen.
Baseer je hardware eerder op je manier van beheren dan op de laatste snufjes op hardware gebied.

Overigens:
okee, we hebben herroepingsrecht
Nee die heb je als bedrijf (wettelijk) niet!

[ Voor 20% gewijzigd door 26779 op 19-01-2017 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Ik loop nu namelijk tegen 2 zaken aan:
- Vooruitbetaling/iDeal/CC kan wel, maar is irritant. Vooruitbetaling is traag, iDeal moet ik zelf (privé) voorfinancieren, CreditCard moet ik de directeur z'n kaart voor vragen. Eigen bankkaart/CC (op de zaak) is mogelijk, maar ik werk liever met betaling achteraf;
- Service: Eén van de bestelde monitoren was DOA. Die moet dan dus teruggestuurd worden, maar dan wil men eerst controleren of het ding defect is en dan pas... okee, we hebben herroepingsrecht, dus daar maak ik dan maar gebruik van, maar ik had het liefst gezien dat men me met gesloten portemonnee een andere gestuurd had. Nu moest ik 'm apart opnieuw bestellen.
Betaling: Bedenk dat leveranciers met een BV grotere risico's lopen dan met natuurlijke personen. Dus als een leverancier op factuurbasis wil werken, dan gaat hij risico's inschatten, waarschijnlijk met een kredietcontrole.
Service: Het belangrijkste van de aanschaf is het serviceniveau. Grote partijen als Dell, HP enz. bieden 24-uurs en 4-uurs service aan - binnen die tijd staat er iemand op de stoep om het op te lossen. Een alternatief is om een voorraad aan te houden. Wat je niet wil zijn consumentenregelingen. Vroeger had je bijvoorbeeld Acer, ging je laptop kapot dan mocht je hem opsturen, na zes weken kreeg je hem terug... dat wil je niet.

Tenslotte, ik denk dat je met dit soort vragen beter een topic kan openen in W&I.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Free rider schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:27:Betaling: Bedenk dat leveranciers met een BV grotere risico's lopen dan met natuurlijke personen. Dus als een leverancier op factuurbasis wil werken, dan gaat hij risico's inschatten, waarschijnlijk met een kredietcontrole.
Kredietcontrole... geen enkel probleem. We zijn denk ik 1 van de weinige bedrijven in Nederland die zelden een herinnering krijgen (en krijgen we die wel, dan is er een belachelijke betaaltermijn of het is een foutje).
Free rider schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:27:Service: Het belangrijkste van de aanschaf is het serviceniveau. Grote partijen als Dell, HP enz. bieden 24-uurs en 4-uurs service aan - binnen die tijd staat er iemand op de stoep om het op te lossen. Een alternatief is om een voorraad aan te houden. Wat je niet wil zijn consumentenregelingen. Vroeger had je bijvoorbeeld Acer, ging je laptop kapot dan mocht je hem opsturen, na zes weken kreeg je hem terug... dat wil je niet.

Tenslotte, ik denk dat je met dit soort vragen beter een topic kan openen in W&I.
Die service heb ik dus inderdaad nodig op artikelen die mission-critical zijn, en die hebben we daar dan ook. We hebben een professionele partner voor servers, netwerkhardware etc., maar schermen en dockingstations zijn zo weinig waard dat een voorraadje niet zoveel uitmaakt. Een voorraad is nog altijd sneller dan de snelste contracten bij HP en Dell, dus daarom liever consumentenhardware.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
26779 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:40:
Als je bedrijfsmatig aanschaft, wil je continuiteit en voor langere tijd dezelfde hardware kunnen aanschaffen. Kosten van aanschaf wegen bij lange na niet op tegen de kosten van beheer als er heel veel verschillende hardware rondgaat in een bedrijf. Je wil een dergelijke 'hardware hel' altijd voorkomen.
Baseer je hardware eerder op je manier van beheren dan op de laatste snufjes op hardware gebied.
Ik deel die angst dus niet zo. Natuurlijk, voor PC's, servers en de netwerkapparatuur geldt dat, maar die zekerheid hebben we dus ook. Zeker als ik kijk naar de LG monitoren die we nu veelal hebben rondslingeren ben ik niet zo bang voor consumentenspul: Ze zijn ondanks hun leeftijd gewoon nog prima te bestellen. Reden om die niet meer te willen is enkel een D-Sub aansluiting, terwijl alle moderne systemen alleen nog digitale uitgangen hebben (DisplayPort/HDMI).
26779 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:40:Overigens:

[...]

Nee die heb je als bedrijf (wettelijk) niet!
Naar de letter van de wet klopt dat volgens mij inderdaad. Echter is een gemiddelde webshop er niet op ingericht om me die te weigeren. Vaak kan je factuurnaam en verzendnaam niet eens afdoende scheiden, zeker niet als ik prive even voorfinancier en dan declareer ;)

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Voois schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 20:22:
Beste tweakers,

Bij mijn werkgever ben ik met mijn collega's in een discussie gekomen.
De vraag lijkt simpel, het antwoord zal een stuk complexer zijn :-)
Ben benieuwd :)
Via welk kanaal zou jij je hardware kopen voor een eindgebruiker als het gaat om een MKB bedrijf?
Het gaat hier dus om laptops, desktops, thinclients, beeldschermen en randapparatuur.
Bij het kanaal die mij een pakket biedt dat volledig aansluit bij mijn wensen. Zodra deze infrastructuur cruciaal is voor de bedrijfsvoering is prijs imho ondergeschikt.
Er zijn volgens mij 3 opties:
1. bij je IT partner die bv ook systeembeheer of de servicedesk doet.
2. bij een grote hardware leverancier
3. bij een goed aangeschreven webshop

De discussie zit hem vooral in de voors en tegens van het kopen via een webshop.
De support is minder, minder garantie, de kwaliteit is anders (zakelijk vs consument)
Het is goedkoper, levertijden zijn sneller, vooraf betalen.
Voors en tegens zijn onmogelijk te benoemen zolang jij de wensen niet duidelijk omschrijft.
Wederom, als de continuïteit van het bedrijf er vanaf hangt is prijs ondergeschikt.
Levertijden zegt imho meer over de (on)kunde van de dienstdoende it-man en mag imho in een zakelijke omgeving nooit afhangen van 1 of 2 weken levertijd.
Misschien scheelt het wel per device. Een server zou ik niet zo snel online kopen, een toetsenbord kan weinig misgaan. Maar daar zitten nog een hoop variaties tussen.
In the end ben je net zo goed afhankelijk van een toetsenbord.
Ik ben benieuwd naar jullie mening...

Alvast hartelijk dank!
Mijn mening in het kort: service kost geld en het hangt er dus volledig vanaf hoe cruciaal de devices zijn voor de bedrijfsvoering.
100 euro 'besparen' op een aankoop lijkt interessant maar zodra een werknemer 1 dag niet kan werken vanwege een defect ben je als werkgever al duurder uit. In dat geval dus liever meer betalen voor een device dat, bij gebreken, direct kan worden omgeruild.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Pagina: 1