Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrobaert
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-10-2015
Ik zoek een?
Ik zou graag de nieuwe AMD Radeon R9 390 kopen en een nieuwe voeding.
Welke voeding raden jullie me best aan? En zou het nodig zijn om verder nog iets te upgraden aan m'n pc om deze 2 nieuwe componenten volledig te kunnen implementeren?

Wat is je budget?
Heb niet bepaald een budget, maar om nu echt iets te zeggen, pakweg rond de 500 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet bepaald voorkeur alhoewel ik voor m'n grafische kaart graag bij AMD zou blijven.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
M'n huidige specs zijn:

Intel® Core? i5-2500 (4x 3300 MHz)
ASRock H61iCafe (Intel® H61 Express)
Kingston ValueRAM DIMM 8 GB DDR3-1333 Kit
Samsung HD103SI 1 TB (1.000 GB)
DVD-RW SATA Samsung SH-222AB
Thermaltake V3 Black Edition
Power Supply Aerocool E80-600 (600 Watt)
OCZ Agility3 2,5" SSD 60 GB
XFX HD 6950 Dual Fan (AMD Radeon HD 6950)

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Met de huidige prijzen is een R9 290X interessanter.

pricewatch: MSI R9 290X Lightning bijvoorbeeld al is een stapje minder snel ook nog prima te overwegen, een i5 2500 is ook al weer iets ouder en niet overklokbaar.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-08 18:09
Ik heb net je voeding opgezocht en de reviews waren niet al te best.
Wat denk je van deze: pricewatch: Cooler Master GM G650M
650 watt zou meer dan genoeg moeten zijn.

Misschien is het ook slim om een SSD upgrade te doen naar 256GB. Zelf heb ik ook 60GB en dat is wel erg krap.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Voor één videokaart zonder overklokken heb je niet zoveel vermogen nodig, dan kun je wel voor betere kwaliteit gaan voor hetzelfde geld.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd. De 290x is interessanter (lager verbruik, net zo snel, geen meerwaarde t.o.v 8GB) en volgens mij ligt dat verbruik niet zo bizar hoog als met de 6950.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrobaert
Bedankt voor de reacties! :) Het is eigenlijk m'n bedoeling om nog 4 jaar extra mee te kunnen met m'n pc nu, die is dan daarna 8 jaar oud, en dan een nieuwe aan te schaffen. Zal es kijken wat'k met de 290x en die voeding kan aanvangen dan. Is de cpu echt te oud om nog 4 jaar de nieuwste games aan te kunnen, of zal dat wel nog lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:01
dat kunnen we niet zeggen. dx12 komt er aan. en die zorgt voor cpu verlichting. maar wat game devs daar mee gaan doen is de vraag. ze kunnen het lekker laten. of juist extra druk op de cpu gaan zetten dankzij dx12. en kom je op het zelf neer als nu. maar waarom niet over 1 jaartje bv overgaan op skylake en dd4. ik heb 1 keer een nieuwe pc gekocht. voor de rest iedere keer upgraden. zo verspreide ik de kosten. en hoef je nooit bang te zijn dat alles te oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 08:57

Croga

The Unreasonable Man

mrobaert schreef op maandag 22 juni 2015 @ 00:43:
Het is eigenlijk m'n bedoeling om nog 4 jaar extra mee te kunnen met m'n pc nu, die is dan daarna 8 jaar oud, en dan een nieuwe aan te schaffen. Zal es kijken wat'k met de 290x en die voeding kan aanvangen dan. Is de cpu echt te oud om nog 4 jaar de nieuwste games aan te kunnen, of zal dat wel nog lukken?
Alles is uiteraard koffiedik kijken... Bottom line is dat het niet economisch zinvol is om een 390 en nieuwe voeding aan te schaffen. Je kunt nagenoeg hetzelfde effect bereiken met een 290X en geen nieuwe voeding. Dat is een fractie van het geld voor hetzelfde effect.

En dan kun je in de loop van de tijd kijken of het zinvol is om je geld in te zetten om alsnog moederbord en processor te upgraden. Hoewel de afgelopen paar jaar die i5 2500 nou niet echt minder goed is gaan presteren; het verschil (in de praktijk) tussen je CPU en de huidige generatie is niet significant en zal dat de komende jaren waarschijnlijk ook niet snel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrobaert
Ok, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZheKool
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09 15:50
Wat heb je uiteindelijk gekozen? Ik zit (ook?) te overwegen de R9 290X Lightning te kopen maar mijn voeding (pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular) heeft maar 2 6+2-pins PCI-e aansluitingen. Hij levert overigens wel 650W dus zou ik er dan gewoon zo'n 2x molex naar 6 pins PCI-e kabel bij kunnen kopen? Ben wel benieuwd waar jij voor hebt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die dingen komen standaard in de doos mee van een nieuwe 290x. Die kan je inderdaad gebruiken voor op je videokaart, en zo niet, vind je ze op V&A voor een paar euro. Een 650W voeding is echt meer dan zat om een enkele 290x aan te sturen. Het gaat 'm meer om hoeveel Ampere de voeding op 12V leveren kan. Deze 'lijn' wordt namelijk gedeeld met je CPU, GPU, harde schijven, SSD's en / of DVD-Rom spelers.

Meestal is vanaf 25A op 12V al meer dan zat (12x 30A = 360W). De aanbevlingen die je op de dozen ziet staan gaan uit van 'worst case' als je bijv een heftige OC hebt toegepast of dat je systeem vol met harde schijven zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZheKool
Thanks voor die reactie, praktisch dat het er gewoon bij zit. Ik denk dat mijn PSU wel goed zit dan.

Maar goed, de keuze voor welke kaart blijft nog steeds wel lastig vind ik. Ik had een R9 280X (die ik heb teruggestuurd heb wegens artifacts) en ik wou een R9 380 halen wanneer die uit kwam. Maar de 380 presteert minder dan de 280X blijkbaar (!?!?) dus dat zou een downgread zijn wat ik niet wil. Verder zit er in de 300 series dan al niet echt meer iets in het segment wat ik zou willen.

Dus ik kwam bij een R9 290 uit, maar toen bleek dat de 290X Lightning toch wel erg goed was voor 50 euro meer. En dan zit je meteen in het segment van de R9 290X en de R9 390 die allebei nagenoeg hetzelfde kosten. Het verbruik en geluid boeien mij allebei relatief weinig dus wat is dan de beste prestatie/euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zijn dezelfde kaarten, alleen is de 390 series met 8GB ipv 4GB voor de 290x.

8GB is alleen nuttig als je crossfire 390x gaat draaien, dan heb je namelijk extra geheugen dat zeker op 4K van pas zal komen. Anders is de 4GB van 290x meer dan voldoende als je niet op extreem hoge resoluties met maximale details spelen wilt.

Ik zou voor de 290x gaan, en later mischien nog een tweede er tweedehands bij prikken. Crossfire schaalt heel goed, marginaal met sommige games maar in de regel 80 tot 100% meer performance per game. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ZheKool schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 02:13:
Wat heb je uiteindelijk gekozen? Ik zit (ook?) te overwegen de R9 290X Lightning te kopen maar mijn voeding (pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular) heeft maar 2 6+2-pins PCI-e aansluitingen. Hij levert overigens wel 650W dus zou ik er dan gewoon zo'n 2x molex naar 6 pins PCI-e kabel bij kunnen kopen? Ben wel benieuwd waar jij voor hebt gekozen.
Nee! :o Dan ga je alle stroom door maar maximaal twee 12V draadjes trekken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZheKool
-The_Mask- schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 08:42:
[...]Nee! :o Dan ga je alle stroom door maar maximaal twee 12V draadjes trekken.
Nee dat ging alleen over die Lightning. Ik heb al 2x 8pins PCI-e aansluiting op mn voeding maar omdat die lightning er 3 moet, zou de 3e (die 6 pins dus) dan via 2 molex kabels gaan. Esthetisch jammer misschien maarja.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 04:18:
Het zijn dezelfde kaarten, alleen is de 390 series met 8GB ipv 4GB voor de 290x.
Maar als het dezelfde kaart is, voor dezelfde prijs, waarom dan voor 4GB kiezen ipv 8GB? Ik denk niet dat ik het in de nabije toekomst nodig ga hebben maar voor dezelfde prijs is meer altijd beter toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrobaert
Sorry voor de late reactie, zat op werchter dit weekend :) Ik ben aan het overwegen om de
MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
te kopen. M'n huidige voeding heeft namelijk één 6 pin connector en één 6+2 connector en bovenstaande GPU vraagt van elks één, terwijl de MSI R9 290X Lightning 2 8 pin connectors en 1 6 pin connector vraagt. Hierdoor hoef ik geen nieuwe voeding te kopen wat toch al wat geld uitspaard. Allemaal nog eens bedankt trouwens om te reageren! :)

[ Voor 41% gewijzigd door mrobaert op 30-06-2015 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Zou je dan niet kunnen overwegen om een 290 te halen en een nieuwe voeding? Je bent net zoveel kwijt, alleen heb je nog een goede voeding die je waarschijnlijk nog naar je volgende build mee kan nemen.
pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD
pricewatch: Cooler Master GM G650M

Misschien betaal je ietsjes meer, maar de 290 kan geunlockt worden naar een 290x. Ook verschilt de snelheid niet veel met de 970. Misschien 2 a 3 fps.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:46

br00ky

Moderator Harde Waren
PAHvandam schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 22:02:
Misschien betaal je ietsjes meer, maar de 290 kan geunlockt worden naar een 290x.
Bij mijn weten zijn dat vooral de reference modelletjes geweest, en daarbij is het zeker niet zonder gevaar. Dit zomaar aanbevelen lijkt me vrij kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
br00ky schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 22:19:
[...]

Bij mijn weten zijn dat vooral de reference modelletjes geweest, en daarbij is het zeker niet zonder gevaar. Dit zomaar aanbevelen lijkt me vrij kort door de bocht.
Dat is helemaal waar. Had moeten vermelden dat er natuurlijk een "gevaarlijke"kant aan zit. Maar feit is wel dat een 290 niet bizar veel onder doet voor een 290x. Dus hij zou hem ook gewoon zo kunnen laten draaien, misschien nog iets overclocken. (dit kan ook gevaarlijk zijn.)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Unlocken is echt zeldzaam geworden, overclocken kan uiteraard ook, maar ook een R9 290x is overclockbaar.

Overigens zou ik ook gewoon een 290 halen, een 390 kost minimaal 50 euro meer, en of dat het echt waard is, tja.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

br00ky schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 22:19:
[...]

Het enige gevaar is is dat je met flashen mogelijk iets verkeerds doet of mischien stroomuitval door het flashen heen kunt hebben. Maar dan kan je de kaart nog steeds 'unbricken' door een automatische bootloader voor dos te schrijven, met daarin het handmatige commando de rom te flashen B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-09 21:26
Dat unlocken werkte alleen bij de 1ste batch geloof ik en dan moest je ook nog eens een bepaald type geheugen op je kaart hebben (volgens mij Hynix). Heb het zelf ook geprobeerd met de Gigabyte R9 290 (aangeschaft in februari 2014 door de vorige eigenaar) die hierboven genoemd is maar het mocht niet baten helaas. Unlocked zit er dus niet meer in met nieuwe kaarten.
Pagina: 1