Geboord vs. gefreesd waterblok

Pagina: 1
Acties:

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Over 2 weekjes ga ik hoop ik beginnen aan mijn waterblokjes. Nou wilde ik ze gaan frezen, maar mijn vader (metaalbewerker *D ) zag dat niet zo positief in...
Nou zat ik te denken: een geboord blok is makkelijker te maken volgens mij, en ook minder risico op lekken (geen losse deksel), maar maakt het voor de prestaties veel uit of je een geboord of gefreesd blok hebt? Bedoel, voor 2 graadjes (of minder) verschil ga ik geen blok frezen...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:57

RvV

Mijne heeft 2 gaten van boven, en dan een van de zijkant waar een dikke bout in zit. :) Het zal altijd wel iets uitmaken, veel denk ik niet. Als ik het blokje met een peltier tot een graad of 45 liet opwarmen en daarna 10 seconden water er doorheen liet stromen wat het al weer ijskoud. Als je kan fresen moet je het doen, als het niet mogelijk is, is het nog geen ramp.

Y'24

• zAb
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 15:35

zAb

Net

Heb je dan niet veel meer turbulentie in het water? Ik weet niet of dat veel uitmaakt maar ik denk dat het door een gefreesde sleuf beter gaat. Of heb ik het nu mis?

.

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Op zondag 17 juni 2001 23:49 schreef zAb het volgende:
Heb je dan niet veel meer turbulentie in het water? Ik weet niet of dat veel uitmaakt maar ik denk dat het door een gefreesde sleuf beter gaat. Of heb ik het nu mis?
Volgens mij is turbulentie zelfs gewenst. Hier zijn meer topics over geweest. Ik heb zelf gewoon een koop blokje, een Swiftech. Kan ff geen pic vinden, maar de Swiftech heeft ook een shape om voor wat turbulentie te zorgen.

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 00:00 schreef mrknowitall het volgende:

[..]

Volgens mij is turbulentie zelfs gewenst. Hier zijn meer topics over geweest. Ik heb zelf gewoon een koop blokje, een Swiftech. Kan ff geen pic vinden, maar de Swiftech heeft ook een shape om voor wat turbulentie te zorgen.
Volledig mee eens. Hoe meer turbulentie hoe beter de warmte overdracht tussen je koelblok en het water

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Inderdaad, turbulentie is gewenst..

Maar zoals demoniac het omschreef begreep ik dat hij dus gewoon twee gaten dwars door het waterblok wil boren, en deze met een u-buisje verbinden..

In dat geval heb je dus niet echt veel contactoppervlak met het water.. Koeling eigenschappen zijn dus minder.. Waarschijnlijk zelfs te weinig om met peltier te gaan koelen..

Wat je dan beter kunt doen is sleuven uitboren, dus wel met een deksel werken, en wat je normaal zou uitfrezen nu gewoon uitboren.

• Demo

Demo

Topicstarter
Op maandag 18 juni 2001 08:59 schreef Twynn het volgende:
Inderdaad, turbulentie is gewenst..

Maar zoals demoniac het omschreef begreep ik dat hij dus gewoon twee gaten dwars door het waterblok wil boren, en deze met een u-buisje verbinden..

In dat geval heb je dus niet echt veel contactoppervlak met het water.. Koeling eigenschappen zijn dus minder.. Waarschijnlijk zelfs te weinig om met peltier te gaan koelen..

Wat je dan beter kunt doen is sleuven uitboren, dus wel met een deksel werken, en wat je normaal zou uitfrezen nu gewoon uitboren.
Eehm... ik kan wel frezen, maar het leek mijn pa te veel risico om een gefreesd blok met een deksel te maken... vandaar.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Verwijderd

Da's gewoon een kwestie van langzaam de sleuven uitfrezen. En anders boor je toch eerst al het grootste gedeelte van het materiaal weg? (gewoon gaatjes naast elkaar boren, tot op 1-2mm boven de onderkant)

Verwijderd

Anders boor je toch dor je blokje aan elke kant een aantal gaten. Dus dwars door het blok. Dan op twee punten natuurlijk wel de uiteinden een aansltuiing en de rest dichten met zo'n dingetje.

Klaar is .....

• Demo

Demo

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
   +------------+
-> 88XXXXXXXXX0 |
   | XX    |
   | XX  0XXXXX88 <-
   | XX XX |
-> 88XXXXXXXXXX |
   +-88------88-+
     ^    ^
     |    |

X = geboorde kanalen
8 = afsluit doppen
0 = aansluiting voor slang (bovenop)
-> = waar ik wil beginnen met boren
Zou dat werken?

Verwijderd

waarom maak je niet gewoon een u met brede kanalen?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Als je kan frezen, zou ik het doen. Intern oppervlak is de sleutel tot succes. Kijk naar succesvolle blokken als Dangerden en Dabit (laatste is niet gefreesd, maar wel veel oppervlak)

Verder valt het met de lekkage wel mee. De druk op een blok is niet hoog, is zelfs laag. (max 0,2 bar overdruk).

De gesoldeerde blokken van Dangerden ploffen pas bij iets van 10 bar. Op de waterleiding staat 3 bar, en zelfs die lekt niet bij ietwat brak gesoldeerde verbindingen.

Je kan er ook een deksel op bouten, met vloeibare pakking ertussen. Dat houdt een brommerkop ook dicht, en ook de waterpomp van automotoren.

Over lekkage zou ik me dus niet druk maken.

Verwijderd

Als je nu op in de bochten gaten boord zoals hier bij mij:
en dan de tussen stukje ertussen uitfreest.

Zeg maar tegen je vader dat het dan prima gaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.nl/images/blokmetlijn.jpg

Woensdag ga ik die tussenstukken ertussenuit frezen.

Moet lukken, gebruik wel lekker scherp gereedschap en zorg voor smering.
Koper stroopt en zorgt voor opbouwsnijkanten aan je frees. Dus...

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 19:30

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Ik zou het ook gewoon freezen .... als je de deksel er op gesoldeerd hebt (hardsoldeer) en zonder proc getest hebt moet het toch geen kwaad kunnen.

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 13:49 schreef Herman het volgende:

Je kan er ook een deksel op bouten...
Hierbij kan je zelf af en toe, je vuil eruit halen.

Let wel op dan je geen tapjes afbreekt, kies een voldoende grote tap en geen m2.
Want HSS geleidt niet zo goed als koper. >:)

• cyclone
  • Laatst online: 18-05 10:54

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Even over het fresen, kun je dat ook doen met een "huis tuin en keuken el cheapo deluxe " gamma bovenfrees ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

Je bedoelt zo'n houtfrees, nee dat lukt niet.
Je moet echt een degelijke freesbank hebben.

Als je dood wil wel. ;)

hiero:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.nl/images/koper.jpg

• cyclone

cyclone

MMMMm dammit , mijn pa had beschikking over een freesbank alleen nu dus voorlopig niet meer :(

Maar het kan dus niet met zo'n hand bovenfrees met je de juiste freesstukken ( ik weet niet hoe die dingen heten maar zeg maar )

Mmmm dan moet ik toch maar zelf opzoek naar iemand met een freesbank tot zijn beschikking

Verwijderd

Nee, sorry.

Als je frees al in het materiaal komt, dan slaat hij meteen vast. Met de hand kan je niet de benodigde stabiliteit leveren. Ook de kracht niet om in het materiaal te komen.

Dan komen we weer terug op boren. Je kan er gangen doorheen boren en dan afsluiten met stops.
Moet je echter wel een tafel/kolomboormachien hebben. Met een hadboormachine begin ik er niet aan. Je boor buigt af, en je gangen gaan ergens heen waar jij niet wilt.

• cyclone

cyclone

OK thnx for the tips .. ff kijken of ik ergens bij iemand op de werkplaats wat kan gaan klooien.

Zat ik nu nog maar op de MTS .. daar mocht je alles gebruiken :)

Pagina: 1