Windows op HDD én SSD (resp 8.1 en 10)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:05
Ik heb Windows 8.1 van mijn HDD overgezet naar een SSD. Werkt prima.
De SSD is nu ingebouwd en de HDD ligt in een kast.

Straks, vanaf 29 juli 2015, zal Windows 8.1 worden geupdate naar Windows 10.
Stel dat ik daarna de oude HDD (met Win 8.1 dus) weer in de laptop doe, kan ik dan probleemloos met Windows 8.1 verdergaan of zal door het installeren van Windows 10 ergens een parameter in de hardware worden vastgelegd dat Windows 10 vanaf dat moment de enige legale versie is?

Bij mijn weten staat de UEFI bios en de Windows productkey op de harde schijf in een afgeschermde partitie (die wel meegekopieerd is naar de SSD). Dat is dus geen probleem. Maar staat er ergens in een CMOS chip of zo elders nog iets? Momenteel kan ik wel probleemloos switchen van SSD naar HDD en vv, maar dat is allemaal dezelfde Windows 8.1 Wat als straks de ene Win10 en de andere Win8.1 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zal niets in je hardware opgeslagen worden dat ervoor zorgt dat dingen niet bruikbaar zullen zijn. Je kunt gewoon switchen van bootdevice. Sterker nog, je zou ze allebei prima naast elkaar kunnen gebruiken, en vanuit je UEFI kunnen switchen van bootdevice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
OK thanks. Ik ging daar ook al een beetje vanuit. Maar je weet nooit tegen welke onverwachte problemen je aanloopt. Stel dat Windows 10 om de een of andere reden niet compatible is met mijn geliefde oude software, dat zou ik graag makkelijk terug willen naar Windows 8.1. door van schijf te wisselen zou dat in een paar minuten gebeurd zijn.

P.S. Die SSD is de helft qua opslagcapaciteit van de HDD, maar ik zie nog weinig voordelen van de SSD: Slechts een paar seconden sneller opstarten/afsluiten en ik krijg stellig de indruk dat de accu van de laptop nog sneller leeg is dan met de HDD. Een moderne HDD onder Windows 8 werkt m.i. net zo efficient als een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:37
TanteBeth schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:24:
OK thanks. Ik ging daar ook al een beetje vanuit. Maar je weet nooit tegen welke onverwachte problemen je aanloopt. Stel dat Windows 10 om de een of andere reden niet compatible is met mijn geliefde oude software, dat zou ik graag makkelijk terug willen naar Windows 8.1. door van schijf te wisselen zou dat in een paar minuten gebeurd zijn.

P.S. Die SSD is de helft qua opslagcapaciteit van de HDD, maar ik zie nog weinig voordelen van de SSD: Slechts een paar seconden sneller opstarten/afsluiten en ik krijg stellig de indruk dat de accu van de laptop nog sneller leeg is dan met de HDD. Een moderne HDD onder Windows 8 werkt m.i. net zo efficient als een SSD.
Que? Dan heb je een hele crappy SSD of je hebt een shit cloning applicatie gebruikt.

Een SSD moet vele malen sneller aanvoelen in dagelijks gebruik dan een HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
Het is niet alleen opstarten maar ook je temp, hybernate, cache etc etc wat hem stukken sneller maakt met een SSD. Voel/zie je geen versvchil dan moet je eens goed naar je SSD gaan kijken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan is er echt iets mis met je install.
Een laptop met W8 (instapmodel), waarin ik een ssd heb gezet en OS gekloond, staat met 10 seconden op de desktop, incl poweron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Een laptop met W8 (instapmodel), waarin ik een ssd heb gezet en OS gekloond, staat met 10 seconden op de desktop, incl poweron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
KillerAce_NL schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:28:
Oh, nog minder dan 10 seconden. Maar dit is Windows 8. Die is al geoptimaliseerd wat snel starten betreft. De HDD startte ook in 12 tot 14 seconden op, vandaar dat de winst van de SSD niet spectaculair is.
Overigens geeft de totaalscore van de AS benchmark 849. Dat lijkt mij acceptabel voor een budget SSD?
En ja de SSD is voor SSD geoptimaliseerd, zowel door de migratietool als door Windows en uitgelijnd en alle test geven aan dat ie perfect is. Maar zoals gezegd: HDD's van de laatste paar jaar zijn ook supersnel.
Met oudere Windowsen zal het verschil ongetwijfeld groter zijn, maar op mijn laptop (6GB intern) merk ik nauwelijks verschil.

[ Voor 13% gewijzigd door TanteBeth op 18-06-2015 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:25

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Heb je wel geswitched naar ahci op het moment dat je naar ssd wisselde? via bios of windows
Kan ook later (zie google)
Als die nog op IDE staat (normale HDD) gaat het minder snel en wordt je ssd niet optimaal benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
ApC_IcE schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:46:
Heb je wel geswitched naar ahci op het moment dat je naar ssd wisselde? via bios of windows
Kan ook later (zie google)
Als die nog op IDE staat (normale HDD) gaat het minder snel en wordt je ssd niet optimaal benut.
Ik kon zelfs niet switchen naar AHCI, want daar stond ie denk ik al op. De optie AHCI zie je alleen als je in de Uefi-BIOS de UEFI boot verandert in CSM Boot (oude bootmethode). En de Bootmethode veranderen kan trouwens alleen als je Secure Boot disabled. Bij UEFI-boot staat hij w.s. automatisch op AHCI. Sterker nog bij CSM Boot + AHCI start Windows 8.1 niet eens op. Hij moet via UEFI Boot en dus automatisch via AHCI worden geboot.....
Pagina: 1