Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 579345

Topicstarter
Hallo Tweakers,

sinds een aantal dagen heb ik mijn 2e router als ap ingesteld.

nu zou ik graag willen weten of dit de juiste instellingen zijn en wat ik kan verbeteren.

Situatie:

sitecom wlr-6000 fugeert als router ( dhcp aan ) + alles vaste ip adressen van de nas en printer staan hier in.
sitecom wlr -4000 fugeert als ap ( dhcp uit )

bijde zijn met utp kabel aangesloten via lan poort

router 1 heeft heeft als eind ip 0.1
ap heeft als eind ip 0.2

Zelfde ssid naam andere wifi kanalen

Vraagje?

moet ik het ip adres die de ap krijgt toegewezen of de 192.168.0.2 ook nog invoeren in de router?

en ik blijf via wifi analyzer 2 wifi verbindingen zien ondanks dat ik beide zelfde naam heb gegeven?

Alvast bedankt voor de Reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Nee dat is niet verplicht als het ip-adres maar buiten de DHCP range zit.

Klopt aangezien je op 2 verschillende frequenties uitzend. Je zal bijna altijd nog wel beide blijven zien.

Het beste (indien mogelijk natuurlijk) is van beide AP's het zendvermogen terug schroeven net zo ver totdat je in de overlap altijd 1 sterk genoeg AP overhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:13

lier

MikroTik nerd

Nee ;)
moet ik het ip adres die de ap krijgt toegewezen of de 192.168.0.2 ook nog invoeren in de router?
Dit IP adres is alleen relevant voor het toegang krijgen tot de ap (firmware/instellingen). In principe hoeft het niet eens in hetzelfde netwerksegment te zitten.
en ik blijf via wifi analyzer 2 wifi verbindingen zien ondanks dat ik beide zelfde naam heb gegeven?
Inderdaad.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:42
Je kan beter het AP een vast IP adres geven ipv DHCP (je schrijft dat je het AP een IP laat toewijzen door de router, iets eerder schrijf je dat ie op 0.2 staat. Is dit een static mapping ?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:03

JT

VETAK y0

Anoniem: 579345 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:38:
Klopt, consumentenrouters ondersteunen geen wifi roaming. Goedkoopste optie is volgens mij Ubiquiti, die ondersteunt dit wel.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:02
1 totaal wifi netwerk zie je alleen als je AP (controller) zero handoff ondersteunt. Een consumenten router zoals een sitecom zal dat niet zo snel doen.

[ Voor 4% gewijzigd door lowfi op 19-06-2015 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 650395

Wat Misschien ook handig is, De AP Mode op WDS Zetten,
Want dan werken de Wifi Zenders samen met elkaar en dan is er een stuk minder storing op de Frequentie. Mocht het op Router1 te druk zijn dan zeg de router ''Ik heb het te druk'' en Router 2 neemt ook Apparaten aan.

Je moet wel even een Mac Adres in alle bij de Acces points en de Router zetten.

Het is een Idee..

Vergeet dan niet: De naam van de Ssid Hetzelfde te geven als de router. en Uiteraard het zelfde wachtwoord. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 650395 op 19-06-2015 13:09 . Reden: Iets vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Anoniem: 650395 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 13:07:
Wat Misschien ook handig is, De AP Mode op WDS Zetten,
Want dan werken de Wifi Zenders samen met elkaar en dan is er een stuk minder storing op de Frequentie. Mocht het op Router1 te druk zijn dan zeg de router ''Ik heb het te druk'' en Router 2 neemt ook Apparaten aan.

Je moet wel even een Mac Adres in alle bij de Acces points en de Router zetten.

Het is een Idee..

Vergeet dan niet: De naam van de Ssid Hetzelfde te geven als de router. en Uiteraard het zelfde wachtwoord. :)
Sommige routers hanteren met WDS een beperkte security (Open of WEP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 579345

Topicstarter
Sorry voor de late reactie,

heel erg bedankt voor de vele tips en reacties.

de beide routers zowel de hoofd router als de accespoint staan op ap modus.

als ik ze wop wds zet waar moet ik het mac adres van beide in de router zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 635341

Om WDS in te stellen op Sitecom routers volgt u deze stappen (Let op beide apparaten moeten WDS ondersteunen):

1. Neem plaats achter een computer die verbinding heeft met de router
2. Open een browser (bv. Internet Explorer), tik in de adresbalk http://192.168.0.1 en druk op Enter
3. Log in met gebruikersnaam/wachtwoord die op de sticker staan op uw router. (meestal admin/admin of admin en het originele WPA2 wachtwoord van het 2.4Ghz netwerk).
4. Ga naar 'Wireless Settings' en het tabblad 'Basic'
5. Zet de 'Mode' op 'WDS'
6. In het veld 'MAC Address1' vult u het MAC-adres in van de hoofdrouter.
7. Klik op 'Set Security' en neem de beveiligingsinstellingen exact over van uw router (soms staan deze opties onder het tabblad 'Security')
8. Stel een vast kanaal in bij 'Channel' bv. 1, 6 of 11
9. Kies 'Apply'
10. Selecteer het tabblad 'Status' en dan het tabblad 'DHCP Server'
11. Onder LAN IP ziet u 'DHCP Server: Enabled', zet deze op 'Disabled' en dan Apply

Op de hoofdrouter (uitgaande van een Sitecom model) zijn de volgende stappen zeer belangrijk:
- Stap 5, 6 (hier het MAC adres van de tweede router invullen) en stap 7
- Zorg er ook voor de SSID en het kanaal hetzelfde zijn
- Laat op de hoofdrouter de 'DHCP Server' op Enabled

Als de hoofdrouter niet van het merk Sitecom is, dan is het mogelijk dat u geen of WEP als beveiliging moet kiezen i.p.v. WPA (bij geen verbinding).

Let wel, de prestaties met WDS zullen minder zijn in vergelijking tot een router -> bekabelde access point configuratie.

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-06 10:57
Waarom nou WDS suggereren als beide apparaten al aan een kabel UTP kabel hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
andy88 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:18:
Waarom nou WDS suggereren als beide apparaten al aan een kabel UTP kabel hangen?
Zo, die is wakker ! :)
Pagina: 1