Beste manier monteren zonnepanelen op plat dak EPDM

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

Topicstarter
Ik ben een beetje aan het twijfelen gebracht. Wil een set monteren op het platte dak van het zojuist gerealiseerde nieuwbouwhuis van mijn ouders. (heb zelf nog geen ervaring met plat dak)
Ik stond op het punt om een dhz pakket te bestellen van 30 solarfrontier 170wp panelen en die zelf met een clickfit Flatfix te installeren.
Verder niet veel over nagedacht en ik zie veel installaties op platte daken met ballast.

Nu werd mij echter door een andere leverancier waar ik ook een offerte had opgevraagd gewezen op
zijn bevindingen dat er met een epdm of pvc dak, door ballastbelasting op enige termijn lekpunten kunnen ontstaan. op de drukpunten word de dakbedekking in de (erg dikke) isolatielaag gedrukt waardoor deze slecht word met alle gevolgen.

Zijn hier ervaringsdesundigen? hij stelde zelf veel te verlijmen met installaties op platte daken die andere bedekking hebben dan bitumen.

Een andere overweging is het toch maar te laten doen... de dakdekker heeft ook een installatiebedrijf en wil de zonnepanelen ook graag leveren, dan kunnen we mogelijk goede garantievoorwaarden bespreken en op papier zetten.

''"Ben zelf nog weleens van een gokje, maar het gaat hier om een plat dak oppervlak van meer als 240m2 en zou een kostbare fout zijn, die de terugverdientijd van de panelen ernstig zou compromitteren""

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:59

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bij SF panelen heb je het voordeel dat ze vrij kort zijn vergeleken met poly's.
Op elke 1,25m zit een drager, dus is er minder ballast per drager als je van 30x30cm stoeptegels uit gaat.
Als je de boel verlijmt dan wordt het lastig om iets te verplaatsen als daar aanleiding toe zou zijn.
Je kan de druk verspreiden met materiaal onder de steunen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik zou met clickfit fusion gaan plaatsen, en dan Oost -West. dat heeft heel weinig ballast nodig.
Wij plaatsen bijna geen zuid opstellingen mee op plat dak.
Fusion heeft de mogelijkheid om onder de hoge voeten 2 voeten te plaatsen om zodoende de druk van een een voet waar ballast op rust te verlagen. Maar die kun je natuurlijk overal plaatsen, kost klein beetje extra, maar niet schokkend, ook kun je kiezen om meerdere ballast bakken te gebruiken, bijvoorbeeld 10 met 10 kg elk ipv 5 met 10 kg elk.
Hoe is de dakhelling? minder dan 5 graden?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 679736

Schans bouwen en vastzetten op draagconstructie van het dak.

Afbeeldingslocatie: http://www.hiq-europe.com/20150412_152107.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hiq-europe.com/20150412_152236.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 679736 op 19-06-2015 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 982481

Je kunt er ook voor kiezen helemaal geen ballast te gebruiken. Het montagesysteem van het merk *knip* is daarvoor geschikt. Zij werken middels een mechanische bevestiging aan de dakconstructie. Ze garanderen daarbij een stormbestendig en waterdicht systeem. Je vindt meer info op *knip*, eerste post op het forum en gelijk link spammen?

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 13-10-2017 14:28 ]