Dayz: fps drop gigantisch

Pagina: 1
Acties:

• DeEindbaas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:58
Beste Tweakers,

Mijn buurjongen is een DayZ speler en speelt deze game al een tijdje zonder problemen alleen sinds gister gebeurde tijdens het spelen opeens dat zijn fps inzakte naar 1 fps ingame.

In de avonds ben ik even naar hem toe gelopen om te kijken of ik hem kon helpen en dat is enig sinds gebeurd in de lobbys etc had hij eerst ook een frame drop naar 1 a 5 fps maar deze vliegen nu naar 300 a 400 fps alleen zodra hij een game joined droppen deze direct weer naar 1fps.

Natuurlijk getest of dit ook bij andere games het geval is maar dat is het niet.

Wat we gedaan hebben:
  • Drivers videokaart verwijderd en opnieuw geïnstalleerd
  • DayZ totaal verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
  • CCleaner en malwarebytes even laten lopen.
  • Windows update laten runnen.
  • Windows in klassieke modus laten draaien.
Als iemand iets kan verzinnen hoe dit opeens zo kan dan hoor ik dat graag.

Windows versie: Windows 7 Home
Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 680
Dayz versie: 0.57

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:47

Esumontere

Floep, banaan.

Het feit dat DayZ nog steeds in de alpha-fase zit zou goed de reden kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Esumontere op 18-06-2015 10:07 ]

• DeEindbaas
Esumontere schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:07:
Het feit dat DayZ nog steeds in de alpha-fase zit zou goed de reden kunnen zijn.
Absoluut, maar als je de game speelt en uit het niks ingame een drop hebt is toch wel heel apart. Vrienden daarbij hebben van hem nergens problemen mee. (zelfde versie van DayZ)

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
sowieso is die 300-400 geen goed meetpunt, in menu's van spellen heb je altijd hoge frames.

In dayz zelf ingame zou je dat nooit halen, nog niet met 4 980ti kaarten. Dat spel is gewoon rete zwaar / niet goed geoptimaliseerd.

Dat je drops tot 1-5 fps krijgt is dan wel weer niet juist.

Je post wat weinig info, het kan van alles zijn. Plaats eens het gehele systeem.

En houd ook de temperaturen van CPU en GPU in de gaten.

[ Voor 20% gewijzigd door legendareN op 18-06-2015 10:46 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:30
Day Z is erg CPU afhankelijk: ik zou zeker de CPU specs posten en in de gaten houden welke temperaturen de cpu behaald

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2025

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Je bent niet de enige met het probleem. Na 3 seconde googlen kwam ik dit forum tegen:

http://forums.dayzgame.com/index.php?/tags/forums/fps/

Daar staan er een heleboel topics over, misschien dat daar de gouden tip tussen staat.

• DeEindbaas
Ardjee schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:49:
Day Z is erg CPU afhankelijk: ik zou zeker de CPU specs posten en in de gaten houden welke temperaturen de cpu behaald
Toen Dayz draaide gister avond processor maar voor 50% verbruikt en het fysiek geheugen zat ook maar rond de 30%.
hyptonize schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:51:
Je bent niet de enige met het probleem. Na 3 seconde googlen kwam ik dit forum tegen:

http://forums.dayzgame.com/index.php?/tags/forums/fps/

Daar staan er een heleboel topics over, misschien dat daar de gouden tip tussen staat.
Klopt, ik heb hier al een deel van weg want in het begin toen ik in der avond kwam had hij zelfs de fps drops in de lobby en het start menu dat is nu dus verholpen, alleen nu nog ingame zelf!

---------------------------

Voor hij gister spontaan de fps drops had was de game altijd op 50/70fps te spelen.

[ Voor 6% gewijzigd door DeEindbaas op 18-06-2015 11:46 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:30

Nemesizz

Untouchable

Dreamwire schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:45:
[...]

Toen Dayz draaide gister avond processor maar voor 50% verbruikt en het fysiek geheugen zat ook maar rond de 30%.
[...]
Zet even neer wélke CPU je hebt.
Want 50% duid in sommige gevallen al op een CPU bottleneck.
"Huh hoe kan dat, hij gebruikt geen 100% en toch bottlneck?!"

Afhankelijk van welke CPU je hebt, maakt het uit wat die 50% load is. Als je een quadcore hebt houdt dat in dat 2 cores op 100% draaien, bij een octacore zelfs 4 cores op 100%.
"So what?!" denk je dan, maar heel veel games kunnen niet goed overweg met meer dan 4 cores.
Denk zelfs dat de meeste niet eens gek veel meer doen met meer dan 2 (al begint het wel wat meer te komen).

Daarnaast, gezien de FPS wel heel laag is, zou ik toch kijken wat de temperaturen van je CPU doen, en of je CPU niet aan het throttelen is (komt vaak voor bij AMD octacores die op goedkope moederborden worden geplant). CPU throttle kun je mooi zien met CPU-z, onder load mag deze niet naar beneden gaan, gebeurt dat wel, kakken je prestaties in.

• DeEindbaas
Nemesizz schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:58:
[...]

Zet even neer wélke CPU je hebt.
Want 50% duid in sommige gevallen al op een CPU bottleneck.
"Huh hoe kan dat, hij gebruikt geen 100% en toch bottlneck?!"

Afhankelijk van welke CPU je hebt, maakt het uit wat die 50% load is. Als je een quadcore hebt houdt dat in dat 2 cores op 100% draaien, bij een octacore zelfs 4 cores op 100%.
"So what?!" denk je dan, maar heel veel games kunnen niet goed overweg met meer dan 4 cores.
Denk zelfs dat de meeste niet eens gek veel meer doen met meer dan 2 (al begint het wel wat meer te komen).

Daarnaast, gezien de FPS wel heel laag is, zou ik toch kijken wat de temperaturen van je CPU doen, en of je CPU niet aan het throttelen is (komt vaak voor bij AMD octacores die op goedkope moederborden worden geplant). CPU throttle kun je mooi zien met CPU-z, onder load mag deze niet naar beneden gaan, gebeurt dat wel, kakken je prestaties in.
Dit zal vanavond weer moet want het mannetje zit tot eind middag op school. Volgens mij heeft ie iig een i7 weet alleen niet uit mijn hoofd welk model.
Pagina: 1