Autoverlichting knippert mee op bas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en hoop dat iemand zijn ervaring met mij kan delen.

Ik heb een audio installatie in me auto gebouwd en nu knipperen mijn lampen mee op de bas.

Het gaat om een
Audison srx1d monoblock 1150w
550w op 4 ohm
850w op 2 ohm
1150w op 1 ohm

Met subwoofer dubbel spoels 2×4ohm op het momment op 2 ohm aangesloten
Kenwood kfc-w3514dvc
Rms 380 w
Max 760 w
Peak 1500 w

En 1 farad condensator met 20mm kabels. Ik heb vanaf de accu dikkere massa kabels aangelegt naar het frame. En van af de condensator 2 maal massa naar frame.

Mijn dinamo vermogen is 75ah
En mijn accu coldax 74ah.

Wat doe ik verkeerd dat mijn lampen mee knipperen.

Hoop op een oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je kabels maken massa.
That's it.

edit: om het beter te zeggen, je subwoofer maakt massa via de verlichting of je condensator is niet sterk genoeg.

[ Voor 63% gewijzigd door True op 18-06-2015 00:40 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet wat je bedoeld met de subwoofer maakt massa via de verlichting?

Ik heb het gevoel dat de kabels van 20mm te dun zijn of idd mijn condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Te dunne kabel smelt eerder weg dan dat er te weinig vermogen doorheen komt.

Thuis heb ik ook knipper verlichting als het volume op maximaal staat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 00:30:
En 1 farad condensator met 20mm kabels. Ik heb vanaf de accu dikkere massa kabels aangelegt naar het frame. En van af de condensator 2 maal massa naar frame.
Wat wat? Allebei de kabels vanaf de condensator naar je massa? Geen wonder dat je lampen knipperen, je moet je condensator wel juist aansluiten. Zo dicht mogelijk bij bij je versterker en op plus en min.
Welke is het eigenlijk?

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1farad is te laag

In mijn eigen wagen had ik
Extra accu via relais aangesloten op Main accu
3farad er in bij de tweede accu die achten in zat

Ik trok iets van 250 ampère door me kabels heen
Had hier voor een dikke plus kabel nodig

Je moet zo zien een auto accu wilt geen stroom geven die moet je er uit trekken
Vandaar dat bij de bass alles gaat knipperen

Wel een punt je dynamo gaat dood
Die kan maar tussen de 70 en 100 ampère leveren als je zo zwaar gaat
Ik had er toen maar 2dynamo er in geplaats

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2015 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:31

DonJunior

NO Moderator

'Vroeger' toen ik ook met dit soort geintjes bezig was. Heeft de website '12vhifi' mij heel erg geholpen
Het klinkt inderdaad een beetje vreemd dat je vanaf je condensator 2x een massa kabel naar het frame hebt lopen.
Voor wat betreft de kabeldikte, ook dat kun je hier uitrekenen.
Succes er mee en laat maar weten of het gelukt is ;)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 15:09
Hmm, ligt het aan mij of is het probleem zichzelf aan het oplossen. Met zo'n geluidslawaaivermogen ben je in de kortste keren doof, en dan heb je geen audio meer nodig in je auto.
Of gebruik je dat om te parkeren, bassen op max en door de trillingen duw je je auto zo zijwaarts het kleinste parkeerplaatsje in 8)7

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik het zo zeggen ik hou wel van een goeie sterke bas in de auto.

Het merk van de condensator weet ik zo niet uit me hoofd daar kom ik nog op terug. En ik heb een 2de massa aangelegt vanaf de condensator dacht dat het aan de massa lag. Maar niet dus.
Ook is de accu en dinamo opgemeten en dat is goed. Heb geen plek voor een 2de accu. Wep is de afstand van de versterker en de condensator best groot denk ik.

heb de versterker onder de bank en de condensator onder de andere?vanwegen ruimte te kort.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2015 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07 20:39
Zou lekker de condensator eruit halen, in de praktijk geven ze meer ellende dan voordeel.
20mm² is voldoende voor het vermogen wat je trekt.
1x Massa in kofferbak is meer dan genoeg.
Je geeft aan dat je vanaf de accu een extra massa hebt getrokken naar het chassis.
Ik neem aan dat dit dus onder de motorkap is en niet helemaal naar de achterkant van de auto?

Echter je Dynamo en je Accu kunnen hoogstwaarschijnlijk de piekspanningen niet aan.

Hoe oud is de accu, en hoe oud is je dynamo?
Gaat trouwens niet zozeer om het aantal Ah in je accu,
maar meer hoe 'snel' deze kan ontladen (CCA dus, Cold Crank Amperage)
Bij het plaatsen van een nieuwe accu zou ik vooral hier naar kijken.
Daarbij komen de nieuwe Varta accu's en RedTops wel goed uit de test.

Nog een tip, de subwoofer die je nu hebt aangesloten is eigenlijk te licht voor dit type versterker.

Ik heb vroeger met een JBL 14001 monoblock (1500w RMS 2ohm, 2x Kicker CVX 12" sealed gespeeld)
Daarbovenop nog een 4 kanaalsversterker JBL 1004 met circa 300W RMS aan speakers (Hertz HSK serie) Toen pas had ik de verlichting die wat dimde, maar niet heel erg. (Voltage drops tot 10,5v)

Is er niet een accuboer die even je accu kan doormeten op capaciteit?
Die kan dan waarschijnlijk ook even je dynamo doormeten terwijl je alle verbruikers aanzet.
Zo kun je controleren of je Accu of Dynamo niet de geest aan het geven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zit pas een nieuwe accu in van coldax 2 dagen gelden nieuw gekocht. En met massa onder de moterkap bedoel ik min van de accu naar frame. Niet helemaal naar achter.
Accu en dinamo zijn doorgemeten op piek 12, nogwat volt.

Plaatsen van 2de accu of dinamo is bij mij niet mogelijk. Lampen knipperen pas als ik bijna voluit draai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:57

reaL_G

G

Massa en voeding zijn wel zelfde dikte kabel?
Massa punt is wel op kaal staal?
Heb jaren gespeeld met een 2 tal versterkers zonder condensator en standaard accu van benzine auto. Zonder problemen.

Ik zou ff een simplistisch schema tekenen.
(dikte draden + - zekeringen ed.
Dan kunnen we het beter beoordelen.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:06

NoFearCreations

3DPrint the world!

Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:47:
Er zit pas een nieuwe accu in van coldax 2 dagen gelden nieuw gekocht. En met massa onder de moterkap bedoel ik min van de accu naar frame. Niet helemaal naar achter.
Accu en dinamo zijn doorgemeten op piek 12, nogwat volt.

Plaatsen van 2de accu of dinamo is bij mij niet mogelijk. Lampen knipperen pas als ik bijna voluit draai
Als je op piek maar 12.xx volt hebt, is je dynamo dus niet goed meer. Je dynamo moet rond de 14.4 laadspanning geven met draaiende motor. Kijk eerst of je de spanningsregelaar van je dynamo los kan vervangen, anders moet er een compleet andere dynamo in.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net wat ik al zij 20mm kabels voeding is net zo dik als massa.
80a zekering bij accu en 80a zekering in versterker.massa punten goed schoon
Versterker onder de rijder stoel en condensator onder de andere.

Ik schat dat tussen de versterker en condensator 1 meter kabels tussen zit dus plus 1 meter en min 1 meter. Is dit te ver en kan dit het lampen knipperen veroorzaken

En me dinamo laad gewoon 14.4 op maar niet als ik piek vermogen van audio draai.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2015 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Met een draaiende motor moet je wel rond de 14 volt zitten wat uit je dynamo
komt zeker met een nieuwe accu. Anders word er niet genoeg bijgeladen.
Check eens de ampère, dat geeft vaak wel een goede indicatie van een slechte dynamo. Reviseren kost 50 tot 100 euro.
Na revisie levert mijn dynamo 14.4volt, voor de revisie 12.3volt.
Mijn toerenteller begon mee te bewegen op maat vd bass :P
Nie goed...
Edit te laat, je hebt 14.4 ik zou eens gaan meten wat je audio totaal wegtrekt mss een zwaardere of extra farad

[ Voor 12% gewijzigd door BAS80 op 18-06-2015 12:40 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dinamo laad gewoon bij maar hij is niet berekend op een subwoofer en versterker.

Met draaiende moter 14.4 todat ik de muziek goed hard aan zet. Dan zakt ie naar 12, nogwat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
Edit damn phone

[ Voor 99% gewijzigd door BAS80 op 18-06-2015 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:35:
Mijn dinamo laad gewoon bij maar hij is niet berekend op een subwoofer en versterker.

Met draaiende moter 14.4 todat ik de muziek goed hard aan zet. Dan zakt ie naar 12, nogwat
12,4 volt zeker
Dan is toch te laag
Die dynamo gaat dit niet houden
De vermogen van de dynamo is te laag en draait op zijn top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus vermogen te kort?

En dat de condensator 1 meter van de versterker zit is geen probleem?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2015 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-08 11:36
Maar is het doel van zon condensator dan niet om dat op te vangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor zekering zit er in de versterker ?
Ik schat op 40ampere
Dat zal de dynamo moeten redden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
80 amp zekering standaard

Dus vermogen te kort?

En dat de condensator 1 meter van de versterker zit is geen probleem?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2015 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

h4ze schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:42:
Maar is het doel van zon condensator dan niet om dat op te vangen?
Ja eigenlijk wel
Bass geef piek op je versterker (Max ampère gebruik)
De condensator vang die ampère puls op
Probleem is 1f is niet zo veel
Eigenlijk nutteloos
Maar de condensator moet ook weer opladen via de accu
Eigenlijk zetten we de condensators er tussen als we met meerden versterkers werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

80ampere op de stroom
Kabel of in de versterker zelf ?
Je versterker zal dan 960 watt leveren op 12 volt
En op 14,4 1152 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
80amp op kabel en in versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:30

LankHoar

Langharig tuig

Je condensator is sowieso aan de kleine kant, zou een grotere aanschaffen (2 of zelfs 3). Als dat het probleem niet op lost (lees, niet alleen geen knipperende lampen maar ook weer doormeten met alle verbruikers aan en dat je dynamo dan wel stabiel vermogen levert) zou ik wat met je dynamo gaan doen.

Succes in ieder geval :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dinamo is bij mij moelijk te vervangen en een 2de is geen plek voor. Met een 2of3 farad zou ik het ook kunnen proberen.
Alleen vraag ik al een paar keer of het een probleem is dat me condensator een tussen afstand heeft van een meter naar de versterker. Is dat een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-07 23:44
Condensator is een pleister op een gebroken arm. Probleem ligt bij de bron; dynamo en accu. Dat is het probleem dat aangepakt moet worden.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan bij mij niet aangepakt worden dus houd het op.

Er is al een berekening gedaan en uitmetingen van mij dinamo bevestigingspunten en daar is geen sterkere dinamo voor of ik moet een hoop geld achterover drukken. Dat ga ik niet doen. En accu zit er nieuw in dus houd het op. Mischien maar weer op 4 ohm draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Begrijp je de risico's daarvan?

Op de accu mag niet je niet trouwen tijdens het rijden. De accu heeft als doel de auto te starten, that's it.
Na het starten moet de accu door de dynamo (niet dinamo) direct worden opgeladen.
Een goede accu is natuurlijk een stuk groter dan nodig is om de auto 1 keer te starten. Maar als de accu tijdens het rijden altijd maar minimaal bijgeladen wordt zal die nooit meer vol raken.

Je dynamo is 75A
De dynamo voorziet de gehele auto van spanning (rond 14.4V).
Denk aan: injectie systeem, ECU, verlichting, blower, interieur toestanden etc.
De buiten verlichting van de auto verbruikt al zo'n 12A. Ga er maar vanuit dat het totaal verbruik soms boven de 40A ligt.

Dan houd je dus nog 35A over om de accu te laden.
Tel daar die audio nog eens bij op, dan blijft er dus bijna niets over om de accu te laden.

Zoals je al aan je verlichting kan zien trekt de dynamo het niet.
De spanning zakt naar 12V dat geef je zelf al aan. Ook te zien aan de lampen die dan op 12V spanning werken ipv 14.4. Oftewel je accu is op dat moment bezig om de auto van spanning te voorzien en niet aan het laden.

Ik gok dat je een keer met een lege accu komt te staan, zeker als je veel korte stukjes rijdt. Uiteraard is de kans in de winter groter gezien dan de startstroom hoger is. Dus hogere belasting van de accu.

Dan kan je je nog afvragen wat voor effect dit heeft op je elektronica in de auto. Ik zag zo snel even niet over wat voor auto we het hebben. Maar moderne auto's zijn erg gevoelig met elektronica en dat werkt het beste bij een stabiele spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1/2/4 ohm maak niet uit
De versterker zal altijd bij maximaal 80ampere gebruiken

Snap trouwens toch niet waarom zo grote versterker op een woofer zonder dat de rest van je audio niet mee word versterkt

Ik denk ook dat bij maximaal audio geluid de boel gaat knipperen
Hoe hoger de volume hoe meer ampère

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 14:43:
1/2/4 ohm maak niet uit
Wet van ohm. Het maximale verbruik van de versterker is in 1 ohm 4 keer hoger dan in 4 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij draait nu op 2 ohm ik heb installatie's gezien die veel zwaarder zijn dan die van mij met een condensator er tussen en dat gaf ool geen problemen. Zon uitgebreide installatie heb ik nou ool weer niet.

En dinamo of dynamo je snapt wat ik bedoel daar gaat het om. Ben niet op dit forum om te leren spellen.

Ik denk zelf dat ik me condensator maar ren dichterbij ga plaatsen en de volume niet te hoog set.

Problem sold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 14:43:
1/2/4 ohm maak niet uit

Snap trouwens toch niet waarom zo grote versterker op een woofer zonder dat de rest van je audio niet mee word versterkt

Ik denk ook dat bij maximaal audio geluid de boel gaat knipperen
Hoe hoger de volume hoe meer ampère
En een zekering smelt ook niet meteen door, het zou zomaar het dubbele daarvan kunnen zijn in de pieken. (of het goed is is een ander verhaal)
lutkeveld schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 14:45:
[...]

Wet van ohm. Het maximale verbruik van de versterker is in 1 ohm 4 keer hoger dan in 4 ohm.
Dan ga je uit vast een maximale stroom, maar er is ook een maximale uitgangsspanning van de versterker dat kan ook een max zijn. dus misschien is die wel 2 x zo hoog. teveel onbekende variabelen
Ok ik heb je typfouten overgeslagen, maar je problemen verkopen is niet lief :+ )

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 18-06-2015 14:58 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Een versterker is gewoon een voltagebron. Het max voltage is hetzelfde; of je er nou een 1 ohm of 4 ohm woofer aan hangt. Het verschil is dat een lagere weerstand meer stroom doorlaat en zo dus de output (P=U*I) hoger is met een lagere belasting. Er zit misschien iets variatie in de efficientie van de versterker op 1 vs 4 ohm, maar met een schatting van 4 keer zit je er niet ver van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 14:54:
Hij draait nu op 2 ohm ik heb installatie's gezien die veel zwaarder zijn dan die van mij met een condensator er tussen en dat gaf ool geen problemen. Zon uitgebreide installatie heb ik nou ool weer niet.

En dinamo of dynamo je snapt wat ik bedoel daar gaat het om. Ben niet op dit forum om te leren spellen.

Ik denk zelf dat ik me condensator maar ren dichterbij ga plaatsen en de volume niet te hoog set.

Problem sold
Dat zegt allemaal weinig zonder dat je alles feiten op een rijtje heb. De andere auto's kunnen heel anders om gaan met de belasting.
Meten is weten in zulke gevallen.

Zolang je installatie meer Ampères trekt dan de dynamo kan leveren blijf je een probleem hebben. De condensator kan wel iets opvangen, maar ook dat heeft zijn beperkingen.

Ik zou in elk geval na je aanpassing weer je klemspanning meten bij volledige belasting (dus ook blower, verlichting, achterruitverwarming etc.). Onder de 14.4 Volt is foute boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 14:45:
[...]

Maak niet uit
De zekering is en blijft 80 ampère
De muziek vermogen is weer iets anders dat heeft met de eindtrappen te maken
De versterker gebruik 80 ampère op 14,4 volt om zijn vermogen te halen
En zal nooit boven de 80 ampère komen
De maximalen piek voordat een auto zekering door brand is 10% overbelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Vermogen ligt lager bij hogere weerstand hè. Meer dan 80A krijg je inderdaad niet, maar de zekering is ingesteld op maximaal vermogen (laagste weerstand woofer).

Je kan ook altijd het volume terugdraaien, heeft het zelfde effect op verbruik. -6db op 1 ohm geeft (theoretisch) het zelfde verbruik als maximaal (0db) op 4 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
Je zegt wel dat je geen extra accu kan maar waarom niet gewoon op de plaats waar het reserve wiel zit ?
Ik had ik me ( vorige auto) honda civic 94 2 extra accu's geplaatst op de plek waar eerst het reservewiel zat. ( dus ook van vanuit de engine bay zowel + als - kabel naar achten getrokken en alles parallel. aangesloten.

Dit zal wel overkill zijn wat je setup is maar light voor maar lost wel je probleem op

Blijft aub af van codensators, dat is voor amateurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor het idd heel veel dat condensators niks oplossen.

2de accu bij reservewiel is een optie. Ben alleen bang dat deze te ver uitsteekt. Of moet gel accu aanschaffen die kan op zen zij.

Heb nu een coldax accu voorin.
Als het moet kan ik er 1 achter me stoel kwijt

Volgens mij met 2 accu's moet je de zelfde hebben.
Moet wel zeggen dat dit de beste oplossing is tot nu toe die ik heb gehoort.

Kun je me wat meer uitleggen over hoe en wat met 2 accu's

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
Gel accu plat leggen werkt prima.
Ik had voor gewoon een normale accu en nooit problemen ondervonden in combinatie met de gel accu's

maar je gebruikt dus het frame nog als massa ?
extra - kabel kan mischien ook helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik het frame als massa.

Heb dikke massa kabel van accu naar frame en dikke kabel van condensator naar frame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-08 17:55
Ik had 10 jaar geleden een Alto met 33Ah accu met daarin twee versterkers, zes speakers en twee subwoofers. Alles knipperde mee, totdat ik alle massakabels verving door dikkere. Ik zie dat je die van accu naar auto al hebt vervangen, als het goed is is er ook nog eentje van motor naar accu en eentje van motor naar auto. Heb je daar al naar gekeken?

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lutkeveld schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 14:59:
Een versterker is gewoon een voltagebron. Het max voltage is hetzelfde; of je er nou een 1 ohm of 4 ohm woofer aan hangt. Het verschil is dat een lagere weerstand meer stroom doorlaat en zo dus de output (P=U*I) hoger is met een lagere belasting. Er zit misschien iets variatie in de efficientie van de versterker op 1 vs 4 ohm, maar met een schatting van 4 keer zit je er niet ver van af.
Nou nee .. zoals je al ziet staan in de ts (die link naar de spec heb ik er zelf maar ingegooid)
550w op 4 ohm
850w op 2 ohm
1150w op 1 ohm

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 18-06-2015 17:28 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van moter naar min accu is vervangen van accu naar frame is vervangen. Wist niet dat er 1 van moter naar frame ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Fish schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 17:27:
Nou nee .. zoals je al ziet staan in de ts (die link naar de spec heb ik er zelf maar ingegooid)
Okee, dan dacht ik dus iets te theoretisch. Weet jij welke factoren limiterend zijn? Is het een thermisch probleem ofzo dat output niet verdubbeld wanneer weerstand halveert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 18:01:
Van moter naar min accu is vervangen van accu naar frame is vervangen. Wist niet dat er 1 van moter naar frame ging.
Accu naar frame
Motor (vaak op de versnellingsbak) naar frame

Tweede accu is leuk
Ik zal wel een relais tussen zetten (80amp relais)
Dat wanneer je motor draait de 2e accu word bij geladen
Je kan de stuur draadje van de dynamo gebruiken er voor

Je kan ook de 2 accu's aan elkaar zetten met zeer dikke kabel
Wel de kabel aan bijde zijde zekeren je wilt geen brand hebben mog er een draad los of kapot gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er gaat er 1 van versnellingsbak naar accu heb ik al een dikke opgezet. Ga nu ff zoeken of er nog 1 van moter naar frame gaat. Plus ga de condensator dichterbij plaatsen kabels zijn iets meer dan meter lang tussen versterker en condensator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
Ik ben nu thuis dat leest wat makkelijker/overzichterlijker en typt beter dan een smartphone.
Ik heb het even vergeleken met mijn opzet.
82Ah Dynamo
80 Ah Varta
1Farad Condensator met voltmeter
Sub 1300W
amp 1600W piek vermogen
+ eeen dikke bmw diesel met meerdere computers wat ook best veel wegtrekt...

eff opsommen
Je dynamo is volgens jou goed...
Nieuwe accu met genoeg Ah
Opzich zou je opzet het moeten trekken...

Ik neig helemaal naar de massa, je stroomkring is volgens mij niet goed.

Controleren.
Amp, is die niet kapot? ( Heb ik ook wel eens gehad met een hagelnieuwe)
Condensator kapot of niet goed aangesloten. Goedkope en verkeerd aangesloten condensatoren kunnen nare gevolgen hebben.
Vooral goedkope modellen zonder beveiliging niet gebruiken. Krengen kunnen zelfs ontploffen met hele nare gevolgen...

Ik lees 2x naar de massa huhh? 1 kabel vanaf de farad voer je terug naar de amp de andere (op het zelfde aansluitpunt) naar de massa en/of -accu
Dan ook 2 kabels op de + van de condensator, 1 naar de amp en 1 naar de accu.
Nu staat alles parallel geschakeld.
http://www.12vhifi.nl/condensator.html

Tussen de condensator en amp niet meer dan 30 CM kabel, condensator accu niet meer dan 2 meter kabel langer betekend dikkere kabels gebruiken...

Ook zou ik nog een keer alle massa aansluitingen controleren, oxidatie op bouten en ringen. evt bijschuren/slijpen naar kaal en schoon metaal. Kabels nalopen op breuken e.d. ook de chassis aansluitpunten controleren op vuil oxidatie en verfresten....
Kijk eens of je even een ander merk accu kan testen, bijvoorbeeld bij een goede accuboer.
Mijn accuboertje heeft ze allemaal constant aan de lading hangen (nieuwe)kan er zo 1 van het schap om te testen...

Als je een oudere auto hebt die puur mechanisch is kan het niet veel kwaad, heb je een nieuwere auto met boordcomputers Injectie automaat motor management enz. mag je wel uitkijken want dat kan je auto slopen. Dat zijn geen goedkope reparaties.
Plaats je een accu erbij moet ze zoiets kopen
https://www.conrad.nl/nl/...r-tweede-accu-856040.html

website voor verdere info waar je heel veel vandaan kan halen.
http://www.12vhifi.nl/

Veel geluk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bas80 dit noem ik nou een duidelijke uitleg. Ik zit ook de hele tijd te denken dat het aan me bekabeling ligt.

Ik gebruik 4 meter voeding kabel van 20mm. En nu 1 keer halfe meter massa kabel vanaf condensator 20mm
Onder de moterkap ook alle massa met 20mm diktekabels gelegt van moter naar frame van moter naar accu min van accu min naar frame.
Alle punten schoon geschuurd en nieuwe oogjes op de kabel gemaakt.

Betreft condensator is het wel een hele oude van me zwager die al veel gebruikt is. Ook de lengte tussen de condensator en versterker is iets meer dan een meter. Dat zit niet goed kwa lengte.
Het gaat om een suzuki liana 1.6 16v bj2005.

Denk dat ik het eerst met dikkere kabels ga proberen en een nieuwe condensator die ook gelijk een stuk dichterbij word geplaatst. Eventueel een gel accu inplaats van mijn coldax accu

Toen ik de 4ohm sub in me auto had knipperde de lampen niet mee

Ook merk ik als ik een stuk gereden en uitstap ik wel eens een stroom schrokje krijg van het frame bv deur.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2015 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik heb een audio installatie in me auto gebouwd en nu knipperen mijn lampen mee op de bas.
Extra lampen ophangen in verschillende kleurtjes en je ervaring is compleet, so what's the problem?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Whatsapphack

Aan jou informatie heb ik niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 22:32:
Ook merk ik als ik een stuk gereden en uitstap ik wel eens een stroom schrokje krijg van het frame bv deur.
Droge lucht en bepaalde kleding. Even metaal van je auto vasthouden voordat je een stap op de grond zet buiten de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
BAS80 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 21:33:
eff opsommen
Je dynamo is volgens jou goed...
Nieuwe accu met genoeg Ah
Opzich zou je opzet het moeten trekken...

Ik neig helemaal naar de massa, je stroomkring is volgens mij niet goed.
Hoe verklaar je dan dat de klemspanning van de accu bij volledige belasting terug zakt naar 12V?
Klinkt voor mij als overbelasting.

Een extra accu plaatsen zie ik ook niet als oplossing. Een accu levert 12V, de dynamo 14.4.
Zoals ik al eerder zei, een accu is om te starten, niet om de auto van spanning te voorzien bij draaiende motor.

Een extra accu heeft alleen zin als je de audio wil laten werken als de auto uit staat om te voorkomen dat je startaccu leeg raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het ook overbelasting. Ik had het op me 4 ohm sub niet.
Kan ik de 2x4ohm sub ool op 1 spoel draaien dus 4 ohm draaien. Ofmaak ik daar de woofer mee kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
4 ohm sub er weer in gedrukt en nergens meer last van. Ik hou de 2 ohm sub maar even achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
En wat doet je accu klemspanning dan? Als die ook stabiel blijft dan lijkt het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dude88 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 09:38:
[...]

Hoe verklaar je dan dat de klemspanning van de accu bij volledige belasting terug zakt naar 12V?
Klinkt voor mij als overbelasting.
Mischien kijkt hij op de volmeter op de condensator. ipv direct op de klemmen? die zou bij die stromen een lagere spanning aan kunnen geven. (ok, die drop is veel te hoog, maar dat zou de theorie van een slechte stroomkring wel ondersteunen)

Knipperende lampen is natuurlijk een direct gevolg van spanningsdippen op het gehele systeem inc accu

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 19-06-2015 15:18 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Nou ja daar zit het hem in natuurlijk.

Meten is weten, maar je moet ook weten wat je meet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb het gemeten blijft netjes op 14 volt met alle gebruikers aan en muziek voluit. En natuurlijk meet ik dat vanaf de accu en niet de condensator.

Lampen knipperen ook niet meer.
Denk dat het puur aan het verschil van 2ohm en 4 ohm ligt. 2 ohm heeft natuurlijk minder weerstand dan 4ohm.

Wel gaat de bas ietsje zachter maar ben er tevreden mee. Alleen kan ik nu niks meer met de kenwood subwoofer. Heeft namelijk ma paar uurtjes gespeeld.

Wat ik me wel afvraag is:
Kan de kenwood dubbelspoels 2×4 ohm aangesloten worden op 1 spoel 4ohm
Het type kenwood subwoofer staat in begin van dit forum

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-08 00:52

FlyEragon

Alien Monkeys

Je accu is dus eigenlijk gewoon te zwak voor de hele opstelling. Je kan het makkelijk testen door er even een sterkere (diesel) accu aan te sluiten en kijken of je het probleem dan nog hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door FlyEragon op 19-06-2015 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-07 14:46

Twarp

just grin...

Mag ik je ook hoortoestellen adviseren?

En inderdaad je accu is te licht ...

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die hoortoestellen bied je iemand anders maar aan

Voor de 4ohm is de accu perfect volt blijft boven de 14 volt om precies te zijn 14,7
Pagina: 1