Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop om veel te reizen, werken en gamen

Pagina: 1
Acties:

• Dreekenkorin
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06-2024
Wat ga je met je laptop doen (welke programma’s wil je gebruiken):

- enerzijds ga ik het gebruiken om te werken. Hier gebruik ik hoofdzakelijk excel, word, powerpoint, acrobat en dergelijke. De excel programma’s zijn wel redelijk zwaar daar ze boemvol formules en macro’s zitten. Ik merk serieuze vertragingen als ik een laptop of desktop van mijn werk gebruik. Daarom dat ik voor die excel programma’s het gebruik van mijn eigen (veel snellere laptop) prefereer.
- Daarnaast wil ik er ook wel op kunnen gamen. Ik speel niet de laatst nieuwe grafisch zware spellen, maar wat speel ik wel graag: World of Tanks, binnenkort misschien World of Warships, Supreme Commander (als er duizend units aan mijn zijde op het veld staan, dan durft mijn oude game-pc serieus vertragen en schokken), Starcraft 2, Europa Universalis IV (heb ik nog niet kunnen spelen).

Wat mag je laptop kosten?

Ik heb al een paar jaar voorzien dat mijn oude laptop de geest zou geven en ben dan al een tijdje geleden beginnen sparen toen de support van mijn oude laptop verliep. Ik heb momenteel 1500 EUR ter beschikking.

Ben je van plan je laptop veel mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte, etc.)

- Ik sleep mijn laptop heel veel mee. Tot voor kort, zat ik 9 maanden per jaar in het buitenland, waarbij ik heel veel met het vliegtuig of trein onderweg was. Nu werk ik momenteel in het binnenland, maar ben ik toch nog minstens 2 uur enkel (4 uur heen- en weer) onderweg met het openbaar vervoer, waarvan 1 uur met de trein (2 uur beide richtingen). Laptop gaat dus best minimaal 4 uur mee terwijl er een film aan het spelen is en meerdere programma’s van office aan het werken zijn op redelijk heldere settings. Een film kijken op de donkerste instelling is niet zo aangenaam op de trein.
Daarnaast wandel ik soms wel lange afstanden met de rugzak (incl. Laptop) op de rug.
- Dat brengt heel wat met zich mee. De laptop mag niet te zwaar zijn, maar moet ook stevig zijn. Dit kan echter opgevangen worden door de suppot/service. Om je een idee te geven: In 2009 heb ik een Dell XPS M1330 gekocht toen ik in Zwitserland zat. Daar heb ik 4 jaar support en next business day on-site service bijgenomen. Ik heb het bedrag dat ik daar voor heb betaald zeker uit de service gehaald: Ik heb 3 maal een vervanging van een harde schijf gekregen (door de schokken van de trein verslijten die snel), ik heb een nieuw scherm, schermomhulsel en scharnieren gekregen (was mijn fout, was uit bed gevallen), ik heb een nieuw toetsenbord gekregen omdat het mijne versleten was, nieuwe speakers, nieuwe DVD-drive,…
- Als ik de XPS M1330 als uitgangspunt neem, dan mag de laptop een klein beetje groter zijn, maar liefst niet te veel. Een 13” scherm is eigenlijk goed en hetgeen ik gewoon ben. Een 15” is nog te overwegen, maar begint al wat minder mobiel te worden.

Heb je nog bepaalde voorkeuren:

- ik zou er een support service van enkele jaren bij willen hebben (zoals ik voor mijn XPS had). Als ik op hotel zit, kan ik niet ergens schroevendraaiers tevoorschijn halen om zelf herstellingen te doen.
- Ik geef de voorkeur van een Intel broadwell core I7, hoewel ik een I5 ook nog wel wil overwegen. Ik wil met de cpu gebakken zitten om terug een 4 à 5-tal jaar door te komen.
- 8 GB RAM is het minimum. Ik zou graag 16 GB RAM hebben, maar ik zie bijvoorbeeld dat bij de nieuwe XPS 13 er maximum 8 GB kan zit en dat het dan ook nog eens vast gesoldeerd zit.
- Geen problemen met oververhitting. Mijn oude XPS heeft hier enorm veel problemen mee. Ik kan een spel World of Tanks beginnen op 30 fps en na vijf minuten heb ik nog amper 3 fps over omdat hij gewoon te warm wordt.
- Geen Apple, echt niet. Ik vind het heel deftig wat zij uitbrengen. MAAR.. Ik ben dit op de apple van mijn vrouw aan het tikken en ik geraak er door gefrustreerd. Geen delete-knop, ik kan niet overweg met het trackpad, ik ken de programma’s niet…
- Liefst een Azerty toetsenbord. Ik vind het raar dat in de pricewatch het bijna allemaal qwerty toetsenborden zijn. Maar ik weet voor dell dat dit gewoon van het land afhangt, in belgië is het gemakkelijk een azerty-toetsenbord te krijgen.
- Een touchscreen hoeft echt niet. Trackpad is ook van minder belang. Ik ben van de oude stempel waarbij ik het toetsenbord en een draadloze muis gebruik. In excel is dit zo veel gemakkelijker… Een goed werkend trackpad is natuurlijk meegenomen.
- Liefst genoeg USB-poorten. Mijn oude XPS heeft er eentje te kort eigenlijk. Ik heb één USB-port nodig voor mijn draadloze muis (later kan ik op dezelfde port een draadloos toetsenbord ook op aansluiten), ik heb bijna altijd wel een externe dive of USB-key aan mijn laptop hangen en soms wil ik dan nog een tweede drive/key er aanhangen of mijn ipod/telefoon opladen, maar dat lukt dan niet meer.
- Indien er mogelijkheid is om RAM te vervangen. Dit kan ik wel doen. Dus ik kan wel uitbreiden later. Ik kan ook wel een SSD vervangen, dus de grootte van de SSD is voor mijn niet zo belangrijk.
- Ik ken bijna enkel Dell (privé, paar eigen laptops en dan nog enkele van mijn vader), HP (laptops van op het werk) en Apple (laptop van mijn vrouw). Ik ben bereid mijn horizon te verruimen. Maar om zelf te zoeken kom ik telkens op Dell terug uit omdat dit de voor mij meest vertrouwde is. Ik ken ook alienware en zie af en toe ene opduiken om de trein, maar meestal zijn dit geen laptops die veel reizen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus UX303LB-DQ014H€ 1.499,-€ 1.499,-
1Asus UX303LB-R4015H-BE€ 1.130,14€ 1.130,14
1Dell XPS 13 (2015) 9343-4309€ 0,-€ 0,-
1Dell XPS 13 (2015) 9343-6775€ 1.292,24€ 1.292,24
1Lenovo Yoga 14-20DM003TMB€ 1.258,31€ 1.258,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.179,69

Commentaar bij de laptops uit mijn wenslijstje (gemaakt via pricewatch):
1) Asus UX303 DQ: deze laptop voldoet bijna aan al mijn eisen. Maar heeft Asus een goede reputatie en hoe is hun dienst na verkoop (service/prijs?)
2) Asus UX303 R40: zie vorige, op het eerste zicht zie ik geen verschil.
3) Dell XPS 13: I5 CPU, RAM begrenst op 8 Gb en zit vast. Daarnaast vrees ik terug voor oververhitting. Maar ik weet dat de service goed is.
4) Lenovo Yoga 4: i5 CPU en RAM is ook begrenst tot 8 Gb.

De eerste Asus laat heel weinig marge om support bij te nemen (indien deze beschikbaar is).

Hebben jullie ervaringen met Asus of Lenovo? Stellen jullie nog andere laptops voor waar ik via privewatch niet op kwam?
Er stond ook nog een Fuji op, maar ik heb gewoon al twijfels als ik aan dat merk denk. Fuji is nu eens echt niet bekend hier om zijn laptops.

• jeroenk13
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-11 09:41
Volgens mij had je het topic hier moeten plaatsen! Laptop Aankoopadvies

(Br00ky wil hem wel voor je verplaatsen)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Dreekenkorin schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 23:53:
Wat ga je met je laptop doen (welke programma’s wil je gebruiken):
Dit hoort natuurlijk in LAA thuis ;). Schopje die kant op.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-11 14:26
Domme vraag maar waarom neem je niet gewoon een Alienware 13.

Heb je binnen je budget een laptop met een

i7 5500u
Nvidia 960m (goed voor world of tanks)
16 gb geheugen
256 ssd
3 usb poorten

De support je wil
Azerty toetsenbord. (bestellen in BE)

reviews: Alienware 13: gamelaptop met externe videokaart

Nickname KasPlantje.

• ivo001
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11 12:49
Je eis voor een Azerty toetsenbord maakt het wel heel lastig. Ik kom dan eigenlijk ook alleen maar op die Asus UX303 R40 uit.

Je kan hier nog kijken, maar is volgens mij allemaal qwerty
http://nl.hardware.info/p...bkU8dQ71KcOJFA_J1CTIGbYvg

Misschien is het voor jou veel beter om zelf een barebones laptop te configureren? Kijk dan bij
http://www.mysn.eu/?gclid=CKObwafVmMYCFfQatAod_xUAug
http://www.xnotebooks.nl/
http://bto.eu/

De Firefly bij Xnotebooks kan je met een azerty keyboard configureren, en ze hebben veel opties wat betreft verzekering en garantie.
Ik heb persoonlijk geen ervaring met de service, maar er is hier op Tweakers wel een topic over.
http://www.xnotebooks.nl/...d4600-optimus-w230sd.html

Denk dat je op die 3 sites maar zelf even wat moet knutselen. Zelf een (mSata) SSD kopen is vaak wel €40-100 goedkoper.

Hier een mooie laptop voor je:
http://mysn.eu/shop/schen...ult&___from_store=default
€1507 met 3 jaar pick-up & return garantie, i7-4770HQ, Iris Pro 5200, 16GB Ram, 1TB 7200rpm HDD, 250gb Samsung Evo 850 mSata, AC wifi, windows 8 en een belgisch toetsenbord.

http://www.bto.eu/laptop-...dhqr19li4k1co53eclf9ukca7

[ Voor 49% gewijzigd door ivo001 op 18-06-2015 09:24 ]

• Dreekenkorin
In antwoord op GerGio:
De Alienware 13 heeft een deftige kaart extern zitten. Ik zie het niet zitten om die box mee te slepen naar het buiteland. Dus dat wil zeggen dat ik in extremis amper 3 maanden gebruik kan maken van de betere prestaties.

In antwoord op Ivo001:
Ik zal eens die websites bekijken. Eerst even topic op tweakers opzoeken.
Is dit hetzelfde als met desktops, waar men alles afzonderlijk koopt en het zelf in elkaar steekt? Of steken zij het voor jou in elkaar?

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-11 14:26
Dreekenkorin schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:51:
In antwoord op GerGio:
De Alienware 13 heeft een deftige kaart extern zitten. Ik zie het niet zitten om die box mee te slepen naar het buiteland. Dus dat wil zeggen dat ik in extremis amper 3 maanden gebruik kan maken van de betere prestaties.
Nee de interne kaart is de 960m. Ter illustratie de asus heeft een 940m welke echt veel langsamer is en de de Dell heeft niet eens een apparte videokaart.

Hij is dus zonder die box al sneller dan een xps 13 of een ux303

Je kunt er inderdaad een amplifier bijkopen maar dat zou ik niet doen. Nergens voor nodig als je op reis bent.

Nickname KasPlantje.

• ivo001
Dreekenkorin schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:51:
In antwoord op Ivo001:
Ik zal eens die websites bekijken. Eerst even topic op tweakers opzoeken.
Is dit hetzelfde als met desktops, waar men alles afzonderlijk koopt en het zelf in elkaar steekt? Of steken zij het voor jou in elkaar?
Zij bouwen de laptop voor je. Je moet wel een windowsbesturingsysteem meebestellen, en eventueel office.

Je koopt een laptop bij ze, geen stapel onderdelen :)

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:43
Als ik bij bto de 13" pak en dan 1080p ips scherm + gt960m 1 tb hdd 250 gb ssd i7 dualband wifi windows 8 16 gb corsair geheugen en 3 jaar pick up and return garantie dan kom ik net onder de 1500 euro;)

En arctic silver;-) en een belgisch toetsenbord

[ Voor 10% gewijzigd door skipe op 18-06-2015 10:12 ]

• ivo001
Nog een quote van de BTO site:
2. Wat gebeurt er als ik een notebook heb besteld?

Zodra je betaling is verwerkt, beginnen wij met het het assembleren van je notebook. Naast het assembleren testen wij ook de notebook voor je zodat we zeker weten dat je een werkend product van ons krijgt.

Wanneer je een notebook met Windows hebt besteld, installeren wij deze ook voor je en zorgen wij er dat alle drivers zijn geïnstalleerd. Jouw notebook is dan gebruiksklaar als deze bij je wordt bezorgd.

• Dreekenkorin
Iemand een idee hoe lang het duurt voordat broadwell cores doorsijpelen naar barebone-shops?
Heb net xnotebooks- en BTO-websites bekeken en alle cores zijn daar nog van de 4e generatie.

• ivo001
Dreekenkorin schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:31:
Iemand een idee hoe lang het duurt voordat broadwell cores doorsijpelen naar barebone-shops?
Heb net xnotebooks- en BTO-websites bekeken en alle cores zijn daar nog van de 4e generatie.
http://www.bto.eu/contact-support
http://www.xnotebooks.nl/contacts/

• Dreekenkorin
Heb ondertussen antwoord gekregen van BTO en xnotebooks:
xnotebooks:
We hebben tot op heden van de fabrikanten hierover nog geen levertijd ontvangen, wij denken zelf nog +/- 3 tot 4 maanden.
BTO:
Wij verwachten na de zomer Skylake modellen te leveren.

Dus ofwel wacht ik nog enkele maanden ofwel bekijk ik nog wat andere laptops. Het kan nooit kwaad ondertussen nog wat andere laptops te bekijken.
Ik ga mysn ook nog eens bekijken, gezien het op mijn werk niet duidelijk wou laden.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:26

Major_ton

Shoot!

Ik vind de suggestie van GerGio om voor een Alienware 13 te gaan helemaal geen slecht idee. Je hebt de service van Dell die je gewend hebt, je kan de harde schijf en het geheugen upgraden en met een GTX 960m kom je prima mee met de games die je opnoemt. Er zijn maar weinig 13" laptops die een dergelijke GPU hebben.

Some infinities are bigger than others.

• Dreekenkorin
Ik heb de Alienware 13 opgenomen in mijn shortlist.
Ik ben gedetailleerd de reviews aan het doornemen van de verschillende laptops/merken/verkopers (Dell, Asus, BTO, xnotebooks, mysn)
Ik hoop de knoop door te hakken begin volgende maand (tijdens de solden, als dat bestaat voor laptops :-).

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-11 17:36
Jammer dat de Dell XPS 15 wat boven je budget ligt. Lijkt me een uitstekende laptop voor jouw doeleinden :)

• Dreekenkorin
Is een 15" eigenlijk goed draagbaar en bruikbaar als men dageljiks uren onderweg is? Het is iets wat ik zelden zie.
Op de trein zie ik meestal mensen die 13" laptop bijhebben of een hele resem ipads en klonen <- is een plaag de laatste tijd op de trein :-), maar die zitten meestal enkel films of afleveringen te bekijken.

• Dreekenkorin
Hallo,
ik ben ondertussen de verschillende verkooppunten en ook reviewssites in het oog aan het houden ivm. clevo (via mysn.eu) en dell (ik denk uiteindelijk tussen deze twee te kiezen).

Ik kwam vandaag via bol.com op de website van centralpoint.be.
Daar bieden ze een XPS 9530 (model 8284) aan voor 1.568 EUR (BTW incl.) met volgende specs.:

QHD+ (3200x1800) Touch,
Intel Core i7-4712HQ (6M Cache, up to 3.30 GHz),
16(2x8)GB DDR3L,
6.35 cm (2.5 ") 1TB SATA 5.4k HDD + 32GB mSATA SSD,
Intel HD Graphics 4600 + nVidia GeForce GT 750M 2GB,
Wi-Fi + Bluetooth 4.0,
6-Cell, 130W,
Windows 8.1 Pro (64-bit

http://www.centralpoint.b...rt-9530-8284-num-3192599/

Het verschil dat ik met de website van Dell opmerk is de HDD, dat nu standaard 512 GB SSD is.
Voor de rest zie ik niet echt een verschil met het huidig model dat Dell op zijn website staan heeft (en ongeveer 400 EUR duurder is).

Zie ik iets over het hoofd?

En zou die 32 GB mSATA SSD gemakkelijk kunnen worden vervangen door een volwaardige SSD drive (bv Samsung Evo 512GB SSD)?
Of is er te weinig ruimte en moeten de twee drives vervangen worden door een enkele?

Dank bij voorbaat.
Pagina: 1