Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Ik zoek een?
Een AVR om mijn Marantz NR1604 te vervangen.

Wat is je budget?
Rond de 600-750 euro ongeveer, weet ook niet exact wat ik terug kan krijgen voor mijn oude AVR, dat speelt natuurlijk ook een rol in het budget,

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De Nr1604 stuurt nu een set van Monitor Audio Silver 1 speakers aan, d.m.v. Bi-Amp krijgen ze nét genoeg (denk ik..) hier moet nog een center bij komen, de Monitor Audio Silver centre, mij is verteld dat mijn huidige AVR hier niet genoeg voor is.
Er moeten genoeg HDMI ingangen (5 of meer) aanwezig zijn en Airplay zou een leuke bijkomst zijn(hoeft niet persè)
De set wordt nu onder andere gebruikt voor muziek, consoles(games), films en series middels een htpc.

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn kennis over merken van dit soort apparatuur is beperkt, ik heb de filters wel gebruikt op de pricewatch maar wattage zegt natuurlijk ook niet alles over een versterker. Heb wel wat dingen na gelezen bij de specificaties en dergelijken, maar dat zegt mij verder niet veel..

Alvast bedankt, dat deze mogelijkheid bestaat op de fora stel ik al op prijs :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
joon schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 16:46:
De Nr1604 stuurt nu een set van Monitor Audio Silver 1 speakers aan, d.m.v. Bi-Amp krijgen ze nét genoeg (denk ik..)
Verklaar je nader. Druppelt het bloed uit je oren in plaats van dat het er uit stroomt? Ik kan me niet voorstellen dat een receiver te weinig vermogen levert, zeker in stereo. Nu is de Silver 1 met 87 dB niet de meest gevoelige speaker, maar voor een normaal volume kom je niets te kort. Wat mis je aan het geluid dat je denkt dat ze net genoeg hebben?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
FeaR schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:14:
[...]

Verklaar je nader. Druppelt het bloed uit je oren in plaats van dat het er uit stroomt? Ik kan me niet voorstellen dat een receiver te weinig vermogen levert, zeker in stereo. Nu is de Silber 1 met 87 dB niet de meest gevoelige speaker, maar voor een normaal volume kom je niets te kort. Wat mis je aan het geluid dat je denkt dat ze net genoeg hebben?
Mooie manier om het te omschrijven, haha.

Maar nee, het voldoet opzich prima in de huidige situatie maar als ik de center erbij zou zetten dan valt er vermogen weg van de stereospeakers + krijgt de center niet genoeg.
De center zou ik namelijk niet kunnen bi-ampen.
Heb zelf ook het idee dat de tweeter minder krijgt dan de driver, de bass overheerst namelijk behoorlijk.
Echter zou ik niet zeggen dat er bloed uit mn oren stroomt

Mij is verteld dat als ik de speakers niet bi-amped waren dat het vermogen van de versterker niet genoeg zou zijn voor deze speakers (~50w)

[ Voor 5% gewijzigd door joon op 17-06-2015 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 23:33
joon schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:41:
[...]
Mij is verteld dat als ik de speakers niet bi-amped waren dat het vermogen van de versterker niet genoeg zou zijn voor deze speakers (~50w)
Nooit meer naar die "kenner(s)" luisteren dan. Bi-ampen is, in deze apparaten-klasse, geheel zinloos :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Brad Pitt schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:48:
[...]

Nooit meer naar die "kenner(s)" luisteren dan. Bi-ampen is, in deze apparaten-klasse, geheel zinloos :)
Apparaten-klassen als in de versterker of de speakers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 23:33
joon schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:50:
Apparaten-klassen als in de versterker of de speakers ?
Sowieso de versterker. Deze gaat in bi-amp stand niet opeens 2x zoveel vermogen leveren of zo. Dat is vanwege de opbouw van de versterker-eenheden en voeding daarvan niet mogelijk.

Fear zal zo wel met een uitgebreidere uitleg komen, heb nu even weinig tijd om dat zelf te doen ;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

joon schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:41:
[...]

Mooie manier om het te omschrijven, haha.

Maar nee, het voldoet opzich prima in de huidige situatie maar als ik de center erbij zou zetten dan valt er vermogen weg van de stereospeakers + krijgt de center niet genoeg.
De center zou ik namelijk niet kunnen bi-ampen.
Heb zelf ook het idee dat de tweeter minder krijgt dan de driver, de bass overheerst namelijk behoorlijk.
Echter zou ik niet zeggen dat er bloed uit mn oren stroomt

Nee dat is onzin. Je kunt er prima een center bij aansluiten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Brad Pitt schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:51:
[...]

Sowieso de versterker. Deze gaat in bi-amp stand niet opeens 2x zoveel vermogen leveren of zo. Dat is vanwege de opbouw van de versterker-eenheden en voeding daarvan niet mogelijk.

Fear zal zo wel met een uitgebreidere uitleg komen, heb nu even weinig tijd om dat zelf te doen ;)
Het zou me zomaar niks verbazen ;)

Ontopic: Die Marantz moet het makkelijk kunnen trekken. Bi-ampen is in deze klasse van versterkers niet echt heel zinnig. Uiteindleijk is het namelijk het zelfde stukje versterking dat je speakers aanstuurt.
Wat ik je zou willen aanraden is om eens met Audissey (zit er meen ik op) de boel goed in-, danwel af te regelen. Dikke kans dat je ineens hele andere dingen hoort. Kan ook nog aan je acoustiek liggen - maar je AVR verdenken doe ik niet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Aha, begin het een beetje te snappen.
In werkelijkheid worden ze dus niet appart aangestuurd maar is het in dit geval meer een bi-wire dan een bi-amp ?
Kan ik het net zo goed weer om zetten eigenlijk.. de Silver 1 centre gaat het prima doen op 50W dan ?

Hou niet zo van compromissen maken weetje, als de specs zeggen dat er 60-140W geaccepteerd wordt, waarom zou ik dan genoegen nemen met 50W, wat waarschijnlijk niet eens 50W maar minder is.

[ Voor 27% gewijzigd door joon op 17-06-2015 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
Brad Pitt schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:51:
[...]
FeaR zit te eten :Y) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:24

DjVe

Hatsaflats!

Smakelijk :+

Overigens eens de rest. Sluit er gewoon een center op aan, ga wat rommelen met instellingen. Dat gaat echt wel goed klinken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
joon schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 18:03:
In werkelijkheid worden ze dus niet appart aangestuurd maar is het in dit geval meer een bi-wire dan een bi-amp ?
Heb je 2 aansluitingen op de speaker, die aangesloten zijn op dezelfde aansluiting op de receiver? Of heb je de hoge tonen via bijv. het rear channel aangesloten? Met een A+B aansluiting zitten ze uiteindelijk nog op hetzelfde versterkerkanaal aangesloten.

De centerspeaker zit op zijn eigen kanaal aangesloten, hoeft geen zware bassen weer te geven (hoge amperages) en kan het daardoor makkelijk uithouden op 1 kanaal.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
NoepZor schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 14:51:
[...]

Heb je 2 aansluitingen op de speaker, die aangesloten zijn op dezelfde aansluiting op de receiver? Of heb je de hoge tonen via bijv. het rear channel aangesloten? Met een A+B aansluiting zitten ze uiteindelijk nog op hetzelfde versterkerkanaal aangesloten.

De centerspeaker zit op zijn eigen kanaal aangesloten, hoeft geen zware bassen weer te geven (hoge amperages) en kan het daardoor makkelijk uithouden op 1 kanaal.
Het is exact zo aangesloten als op het plaatje hieronder.
Afbeeldingslocatie: http://www.mottu.cn/wp-content/uploads/2013/12/marantz014.jpg

Had inderdaad begrepen dat de center zijn eigen aansturing heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
joon schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:03:
[...]
Het is exact zo aangesloten als op het plaatje hieronder.
[afbeelding]
Passieve Bi-Amp dus. Het ziet er leuk uit en ik zou het zelf wellicht ook doen als mijn speakers het zouden ondersteunen, maar ik heb nog nooit verschillen gehoord tijdens diverse testen die ik heb gedaan met speakers die het wel ondersteunen. Het is ook een misverstand dat je nu opeens twee keer het vermogen hebt omdat je twee eindtrappen op één speaker zet. Maar dat was hierboven al gezegd.

Maar andere insteek: koop die center en sluit hem aan. Hoor je vanzelf of je echt een zwaarder exemplaar nodig hebt. Al kan dat nog tussen de oren zitten natuurlijk, dat is bij heel wat dingen in de wereld van de audio. Als je al aangeeft dat het laag overheerst heb je zeker niet te kort. Wat je kan proberen is het laag wat weg te draaien binnen de EQ van de receiver of wat soms ook goed uitpakt is de poort aan de achterzijde vullen met een sok of spons. Of natuurlijk wat aan de plaatsing doen indien deze niet geheel lekker is. Speakers met de poort naar achter gericht strak tegen de muur zetten loopt veelal naar een boost in het laag van soms wel tot 6 dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Okay, thanks allemaal :)
Pagina: 1