Xeon e5540 IHS verwijderd - Hoe nu verder?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 06:31
Hallo, ik ben hier bezig met een nieuwe server en heb een aantal stappen gedaan om hem stiller te maken.
De laatste stap was het lappen van de processor en de koeler. Ging goed tot ik erachter kwam dat de IHS van de 5540 niet helemaal dicht was (klein gleufje...)

Zo gezegd zo gedaan, netjes de randen van de IHS losgemaakt met een mesjes (finterdun scheermesje). Kwam de IHS niet los :| dus even op internet gekeken, kan gesoldeerd zijn. Dus volgende stap... de hetelucht fohn. 2 seconden later ligt de IHS nu naast de cpu.

Verder niks gebeurd, heb nu alleen wel een probleem. Beide delen zijn nu vet en vuil vrij (reden om de IHS te verwijderen was dat ik gelapt had met water en olie).
Afijn, nu zit er een mooie dikke tin druppen op de core. dit is op te lossen door met mijn hotair soldeerstation wat te verwarmen en weg te zuigen. Hierna lappen en opgelost.

De IHS binnenkant bevat ook tin. De vraag is hoe ik dit zal oplossen. Ik zit te denken aan hetelucht solder. Opzuigen en litze. Hierna met de dremel netjes polijsten.
Hierna koelpasta ertussen en de IHS terug en dan terug in de compu?
Of is het beter om zonder de IHS te koelen en rechstreeks het koelblok erop?

Hoop vragen, hoop dat er mensen zijn die iets dergelijks al is geprobeerd hebben. Heb nog een tweede CPU die hierna ook moet.

Het lijkt erop alsof de CPU ook zonder zijn IHS voldoende aangedrukt wordt in zijn socket.

Ik zou graag plaatjes wilen toevoegen, maar heb geen idee hoe dat "tegenwoordig" werkt. Hebben we hier op GoT een specifieke of geprefereerde upload stek?
Als ik iets tegenkom dan zal ik ze vast posten en anders houd ik me aangeraden voor een foto archief.

Update: De tin is verwijderd, kon het eraf snijder/schrapen met hetzelfde soort mesje als ik gebruikte voor de IHS separatie. Nu nog beide vlakken polijsten zodat alle vuil eraf is.
Ik vraag me af of het zonder IHS wel kan in de socket, ligt de die dan niet te diep?

[ Voor 7% gewijzigd door BSeB op 17-06-2015 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik zou zeggen probeer het eens door het blok erop te zetten en daarna het blok eraf om te kijken of hij goed contact maakt.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
De chip even in de sochet gedaan en met een bankpas erover om te zien of ik niet op het mechanisme van de cpu houder zou blijven steken.
Helaas ligt de die te diep en zal de IHS terug moeten.

Wat is meer aan te raden. Opnieuw met soldeer of gewoon koelprut?

Heb zojuist getest, maar als ik de koelprut ertussen doe dan sluit deze naadloos aan op de IHS.
Heb hier ook nog wat Liquid ultra liggen dat zou ik kunnen gebruiken. Moet wel de core even lappen en de IHS binnenkant even polijsten. Ga ik vandaag is even doen.

[ Voor 33% gewijzigd door BSeB op 18-06-2015 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je kunt de retention mechanism die de cpu op zijn plek houdt er ook afschroeven?

Ik heb hier een g3258 ge-delid en die raakte het koelblok ook niet meer, toen heb ik de retention mech. er af gehaald. Dan houdt alleen het koelblok de cpu op zijn plek.

Met zware blokken die alleen op de die staan is dat wel een beetje eng misschien. In mijn geval is het alleen een AIO waterkoel blokje wat direct op de die zit. Al kun je wel wat ondersteuning maken, shim oid..

Maar moest die HS er perse af? Die xeon mogen heet worden hoor, maakt het zo veel herrie?

[ Voor 14% gewijzigd door maratropa op 18-06-2015 10:22 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Hmz, had ik niet aan gedacht. Ga ik ook even bekijken.
Liefste heb ik zonder de IHS, omdat in mijn geval geld hoe koeler hoe beter hoe stiller.

Waar kan ik eventueel plaatjes uploaden zodat ik ze kan linken aan dit topic?

Update: Ik heb de socjet houder er even af geschroefd en getest, alleen nu blijkt dat het koelblok blijft hangen op de koelblok mounting points. Hier kan ik verder niet veel aan veranderen. deze ruimte is simpelweg te groot.

Gaat dus toch de core lappen worden en dan de IHS polijsten.Tussen de core en de IHS liquid ultraa
En tussen de IHS en het koelblok AS5.

Besloten om met een dremel het koelblok te modificeren.
Nu ligt deze netjes op de die. Die is gelapt. Nu het koelblok nalappen en monteren en dan testen met 1 CPU. Bij success gaat de tweede erachteraan.

Twijfel... Heb de core weer geinstalleerd met aangepaste koelblok. Heb de die gelapt en nu getest. Het duurt iets langer alvorens alle fans aangaan (powerfans die bijschakelen). Lijkt erop dat het aluminium koelblok meer koeling nodig heeft. Koelvermogen van alleen het blok is onvoldoende.
Dan kan de die en het blok nog zo glad worden gelapt blijkbaar zijn er grenzen 8)7

[ Voor 78% gewijzigd door BSeB op 18-06-2015 15:10 ]