Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsSanders
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-09 03:52
Heren, dames,

Om een sterker wifi-signaal te hebben in sommige delen van het huis, heb ik een Asus RP-N53 range extender aangeschaft. Ik loop tegen een aantal problemen aan waar ik geen antwoord op kan vinden. Misschien dat jullie mij kunnen helpen.

In mijn woning gebruik ik als router een Asus RT-N66U. Zover ik kan nagaan werkt het wifi prima in mijn woning. Ik maak van zowel 2.4ghz als de 5ghz frequency gebruik. Voor wat de router betreft heb ik deze op een minst gebruikte control channel gezet.
De RP-N53 heb ik geïnstalleerd zoals in de gebruiksaanwijzing staat aangegeven. Voor beide apparaten gebruik ik hetzelfde SSID (Sanders_2.4ghz en Sanders_5ghz). Op die manier, zo dacht ik, pakt een apparaat zoals mijn tablet/telefoon autimatisch de sterkste variant. Mijn tablet (Nexus 7 2013) lijkt dit ook automatisch zo uit te voeren. Mijn telefoon (iphone 5) lijkt dit niet te doen. Ik kan niet achterhalen waarom deze het zwakke signaal blijft gebruiken.

Daarnaast stel ik het volgende vast. Voor de RP-N53 kan ik voor geen frequency een control channel wijzigen. Voor de 2.4ghz neemt ie dezelfde channel over van de router. Is dit toeval of gebeurt dit automatisch? Maar voor de 5ghz neemt ie een andere. Ik kan dit, zover ik nu kan zien, niet wijzigen. En of dit ook de reden is dat de iphone dit als een ander signaal ziet, geen idee.

Iemand ervaring mee? Alvast bedankt!

Weet iemand trouwens een goed programma waarmee je de kwaliteit van het wifi kan meten? Ik gebruik nu de app Wifi Analyzer. Maar kan niet testen hoe snel het netwerk is (door een package te versturen).

[ Voor 13% gewijzigd door NielsSanders op 18-06-2015 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Op die manier, zo dacht ik, pakt een apparaat zoals mijn tablet/telefoon autimatisch de sterkste variant.
De beslissing om te schakelen tussen access points (roamen) wordt overgelaten aan de client, in de meeste gevallen wordt het zwakke netwerk pas losgelaten als het signaal echt onbruikbaar is. De exacte implementatie verschilt van chipset tot chipset.

De RT-N66U heeft een optie voor 'Roaming Assist', die functie verbreekt de verbinding met een apparaat zodra het signaal onder een bepaald niveau komt. Je iPhone wordt dan geforceerd om op zoek te gaan naar een ander netwerk. Hiermee kun je wat experimenteren om te kijken of het roamen dan beter gaat.

Stel je deze functie echter te agressief in kan het een negatieve invloed hebben op het effectieve bereik in andere locaties.
Daarnaast stel ik het volgende vast. Voor de RP-N53 kan ik voor geen frequency een control channel wijzigen. Voor de 2.4ghz neemt ie dezelfde channel over van de router. Is dit toeval of gebeurt dit automatisch? Maar voor de 5ghz neemt ie een andere. Ik kan dit, zover ik nu kan zien, niet wijzigen. En of dit ook de reden is dat de iphone dit als een ander signaal ziet, geen idee. Zie ook plaatjes.
Aangezien de range extender met één 2.4GHz radio beide verbindingen moet onderhouden wordt hiervoor hetzelfde kanaal gebruikt.

De dual-band range extender is een apart geval, het 5GHz netwerk wordt namelijk niet verlengt maar opnieuw opgezet door de range extender... De communicatie met de RT-N66U verloopt echter altijd via de 2.4GHz link.

De beste oplossing: Trek een netwerkkabel naar de range extender en configureer deze als access point...

[ Voor 7% gewijzigd door donny007 op 17-06-2015 15:56 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

De rp-n53 zoekt in repeater mode inderdaad zelf zijn kanalen uit. Voor de 5ghz band zal die dat doen en op de 2.4ghz band omwille de routerinstelling. Je kan nog kiezen voor de express-way oplossing.

2.4ghz router -> repeater, nieuw netwerk op 5ghz band only.
Of 5ghz router -> repeater, nieuw netwerk over de 2.4ghz band.

Het scheelt je in ieder geval 1 band die je niet opnieuw hoeft uit te zenden.
Het beste blijft echter de rp-n53 in AP modus te zetten middels een kabel.

Wat betreft dat roamen. Zowel je router als repeater kennen een roamingassist. Stel die maar eens in op -70db. Dan wordt die iphone vanzelf van het netwerk gemikt als het signaal afneemt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsSanders
Bedankt voor de snelle reply. Een kaberl wordt 'm niet. Ik had juist het idee dat een repeater daarom het geschiktst zou zijn. Enfin, ik ga eens testen met de roamingassist.

Kunnen jullie mij nog een goede app aanraden waarmee je de snelheid van je wifi netwerk kunt testen. Liefst een die een package verstuurd.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:19
Houd er rekening mee dat een repeater de snelheid van al je wifi verkeer minimaal halveert.

Verder storen die repeater en je router elkaar nogal op plaatsen waar beide signalen sterk zijn.
Een repeater is eigenlijk bedoelt om aan de rand van je bereik van je router het signaal op te pikken en dan weer te repeaten.

Eigenlijk zijn repeaters vreselijke ondingen.
Het is echt veel verstandiger zo'n ding als accesspoint via een kabel aan te sluiten.

PS er zijn in de app store heel wat tooltjes beschikbaar die het omschakelen veel beter doen dan wat de standaard van je telefoon/tablet doet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

De rp-n53 heeft een ingebouwde link speed logger.
Onder administration -> wireless log kun je deze inzien.

Ansicht is het een prima apparaat dat erg veel kan en ook nog goed doet maar het valt of staat met instellingen. Ik zelf gebruik een ander SSID in de repeater modus en zoals gezegd gebruik ik de roamingassist. Dat werkt voldoende hier en zelfs goed na "repeater" maatstaven. (stabiel 150mbps verbinding met de rp-n53 op de 2,4ghz band)

Wat heb je uberhaupt voor internetabbonnement ? Mocht dat een schamele 50 of lager mbps zijn dan zou ik me nergens druk om maken. Heb je een 100mbps glasvezel verbinding dan zit je ook nog goed maar, wil jij je 500 of 1000 mbps verbinding dicht gaan trekken over je repeater dan heb je echt het verkeerde apparaat gekocht. (niet dat je dan keuze zou hebben maar toch)

Verdiep je even in de materie en mogelijkheden. In 99% van de gevallen zal de rp-n53 niet het probleem zijn in link snelheid ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:39
Link snelheid is natuurlijk iets anders dan effectieve snelheid.
Je gaat me niet zeggen dat je over die repeater 100 megabit haalt hoor, dan zou je dus tussen de router en de repeater 200 megabit kunnen halen (want: repeater werkt half duplex).

Ik zit hier op bijvoorbeeld een 300 megabit link (5 GHz) en haal tussen de 100 en de 120 megabit per seconde.

Je praat tevens over een 150 megabit link rate tussen de iPhone en de repeater.
Dit zegt natuurlijk niks over de snelheid tussen de router en de repeater, wellicht is dat een link rate van 65 (of nog minder) en daar gaat je snelheid. Een repeater is gewoon nooit een goede oplossing, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

andy88 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 12:27:
Link snelheid is natuurlijk iets anders dan effectieve snelheid.
Je gaat me niet zeggen dat je over die repeater 100 megabit haalt hoor, dan zou je dus tussen de router en de repeater 200 megabit kunnen halen (want: repeater werkt half duplex).

Ik zit hier op bijvoorbeeld een 300 megabit link (5 GHz) en haal tussen de 100 en de 120 megabit per seconde.

Je praat tevens over een 150 megabit link rate tussen de iPhone en de repeater.
Dit zegt natuurlijk niks over de snelheid tussen de router en de repeater, wellicht is dat een link rate van 65 (of nog minder) en daar gaat je snelheid. Een repeater is gewoon nooit een goede oplossing, helaas.
Nee over die repeater haal je inderdaad geen werkelijke 150mbps maar dat is even niet relevant en werd ook niet gevraagd. Dat de link speed stabiel is, is wel van belang en dat doet hij met een rating van 150mbps. Daarmee was de vraag al beantwoord.

Eveneens is mijn verbinding van de rt-ac66u na de rp-n53 op 5ghz only en die snelheid heeft een rating van 300/300 volgens de router. Vanaf de telefoon na de repeater, via de router na de laptop haal ik stabiel 12 /13 Mbps. Dat zijn zeer goede waardes. Sterker nog, dat is nog steeds sneller dan een 100mbps glasvezelverbinding kan. ;-) dat onderbouwd dan mijn stelling.
Hiermee is ook jou 3e alinea beantwoord.

De stelling dat routers geen acceptabele oplossing zijn kan ik met je delen. Echter kunnen ze wel zeker voldoen en zijn daarbij eenvoudig. Zeker in mijn geval waar die alleen de tuin bedient. Op minder mooie dagen ligt de rp-n53 gewoon in de keukenlade. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsSanders
Opeens kreeg ik gisteren een epiphany (openbaring klinkt zo religieus ;) )! Ik kan het apparaat wél gebruiken in access mode. Ik weet alleen niet hoe een access point werkt. Zendt hij dan wél hetzelfde exacte wifi draadloos door? Zal mijn client dan wél op hetzelfde netwerk blijven (zonder te switchen?)

Vanmiddag zal ik er een kabeltje voor maken en aan 't hobby'en gaan.

Inmiddels heb ik enkele configuraties geprobeerd in repeater mode. Tot zover geen succes. Mijn tablet en telefoon gaan niet over op het repeater signaal. Niet als ik het SSID hide, maar ook niet automatisch als ik het signaal niet hide - tenzij handmatig. Krijg zo nu en dan echt de neiging het ding door de kamer heen te schoppen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Vraag 1 en 2 ja&ja zelfde signaal als in netwerk (bij voorkeur ander kanaal) en hij zal in zoverre switchen als je 3e vraag reikt. Je zal dus de roaming assist moeten instellen. En dan behoudt je de snelheid in principe.

Hetzelfde grapje werkt ook in repeater modus als je hem goed insteld maar, dan halveer je je snelheid. Of dit noemenswaardig is hangt af van de snelheid van je internet. Als dat nu 20mbps is zal je er niks van merken. Heb je glasvezel op hoge snelheid dan kan het een stuk trager zijn.
Pagina: 1