Ubuntu als NAS, is het zo simpel als dit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 07:55
Ik heb op dit moment een WDmyCloud schijf als netwerkopslag en realiseerde me recent dat hier maar 1 schijf in zit, dus gaat die schijf kapot heb ik een probleem.

Omdat ik een Ubuntu machine heb draaien waar ik Kodi op draai voor Mediacenter doeleinden heb ik het idee om die ook als NAS in te zetten. Dat wil ik op de volgende manier doen:
- Shares zijn al ingesteld op die machine, dus daar kan ik mijn Windows machines zo aan koppelen
- De huidige harddisk in deze machine wil ik vervangen door een grotere 1TB schijf
- De 1TB schijf uit mijn WDmyCloud wil ik overplaatsen in een Esata behuizing en die aan mijn Ubuntu machine hangen
- In Ubuntu wil ik software matig een RAID oplossing tussen de interne en externe schijf opzetten

Waarom op bovenstaande manier? Zo ben ik 5 tientjes kwijt voor een nieuwe schijf en nog geen 3 tientjes voor een Esata behuizing. De goedkoopste en meest simpele oplossing denk ik.

Ben ik er dan? Of denk ik te simpel / zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:42
Ten opzichte van je huidige situatie ja. Zo simpel kan het zijn. Mensen met een uitgebreide NAS denken daarna nog aan (offsite) backups, firewall, rechtenbeheer, snapshots, notificaties enz.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:55
pas wel op met raid1 schijven met verschillende interfaces (sata vs usb). Als ik jou was zou ik de usb schijf uit de behuizing halen en in je server aan de sata controller hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 07:55
Waarom moet ik daarmee oppassen? Wat is het risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je krijgt de performance van de langzaamste van de twee aansluitingen en externe drives zijn gevoeliger voor storingen. Bij esata zou de performance geen probleem moeten zijn.

Maar ja, je hebt gelijk, zo simpel is het. De meeste NASjes zijn niets meer dan een eenvoudige linux-computer met een paar schijven en als tweaker bouw je dat zo zelf.

[ Voor 32% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 18-06-2015 00:30 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
lgeraeds schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 14:14:
Ik heb op dit moment een WDmyCloud schijf als netwerkopslag en realiseerde me recent dat hier maar 1 schijf in zit, dus gaat die schijf kapot heb ik een probleem.

Omdat ik een Ubuntu machine heb draaien waar ik Kodi op draai voor Mediacenter doeleinden heb ik het idee om die ook als NAS in te zetten. Dat wil ik op de volgende manier doen:
- Shares zijn al ingesteld op die machine, dus daar kan ik mijn Windows machines zo aan koppelen
- De huidige harddisk in deze machine wil ik vervangen door een grotere 1TB schijf
- De 1TB schijf uit mijn WDmyCloud wil ik overplaatsen in een Esata behuizing en die aan mijn Ubuntu machine hangen
- In Ubuntu wil ik software matig een RAID oplossing tussen de interne en externe schijf opzetten

Waarom op bovenstaande manier? Zo ben ik 5 tientjes kwijt voor een nieuwe schijf en nog geen 3 tientjes voor een Esata behuizing. De goedkoopste en meest simpele oplossing denk ik.

Ben ik er dan? Of denk ik te simpel / zie ik iets over het hoofd?
bijna precies wat ik heb draaien, ik zeg ja dus.. ;)

de machine van mijn draait 1x64gb ssd, voor os/mysql/websites/proxy met virusscanner en ads blokker. , kodi.. etc..
2 x 3tb in raid 1, 5700 toeren schijfjes, snel zat voor alle data, shared via samba.
een esata disk voor extra backup van data wat nooit kwijt mag. b.v. mail bestanden, office docs, fotos etc.
alles op een amd E350, stroom verbruik tussen 15-35 watt, wat ik acceptable vind.
en 1 tip, maak een apparte partitie voor alleen groote bestanden b.v. fimpjes. en zet je blok grootte op max 4mb voor mij, dat scheelde bij mij veel snelheid met kopieren. van 80Mb/s naar 110Mb/s wat ik in windows zie.
8gb ram. dat wel, en die gebruik ik goed. 3gb naar sql, 2gb naar squid. paar ram diskjes.
moet wel zeggen os op ssd is erg fijn, dat raad ik zeker aan, zeker gezien de prijzen nu.

ja ja.. leuk spul dat linux >:) , ben nu met het plan bezig voor samba met active directory, en zarafa mailserver enzo erbij, dan wordt het denk ik tijd voor een wat sneller machine.. 8)

maare.. suc6 met installeren. we zien je wel weer

ehhh.. noppes

Pagina: 1