Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 679403

Topicstarter
Hallo tweakers,

ik wil het volgende:

Mijn Gopro op een mooi plekje onderwater gericht op een voerstek voor vissen, en dan van een afstandje met smartphone of tablet via WIFI het beeld van de GoPro bekijken.

De wifi voor de gopro is natuurlijk alleen leuk bovenwater, je hebt er niets aan onderwater aangezien wifi niet/nauwelijks door water gaat.

Nu kwam ik een tijdje terug een filmpje tegen, waar ze een ouderwetse coax kabel met ductape tegen een gopro monteerden, en andere uiteinde tegen een tablet, met aan beide kanten een stuk afgestript. Het wifi signaal onderwater gaat maar enkele centimeters (kun je in gootsteen/bad uitproberen), aangezien het nergens heen kan geleid de coax kabel het door, en doordat die weer op je tablet vastgeplakt zit heb je nu wel ontvangst met de camera die je onderwater hebt hangen. Ik heb het werkend gekregen met 25 meter kabel.

De coax kabel zit dus nergens ingeplugged, en er zijn geen aanpassingen (gaatjes boren in case van de camera) voor nodig. Beide uiteindes van de coax kabel zijn zo'n 6 cm gestript.

De volgende stap is daar waar de kabel boven water komt (en nu doorloopt naar tablet aan de waterkant), iets van een versterker te zetten zodat het wifi signaal zover versterkt zodat het op een paar meter afstand weer opgevangen kan worden door de tablet.

Huidige situatie: Water is 4 meter diep, camera op de bodem. Vanaf camera gaat coax kabel (25m) naar een tablet die langs de waterkant staat.

Gewenste situatie: Vanaf camera met coax kabel naar oppervlakte (4m). Aan oppervlakte een drijver (drijvende box o.i.d.) waar een of andere versterker op het uiteinde van de coax kabel gemonteerd wordt. Het hoeft geen honderden meters te zijn wat het bereik moet zijn, het zou al enorm mooi zijn als dat laatste stukje bovenwater zonder kabels plaatsvind. Zeker doordat coax kabels doorgaans nogal stugge en niet makkelijk te manoeuvreren kabels zijn.

Er is wifi, dat wordt namelijk door die kabel gezonden. Het is alleen zo zwak dat het werkt als je beide uiteindes direct tegen het apparaat houdt. Het signaal is wifi, maar het gaat door een coax kabel. Ik ben redelijk handig, maar weet echt niets van wifi versterkers en coax mogelijkheden...

Weet iemand iets wat ik kan gebruiken om het signaal uit de coax kabel zover te versterken dat het verder dan die paar centimeters op te vangen is met een ipad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Veel beter idee:

Trek die GoPro open, haal de interne antennes die er nu op zitten los en sluit de coaxkabel direct aan op de antenne-aansluitingen op de PCB ervan. Dan heb je niet het verlies van die paar cm tussen interne antennes en coax, incl de inefficiente antenne-eigenschappen van een stuk gestript coax.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:31

Releases

Ja maar!

dion_b schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 12:40:
Veel beter idee:

Trek die GoPro open, haal de interne antennes die er nu op zitten los en sluit de coaxkabel direct aan op de antenne-aansluitingen op de PCB ervan. Dan heb je niet het verlies van die paar cm tussen interne antennes en coax, incl de inefficiente antenne-eigenschappen van een stuk gestript coax.
Hoe fabriceer je zoiets dan weer waterdicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heel voorzichtig minimale gat maken, zorgen voor geoliede rubberring, vervolgens siliconenkit ofzo?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04 19:42

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:58
nu kan ik me vergissen, maar een gopro maakt toch een adhoc verbinding met de tablet / telefoon? volgens mij kun je dus niet straffeloos een repeater achtige constructie opzetten,

of te wel, heb je eerst al geprobeert je gopro te laten connecten met een los ap? als dat namelijk lukt zou je ook een ap in een waterdichte behuizing kunnen stoppen en deze aan de gopro behuizing kunnen plakken.

wat je hiermee zou kunnen oplossen is dat je het signaal dan via utp op netwerk niveau binnenkrijgt en naar mijn mening ben je dan flexibeler (al heb je wellenswaar dan een groter pakket wat naar de bodem gaat)

nogmaals, het is een hoop giswerk, maar wellicht werkt het

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:59

donny007

Try the Nether!

dion_b schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 12:40:
Veel beter idee:

Aan antennedesign wordt heel veel aandacht besteed in RF laboratoria, om dat even te modden met een stukje coax van de bouwmarkt lijkt me een goed plan... 8)7 /s

De antennes van GoPro zijn trouwens geïntegreerd op de PCB, daar kun je niet straffeloos een kabeltje aan knopen.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt alvast voor de reacties!

Ik sta ervoor open de camera open te breken, maar ik denk eerlijk gezegd dat ik het moet zoeken in het versterken van het wifi signaal vanuit die coax kabel. Met de coax kabel direct tegen ipad aan kan ik alles wat ik wil, alleen dan nog steeds met dat coax kabeltje ertegenaan. Ik kan dan in elk geval met wifi allerlei apps aansturen op de camera onderwater en er vanalles mee doen. Ik wil puur de afstand van de coax kabel tot mijn ipad vergroten, het signaal komt van onderwater af, en wordt alleen uit het coax kabeltje uitgezonden, dus echt goed dichtbij wordt het signaal pas opgepakt. Bij elk ander apparaat wat wifi uitzend gebeurd dat uitzenden natuurlijk heel anders dan via dit coax kabeltje, ik zoek dus iets was het signaal vanuit de coax kabel kan opvangen/versterken en uitzenden als wifi. Volgens mij al zou ik een normale wifi verdubbelaar op de coax zou kunnen aansluiten er al zijn...

Atlas: jep, maar komt op hetzelfde neer als ik nu heb, en duurder. Deze kabel werkt ook alleen maar als je hem direct tegen je telefoon houdt.

shure-fan: ik kan met de kabel alles onderwater doen wat bovenwater ook kan, met iOS app alles aansturen onderwater. Ik snap het idee niet van nog een apparaat mee naar de bodem met de cam, dat andere apparaat kan toch ook geen connectie met de bovenwaterwereld maken?

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 679403 op 17-06-2015 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

donny007 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 14:19:
[...]

Aan antennedesign wordt heel veel aandacht besteed in RF laboratoria, om dat even te modden met een stukje coax van de bouwmarkt lijkt me een goed plan... 8)7 /s
Om het echt goed te doen heb je ongelofelijk veel subtiliteit nodig, vooral als dingen als antenna diversity en MiMo aan de praat te krijgen. Maar daar hebben we het hier niet over, het gaat hier puur over het krijgen van een bruikbaar signaal.

Dat gezegd, random bouwmarktcoax is natuurlijk verre van ideaal. In plaats daarvan zou je gewoon een extern WiFi-antenne met coax snoertje er alvast aan kunnen gebruiken, iets als dit:
http://www.allekabels.nl/...router-antenne-4-dbi.html

Vervolgens die antenne op de WiFi-module van de GoPro plaatsen.

Eh, behalve als:
De antennes van GoPro zijn trouwens geïntegreerd op de PCB, daar kun je niet straffeloos een kabeltje aan knopen.
Dat helpt dan niet :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:58
Volgens linkjes op internet over de gopro komt naar voren dat de gopro een wifi ap creeert voor contact met een tablet / telefoon,

Dat signaal moet je dus ook op kunnen vangen met een wifi bridge (ontvanger met utp uitgang)
Als je die bridge verbind (utp) met een wireless router (die dhcp kan doen) dan zou je (theoretisch) een repeater hebben die het signaal dus draadloos naar je tablet kan brengen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

shure-fan schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 18:24:
Volgens linkjes op internet over de gopro komt naar voren dat de gopro een wifi ap creeert voor contact met een tablet / telefoon,

Dat signaal moet je dus ook op kunnen vangen met een wifi bridge (ontvanger met utp uitgang)
Als je die bridge verbind (utp) met een wireless router (die dhcp kan doen) dan zou je (theoretisch) een repeater hebben die het signaal dus draadloos naar je tablet kan brengen
De GoPro maakt inderdaad zélf een AP aan waarnaar je kunt connecten (de GoPro is dus de "Host"). Als je onderwater in een waterdichte behuizing een USB WiFi Dongel aan een lange USB verlengkabel knoopt dan kun je daar je laptop aan knopen, vervolgens connecten naar het GoPro AP én de ingebouwde webserver en vervolgens middels (bijvoorbeeld) VLC de stream bekijken.

YouTube: Stream GoPro HERO3 to PC over WiFi , daar wordt 't redelijk straight-forward uitgelegd.

De "App" die GoPro levert voor op je iOS/Android device doet "onderwater" eigenlijk 't zelfde......

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 17-06-2015 19:01 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dion_B, shire-fan en wimmel_1, enorm bedankt voor de input. Dit is op de goede weg!

Dion die kabel ga ik gewoon ff proberen, voor 8 euro kun je geen blauwtje lopen. Naar zulk soort oplossingen ben ik in elk geval op zoek, ik ben er van overtuigd dat het met simpele hulpmiddeltjes opgelost moet kunnen worden aangezien het hele wifi gebeuren feitelijk gewoon prima werkt.

Wifi dongen of wifi bridge met utp uitgang ga ik ook even bekijken, dat klinkt ook interessant om te proberen...

Bedankt tot zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 700292

Onderwater
kun je delen hoe het is afgelopen met dat kabeltje?
Pagina: 1