Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Multimedia laptop 15,6" 800-900 euro

Pagina: 1
Acties:

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn inmiddels alweer zes jaar oude desktop. Het oude beestje is echt toe aan een welverdiend pensioen. Ik kies echter bewust voor een laptop ipv desktop. Niet zozeer vanwege draagbaarheid, als wel voor de flexibiliteit in gebruik.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
De laptop zal gebruikt worden voor het spelen van games (Diablo 3, SC2, SupCom en mogelijk Destiny). Ik hoef zeer zeker niet alles op 4k te spelen, full HD hoeft van mij zelfs niet. Als het maar vlotjes en soepel draait. Heb iets te lang doorgespeeld op mijn oude pctje, ik ben de haperingen in vrij 'simpele' games als D3 of SC2 nu echt wel zat. Daarnaast wordt de laptop gebruikt voor het bekijken van een film of een serietje. Goed beeld en als het kan geluid is welkom.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Budget natuurlijk dusdanig dat je meeste bang for buck hebt. Ik wil het liefst tussen de 800 - 900 euro uitkomen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ik neem de laptop niet vaak mee, hoogstens om van de woonkamer (waar de laptop het meest zal liggen) naar mijn 'game' kamer 2 etages hoger. Gewicht maakt niet veel uit. Qua accuduur is het prettig als het kijken van een film of serie op de accu kan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik heb op basis van de LBBG en eerdere topics veel gekeken naar de Acer-laptops. Vrijwel iedereen valt over de bouwkwaliteit. Zelfs in de LBBG van afgelopen juni, waar de Acer wel als multimedia 'best-buy' in wordt genoemd, staat bouwkwaliteit en afwerking genoemd als minpunten. Dat maakt dat ik toch wel wat huiverig ben in het aanschaffen van een Acer. Ik heb verder zelf (goede) ervaring met Dell, HP, Lenovo en Asus laptops. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met MSI-laptops.

Wat heb je zelf gevonden
Ik heb allereerst gekeken naar de gpu. Gamen op Intel Graphics heb ik a.d.h.v. benchmarks al snel achterwege gelaten. Ik ben uitgekomen bij de GTX850M. 860M of hoger is in mijn optiek echt overkill voor mijn gebruik. Een 840M, zo lees ik in topics in dit forum, wordt over het algemeen afgeraden voor games. Het verschil tussen een 840m en 850m is dan ook best significant (http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-850M-vs-GeForce-840M).

Vervolgens heb ik naar de cpu gekeken. Op basis van de afgelopen LBBG's maak ik op dat het Intel is wat de klok slaat. Benchmarks bevestigen dit. Aanvankelijk heb ik me gefocust op een quadcore (vooral ook vanwege benchmarks: http://cpuboss.com/cpus/I...HQ-vs-Intel-Core-i5-5200U) en op de 5e generatie Intel cpu's vanwege de energiezuinigheid. Budget-wise heb ik inmiddels gemerkt dat het slimmer is om te kijken naar mijn verwachte gebruik: geen hardcore gaming en niet veel 'op de accu'. Een dual-core lijkt mij snel genoeg, 4e of 5e generatie.

Qua opslag heb ik verder een voorkeur voor SSD al geïnstalleerd, of een laptop waarbij het eenvoudig is om zelf een SSD in te plaatsen.

Ik kom dan op de volgende top 5:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Gaming Series GE60 2PC-i58H11W7 Apache€ 901,50€ 901,50
2HP Envy 15-k238nd€ 810,-€ 810,-
3Acer Aspire V17 VN7-571G-58VR€ 899,-€ 899,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.300,27

#1 - MSI
+ Snelle cpu, bovendien SSD en HDD al vooraf geïnstalleerd: voldoet aan al mijn wensen eigenlijk
- Behuizing ziet er wat lomp uit, kwestie van smaak, maar ik vind het eigenlijk vrij lelijk.

#2 - HP
+ Goedkoopste optie, meen te hebben gelezen dat het zelf plaatsen van SSD in deze laptop niet moeilijk is
- CPU is wat minder dan die in de MSI

Acer
+ Strak ontwerp, Hybrid HDD (al weet ik niet goed of dat in de praktijk ook echt fijn werkt, benchmarks laten zien dat het wel iets sneller zou moeten zijn)
- Bouwkwaliteit

Ik ben dus eigenlijk geneigd om de MSI te gaan aanschaffen.
Iemand nog een andere kijk op de materie? Heb ik nog een model of optie over het hoofd gezien?

wild mutant space hamsters

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:06

MazeWing

The plot thickens...

Heb je al eens gekeken naar de Asus N551 serie?
De N551-JK http://www.paradigit.nl/a...79h/80036777/details.aspx) heeft de specs die jij zoekt en is ook wat minder lomp dan de MSI.

Het voordeel is ook nog eens dat het een quadcore i7 processor betreft die behoorlijk toekomst-proof zijn. Ook is dit model voorzien van een IPS scherm, wat aanzienlijk mooier/beter beeld geeft dan een TN paneel.

Je kunt er zelf redelijk eenvoudig een SSD inzetten en zou dan, inclusief SSD, op zo'n €930-970 uitkomen (ga je voor 128GB of 256GB SSD).

Een ander, iets duurder alternatief is de Lenovo Y50-70 (pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-59441478). Die kost €999 en heeft als voordeel dat hij stukken dunner is dan de Asus.

[ Voor 6% gewijzigd door MazeWing op 17-06-2015 12:35 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Dennisdevries93
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-10 19:47
Je hebt ook nog deze Asus N551JK stukje goedkoper dan die jij linkte.
http://www.paradigit.nl/a...30h/80035410/details.aspx

• ivo001
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11 12:49
De MSI heeft wel een QwertZ toetsenbord. Lijkt mij erg vervelend werken als je qwerty gewend bent.

• Dennisdevries93
Je kunt er wel aan wennen, uit eigen ervaring wissel je wel snel om als je er mee typt.
Al is het wel beter om qwerty te nemen als je niet alleen qwertz gaat gebruiken.
Omdat je anders 2 toetsenborden moet onthouden waardoor qwertz lastig wordt.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:06

MazeWing

The plot thickens...

Thnx, helemaal overheen gekeken.
Gezien de specs en de prijs is dit zonder twijfel de beste keuze. Zet er een 256GB ssd in en je bent klaar voor €900

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Dennisdevries93
MazeWing schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 20:03:
[...]

Thnx, helemaal overheen gekeken.
Gezien de specs en de prijs is dit zonder twijfel de beste keuze. Zet er een 256GB ssd in en je bent klaar voor €900
Als je de HDD wilt behouden zul je een HDD caddy voor de N551JK moeten kopen of een externe behuizing.

• pkopf
ivo001 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:49:
De MSI heeft wel een QwertZ toetsenbord. Lijkt mij erg vervelend werken als je qwerty gewend bent.
Scherp! Bedankt, had eerder ook al een gevonden met een Duitse toetsenbordindeling...
Bedankt (mede aan MazeWing), deze lijkt dan inderdaad de beste optie te zijn.

HDD hoeft niet per se behouden te blijven, las dat je daarvoor de DVD-drive moet verwijderen. Het lijkt me juist wel handig om wel een DVD-drive te houden. Evt. kun je de HDD nog in een externe behuizing stoppen toch? Kan ik altijd nog naar kijken. Een SSD van 256GB is voorlopig wel voldoende voor OS + die paar games die ik speel.

Bedankt weer!

• Slogra
  • Niet online
IMHO, zo licht zijn de spellen D3 en Starcraft niet wanneer je alles up ultra zet. Zeker niet voor de mobiele GPU-tjes.

Andere pluspunten van de Acer zijn:

+ iets betere GPU (zou nog wel even uitzoeken of Acer daarwerkelijk DDR5 geheugen gebruikt en geen DDR3 voor de videokaart)
+ het IPS scherm is echt geweldig. Zeker bij film, maar games zullen ook veel mooier zijn.
+ Msata naast normale HDD slot (double checken)

Minpuntje is lijkt mij de CPU, die U staat voor Ultra low power. Wellicht niet ideaal voor gaming. Maar zoals je zelf al op CPUboss gezien hebt is het verschil tussen de MSI niet gegantisch.

Al met al lijkt mij de ASUS toch te betere laptop omdat de i7 cpu veel beter is en de gpu maar een beetje slechter. IPS is natuurlijk ook weer een enorm pluspunt.

Verder heb ik slechte ervaring met de TN schermpjes die MSI gebruikt (echt mega slecht contrast). Weet niet of dit ook voor dit scherm geldt.

• pkopf
Nog een kleine update, gisteren knoop doorgehakt (duurt even) en een Asus N551JK-CN158H aangeschaft.

Ik heb niet voor een model bij Paradigit gekozen, aangezien dit allemaal demo-modellen waren.
SSD zet ik er zelf in.

Nogmaals bedankt voor de adviezen.

Pagina: 1