Extra geheugen aanschaffen om computer sneller te maken

Pagina: 1
Acties:

• zeMastear
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-11-2024
Hallo,

een kennis van mij heeft problemen met een trage computer (desktop, geen laptop) en heeft mij gevraagd of daar iets aan gedaan kan worden.

Ik heb eens even gekeken hoe het kan dat de computer zo traag is. Ten eerste heb ik alle adware, malware, cookies, virussen e.d. eraf gehaald (met CCleaner, Spybot, Malwarebyte), een goede virusscanner geïnstalleerd (Avira) en Windows-updates gedaan. Nu de computer up-to-date en "clean" is, gaat het allemaal iets 'beter' maar de computer blijft relatief traag. Het wordt niet heel intensief gebruikt, zeker niet om te gamen, maar wel over te surfen, spotify, skype en het kijken van series.

We hebben het over zo'n computer:
Processor: AMD Athlon II X2 250 processor, 3.00Ghz
Geheugen: 2.00 GB (1.75 GB beschikbaar)
Type systeem: Windows Home 7 Premium, 32-bits

Mijn idee is dat er misschien wat weinig geheugen in zit. De processor lijk mij goed.. Ik ben vooral laptops gewend, waardoor ik denk dat 3 Ghz goed is, maar is dat ook zo?

Mocht er een extra slot zijn binnen in de kast, zou het toevoegen van geheugen (2 of 4 GB) daadwerkelijk leiden tot betere prestaties? Zo ja:
- Kan ik ergens zien wat voor geheugen er dan bij moet (DDR2 / DDR3), zonder dat ik eerst de kast open moet maken? Ergens bij Apparaatbeheer wellicht?
- Als ik het goede type weet, zijn er nog meer dingen waarop ik moet letten om te weten of het geschikt is? Bijvoorbeeld het merk, of de geheugensnelheid (dat is 1 van de filteropties hier op deze site). Als ik namelijk op deze site zoek naar producten en prijzen zie ik veel verschil.

• H Jeroen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-02 19:19
Hou er rekening mee dat je met je huidige (32-bits) besturingssysteem niet meer dan 4GB geheugen kunt aanspreken. Het toevoegen van 4GB heeft met dit besturingssysteem geen nut.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57

Tazzios

..

Als de Windows installatie er zo slecht aan toe was, is een schone installatie misschien beter. (Direct dan 64bit)

Als je de kast openmaakt kun je zien of er een slot vrij is en het type nummer afkijken van het moederbord om te kijken wat er in past. (99% kans op DDR2)

Is de hardeschijf misschien heel vol (of gewoon traag)? SSD is meestal ook wel een goede upgrade voor oudere PC`s.

• zeMastear
  • Laatst online: 23-11-2024
Vwb de 32bit Windows: ik heb die persoon aangemeld voor Windows 10 die binnenkort gratis geïnstalleerd kan worden. Is bekend, of te kiezen, met welke versie die komt? Misschien kan dan wel in 64bit erop worden gezet? Ik heb namelijk geen officiele 64-bit versie van een Windows en heb geen zin om met illegale versies te gaan klooien.

Vwb de status van Windows / harde schijf: de computer was er niet heel slecht aan toe hoor. Veel spyware/adware (toolbars e.d.), maar geen grote virussen of wat dan ook. De harde schijf (500GB) zit denk ik 10, max 20% vol, en de snelheid heb ik niet gekeken, maar is misschien ook een idee. Mag ik gokken op een 5400 rpm harde schijf, aangezien het een redelijk 'standaard' computer is.

Concluderen zeggen jullie dus eigenlijk dat het toevoegen van 2 GB geheugen op de huididge Windows niet heel veel uit zal halen? Dat maak ik op uit het feit dat jullie zoeken naar andere oplossingen.

• br00ky
  • Laatst online: 00:55

br00ky

Moderator Harde Waren
zeMastear schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:17:
Ik heb namelijk geen officiele 64-bit versie van een Windows en heb geen zin om met illegale versies te gaan klooien.
Dat hoeft helemaal niet, want er bestaat geen separate licentie voor een 32 of 64 bit versie. Gewoon de goede versie aanklikken bij installeren en gaan.

Ik zou dan dus ook een verse installatie doen, eventueel met wat meer RAM. Dan ben je meteen ook van die spyware etc. af. Dat slokt resources als de malle. Een relatief traag bakje als dit moet je dat niet aan willen doen.

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 17-06-2015 13:20 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:14

MsG

Forumzwerver

De licentie is inderdaad hetzelfde, je moet alleen even een 64-bits Windows CD downloaden lenen of maken op basis van een bestaande DVD. Dan zou ik na RAM-uitbreiding meteen een 64-bits installatie adviseren. Ram kan je met diverse tools wel bekijken, bijvoorbeeld CPU-Z, maak maar even een afbeelding van de memory pagina in dat programma.

Wellicht is een SSD ook nog een leuke, je haalt de potentie van een SSD niet volledig met je oude systeem, maar gevoelsmatig voelt het wel alsof je een nieuwe computer hebt gekocht, en een SSD neem je ook gauw mee naar je volgende systeem. Dus mocht je geld over hebben Ram + SSD, anders alleen Ram.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1