• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-01 14:00
Hallo allemaal, wij willen thuis graag een nieuwe camera maar hebben totaal geen idee wat we moeten nemen.
Moeten we nu een spiegelreflex,systeemcamera of compactcamera.

Zijn nu in het bezig van een samsung compact camera WB150F.
Camera zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor foto's van de kinderen,vakantie foto's etc.
Dus eentje die snel scherp kan stellen is wel van belang.
Kwaliteit moet wel goed genoeg zijn voor vergrotingen op canvas etc.

Willen liever niet continue met lenzen zitten te wisselen.
Budget ongeveer 4 a 500euro, goedkoper mag natuurlijk ook.

Heb al heel wat reviews gelezen, maar iedereen zijn mening is weer anders.
Hoor graag wat advies van jullie

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:36

Barrycade

Through the...

Wat zijn de zaken waar je tegen aanloopt met de WB150F waardoor je een andere camera wil?

Is hij niet snel genoeg qua opstarten of qua sluitertijd (dus bewogen beelden)?
Zijn de resultaten niet goed genoeg?
Heb je te weinig grip?
Kan je niet voldoende zoomen?
Is de bediening niet logisch?
Mis je features?

Met zo'n vage omschrijving behalve dat je niet continue lenzen wil wisselen is het voor ons nogal koffiedik kijken wat we je moeten adviseren.

• G.Scholtens
Barrycade schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 09:32:
Wat zijn de zaken waar je tegen aanloopt met de WB150F waardoor je een andere camera wil?

Is hij niet snel genoeg qua opstarten of qua sluitertijd (dus bewogen beelden)?
Zijn de resultaten niet goed genoeg?
Heb je te weinig grip?
Kan je niet voldoende zoomen?
Is de bediening niet logisch?
Mis je features?

Met zo'n vage omschrijving behalve dat je niet continue lenzen wil wisselen is het voor ons nogal koffiedik kijken wat we je moeten adviseren.
Resultaten zijn inderdaad lang niet altijd goed daarom willen we een betere. Sluitertijd is inderdaad ook niet goed, bewogen foto's zijn eigenlijk nooit scherp.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:36

Barrycade

Through the...

Tja, nog steeds een zee van mogelijkheden, maar even een voorzetje:

dSLR met kitlens. Denk aan de pricewatch: Nikon D3300 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart
pricewatch: Canon EOS 700D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart
pricewatch: Canon EOS 1200D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II Zwart

Voordelen: prima foto kwaliteit, snel met opstarten en foto's nemen lange batterij duur (als je niet continue het scherm gebruikt) veel meer dedicated knopjes dan een simpele compact
Nadelen: Niet erg groot (maar wel stukken groter dan een compact)

ILC zoals
pricewatch: Sony Alpha 5100 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart
pricewatch: Samsung NX3000 + 16-50mm F3.5-5.6 Power Zoom Zwart
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 II R Zwart (met korting valt hij in de prijscategorie.

Eigenlijk hetzelfde als de dSLR's maar dan vaak niet met oculair dus veel vanaf het scherm, dus iets kortere batterij duur. En een slagje kleiner dan de dSLR's.

Premium compacts:
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart
pricewatch: Canon PowerShot G7X Zwart

Deze hebben wel een betere beeld kwaliteit dan je huidige compact, maar opstarten etc is wat langzamer vaak geen handmatige zoom / focusmogelijkheden. Dus een betere versie van je huidige compact.

Veel keuze dus >:)

Waar je zelf wat onderzoek moet doen om tot een overwogen keuze te komen. Maar ik raad mensen uit mijn ongeving aan als ze me vragen wat te doen als ze hun compact ontgroeit zijn is om naar de ILC's te kijken. Die hebben in mijn ogen voor startende fotograven momenteel de beste mix van mogelijkheden en features.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:53
Idd de Canon Powershots.
Mijn vrouw heeft een Powershot S2xx nog iets. Heeft een goede zoom en start in een seconde op waardoor je eigenlijk heel snel foto's kunt schieten.

Als je snel instellingen wilt kunnen wijzigen zit je al snel op een DSLR (geen idee of dat bij een ILC ook snel kan namelijk).

[ Voor 27% gewijzigd door Arunia op 17-06-2015 12:15 ]

• G.Scholtens
Denk dat ik voorlopig eens ga rondkijken naar de Nikon D3200 / 3300 of een Canon 1200D als DSRL.
Denk dat ik hier beter aan doe dan een systeemcamera als Sony A5100 te nemen

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 23:23
Waarom denk je dat je beter voor een dslr dan voor een systeemcamera kunt gaan?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• G.Scholtens
Universal Creations schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:06:
Waarom denk je dat je beter voor een dslr dan voor een systeemcamera kunt gaan?
Betere kwaliteit foto's :)

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Denk dat dat redelijk achterhaald is inmiddels

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Waarom zou een systeemcamera mindere foto's dan een DSLR nemen?

Ik zou zelf eerder stellen dat een systeemcamera betere foto's neemt omdat als je via contrastdetectie gaat scherpstellen, je foto altijd scherp zal zijn en je geen last hebt van front- of backfocus. Iets dat wel mogelijk is bij een DSLR en fasedetectie scherpstellen.
Als het neerkomt op snelheid van focussen dan is er tegenwoordig nog maar weinig verschil en zijn de meeste systeemcamera's even snel als DLSR's. Behalve als snel bewegende dingen gaat fotograferen, dan wil een systeemcamera het nog wel eens laten afweten, hoewel ik met mijn OM-D E-M1 niet hoef te klagen en ik eigenlijk meer tevreden ben over de tracking van de Olympus dan van de Nikon D7000 die ik hiervoor had.

Zo maar stellen dat een DSLR betere kwaliteit foto's geeft.... Tja....

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-01 13:26

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ralph Smeets schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 10:53:
Waarom zou een systeemcamera mindere foto's dan een DSLR nemen?

Ik zou zelf eerder stellen dat een systeemcamera betere foto's neemt omdat als je via contrastdetectie gaat scherpstellen, je foto altijd scherp zal zijn en je geen last hebt van front- of backfocus. Iets dat wel mogelijk is bij een DSLR en fasedetectie scherpstellen.
Als het neerkomt op snelheid van focussen dan is er tegenwoordig nog maar weinig verschil en zijn de meeste systeemcamera's even snel als DLSR's. Behalve als snel bewegende dingen gaat fotograferen, dan wil een systeemcamera het nog wel eens laten afweten, hoewel ik met mijn OM-D E-M1 niet hoef te klagen en ik eigenlijk meer tevreden ben over de tracking van de Olympus dan van de Nikon D7000 die ik hiervoor had.

Zo maar stellen dat een DSLR betere kwaliteit foto's geeft.... Tja....
De kwaliteit van de foto heeft eigenlijk niks te maken met de AF noch de sensor maar heeft puur te maken met de man achter de camera ;) Oke, wat flauw misschien maar als je het technisch gaat bekijken klopt het niet helemaal wat je zegt.

Ook contrast detectie zit er vaak naast, focus maar eens met je mobiel ergens op. Ze moeten niet voor niets foefjes uit halen (zoals een laser die afstand meet in de LG G3 smartphone) om een béétje acceptabele AF te hebben. In moderne systeemcamera's zijn ze ook al grotendeels overgestapt op fase-detectie punten in de sensor (vaak in combinatie met contrast detectie) wat de boel al wel wat sneller maakt maar zoals Sony met de A7RII al aangaf, het is "bijna" net zo snel ;) Qua AF zijn moderne DSLR's toch nog wel een stuk beter.

Als je gaat kijken naar de sensor dan maakt het weinig meer uit aangezien er ook systeemcamera's zijn met een FF sensor (zoals de Sony A7) waarbij de Sony A7s het toch verbluffend goed doet bij weinig licht en menig DSLR een trap na geeft.

Kijk je naar gebruikersgemak dan zie je voor velen op het forum hier dat ze eigenlijk geen DSLR nodig hebben of mee willen slepen. Zij stappen dan ook over op de wat nieuwere systeemcamera's die dus qua sensor niet meer onder doen voor DSLR's, en waarom ook niet :) Veel andere mensen kiezen liever voor een DSLR en vinden dat een stuk fijner werken.

Betere foto's? Mwa ... zolang je maar het juiste gereedschap gebruikt en de fotograaf een beetje deugd ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Ventieldopje op 19-06-2015 11:24 ]

www.maartendeboer.net

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Zoals al meer mensen zeggen: kijk ook naar systeemcamera's. Ze zijn net zo goed als dslr's. :)
Pagina: 1