Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-12-2021
Hallo iedereen!

Volgend jaar verander ik van appartement en daar zal er geen digitale tv zijn voorlopig; maar enkel een aansluiting met de coax kabel; in Belgie ook vaak distributie genoemd (let op; dit is niet met antennes fzo denk ik; het is de oeroude distributie die jaren geleden werd gebruikt).

Ik vroeg me nu af of zon distributie compatibel is met de meest recente smart tvs.
De smart tv thuis heeft nl een coax ingang; maar werkt die voor distributie of is die enkel voor antennes?

alvast bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
Bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dus even kortgezegd: is de Coax aansluiting die in de woning zit, geschikt voor een Smart TV?

Als dat je vraag is, dan: Ja.
Ookal zit er geen digitaal signaal op, er zit normaliter wel gewoon een analoog signaal op en er zit ook gewoon een analoge tuner in elke TV met Coax aansluiting.

Of is de vraag: 'Kan mijn TV zowel met digitale TV via kabel als via antenne overweg?'
In dat geval: lees de handleiding of zoek de specificaties op. Digitale TV via een Coax kabel heet DVB-C en Digitale TV via antenne heet DVB-T. Veel TV's zijn geschikt voor beide systemen, dus de kans dat het niet werkt is klein, maar er zijn wel enkele TV's die maar één van beide ondersteunen.
DVB-C en/of DVB-T staat gewoon in de specificaties (soms zelfs DVB-S, via satelliet), dus je weet het snel genoeg.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
Ik denk dat het gewoon een analoog signaal is dat ik moet kunnen ontvangen.
Dus dat kan dan sowieso?

En ik zal ook uitkijken voor die 2 tuners als het toch met antenne of satelliet is; maar ik denk dat het gewoon analoog signaal is dat ik moet kunnen ontvangen.
Alvast veel dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo89
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 14:56
Op die coaxkabel zitten zowel analoge (PAL) als digitale (DVB-C) tv-signalen. Elk modern tv-toestel kan deze allebei ontvangen. Digitale tv is er dus sowieso als je een coax-aansluiting hebt. Wel is het zo dat de meeste digitale zenders geëncrypteerd (beveiligd) zijn en je tv-toestel deze niet zelf kan decrypteren. Zie Encryptie (versleutelen) van tv-signalen: veelgestelde vragen | Klantenservice.

De zenders één HD, Canvas HD, Ketnet HD, Actua TV, TV5Monde en afhankelijk van je woonplaats ook CNN, BBC World, Arte, CNBC, TVE en France 3 zijn niet geëncrypteerd en zal je dus in ieder geval digitaal kunnen ontvangen. De analoge zenders (en hun frequenties) in jouw woonplaats vind je hier: http://zenders.be.

Indien je alle 85 digitale tv-zenders uit het basisaanbod (+ digitale radiozenders) wil ontvangen kan je een CI+ module aanschaffen voor € 69. Deze schuif je in het CI-slot van je tv-toestel en deze zorgt dan voor de decryptie van de zenders. Dit is slechts een eenmalige kost, je hoeft geen extra abonnementsgeld te betalen want deze zenders zitten reeds inbegrepen in de abonnementsprijs van je kabelaansluiting.

De meeste smart-tv's hebben trouwens ook een opnamemogelijkheid voor de digitale zenders indien je een externe harde schijf aansluit. Meestal is er echter maar één tuner, waardoor je maar één zender tegelijk kan opnemen en tijdens de opname kan je dus ook niet naar een andere zender kijken. Indien je meer opnamemogelijkheden wilt, dan kan je een HD Digicorder (met drie tuners) aanschaffen voor € 249 (eenmalig) of huren voor € 8,70 per maand.

Ik zou aanraden om in ieder geval een CI+ module of een HD Digicorder aan te kopen (deze vind je eventueel ook tweedehands), want analoge tv op een modern tv-toestel is echt niet om aan te zien en ook nog eens heel beperkt qua zenders.

[ Voor 5% gewijzigd door Apollo89 op 18-06-2015 13:52 ]