Harde schijf losmaken uit oude computer

Pagina: 1
Acties:

• Chotto Toire
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-12 13:13
Dag Tweakers,

Ik probeer vanavond de harde schijf uit een oude computer te halen. Ik heb nul-komma-nul ervaring met het tinkeren met hardware, maar heb besloten gewoon eens over de drempel te stappen en aan de slag te gaan. Uiteraard heb ik me wel goed ingelezen en al op het internet (GoT incluis) naar antwoorden op mijn vraag gezocht, maar uiteindelijk besloten toch even hier een vraag te stellen.

Ik heb de oude computer opengemaakt en de klemmetjes van de harde schijf lostgemaakt. Nu zit hij vanzelfsprekend nog vast aan het moederbord en aan de voeding. Beide krijg ik niet los.

Ten eerste de voeding:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6KfrItX.png
Ik had gehoopt dat hier een stekkertje zou zitten, maar er zit dus een bundeltje kabels direct in de voeding. Ik ben bezig de voeding open te schroeven maar wil eigenlijk eerst even vragen: is dat wel de bedoeling? Of is hier sprake van een model waarbij de onderdelen in de voeding vastgemaakt zijn, waardoor losmaken niet mogelijk is? (Klinkt misschien raar, maar ik bedenk me als onervaren klusser ook maar wat :'))

Dan het moederbord:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LqkRqLH.png
Daar zit dit stekkertje op vast. Ik heb er al enorm aan gerukt en gewrikt, maar ik krijg hem niet los. Hoe doe je zoeits?

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:50

Onbekend

...

Het bovenste clipje van de stekker indrukken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kindersluiting :D

zonder gekheid, je moet alleen de stekkers van de hd afhalen door een clipje in te drukken

[ Voor 73% gewijzigd door Hackus op 16-06-2015 19:50 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

En voeding hoef je echt niet open te schroeven, alle kabels kunnen er van de hdd kant uit.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:11

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wou ik net zeggen.
Je snapt dat je die stekkers gewoon uit de hd moet trekken ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Chotto Toire
Ha ha, ongelooflijk. Hartelijk dank voor de antwoorden. Ik heb hem nu bijna helemaal los. Ik heb alleen nog een probleem met dit gedeelte:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fBO7iTq.jpg
De kabels die de HDD met het moederbord verbinden zitten niet met een stekkertje in de schijf. Hoe maak je zoiets los?

[Edit] Oh, ik heb het blauwe gedeelte los kunnen draaien, maar dat heb ik uiteraard nog nodig wanneer ik de harde schijf in de volgende computer plaats. Betekent dat toch dat het stekkertje uit het moederbord gewrikt moet worden?

[ Voor 27% gewijzigd door Chotto Toire op 16-06-2015 20:06 . Reden: extra info ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Niet. Dat is een Dell PC en dan zal er wel iets ingedrukt (of losgedraaid) kunnen worden waardoor de schijf uit die houder geschoven kan worden. Welk type Dell is het?

[ Voor 13% gewijzigd door hardware-lover op 16-06-2015 20:17 ]

Testing, one, two ...

• Chotto Toire
Het is een Optiplex 760. Hartelijk dank voor de hulp overigens.

De laatste stand van zaken is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/s4HuS50.jpg

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je hebt het niet helemaal juist gedaan ;)

Testing, one, two ...

• Chotto Toire
Aha. Ik had geen idee dat de ventilator geen onderdeel van de HDD was. Als ik later terugkijk naar dit topic zal ik er smakelijk om lachen! Het is inmiddels helemaal gelukt. De HDD is los.

Ik wil iedereen heel vriendelijk bedanken. Mijn eerste computergeknutsel is eindelijk gelukt. ;)

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 11:33

AzzKickah

06-CENSORED

Maar heb je de HD nu ook uit die zwarte bracket dan? Anders ben je nog niet klaar :)

• Chotto Toire
Ik heb hem zoals in het filmpje dat hardware-lover postte uit die zwarte bracket gehaald, ja. Die zit nu weer vast in de behuizing. Ik neem in ieder geval aan dat de computer waarin ik hem wil stoppen ook zo'n bracket heeft. ...toch?

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Dat ligt puur aan de behuizing (merk/type) waar je de schijf in wil gaan plaatsen. Dus als je al weet waar de schijf naartoe gaat verhuizen dan zou je dat aan kunnen geven, dan volgt het antwoord meestal ook redelijk snel hier op Tweakers.net.

Testing, one, two ...

• Chotto Toire
Het modelnummer van de PC waarnaartoe de schijf moet bleek aan de binnenkant van de behuizing te zijn geplakt, dus ik moest hem sowieso openmaken om het te checken. Blijkt dus een soort inschuiftraytje te zijn.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8i68NIX.jpg

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Als er al een schijf aanwezig is dan valt eenvoudig te achterhalen hoe deze is bevestigd. Mogelijk zijn daar nog wat hulpstukken voor nodig maar dat is op bovenstaande foto niet goed te zien.

Testing, one, two ...

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-12 15:27
Je hangt hier al rond sinds 2012 en hebt nog nooit een harde schijf uit een computer gehaald of zelfs een computer open gemaakt? Schande! >:)

Goed dat je de stap hebt genomen en je komt er kennelijk stap voor stap uit met de hulp van anderen, zo te zien 8)

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 11:33

AzzKickah

06-CENSORED

Geinig om te lezen hoe iemand die letterlijk nog nooit een PC van de binnenkant heeft gezien zoiets ervaart. :)
Ervan uitgaan dat zo'n zelfde bracket ook in een andere PC zal zitten bijvoorbeeld :)

Maar zo leer je simpelweg het snelst! Goed bezig!
Pagina: 1