Gebogen CPU pootje/pin AMD FX-9370, is het recht genoeg?

Pagina: 1
Acties:

• PCard
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-01-2024
Ik heb een AMD FX-9370 Black Edition tweedehands gekocht via marktplaats. Toen het pakket vandaag aankwam zag ik dat er 1 pinnetje gebogen was: http://i.imgur.com/CgTzx2H.jpg (achteraan op de foto)

Heb het met een paar plastic pasjes enigszins recht gekregen, maar niet helemaal. Hij blijft licht gebogen in het midden, maar als ik vanaf de zijkanten kijk zie ik niks uitsteken: http://i.imgur.com/chyYgjk.jpg

Moet ik hem nog rechter proberen maken of is het wel veilig als het in de socket past zonder forceren?

Ik heb helaas geen tang of pincet kunnen vinden waarmee ik hem kan ombuigen zonder de andere pins te raken.

Ik kan hem pas over een paar dagen uittesten, omdat ik pas vandaag een nieuw moederbord heb besteld. Mijn oude is geen AM3+, maar een AM3.

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-02 23:13
probably stuk.
hopen dat het een dummy pin is ^^

Ik heb ook al is kromme pinnekes gehad en meestal is het dan foute boel. zeker als ik kijk hoe die van jou nog krom staat is het foute boel ^^

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Tja proberen m zo recht mogelijk te krijgen en dan hopen dat dat pinnetje inderdaad niet nodig is.
Verder zodra je een moederbord ervoor hebt zoveel mogelijk testjes draaien, had met een 8431 een verbogen pinnetje (op het moederbord, pga socket) en pas drie weken na de cpu upgrade werd dat een probleem.

Zou als ik jou was proberen met de verkoper eruit te komen, kleine kans dat die de cpu terugneemt, maar niet geschoten is altijd mis...

On a sidenote, welk moederbord wil je eronder plaatsen? Hopelijk eentje met goede voeding, die heb je wel nodig met zo'n energieslurper :)

Fixing things to the breaking point...

• PCard
Ik heb de MSI 970 Gaming besteld (deze wel nieuw uit de winkel). EVGA SuperNOVA 850 G2 voeding erbij besteld. Eigenlijk alles nieuw behalve de HDD.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:54

br00ky

Moderator Harde Waren
Meh, laat dat nou net een karig bord zijn. 6+2 of 8+2 fasen zijn de meningen over verdeeld, maar met een stroomslurper als een 9370 wil je eigenlijk nóg meer fasen. Ik durf me hand er niet voor in het vuur te steken, maar dit zou best eens kunnen gaan throttelen.

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-02 12:27
Toch met een dun pincetje het ding verder recht buigen, moet toch te doen zijn. Heb zo ook al eens een en ander prima recht gekregen.

Hallo

• PCard
br00ky schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:57:
Ik durf me hand er niet voor in het vuur te steken, maar dit zou best eens kunnen gaan throttelen.
Wat bedoel je met throttelen? Ben nog niet zo thuis in het tweakers jargon. :/

• PCard
mach2 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:02:
Toch met een dun pincetje het ding verder recht buigen, moet toch te doen zijn. Heb zo ook al eens een en ander prima recht gekregen.
Ik ga morgen wel een zo dun mogelijke nijptang zoeken. Denk dat als ik hem in de lengte knijp hij wel recht moet worden.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

PCard schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:03:
[...]

Wat bedoel je met throttelen? Ben nog niet zo thuis in het tweakers jargon. :/
Je hebt zojuist een CPU gekocht met een TDP van 225 Watt, dat is veel (heel veel).
Je CPU zal stroom moeten krijgen in het juiste voltage, dit zal dus omgezet moeten worden van 12V naar ~1.55V. Dit doen VRM's. Als die VRM's te warm worden kunnen ze niet meer de juiste hoeveelheid stroom sturen waardoor de CPU gedeeltelijk "droog" komt te staan waardoor je clocksnelheid lager word. Dit wil je niet...

Vergelijk het met een autosnelweg, bij een:
- 4 baans (4+1VRM, nooit kopen voor deze of 8xxx CPU's) snelweg onstaat er file ongeacht of het spits is of niet
- 8 baans (8+2VRM, meestal ruim genoeg voor de 8xxx met een overclock) snelweg kan het verkeer redelijk normaal doorstromen, maar spitsen zorgen nog steeds voor file (daar heb je kans op bij de FX9370, vooral bij overclocken)
- 10 baans (10+2?VRM, ruim genoeg voor 8xxx met flinke overclock, ruim genoeg voor 9xxx met "een" overclock) snelweg heeft vrijwel nooit file, alleen als er echt vakantietopdrukte is in combinatie met kapotte vrachtwagens en sneeuw en hagel. "Nooit" dus.

Welke moet je dus niet pakken? Sowieso geen 4+1 moederbord, 8+2 zou ik de Gigabyte 970A-UD3P of de MSI 970 Gaming aanraden en 10+2(of3 of 4? heeft betrekking op aantal VRM's voor RAM) vind je bijna nooit, wel op enthousiast borden van een paar 100 euro.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• PCard
kuusj98 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:12:
[...]
Welke moet je dus niet pakken? Sowieso geen 4+1 moederbord, 8+2 zou ik de Gigabyte 970A-UD3P of de MSI 970 Gaming aanraden en 10+2(of3 of 4? heeft betrekking op aantal VRM's voor RAM) vind je bijna nooit, wel op enthousiast borden van een paar 100 euro.
Ik heb de MSI 970 Gaming gekocht, dus volgens jou is die toch wel goed genoeg?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

PCard schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:20:
[...]

Ik heb de MSI 970 Gaming gekocht, dus volgens jou is die toch wel goed genoeg?
Ja, maar overclocken raad ik je af, dat raad ik sowieso af als je (nog) niet bekend bent met bepaalde zaken als VRM's en de warmteproductie hiervan (vat het niet verkeerd op, maar kijk gewoon eens een paar video's, dan snap je als het goed is een hele boel) .

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• PCard
kuusj98 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:27:
[...]

Ja, maar overclocken raad ik je af, dat raad ik sowieso af als je (nog) niet bekend bent met bepaalde zaken als VRM's en de warmteproductie hiervan (vat het niet verkeerd op, maar kijk gewoon eens een paar video's, dan snap je als het goed is een hele boel) .
Okee, als deze het gewoon doet zal ik niet overklocken. Dan haal ik over een paar jaar wel een sterker moederbord daarvoor. Als deze processor het toch niet blijkt te doen haal ik wel een processor die wel beter compatible is.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:19

Nemesizz

Untouchable

Dat moederbord (die MSI 970 Gaming) is niet aan te raden met een FX9370.

Het bord heeft ten eerste 6+2 fases (te weinig om een FX9370 veilig te gebruiken) maar vooral slechte kwaliteit VRM's met slechte of totaal afwezige beveiliging.

Bij veel AMD (AM3) moederborden moet je heel goed uitkijken met de VRM's. Metname de 970 bordjes hebben vaak te weinig en vooral ook matige/slechte kwaliteit VRM's. Probleem is dat ze vaak met hexa of octacore CPU's worden gebruikt, en daar kunnen ze niet goed tegen. De CPU's vereisen teveel vermogen, en dan worden de VRM's te heet.
Bij veel bordjes zit er gelukkig beveiliging op, die zorgen dat je CPU gaat throttelen (minder Mhz, en drastisch minder performance).

Zijn zat topics te vinden, waar oa de MSI 970 gaming ook voorbij komt, met een beetje overklokken van een octacore FX8000 serie zijn bij een aantal mensen de VRM's doorgebrand (vergeet niet, een FX9000 is eigenlijk een factory overclocked FX8000).

Dus als je die combi gaat gebruiken, heb je een vrij grote kans dat je je moederbord 'opblaast' (ding zal niet ontploffen, maar wel dikke kans dat die kapot gaat), en met een beetje pech je CPU erbij (VRM's kapot, kan zijn dat er ineens te hoge voltage door je CPU gaat).

Ik zou het in elk geval ten zeerste afraden om dat bord met die CPU te gebruiken.
Bij een FX9000 serie moet je toch denken aan een bord met 10 fases of meer (vaak in de 990 chipset serie, 970 serie chipsets zijn daar bar weinig van geloof ik), en dat zijn vaak niet de goedkoopste bordjes.

• PCard
Nemesizz schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 21:56:
Dat moederbord (die MSI 970 Gaming) is niet aan te raden met een FX9370.

...
Je hebt gelijk. Ik ga de processor terug sturen en een processor bestellen die niet meer dan 125 W vraagt.

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
PCard schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:32:
Ik heb een AMD FX-9370 Black Edition tweedehands gekocht via marktplaats. Toen het pakket vandaag aankwam zag ik dat er 1 pinnetje gebogen was: http://i.imgur.com/CgTzx2H.jpg (achteraan op de foto)

Heb het met een paar plastic pasjes enigszins recht gekregen, maar niet helemaal. Hij blijft licht gebogen in het midden, maar als ik vanaf de zijkanten kijk zie ik niks uitsteken: http://i.imgur.com/chyYgjk.jpg

Moet ik hem nog rechter proberen maken of is het wel veilig als het in de socket past zonder forceren?

Ik heb helaas geen tang of pincet kunnen vinden waarmee ik hem kan ombuigen zonder de andere pins te raken.

Ik kan hem pas over een paar dagen uittesten, omdat ik pas vandaag een nieuw moederbord heb besteld. Mijn oude is geen AM3+, maar een AM3.
Zo een processor kwam mijn systeem niet in mischien doet hij gewoonweg niet meer.
Plus je moet er zo een duur moederbord voor kopen het loont gewoonweg de moeite niet
Ik had hem teruggestuurt en mijn geld terug gevraagt. :)
Je moet er maar zo veel geld voor over hebben. 8)7

• PCard
rjmno1 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 00:14:
[...]

Zo een processor kwam mijn systeem niet in mischien doet hij gewoonweg niet meer.
Plus je moet er zo een duur moederbord voor kopen het loont gewoonweg de moeite niet
Ik had hem teruggestuurt en mijn geld terug gevraagt. :)
Je moet er maar zo veel geld voor over hebben. 8)7
Ben ik ook van plan. Ik heb hem (verkoper) aangeboden voor driekwart van de prijs hem terug te sturen.

Was een domme aankoop van me. Doe ik nooit meer. Alleen nog via betrouwbare tweakers hier. Ga mijn oude spullen die nog goed zijn hier ook te koop aanbieden. Goede site is dit!

EDIT: Hij neemt hem terug.

Nu nog zoeken naar een goede snelle CPU voor de MSI 970 Gaming. Als iemand suggesties heeft lees ik dat graag. :)

[ Voor 18% gewijzigd door PCard op 17-06-2015 01:18 ]

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
PCard schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 00:27:
[...]

Ben ik ook van plan. Ik heb hem (verkoper) aangeboden voor driekwart van de prijs hem terug te sturen.

Was een domme aankoop van me. Doe ik nooit meer. Alleen nog via betrouwbare tweakers hier. Ga mijn oude spullen die nog goed zijn hier ook te koop aanbieden. Goede site is dit!

EDIT: Hij neemt hem terug.

Nu nog zoeken naar een goede snelle CPU voor de MSI 970 Gaming. Als iemand suggesties heeft lees ik dat graag. :)
koop gewoon een nieuw systeem en als je het niet kan betalen dan spaar je er voor.
Dan heb je ook nog garantie als je niet gaat ocen. :)

http://www.msi.com/product/mb/970-GAMING.html#hero-overview

ik zou voor die fx gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door rjmno1 op 17-06-2015 01:31 ]

• PCard
rjmno1 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 01:28:
[...]

koop gewoon een nieuw systeem en als je het niet kan betalen dan spaar je er voor.
Dan heb je ook nog garantie als je niet gaat ocen. :)
Dat ben ik dus aan het doen. Ik bouw er een zelf. Heb alle onderdelen al besteld, behalve dus een passende processor. Ik koop nu ook geen tweedehands processors meer. Veel te kwetsbaar en riskant.

Het hoeft ook niet allemaal high-end te zijn, maar genoeg om hedendaagse games vlot te kunnen draaien.

• PCard

Verwijderd

Dat pinnetje is nog wel te herstellen. Heel dun pincetje inderdaad.

Wat betreft je moederbord; gewoon proberen. Stress-test erop en met CPU-z de kloksnelheid in de gaten houden.

Let wel dat deze CPU goed gekoeld moet worden. Dat doe je niet met een standaard luchtkoelertje. Veel plezier ermee. :)

• PCard
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 01:36:
Dat pinnetje is nog wel te herstellen. Heel dun pincetje inderdaad.

Wat betreft je moederbord; gewoon proberen. Stress-test erop en met CPU-z de kloksnelheid in de gaten houden.

Let wel dat deze CPU goed gekoeld moet worden. Dat doe je niet met een standaard luchtkoelertje. Veel plezier ermee. :)
Nee. Heb besloten het toch niet te riskeren. Ik heb al een Zalman CNPS12X als koeler, maar wil niet dit moederbord kapot maken door er teveel stroom doorheen te jagen.

Ik ga waarschijnlijk een goeie 6-core or 4-core kopen met mijn laatste centen.

Ik neig nu naar deze: pricewatch: AMD FX-6350 maar ben nog aan browsen.

[ Voor 9% gewijzigd door PCard op 17-06-2015 01:54 ]

Verwijderd

Thuban X6, oftewel de 1100T, 1065T enz enz. Beide 125W. Per clocktick sneller dan de X8 series van AMD. Ik draai er ook mee op 4GHz, echt snel zat. :)

• PCard
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 02:23:
Thuban X6, oftewel de 1100T, 1065T enz enz. Beide 125W. Per clocktick sneller dan de X8 series van AMD. Ik draai er ook mee op 4GHz, echt snel zat. :)
Lijken niet meer verkocht te worden. De FX-6350 is dan een goed alternatief (4 ghz) en zeker niet duur. pricewatch: AMD FX-6350

Verwijderd

Nee, alleen via tweedehands kanalen. Maar het zijn wel prima CPU's. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 02:23:
Ja maar jij vergeet dat je met je L2 cache de bulldozer blijft over stijgen wat dus eutopie is..

• cremo_06
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-12-2025
De FX9370 wordt niet eens ondersteunt op dit moederbord omdat een chipset 970 te weinig vrm's heeft!

http://us.msi.com/support/mb/970-GAMING.html#support-cpu

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:50:
[...]

Ja maar jij vergeet dat je met je L2 cache de bulldozer blijft over stijgen wat dus eutopie is..
koekkoek.. De Thuban is wel degelijk sneller per clocktick dan de X8.

Verwijderd

Je ALU wellicht, de L2 cache i/o operatie van je thuban verwerkt de data zeker wel minder hard richting imc dan die in de x8 stuks.
Pagina: 1