[videokaart] 960 of 760 of 750ti

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokemoneuro
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-08 13:47
Hallo iedereen! Ik zoek een goede videokaart voor echt goed gamen! Ik wil GTA V aan kunnen en het liefst ook Ubisoft games (zwaar dus). Ik heb al een snelle pc, maar het enige is dat mijn videokaart een GT630 is... Ik ben er tot nu toe tevreden mee, maar ik wil gewoon full hd kunnen gamen i.p.v. GTA V op 720p (hd is minder mooi op mijn 24 inch scherm)

Mijn maximale budget is ongeveer 300 euries. Ik had er al een paar in gedachte. Een GTX750 ti, een GTX760 of een GTX960. Van de GTX750 ti had ik een 2GB versie gezien (ik wil weten of dat ook werkelijk 2GB is) bij de GTX760 ook 2GB en bij de GTX960 had ik een 4GB versie gezien. Ik wil weten of een GTX960 geen overkill is en of een GTX750 of 760 niet te sloom is. Misschien als jullie het weten een tussenrange? Toch het liefst erg krachtig (zoals de GTX960) Oh ja, het past er allemaal wel in. (alleen maar 1 tegelijk, heb maar 1 slot daarvoor)

Ik heb een voorkeur voor NVIDIA.

Dit zijn mijn specs:
- Moederbord: Gigabyte H77-D3H
- Processor: Intel Core i5 3570 @ 3400 MHz (max: 3800)
- Fysiek geheugen: 8192 MB DDR3-SDRAM
- Videokaart: NVIDIA GeForce GT 630 (dus mijn vervang vraag)
- Harde Schijf 1: Seagate ST2000DM001-1ER164 ATA Device (2000GB)
- Harde Schijf 2: TOSHIBA DT01ACA100 ATA Device (1000GB)
- DVD-Rom Station (gebruikt ook electriciteit hoor :P ): Toshiba-Samsung CDDVDW SH-224BB
- Monitor 1: Iiyama PL2481H - 23 inches
- Monitor 2: Dell Computer DELL 1703FP - 17 inches
- Netwerkkaart : Attansic (Now owned by Atheros) AR8161 Gigabit Ethernet
- Besturingssysteem : Windows 8.1 Pro Professional 6.02.9200 (64-bit) (binnenkort Windows 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:32

TommieW

Numa numa.

Wat is je voeding (merk+model)?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Pokemoneuro schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 18:20:
Hallo iedereen! Ik zoek een goede videokaart voor echt goed gamen!
[...]
Ik had er al een paar in gedachte. Een GTX750 ti, een
Dan moet je die niet nemen, dat is een erg zuinige, low end kaart.
GTX760
Die was bij introductie al niet echt interessant, zeker als je budget 300 euro is niet.
of een GTX960.
Kan, maar niet heel handig want,
ook 2GB en bij de GTX960 had ik een 4GB versie gezien.
2GB is aan de kleine kant voor FHD, terwijl 4GB niet lekker werkt met de kleine bus.
Oh ja, het past er allemaal wel in. (alleen maar 1 tegelijk, heb maar 1 slot daarvoor)
Elke single kaart gebruikt natuurlijk maar één slot (al ben je twee I/O gaten kwijt, maar dat bedoel je vast niet).

Afijn, bij dit budget zou ik kiezen voor een AMD 290. Een voldoende gekoeld model heb je al met de pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD.

Aan de kant van nVidia kan een 960 natuurlijk wel, maar dat is geen krachtpatser voor de langere termijn. Dan heb je toch eerder een 970 nodig, die ruim buiten je budget valt.

Overigens, AMD komt morgen met de onthulling van hun nieuwe lijn. Hoewel de speculaties alle kanten op gaan, zou dat ook meteen de release kunnen betekenen. Ik zou dus sowieso nog heel even wachten.

Maar zoals TommieW ook al zegt, staat of valt alles met je huidige voeding. Je vorige topic, Welke Voeding? laat dat immers ook in het midden. Welke heb je nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:59
Ik raad je de r9 290 van gigabyte ook aan, kun je even zoeken welke voeding je hebt want 80plus brons +500watt is geen overbodige luxe met deze stroomslurper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokemoneuro
Demian Brunt schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:21:
Ik raad je de r9 290 van gigabyte ook aan, kun je even zoeken welke voeding je hebt want 80plus brons +500watt is geen overbodige luxe met deze stroomslurper.
ik heb een CX500M van Corsair... geen idee of het een 80+ brons is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Pokemoneuro schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:27:
[...]

ik heb een CX500M van Corsair... geen idee of het een 80+ brons is...
Yep deze voeding kan prima het is wel een beetje krap met de r9 290 maar het moet prima kunnen! Ff vraagje wrm ben je een nieuw topic gestart met je oude kreeg je ook veel videokaart advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokemoneuro
br00ky schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:17:
[...]

Dan moet je die niet nemen, dat is een erg zuinige, low end kaart.

[...]

Die was bij introductie al niet echt interessant, zeker als je budget 300 euro is niet.

[...]

Kan, maar niet heel handig want,

[...]

2GB is aan de kleine kant voor FHD, terwijl 4GB niet lekker werkt met de kleine bus.

[...]

Elke single kaart gebruikt natuurlijk maar één slot (al ben je twee I/O gaten kwijt, maar dat bedoel je vast niet).

Afijn, bij dit budget zou ik kiezen voor een AMD 290. Een voldoende gekoeld model heb je al met de pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD.

Aan de kant van nVidia kan een 960 natuurlijk wel, maar dat is geen krachtpatser voor de langere termijn. Dan heb je toch eerder een 970 nodig, die ruim buiten je budget valt.

Overigens, AMD komt morgen met de onthulling van hun nieuwe lijn. Hoewel de speculaties alle kanten op gaan, zou dat ook meteen de release kunnen betekenen. Ik zou dus sowieso nog heel even wachten.

Maar zoals TommieW ook al zegt, staat of valt alles met je huidige voeding. Je vorige topic, Welke Voeding? laat dat immers ook in het midden. Welke heb je nou?
Hoe bedoel 2 I/O poorten wat zijn dat? (Sorry dat weet ik dus niet...) Wat is het verschil met een AMD290 en een GTX960? Ik begrijp het niet helemaal... :? Is AMD niet een stuk energieslurpender? (of hoe je dat ook schrijft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokemoneuro
Demian Brunt schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:31:
[...]

Yep deze voeding kan prima het is wel een beetje krap met de r9 290 maar het moet prima kunnen! Ff vraagje wrm ben je een nieuw topic gestart met je oude kreeg je ook veel videokaart advies.
ik wil alles een beetje in een goed topic houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Pokemoneuro schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:32:
[...]

Hoe bedoel 2 I/O poorten wat zijn dat? (Sorry dat weet ik dus niet...) Wat is het verschil met een AMD290 en een GTX960? Ik begrijp het niet helemaal... :? Is AMD niet een stuk energieslurpender? (of hoe je dat ook schrijft)
De gtx960 is niet bijzonder snel voor je budget r9 290 presteert even bijna even goed als een gtx970. Met die poorten bedoelt hij zeg maar de slotjes aan de achterkant v.d. behuizing maar die heb jij zat. AMD is erg goedkoop tegenover nvidia, wel is AMD over het algemeen luider en wordt warmer ook slurpt hij inderdaad meer stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Pokemoneuro schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:32:
[...]

Hoe bedoel 2 I/O poorten wat zijn dat?
Die uitsparingen achter in je case.
Wat is het verschil met een AMD290 en een GTX960?
Dit is het verschil. Op FHD dus meer dan 40%. Een 960 is een mid-end kaart, 290 is high-end.
Is AMD niet een stuk energieslurpender?
Dat klopt, maar uiteindelijk maakt dat voor je energierekening niet heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokemoneuro
Demian Brunt schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:36:
[...]

De gtx960 is niet bijzonder snel voor je budget r9 290 presteert even bijna even goed als een gtx970. Met die poorten bedoelt hij zeg maar de slotjes aan de achterkant v.d. behuizing maar die heb jij zat. AMD is erg goedkoop tegenover nvidia, wel is AMD over het algemeen luider en wordt warmer ook slurpt hij inderdaad meer stroom.
eventjes... ik wil eigenlijk niet de volle 300 euro erin smijten.. ik zou het wel doen als het echt de beste keuze is maar toch het liefst goedkoop en snel. en het maakt me niet echt uit over het geluid... ik heb dan weliswaar geen headset maar dan zet ik het geluid van de pc gewoon harder of laat hem warmer worden door de fan langzamer te laten draaien ofzo... misschien niet de beste oplossing... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Van de kaarten die je zelf noemt is de 960 dan inderdaad wel de beste kaart, op dit moment. Kost je niet de volle pond en je kunt er leuk mee gamen. De grootte van de VRAM is echter wel beperkend, wat hem niet interessant maakt voor over een jaar of twee jaar.

Een 290 heb je langer plezier van. Overigens is een 280 of 280X natuurlijk ook een tussenweg. Die hebben beiden 3GB VRAM.

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 16-06-2015 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Pokemoneuro schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:40:
[...]

eventjes... ik wil eigenlijk niet de volle 300 euro erin smijten.. ik zou het wel doen als het echt de beste keuze is maar toch het liefst goedkoop en snel. en het maakt me niet echt uit over het geluid... ik heb dan weliswaar geen headset maar dan zet ik het geluid van de pc gewoon harder of laat hem warmer worden door de fan langzamer te laten draaien ofzo... misschien niet de beste oplossing... 8)7
De r9 290 van gigabyte is een erg goede keuze, wil je met wat minder uitgeven dan wordt een r9 280 misschien ook interessant even snel als een gtx960 met 3gb vram maar tenminste geen bottleneck met de geheugenbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokemoneuro
br00ky schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:41:
Van de kaarten die je zelf noemt is de 960 dan inderdaad wel de beste kaart, op dit moment. Kost je niet de volle pond en je kunt er leuk mee gamen. De grootte van de VRAM is echter wel beperkend, wat hem niet interessant maakt voor over een jaar of twee jaar.

Een 290 heb je langer plezier van.
oke duidelijk maar wat is het verschil precies.. wat is vram en wat is een busgrootte... (ik ben 14 en van mijn verjaardagsgeld dat ik krijg als ik 15 wordt en zakgeld en misschien ooit salaris van werk ofzo wil ik die videokaart kopen... energierekening? probleem van mijn ouders... ik gebruik toch niet meer dan 500W. ik hoop dat jullie me nog steeds willen helpen nu jullie misschien denken dat dit een domme keuze is... ik heb er bijna het hele jaar over nagedacht en deze keuze vaak naar boven gehaald en ik dacht dat het misschien handig was om het aan jullie te vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
en
en wat is een busgrootte...
(ik ben 14
Jongens van 14 kunnen beter googlen dan ik, ga je gang!

Wel is het zo, dat je van beiden zo veel mogelijk wil en daar laat nVidia helaas wat steekjes vallen. 2GB VRAM is nu nog wel genoeg op FHD, maar er zijn al games, die dat vrij gemakkelijk volmaken. Dan stort je frames per seconde meteen in.

Een echt foute keus kan je verder niet maken, tenzij je de 750ti besluit te kopen, echter is het wel zo dat je (vaak) meer voor je geld krijgt met een AMD GPU dan met nVidia (tenzij je genoeg hebt voor een 970).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokemoneuro
Jongens van 14 kunnen beter googlen dan ik, ga je gang!
Wat bedoel je daar nou weer mee?
Wel is het zo, dat je van beiden zo veel mogelijk wil en daar laat nVidia helaas wat steekjes vallen. 2GB VRAM is nu nog wel genoeg op FHD, maar er zijn al games, die dat vrij gemakkelijk volmaken. Dan stort je frames per seconde meteen in.

Een echt foute keus kan je verder niet maken, tenzij je de 750ti besluit te kopen, echter is het wel zo dat je (vaak) meer voor je geld krijgt met een AMD GPU dan met nVidia (tenzij je genoeg hebt voor een 970).
Dus de AMD is wel beter dan de nvidia? Nog andere goedkopere alternatieven ik denk niet dat mijn ouders blij zijn als ik 300 euro in mijn computer investeer... (klinkt heel raar om op dit forum te zetten :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:55
Google eens wat vram/bus is en doet. En amd is niet beter of slechter. Alleen nvidia begint "leuk" te worden bij de 970. En die begint geloof ik bij 330 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokemoneuro
loki504 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:01:
Google eens wat vram/bus is en doet. En amd is niet beter of slechter. Alleen nvidia begint "leuk" te worden bij de 970. En die begint geloof ik bij 330 euro.
ok het wordt dus een amd... denk ik... tot iemand anders met een goed idee komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Pokemoneuro schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:53:
[...]

Wat bedoel je daar nou weer mee?

[...]

Dus de AMD is wel beter dan de nvidia? Nog andere goedkopere alternatieven ik denk niet dat mijn ouders blij zijn als ik 300 euro in mijn computer investeer... (klinkt heel raar om op dit forum te zetten :/ )
Jaja ik ben 13 en één half, verdiep je de 1x in en je vergeet het nooit weer haha 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokemoneuro
hoe bedoel je demian...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:16
Dat demian 13,5 jaar is en het zelf ook op heeft moeten zoeken?

Vram is het geheugen op je videokaart.
Voor de lange termijn is 4GB interessanter dan 2GB.
De bus is de verbinding tussen de GPU en het geheugen. Die bij amd is breder waardoor deze ook de volle 4GB kan gebruiken en snelheid behouden in tegenstelling tot die van Nvidia.
De amd wordt warmer en gebruikt iets meer,maar op lange termijn blijft die interessanter met nieuwe spellen.
Je zou als je minder uit wilt geven kunnen kijken naar een 280x of 280.

Overigens hier op tweakers wordt van je verwacht dat je zelf op onderzoek uit gaat. Dus google gebruiken om de steekwoorden vram en bus te zoeken en jezelf te leren. Dat is wat de man in het rood bedoelde met de opmerking.

[ Voor 17% gewijzigd door Arunia op 17-06-2015 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Vertel ze dat je met deze investering beter aan je school kunt werken! Dat werkte bij mij.. Alleen nu ik 23 ben, begin ik toch te denken dat me ouders niet zo stom konden zijn, dus ik ga er maar vanuit dat ze lief waren. Owja, ik betaalde het toen zelf niet :)

Anyway, met een budget van 300 is de 290 echt DE beste keuze.
Pagina: 1