Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe auto lease-wagenpark vs zelf kopen

Pagina: 1
Acties:

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28
Hoi allemaal,

Binnenkort loopt mijn huidige lease-auto af. Huidige situatie is dat ik 110km/dag rij woon-werk (retour), verwacht zo'n 30-35.000km/jaar. Nu zit ik met de volgende keuze:

A klasse auto
Kosten (netto): €160/mnd (incl tankpas)
Geen keuze in welke auto het wordt. Kan een Up/108/C1/etc zijn, 2/3 of 4/5 deurs, met opties of kaal.
Deze rij ik momenteel, en dat bevalt... matig.

B klasse auto
Kosten (netto): €300/mnd (incl tankpas)
Geen keuze in welke auto het wordt. Kan een Corsa/Clio/208/etc zijn, 2/3 of 4/5 deurs, met opties of kaal.
Probleem hier in zijn de hogere maandelijkse kosten, die ik liever ergens anders aan besteed. Het zou krap net in mn huidige levensstijl passen.

Eigen auto kopen
Budget: €3000-7000
Kilometervergoeding: €400/mnd
Diesel of LPG natuurlijk, en gewoon een comfortabele, nette auto (groter dan een Corsa/Clio/208), maar geen stationwagen (geen kinderen enzo). Qua opties is handgeschakeld, airco en cruise control een redelijke must.
Vergeleken met de lease-auto kan de auto dus €550/mnd (max) kosten. Afschrijving meerekenen is niet van belang. Van belang is dat de wagen gewoonweg betrouwbaar is, ivm deze hoeveelheid jaarlijkse kilometers.

Helaas vind ik veelal ex-lease stationwagons...

Wat zou jullie advies zijn?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Eerste vraag die mij te binnen schiet:
Is de netto van de leaseauto enkel de bijtelling + kosten die werkgever in rekening brengt voor privegebruik of tel je hierbij het leasebudget dat mogelijk bovenop je salaris zou kunnen komen bij het niet gebruiken van de optie voor een leaseauto?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Zijn die woon-werk kilometers je eigen keuze of het gevolg van een zakelijke keuze van je baas (een detachering bijvoorbeeld)?

In het tweede geval zou ik een fatsoenlijke auto v/d zaak verwachten zonder kosten (mits geen privegebruik).

Vanuit die situatie kun je overwegen of je een eigen auto voor privekilometers wil of liever bijtelling en evt eigen bijdrage privegebruik aftiktbop je leaseauto.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:05
het excuus, afschrijving is niet van belang is zo'n bull shit.

auto van 7000 is over 4 jaar nog (en 150.000 km verder) wellicht nog 3500 waard(al denk ik minder) dus dit kost je extra nog 70 euro per maand.

er lopen meerdere van dit soort topic maar ik denk dat voor 300 euro per maand, de klasse b auto je een keurige aanbieding heb mits dit incl tankpas en prive kilometers is.

stel je wilt groter maak dan een goede berekening met kans op (grote) defecten want je zal voor jouw budget een auto kopen met maximaal 1 jaar garantie.

ik kan me voorstellen dat je een fatsoenlijke auto wenst.
ik rij zelf met een oude focus ('99) welke in nu kan rijden (door oh zelf te doen en alleen wa verzekerd) voor 18 cent per kilometer en heel veel goedkoper zal h niet worden .
18 cent per kilometer is al 525 euro pm bij 35000 km per jaar.

mijn advies, bepaal wat je wil en schat goed de kosten per maand in en maak daar een beslissing op.
- verzekering wa of casco (wat als je hem na 6mnd plat rijdt ?)
- wegenbelasting
- reparatie en onderhoud met een oudere auto en 30k p/j is 70-75 euro per maand geen gek bedrag. eerste jaar wellicht meer of achterstallig onderhoud uit te voeren of winterbanden aan te schaffen.
- afschrijving (immers je spaargeld wordt minder, dit kan je per maand ook"bijleggen" voor je klasse b auto)
- brandstof, kijk op autoweek (werkelijk verbruik) op spritmonitor voor een reeel brandstof verbruik, gebruik gemiddelde brandstofprijs van dit jaar.

en als je wilt mierenneuken een stukje rente dat je misloopt op je spaarrekening...

km vergoeding en prive lease al overwogen ?

[ Voor 23% gewijzigd door wd200 op 16-06-2015 19:31 ]

• DropjesLover
Napo schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:28:
Eerste vraag die mij te binnen schiet:
Is de netto van de leaseauto enkel de bijtelling + kosten die werkgever in rekening brengt voor privegebruik of tel je hierbij het leasebudget dat mogelijk bovenop je salaris zou kunnen komen bij het niet gebruiken van de optie voor een leaseauto?
Ik heb geen leasebudget, alleen de keuze uit klasse A of klasse B auto. De regeling is als volgt, in bruto, bij privegebruik:

Kosten klasse A: €150 + [bijtelling]
Kosten klasse B: €250 + [bijtelling] + €60 (bijdrage privegebruik vanuit werkgever)
t_captain schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:51:
Zijn die woon-werk kilometers je eigen keuze of het gevolg van een zakelijke keuze van je baas (een detachering bijvoorbeeld)?

In het tweede geval zou ik een fatsoenlijke auto v/d zaak verwachten zonder kosten (mits geen privegebruik).

Vanuit die situatie kun je overwegen of je een eigen auto voor privekilometers wil of liever bijtelling en evt eigen bijdrage privegebruik aftiktbop je leaseauto.
Ik zit in de detachering, dus het zijn grotendeels zakelijke kilometers. Ik wil wel er ook privé mee kunnen rijden, al is het maar om de vrijheid te hebben af en toe naar de IKEA of familie te gaan.
Ik ben niet in de positie om een hogere klasse te eisen, al mijn collega's rijden de zelfde auto's. Zelfs hogere managers kunnen niets kiezen en hebben nagenoeg allemaal zelf een auto gekocht :P
wd200 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:19:
het excuus, afschrijving is niet van belang is zo'n bull shit.

auto van 7000 is over 4 jaar nog (en 150.000 km verder) wellicht nog 3500 waard(al denk ik minder) dus dit kost je extra nog 70 euro per maand.
Mijn mening ten aanzien van afschrijving is dat het geld nu betaald is (en weg) en bij verkoop een leuk extraatje. Krijg ik een ongeluk, is de afschrijving maximaal, rij ik de auto zelf nog 10 jaar en helemaal op, dan is het ook anders.
er lopen meerdere van dit soort topic maar ik denk dat voor 300 euro per maand, de klasse b auto je een keurige aanbieding heb mits dit incl tankpas en prive kilometers is.
Punt is dat het een forse aanslag op mijn netto inkomen is, en dat ik zelf een auto kan rijden voor 18 tot 22ct de kilometer. Met kilometervergoeding is het verschil tussen B klasse rijden en zelf kopen domweg €200 netto. Vind ik best veel geld.
stel je wilt groter maak dan een goede berekening met kans op (grote) defecten want je zal voor jouw budget een auto kopen met maximaal 1 jaar garantie.

ik kan me voorstellen dat je een fatsoenlijke auto wenst.
ik rij zelf met een oude focus ('99) welke in nu kan rijden (door oh zelf te doen en alleen wa verzekerd) voor 18 cent per kilometer en heel veel goedkoper zal h niet worden .
18 cent per kilometer is al 525 euro pm bij 35000 km per jaar.

mijn advies, bepaal wat je wil en schat goed de kosten per maand in en maak daar een beslissing op.
- verzekering wa of casco (wat als je hem na 6mnd plat rijdt ?)
- wegenbelasting
- reparatie en onderhoud met een oudere auto en 30k p/j is 70-75 euro per maand geen gek bedrag. eerste jaar wellicht meer of achterstallig onderhoud uit te voeren of winterbanden aan te schaffen.
- afschrijving (immers je spaargeld wordt minder, dit kan je per maand ook"bijleggen" voor je klasse b auto)
- brandstof, kijk op autoweek (werkelijk verbruik) op spritmonitor voor een reeel brandstof verbruik, gebruik gemiddelde brandstofprijs van dit jaar.

en als je wilt mierenneuken een stukje rente dat je misloopt op je spaarrekening...
Kosten van de auto van mn vriendin (2009 Honda Civic 2.2l diesel), als voorbeeld:
€105 wegenbelasting
€205 brandstof (1:16 @ 110km/dag @ 1,35/l)
€50 verzekering
€100 onderhoud

€460/mnd totaal, enkel zakelijk rijdend beschouwd. Prive rijden valt in de marge weg en reken ik alleen brandstofkosten voor. Met €400 kilometervergoeding is dat onder de streep al goedkoper dan een A-klasse.
km vergoeding en prive lease al overwogen ?
Private lease zit je wel meteen lang aan vast (3 jaar) en ja, zij moeten er ook aan verdienen natuurlijk. Dan zou zelf een nieuwe Up! of Twingo kopen met een 50-50 deal (afbetalen in 2 jaar) ook een optie zijn, en is de wagen in iedergeval echt van mij.

Bij mijn werkgever mag ik de wagen altijd inleveren wanneer ik zelf eentje koop.

Mooiste zou zijn een recente VW Golf, of een uitstapje maken naar een wat oudere Audi A3, BWM 3-serie of Volvo S60/S80.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• t_captain
Als je puur naar de zakelijke kilometers lijkt, leg je er in alle gevallen geld bij. Dat is het geval voor een leaseauto zonder privegebruik (150 resp. 250 eigen bijdrage) en voor een eigen auto (vergoeding van 400 euro per maand komt meer in de buurt, maar is niet kostendekkend voor 24.000 zakelijke km per jaar).

Principieel is het niet juist dat jij privé moet bloeden voor zakelijke ritten. Eigenlijk moet je tegen je baas kunnen zeggen "geef me maar een auto voor de zakelijke ritten" en overal vanaf zijn. Of een OV-kaart, mits de reistijd vergelijkbaar / gecompenseerd is.

Ik denk dat je misschien ook moet overwegen of een andere baan iets voor jou is. Of een baan waar je netter wordt gecompenseerd, of het probleem wegnemen door dichter bij huis te gaan werken.

een S60, 3-serie e.d. zou ik niet doen, er gaat dan wel heel veel eigen geld zitten in je autoverbruik wat >75% zakelijk is. Ik schat de totale kosten op een euro of 800 a 900, waarvan dik de helft uit je eigen zak.

Edit: je vergeet je Civic af te schrijven. Dat is ook een euro of 200 per maand

[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 16-06-2015 20:49 ]

• DropjesLover
Ik krijg of 19ct/km kilometervergoeding, of 100% (2e klasse) OV, of lease-auto dus.

Zoals ik al zei, afschrijving nemen (zowel ik als mijn vriendin) niet mee. Geld weg, is weg, en eventuele leuke bonus bij inruil.

Andere baan zou ik wel willen, maar ik zit hier pas net en moet echt eens structurele ervaring bij 1 bedrijf opbouwen. Andere baan gaan zoeken (om een auto) is niet aan de orde.

Bij een oudere, luxere auto valt of staat alles eigenlijk met hoeveel het onderhoud kost. Mijn verwachting is dat dit bij een premium merk minder frequent hoeft maar wel wat duurder is.

BThGvNeOA

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik heb een Punto Evo gekocht ex-lease. En daar heb ik wat zinnige berekeningen op los gelaten en die kan ik ruwweg rijden voor €0,19 per km bij een volledige afachrijving over 5 jaar. Ik krijg ook €0,19 per zakelijke kilometer en dat kan daarom dus best goed uit.

Ding is zuinig (zeker als je onder de 130kmh blijft), prima betrouwbaar en niet duur in aanschaf.

Uiteraard krijg je je privé kilometers niet vergoed, maar als ik naar je berekeningen kijk denk ik dat je in een B-klasse auto rijd voor een prijs onder die van de A-klasse in de lease.

Daar heb je dan weer minder zekerheden van uiteraard... Dus kortom: Het scheelt allemaal niet veel...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:13
DropjesLover schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 22:07:
Bij een oudere, luxere auto valt of staat alles eigenlijk met hoeveel het onderhoud kost. Mijn verwachting is dat dit bij een premium Japans merk minder frequent hoeft maar wel wat duurder is.
Privé zou ik sowieso voor een Jap gaan en zeker niet voor VAG, al zijn er altijd fanboys die dat tegenspreken. BMW 3-serie weegt gelijk weer wat meer, duurder onderhoud en verzekering.

Nadeel is dat veel auto's in de klasse die je zoekt ex-lease zijn en/of veel kilometers hebben.

Misschien een Toyota Auris of een Ford Fiesta als je voor privé kiest?

• t_captain
Afschrijving ineens pakken bij aanschaf i.p.v. verdelen over het gebruik van de auto is een biekhoudkundige truc om je autokosten lager voor te stellen dan ze zijn (en wellicht ern grotere auto te kunnen rijden).

Al die zakelijke kilometers gaan natuurlijk ten koste van de restwaarde, of versnellen de noodzaak van vervanging als je niet aan restwaarde doet.

Je baas betaalt niet pro rato mee aan de aanschaf van een auto, de afschrijving moet dus uit het kilometergeld komen. Anders ben je geleidelijk bezig om je privébezit aan je baas weg te geven.

• DropjesLover
TheBrut3 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 22:35:
[...]

Privé zou ik sowieso voor een Jap gaan en zeker niet voor VAG, al zijn er altijd fanboys die dat tegenspreken. BMW 3-serie weegt gelijk weer wat meer, duurder onderhoud en verzekering.

Nadeel is dat veel auto's in de klasse die je zoekt ex-lease zijn en/of veel kilometers hebben.

Misschien een Toyota Auris of een Ford Fiesta als je voor privé kiest?
Veel kilometers is het probleem niet zo, meeste auto's kunnen prima 3 ton of meer hebben, mits ze een beetje goed onderhouden zijn. Bij oudere auto's is het meer zo dat de rubbers ed uitdrogen of electrische contactjes slechter worden.

Nadeel van veel Japanners is dat ze niet/slecht in diesel verkrijgbaar zijn, en ook matig goed op gas lopen.

Nadeel van veel europese kilometervreters is dat ze geexporteerd worden zodra ze 2 ton op de klok hebben, wat al na een paar jaar is, en er dus weinig voor de interne markt over blijft.

Ik zal de Japanners eens in de gaten houden!
t_captain schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 23:14:
Afschrijving ineens pakken bij aanschaf i.p.v. verdelen over het gebruik van de auto is een biekhoudkundige truc om je autokosten lager voor te stellen dan ze zijn (en wellicht ern grotere auto te kunnen rijden).

Al die zakelijke kilometers gaan natuurlijk ten koste van de restwaarde, of versnellen de noodzaak van vervanging als je niet aan restwaarde doet.

Je baas betaalt niet pro rato mee aan de aanschaf van een auto, de afschrijving moet dus uit het kilometergeld komen. Anders ben je geleidelijk bezig om je privébezit aan je baas weg te geven.
Interesseert me niet. Geld is weg bij aanschaf en leuke bijkomstigheid bij inruil. Het is een eindafrekening voor het feit dat je gereden hebt. Ik zit niet zo op de centen en in boekhouding.

Naar iedereen, kappen nu met opmerkingen over afschrijving, ik weet het en kijk er anders tegen aan.

OT, ik overweeg nu om de gok te wagen met de A-klasser, en als die niet bevalt zelf een te kopen (of de auto van mn vriendin te importeren, zij heeft/laat hem in Letland (maar nog 1200-1500 euro BPM :X :X ).

BThGvNeOA

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:05
als afschrijving niet uit maakt dan BPM ook niet, betaal je pas bij invoer

Verwijderd

wd200 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:19:

Of; een stukje vermogensbelasting dat je niet hoeft te betalen... dat scheelt meer dan die rente, tenzij in het verleden vast gezet ofzo.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik lees nog vrij weinig over de kosten maakt die je hebt als je privé gaat rijden: wegenbelasting, onderhoud, verzekering etc.
Als je die meeneemt in je kostenplaatje, hoe kom je dan uit? Een voordeel van lease is dat je die zaken ingebouwd hebt zitten.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Desmoos
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-11 14:15
Bedenk ook dat je met een lease auto als het goed is het gemak heb van altijd een auto.
Dus wanneer je de auto tegen een muur met 60 parkeer of iemand je bumper er af rijd, Afgezien van een eigen risico, jij hebt dan wel vrijwel meteen een auto.
Ook met defecten en mankementen ben je gedekt.

Nadeel is i.d.d. dat je de auto moet inleveren bij vertrek of het contract moet meenemen.
En dat het de auto van de baas is en niet van jou. Plus dat er een beperking zit op de prive kilometers ga ik van uit.

Afwegen dus.

Persoonlijk zou ik voor lease gaan.
Dit geeft je een auto zonder kopzorgen in essentie.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wel mooi. Je vraagt advies en als mensen je helpen en terecht aangeven dat je niet eerlijk vergelijkt, dan vind je dat mensen daarmee moeten kappen.

Ik zou zeggen steek je kop lekker in het zand. Je hebt de keus al gemaakt en zoekt gewoon bevestiging.

Als je maar creatief genoeg rekent komt auto kopen wel als goedkoopste optie. Doe dat dan gewoon lekker...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
begrijp ik het nou goed dat je zelf je leaseauto moet betalen ook al rij je heel veel kilometers voor je werkgever?

• DropjesLover
Outerspace schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 23:32:
Ik lees nog vrij weinig over de kosten maakt die je hebt als je privé gaat rijden: wegenbelasting, onderhoud, verzekering etc.
Als je die meeneemt in je kostenplaatje, hoe kom je dan uit? Een voordeel van lease is dat je die zaken ingebouwd hebt zitten.
Ik reken zo'n €100 voor onderhoud.
Zie rekenvoorbeeld Civic:
€105 wegenbelasting
€205 brandstof (1:16 @ 110km/dag @ 1,35/l)
€50 verzekering
€100 onderhoud

€460/mnd totaal
JvS schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:37:
Wel mooi. Je vraagt advies en als mensen je helpen en terecht aangeven dat je niet eerlijk vergelijkt, dan vind je dat mensen daarmee moeten kappen.

Ik zou zeggen steek je kop lekker in het zand. Je hebt de keus al gemaakt en zoekt gewoon bevestiging.

Als je maar creatief genoeg rekent komt auto kopen wel als goedkoopste optie. Doe dat dan gewoon lekker...
Nee. Ik kijk wat ik in mn portemonee heb en weiger te gaan rekenen met een fictieve waarde. Wat ik heb, heb ik. Wat ik niet heb, heb ik niet. Wat ik kan krijgen, is een leuke meevaller. Ook bij zelf kopen moet ik blijven sparen voor een vervanger, al helemaal om het risico af te dekken dat ik hem zelf in de prak rij.

Of ben jij ook zo iemand die zijn woningwaarde als iets rotsvasts beschouwd en alleen maar rekent met stijgende prijzen, want schaarste?
Roenie schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:00:
begrijp ik het nou goed dat je zelf je leaseauto moet betalen ook al rij je heel veel kilometers voor je werkgever?
Mja, ze draaien het om. Als je geen gebruik maakt van de lease-auto dan krijg je 250 euro bruto meer, of als je een klasse lager rijdt krijg je 100 euro bruto meer. Echter, met 250 euro meer zit ik op marktconform salaris... Ook zij doen aan creatief rekenen :P
Crazy-G schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:17:
Bedenk ook dat je met een lease auto als het goed is het gemak heb van altijd een auto.
Dus wanneer je de auto tegen een muur met 60 parkeer of iemand je bumper er af rijd, Afgezien van een eigen risico, jij hebt dan wel vrijwel meteen een auto.
Ook met defecten en mankementen ben je gedekt.

Nadeel is i.d.d. dat je de auto moet inleveren bij vertrek of het contract moet meenemen.
En dat het de auto van de baas is en niet van jou. Plus dat er een beperking zit op de prive kilometers ga ik van uit.

Afwegen dus.

Persoonlijk zou ik voor lease gaan.
Dit geeft je een auto zonder kopzorgen in essentie.
Er zit geen beperking op prive-kilometers, maar die verwacht ik ook niet veel te maken. Hoogstens dag-uitjes. Weekendjes weg en vakantie zijn met name vliegen (zij komt uit het buitenland).

Zeker ben je gedekt met defecten en mankementen, het is extra betalen om geen zorgen te hebben, dat is absoluut waar. Maar de kosten zijn fors hoger voor slechts een beetje meer auto, wat ik wel zou willen.
Bij gewoon onderhoud en geen pech rijdt een 10 jaar oude auto ook gewoon goed. Moet ik wel geen pech hebben :P

De vraag eigenlijk of die 150 euro per maand extra het (kleine beetje) meer auto waard is, terwijl de auto nooit bezit zal zijn.

BThGvNeOA

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

In mijn persoonlijke ervaring kost een auto in de B-klasse rond de 22 cent per kilometer. En dan krijgt het ding zijn voorgeschreven onderhoud, soms eens een grotere reparatie. Alles zit er in: brandstof, olie, koelvloeistof, belasting, verzekering (WA+, niet all-risk), winterbanden, afschrijving. (tja, je betaalt het gewoon hoor)

Soms heb je eens een goed jaar en zit je rond de 16 ct/km, het jaar erop rij je schade en een setje banden, en dan zit je rond de 28 ct. Over de hele levensduur zat ik met 22ct/km altijd aardig in de richting. Eens een keer naar Italië of zo op vakantie heeft dusdanig weinig impact dat je het niet in het geheel terugziet, dus dat kun je gerust weglaten.

Als je het aantal kilometers weet, kun je zo dus al vrij nauwkeurig uittellen wat het je kost.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• DropjesLover
Dat komt dan precies neer wat ik ook al eerder voorrekende (excl afschrijving :P ), en komt neer op (ietsje) goedkoper dan A-klasse lease.

BThGvNeOA

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:20

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb zelf helemaal uitgerekend wat een punto evo (3 jaar oud bij aanschaf) zou kosten per maand bij 25k/jaar. was ongeveer 420, wat dus bij 35k richting de 480/500 zou gaan.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Zo te lezen heb je het qua kosten al een beslissing genomen.

Je zal ook een extra argument kunnen overwegen: in hoeverre wordt je gebonden aan je werkgever als je een leaseauto neemt? Als je een leasecontract aangaat voor vier jaar en je wilt minder werken of van baan veranderen, dan is de leaseauto een extra anker voor je werkgever. Die kunnen dan zeggen dat je de leaseauto over eeverneemt, of extra kosten moet maken.

Zonder leaseauto ben je wat flexibeler.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• DropjesLover
kmf schreef op zondag 28 juni 2015 @ 01:05:
Zo te lezen heb je het qua kosten al een beslissing genomen.

Je zal ook een extra argument kunnen overwegen: in hoeverre wordt je gebonden aan je werkgever als je een leaseauto neemt? Als je een leasecontract aangaat voor vier jaar en je wilt minder werken of van baan veranderen, dan is de leaseauto een extra anker voor je werkgever. Die kunnen dan zeggen dat je de leaseauto over eeverneemt, of extra kosten moet maken.

Zonder leaseauto ben je wat flexibeler.
Ik heb een lease-auto uit een poule. Ga ik weg bij mn werkgever of koop ik er zelf een, dan kan ik de auto zonder problemen inleveren.

BThGvNeOA

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:07
DropjesLover schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:27:
[...]
Kosten klasse A: €150 + [bijtelling]
Kosten klasse B: €250 + [bijtelling] + €60 (bijdrage privegebruik vanuit werkgever)
[...]
Uit je verhaal kan ik niet goed opmaken hoe je op de (netto) kosten van 150/250 + bijtelling en ook nog eens bijdrage privégebruik komt.

Als ik een clio van 15k uitzoek met 20% bijtelling (diesel is er nog in 14% geloof ik, maar is iets duurder).
Dan is dat 250 euro BRUTO bijtelling per maand. Eigen bijdrage voor privégebruik mag je verrekenen met de bijtelling.
250 - 60 = 190 bruto * 42% inkomsten belasting (als je daarvoor genoeg verdient, anders is het nog lager).
€ 79,80
€ 60 netto bijdrage privégebruik
kom ik op € 139,80 netto incl. eigen bijdrage.

klasse A twingo is 11k en 20% is 183 bruto bijtelling per maand.
netto komt dat op € 76,86
Heeft deze wel of geen eigen bijdrage privégebruik?

wel (€60)?

dan 183 - 60 * 42% = 51,66 netto bijtelling + 60 euro eigen bijdrage = 111,66 netto

Je ziet dat 't verschil tussen de goedkoopste A en B minder dan drie tientjes is.

bij 35k km per jaar heb je al snel 2500 euro brandstofkosten per jaar. dat is 208 per maand als je privé gaat rijden. Uitgaande van 400 euro vergoeding en besparing op de leasebijdrage/bijtelling van 138 euro levert privé rijden je dus 539 besparing op, maar dan moet je dus zelf brandstof en auto van financieren.

Op http://www.autoweek.nl/kostenberekening? kan je snel en eenvoudig een schatting maken van wat een auto je privé zou kosten. Een instap clio diesel zou op 602 euro komen. Benzine een paar tientjes duurder. LPG een paar tientjes goedkoper. Het scheelt niet veel, maar je ziet dat lease nog altijd iets voordeliger uitpakt.

14% clio diesel pakt nog iets voordeliger uit. Want die is kwa bijtelling nog een paar tientjes voordeliger.

Met 35.000KM/j zou ik sowieso geen A klasse willen rijden (ondanks dat ik veel plezier in een Twingo gereden heb).

[ Voor 27% gewijzigd door PROnline op 01-07-2015 16:53 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51
DropjesLover schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:16:
Ook bij zelf kopen moet ik blijven sparen voor een vervanger, al helemaal om het risico af te dekken dat ik hem zelf in de prak rij.
Je snapt dat dit dus exact die afschrijving is waar men het over heeft?

Als je niet zelf koopt hoef je dat bedrag ook niet te sparen want dan heb je de originele inleg nog...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• DropjesLover
150 (korting/bonus op salaris) + 200 (bijtelling = 350 = 112 netto kosten
250 (korting/bonus op salaris) + 300 (bijtelling) + 60 (eigen bijdrage, niet aftrekbaar van bijtelling) = 610 = 200 netto kosten

Km-vergoeding = 420.
kosten eigen auto rijden (rekenvoorbeeld 6 jaar oude Civic diesel) = 460.
Ik zal nooit een nieuwe auto kopen/rijden, en beschouw de afschrijving anders. Dat reduceert de maandelijkse kosten. (ik schijf immers de auto bij aanschaf geheel af, geld is immers weg. Opbrengst bij verkoop/inruil is een leuke bonus).

[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 02-07-2015 16:06 ]

BThGvNeOA

• freiss
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:41
DropjesLover schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 16:05:
[...]

150 (korting/bonus op salaris) + 200 (bijtelling = 350 = 112 netto kosten
250 (korting/bonus op salaris) + 300 (bijtelling) + 60 (eigen bijdrage, niet aftrekbaar van bijtelling) = 610 = 200 netto kosten

Km-vergoeding = 420.
kosten eigen auto rijden (rekenvoorbeeld 6 jaar oude Civic diesel) = 460.
Ik zal nooit een nieuwe auto kopen/rijden, en beschouw de afschrijving anders. Dat reduceert de maandelijkse kosten. (ik schijf immers de auto bij aanschaf geheel af, geld is immers weg. Opbrengst bij verkoop/inruil is een leuke bonus).
Dan moet je wel eerlijk vergelijken door juist het aankoopbedrag mee te nemen:

Alternatief A: 112 euro per maand + 0 euro eenmalig
Alternatief B: 200 euro per maand + 0 euro eenmalig
Alternatief eigen: 40 euro per maand + 5000 euro eenmalig

Allemaal leuk en aardig dat 40 euro per maand minder is dan 112 euro per maand, maar vergeet niet dat je ook 5000 euro mist op je bankrekening als je een priveauto neemt.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lol

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• DropjesLover
freiss schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 17:19:
[...]

Dan moet je wel eerlijk vergelijken door juist het aankoopbedrag mee te nemen:

Alternatief A: 112 euro per maand + 0 euro eenmalig
Alternatief B: 200 euro per maand + 0 euro eenmalig
Alternatief eigen: 40 euro per maand + 5000 euro eenmalig

Allemaal leuk en aardig dat 40 euro per maand minder is dan 112 euro per maand, maar vergeet niet dat je ook 5000 euro mist op je bankrekening als je een priveauto neemt.
Dat is zeker waar. Het break-even punt van de opties ligt dan (bij €5000 auto) op zo'n 2,5 jaar (B-klasse auto rijden).

BThGvNeOA

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Opbrengst bij verkoop/inruil is een leuke bonus).
Je hebt nog nooit een auto ingeruild merk ik hier uit?
De handel wil er ook een maandsalaris aan verdienen.

Als je 5000 euro over 4 jaar uitsmeert is het ook 104 euro per maand aan afschrijving plus de airco gaat een keer stuk.

[ Voor 18% gewijzigd door bouwfraude op 07-07-2015 12:35 ]

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 19:25
DropjesLover schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:27:
[...]

Mooiste zou zijn een recente VW Golf, of een uitstapje maken naar een wat oudere Audi A3, BWM 3-serie of Volvo S60/S80.
Ik heb zelf per 1 januari mijn leaseauto ingeleverd en na een mislukt uitstapje naar een Subaru Forester heb ik vanaf begin april een Volvo S80 2.4 170pk benzine gekocht voor €2k die ik in 10 maanden naar €0 wil afschrijven. Bewust een benzine omdat ik de kilometerstanden van de diesels in mijn budget te hoog vond met risico op hogere onderhoudskosten (verstuivers etc). De kilometervergoeding verdeel ik ook over mijn privekilometers en ivm mijn salarisconstructie is deze netto €0,09 per zakelijke kilometer, vandaar het bedrag van €0,05.

Nu 12.500 km verder en alle kosten en opbrengsten eens op een rijtje gezet:

Categorie Per km
Brandstof € 0,14
Verzekering € 0,02
Accessoires € 0,01
Onderhoud € 0,10
Wegenbelasting € 0,02
ANWB € 0,01
Afschrijving € 0,05
KM-vergoeding € -0,05
Totaal € 0,29

Wat tegenvallers qua onderhoud/reparaties gehad, maar verder vind ik het voor €0,29/km best te doen om een Volvo S80 te rijden _/-\o_ . Hierin heb ik het feit dat ik geen bijtelling meer hoef te betalen en mijn leasebedrag als extra bruto salaris krijgt uitbetaald nog niet eens in meegenomen...

.....

• DropjesLover
Ik kwam met een Renault Clio (diesel, 2002) met aanschafprijs 1900 euro uit op 21ct/km incl redelijk wat pech-onderhoud (storing in de verstuivers, startmotor). Weggedaan na een jaar voor 500 omdat de verstuivers vervangen moesten worden, maar ik het een te groot risico vond dat dat ook werkelijk het probleem was.

Incl afschrijving zou ik die ook voor zo'n 26ct/km gereden hebben. Maar dat was dus meer omdat ik hem weg moest doen, omdat ik na al 600 aan onderhoud nog eens de verstuivers uit zou komen op een bedrag hoger dan de aanschafwaarde.

Waardedaling van een (beetje nette, 2e hands) auto van 1500 euro per 25k km lijkt me overigens niet onrealistisch.

BThGvNeOA

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dan houd je jezelf behoorlijk voor de gek. Als je je baas in een keer 4 jaar eigen bijdrage vooruit betaald, tel je dat dan ook niet als autokosten?

Houd er ook rekening mee dat bijtelling/eigen bijdrage door de variabele heffingskortingen nog best anders kan uitpakken dan je verwacht.
DropjesLover schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:21:
Waardedaling van een (beetje nette, 2e hands) auto van 1500 euro per 25k km lijkt me overigens niet onrealistisch.
Dat ligt voornamelijk aan de leeftijd en aanschafprijs. "Vuistregel" is halvering van waarde elke 3 jaar.

• DropjesLover
RemcoDelft schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:35:
[...]

Dan houd je jezelf behoorlijk voor de gek. Als je je baas in een keer 4 jaar eigen bijdrage vooruit betaald, tel je dat dan ook niet als autokosten?
Die eigen bijdrage is er alleen als ik hem ook prive rijd. Mn baas kan ook zeggen, alles wat je prive rijdt moet je zelf betalen/tanken, en dat zou ik niet meer dan fair vinden. Maar dat is een oncontroleerbare administratieve rompslomp, dus gaat het op deze manier. Dus ja, dat is wel autokosten. Plus dat het ook maandelijks gaat.

Een auto kopen met een lening, dan is het voor mij geen autokosten, omdat het ook door loopt als ik de auto verkoop of in de prak rijd.
Houd er ook rekening mee dat bijtelling/eigen bijdrage door de variabele heffingskortingen nog best anders kan uitpakken dan je verwacht. Valt het erg tegen, dan eentje zelf kopen/importeren.
Klopt, het wordt wat anders als ik in een andere bijtellingsklasse val. Echter zijn de auto's die ik kan/mag rijden dusdanig goedkoop dat dat hoogstens 15 euro per maand scheelt :P
[...]

Dat ligt voornamelijk aan de leeftijd en aanschafprijs. "Vuistregel" is halvering van waarde elke 3 jaar.
Dat is wel een aardige ja :)

Voor mijn persoonlijke situatie, ik ben gegaan voor A-klasse lease, met het idee gewoon te kijken wat ze me gaan geven (ik heb immers geen keuze).
Het is een redelijk complete, 2014 Citroen C1 geworden. Stoelen zijn stukken beter, er past een krat bier in de achterbak zonder dat de stoelen plat moeten en er zitten wat fijne snufjes op (handmatige snelheidsbegrenzer/boete-preventie, usb radio met stuurbediening en nog wat dingetjes). Een heel stuk meer auto dan de 107, en ook beter dan de i10 die ik daar voor een tijdje had.

:)

BThGvNeOA

Verwijderd

1 krat bier?

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:17
Klasse B met een bedrag van 300 euro is een Volvo V40 R line D2. Een corsa met 300 bijtelling pm is het niet echt waard.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-11 00:16
Unknown Alien schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:18:
Klasse B met een bedrag van 300 euro is een Volvo V40 R line D2. Een corsa met 300 bijtelling pm is het niet echt waard.
D2 is 14% nu dus dan kom je onder de 200 per maand bijtelling uit hoor. Leasebedrag zal 850+pm zijn.

Overigens leuk artikel op Lifehacker gevonden waarom je soms wel een nieuwe auto moet kopen of leasen: http://carbuying.jalopnik...-pay-cash-to-b-1724244052 (wel gericht op de amerikaanse markt)

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:17
GrooV schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:38:
[...]

D2 is 14% nu dus dan kom je onder de 200 per maand bijtelling uit hoor. Leasebedrag zal 850+pm zijn.

Overigens leuk artikel op Lifehacker gevonden waarom je soms wel een nieuwe auto moet kopen of leasen: http://carbuying.jalopnik...-pay-cash-to-b-1724244052 (wel gericht op de amerikaanse markt)
Ik heb toevallig vanochtend gekeken naar een v40 R line om te leasen via de zaak.

Met wat knopjes en de 150pk erop zat ik rond 280 euro eigen bijdragen. Dat is in 52% belastingschaal.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-11 00:16
Unknown Alien schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 14:22:
[...]

Ik heb toevallig vanochtend gekeken naar een v40 R line om te leasen via de zaak.

Met wat knopjes en de 150pk erop zat ik rond 280 euro eigen bijdragen. Dat is in 52% belastingschaal.
150pk is geen D2 maar een D3 en die is 20% (of 25% bij een T3 benzine)

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 25-08-2015 14:25 ]

Pagina: 1