Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

ik kom graag wat advies vragen over het opzetten van een klein bedrijfsnetwerk.

Ik heb via via al advies ingewonnen over de keuze van de hardware, maar blijf nog een beetje met de vraag zitten of deze setup daadwerkelijk gaat werken voor het doel waar we het voor gebruiken.

De situatie is als volgt:

- circa 5 of 6 computers
- werkzaamheden: zwaar grafisch en 3D werk, grote bestanden

Bij vergelijkbare bedrijven, wordt er over het algemeen gebruik gemaakt van een grote server. Ik heb echter de hoop dat dat misschien tegenwoordig niet meer nodig is, en we uit de voeten kunnen met een NAS. (De servers die ik ken zijn al enkele jaren geleden geplaatst, en toen waren denk ik de NAS nog niet voldoende ontwikkeld? Correct me if I'm wrong...)

We hebben nu de volgende setup uitgezocht:
- Synology DS415+
- 4x een Seagate NAS HDD ST3000VN000 3 TB
- Switch TP-Link TL-SG108E (8 poorten, 1000Mbps)

De NAS is uitgekozen op RAID5, 2GB RAM en Quad Core.

De grote vraag is nu, gaat een setup met een NAS voldoende snel werken voor de werkzaamheden waarvoor we deze gebruiken? Het kan dus zijn dat er op 1 computer een Photoshop bestand van 2GB openstaat, inclusief wat kleinere andere bestanden, op een andere computer een 3D bestand van 400 MB en een presentatie met allerlei links, enzovoorts, enzovoorts. Ik heb het idee dat deze bestanden lokaal worden geplaatst zodra je ze opent, dus dat je niet direct op de NAS aan het werk bent?

Is dit goed mogelijk met een NAS, of is er toch een andere reden waarom je voor een 'echte' server zou kiezen?

-edit- Oh, wellicht had dit topic in het CAA forum gemoeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:28
Windows gaat de bestanden niet lokaal voor je plaatsen. Photoshop en de rest van de Adobe Creative Suite doet dat ook niet naar mijn weten. Die applicaties hebben wel een scratch disk maar dat staat hier los van.

Waarom wil je dat iedereen direct op de NAS werkt? Werken jullie samen aan grote projecten? Kan je niet beter een lokale working copy hebben om die aan het eind van de dag/week/project/whatever op de NAS te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen moet aan hetzelfde project kunnen werken, dat doen we nu dus altijd op de server.
Maar als ik op één computer een bestand afsluit, moet een collega naast me deze ook direct kunnen openen, zonder bestanden heen en weer te gaan verplaatsen. Dus zodoende is er behoefte aan een centrale plaats voor alle bestanden. In het huidige netwerk waar ik op werk (met server) werkt dat perfect.

Ik had inderdaad mijn hoop op de scratch disk gevestigd, zodat er niet continue data heen en weer gestuurd hoeft te worden. Maar misschien begrijp ik dat principe verkeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Allereerst zou ik voor een NAS kiezen voor WD red schijven en niet voor seagate, maar dat is persoonlijk gekleurd.

Verder zou ik een managed switch kopen die Lacp ondersteund.
Als je met meerdere mensen en grote bestanden werkt wil je al je netwerkporten van je NAS kunnen gebruiken en daar heb je een managed switch voor nodig.

Of er van een lokale scratch disk gebruik gemaakt wordt is afhankelijk van je applicatie en moet je ook per applicatie inregelen.
Uiteraard is het juist die scratch disk die lokaal moet staan.
Alle microsoft office applicaties doen dat en alle adobe applicaties ook.

Ps Voor en bedrijf zou ik zeker eens de DS1515+ overwegen.
Vier netwerkpoorten en 5 disken tegen 2 en 4 voor 180 euro meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 16-06-2015 16:41 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@BenV
De Switch die ik had gevonden doet dat geloof ik allebei (managed en Lacp)
TP-Link TL-SG108E

En wat betreft het merk, ik had zelf niet echt voorkeur. Prijzen lijken redelijk overeen te komen.
WD Red WD30EFRX 3 TB (129 EUR, 5400 RPM)
Seagate NAS HDD ST3000VN000 3 TB (135 EUR, 5900 RPM)
Is het niet handig om die RPM's net wat sneller te hebben, en dus de Seagate?

En ik was al begonnen op de Synology DS414 en inmiddels op de DS415+, maar ik zal nog eens verder kijken ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:57
Met zulke grote bestanden kan het best zijn dat bij een hoge load die NAS over z'n nek gaat. Kun je niet beter kijken naar een Microserver achtige oplossing? Bijvoorbeeld: pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

Heb je meer performance voor je geld en meer budget over voor schijven.

OPTIONEEL: Dan zou je eventueel een SSD cached storage kunnen bouwen met verschillende storage tiers. Die zullen de hoge load dan afvangen met SSD's en automatisch de afgeronde projecten naar de cold storagen (HDD's) verplaatsen.
Ben(V) schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 16:33:
Verder zou ik een managed switch kopen die Lacp ondersteund.
Als je met meerdere mensen en grote bestanden werkt wil je al je netwerkporten van je NAS kunnen gebruiken en daar heb je een managed switch voor nodig.
Met een echt server OS hoef je dat niet perse met je switch te doen. Dat kan het server OS (bijv. Win2012R2) voor je afvangen. Een licentie is waarschijnlijk goedkoper dan een managed switch als je die nog niet hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door chaoscontrol op 16-06-2015 16:46 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee de snelheid van een Nas wordt nauwelijk door de snelheid van de disken bepaalt.
De netwerksnelheid is de bepalende factor.
Bij een NAS moet je nasschijven gebruiken, de voordelen daarvan kun je op de websites van de fabrikanten lezen.

Wat betreft die switch moet je goed kijken of lacp wordt ondersteund, er zijn nogal wat managed switches die alleen vlans ondersteunen of static lacp.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van tplink, geef mij maar een HP switch.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 16-06-2015 16:48 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ben(V) schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 16:46:
Nee de snelheid vabpn een Nas wordt nauwelijk door de snelheid van de disken bepaalt.
De netwerksnelheid is de bepalende factor.
Bij een NAS moet je nasschijven gebruiken, de voordelen daarvan kun je op de websites van de fabrikanten lezen.

Wat betreft die switch moet je goed kijken of lacp wordt ondersteund, er zijn nogal wat managed switches die alleen vlans ondersteunen of static lacp.
Onzin, de CPU in die NAS is de bottleneck. Jij haalt met zon ding nooit een goede 200+ MB/s throughput met een nette raid10 en 2 NIC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op een Gb lan is de maximale snelheid 128MB/s
Wat de totale netwerk throughput van die Nassen is kun je op de site van Synology lezen en een DS415+ haalt 225 MBps.
En een DS1515+ haalt 450MBps.
Hiervier netwerpoorten en zelfde cpu dus duidelijk netwerkbound

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 16-06-2015 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:17

Tazzios

..

Synology ondersteunt eventueel ook caching d.m.v een SSD toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, daarom is een 5 disk Nas interressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ben(V) schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 16:51:
Op een Gb lan is de maximale snelheid 128MB/s
Wat de totale netwerk throughput van die Nassen is kun je op de site van Synology lezen en een DS415+ haalt 225 MBps.
En een DS1515+ haalt 450MBps.
Hiervier netwerpoorten en zelfde cpu dus duidelijk netwerkbound
Ik heb even gekeken en dit zal ik dan maar aannemen. Ik gebruik op mijn werk een RS814+ (dual core) en hier zie je duidelijk (resource manager, web interface) dat de CPU de bottleneck is bij 160 MB/s met 4x 2TB schijven in raid10, niet spannends. Ook daarvan staat op de website dat het 220 moet halen. Misschien in een JBOD dan, maarja, wie gebruikt dat nou. De 415+ is welliswaar sneller maar zie hem dan nog steeds geen exotische ssd cached raid setups onderhouden, maar je mag het tegendeel bewijzen. :)

Overigens haal ik met mijn microservers thuis (toevallig zelfde schijven) wel gewoon ruim 220 MB/s, die is niet alleen goedkoper maar kan er ook nog veel meer mee dan een simpele NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja zo'n RS814+ is een dualcore cpu op 1.3 Ghz en 1GB memoery en een DS415+ is een quadcore op 2.4Ghz en 2GB memory dat scheelt twee slokken op een borrel.

Ben wel beniewd hoe jij die snelheid van je microserver meet.

PS een jbod verhoogd de snelheid nooit, het enige dat de snelheid kan verhoden is RAID 0 (striping) maar zoals gezegd die disken zijn niet de bottleneck.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 16-06-2015 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ben(V) schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:08:
Ben wel beniewd hoe jij die snelheid van je microserver meet.
VHD's kopieren tussen 2 hosts welke beide 2 NICs hebben. Denk niet dat ik er met een speciale benchmark tool betere cijfers uit krijg. Tussen de hosts zit een AT9924 maar nics zijn geteamed op OS niveau, switch doet dus niets bijzonders. OS onderlaag zelf zit aan een max van 1,1 GB's (zie specs inventaris). Beetje Offtopic dus misschien verder via PM als je meer wilt weten daarover. :)
Ben(V) schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:08:
PS een jbod vehoogd de sneleheid nooi, het enige dat de snelheid kan verhoden is RAID 0 (striping) maar zoals gezegd die disken zijn niet de bottleneck.
Als de CPU de bottleneck is kan JBOD wel uitmaken want de CPU hoeft er niets voor te doen. Het gaat in dit voorbeeld van mij alleen niet op omdat de 160 MB/s die ik haal al meer is dan ik met jbod zou halen.

[ Voor 29% gewijzigd door chaoscontrol op 16-06-2015 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jbod is alleen maar twee (of meer) disken die zich gedragen als een grote disk dus daar zul je nooit performance voordelen uithalen

Alleen RAID 0 geeft voordelen want daar worden om en om de blokken naar een andere disk geschreven.
Maar nogmaals voor een NAS zijn de disken niet de bottleneck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Een RS812+ haalt met raid10 ongeveer 30MB/s throughput. Als ik deze zelfde nas in jbod zou zetten, zou ik 80 MB/s halen. Jbod heeft nu niet voor performance gezorgd, maar is sneller dan mijn raid zou zijn op dat ding. Snap je? Ik snap zelf ook wel dat jbod op zich geen performance winst oplevert en raid0 wel. Maar elke raid zal je performance winst geven, niet alleen raid0. raid5 is ook sneller dan jbod, raid10 ook, raid6 ook en zelfs raid1 is met read acties sneller.

Ik zeg ook nergens dat disken de bottleneck zijn, de CPU is de bottleneck. In sommige gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onzin alleen RAID 0 levert wat op de rest geeft overhead en geen performance voordeel ook bij read acties want dan is de snelheid van de laatst reagerende disk bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ben(V) schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:31:
Onzin alleen RAID 0 levert wat op de rest geeft overhead en geen performance voordeel ook bij read acties want dan is de snelheid van de laatst reagerende disk bepalend.
Lol, meen je dit? Ik zou mij even wat beter inlezen over RAID.

Afbeeldingslocatie: http://geekazoidtech.com/wp-content/uploads/2014/05/m3.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, een deel van alle tekst hierboven gaat mij inmiddels wat boven de pet ;)

Daarmee meteen een antwoord op waarom een NAS me handig leek ipv een sever, ik ben ook maar een leek! Bij een NAs heb ik het idee dat het een soort opgepluste externe harde schijf is, servers klinken een stuk ingewikkelder, maar misschien vergis ik me daarin. Mijn hoop was in elk geval dat ik zo'n klein netwerkje zelf kon opzetten en onderhouden, ipv daar een andere club 200 of 300 euro per maand voor te betalen.

maar zou een server evt makkelijker/beter/goedkoper zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:33:

Daarmee meteen een antwoord op waarom een NAS me handig leek ipv een sever, ik ben ook maar een leek! Bij een NAs heb ik het idee dat het een soort opgepluste externe harde schijf is, servers klinken een stuk ingewikkelder, maar misschien vergis ik me daarin. Mijn hoop was in elk geval dat ik zo'n klein netwerkje zelf kon opzetten en onderhouden, ipv daar een andere club 200 of 300 euro per maand voor te betalen.

Een NAS is zeker makkelijker in gebruik en in het opzetten hiervan.

Als jullie het helemaal zelf willen doen zou ik voor de NAS gaan. Dat is zeker te doen. Tenzij de kosten die je bespaart met een server (en switch) weer opwegen tegen de kosten die je moet maken met de installatie. Uiteindelijk is het na de installatie voor jullie gewoon een netwerkschijf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chaoscontrol schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:33:
[...]

Lol, meen je dit? Ik zou mij even wat beter inlezen over RAID.

[afbeelding]
Misschien is dit niet de juiste plek voor deze discussie, maar ik zou je aanraden de werking van RAID eerst eens door te nemen, en op welke pricipes de verschillende raid levels gebaseerd zijn, dan begrijp je vanzelf wat ik bedoel.
Die tabel van jouw zegt helemaal niets.

Lees dit eens door:
https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_RAID_levels

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 16-06-2015 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:33:

Een Synology NAS met DSM is prima geschikt voor een klein bedrijf die dat in eigen beheer willen doen.
DSM is erg gebruikers vriendelijk.
Als je met vragen of problemen zit kun je het beste dat op het Synology NAS forum doen, daar helpen ze je graag.
zie:
http://www.synology-forum.nl/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ben(V) schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 18:01:
[...]

Misschien is dit niet de juiste plek voor deze discussie, maar ik zou je aanraden de werking van RAID eerst eens door te nemen, en op welke pricipes de verschillende raid levels gebaseerd zijn, dan begrijp je vanzelf wat ik bedoel.
Die tabel van jouw zegt helemaal niets.

Lees dit eens door:
https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_RAID_levels
Kom het eens navragen in het systeembeheerders topic dan. :+ Anders laten we het hierbij.

Pagina: 1