P5N32-E SLI wat is de snelste CPU die er op kan

Pagina: 1
Acties:

• JiJoe
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-06-2025
Tweakers, ik heb een ASUS P5M32-E SLI voor mij liggen zonder een CPU.
Het is een ouder moederboard, maar ja hij is gratis.

Ik wil nu de snelste CPU er in gaan stoppen, maar ik weet niet welke nu hebt beste is.

Ik heb al gezocht in het forum en vond deze top link:
CPU lijst van ASUS P5N32-E SLI

Er staan een hele boel en ik meende dat je beter en Core2Duo kan nemen ipv een Celeron D.

Ik dacht zelf aan deze: Core 2 Duo E8600 (3.33GHz,1333FSB,L2:6MB,65W,rev.E0)
(zal de BIOS nog moeten updaten)

Maar ja ik zie ook een P4: (Snellere clock, maar langzamere FSB)
P4-672 (3.8 GHz, 800 FSB, L2:2MB, revR0)

Wie kan mij helpen om de juiste (snelste) processor te kiezen?

Alvast erg bedankt!

• Inenting
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09-2025
De snelste is waarschijnlijk de core 2 extreme cpu's maar daarvoor zal je waarschijnlijk ook nog een betere cpu koeler moeten gaan kopen. Maar dan weten we nog niet of het moederbord dat wel aankan op full load(weet niet wat je ermee gaat doen) en of je voeding ook wel goed genoeg is.

Vertel ons even waarvoor je het gaat gebruiken en alle andere onderdelen van je pc zodat we weten wat het beste bij jou past.

• JiJoe
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-06-2025
Zo! hoe snel wil je een antwoord :*)

Nou ik heb een PC die altijd aan staat met een dikke VGA kaart. Die kaart heb ik echt niet nodig voor mail en Office. Die kaart is er nu uit.
(met kaart 160Watt zonder 80 Watt)

Mijn idee is als ik wil gamen (paar keer per jaar) dat ik dan deze set ga gebruiken:
  • ASUS P5N32-E SLI (gratis)
  • RADEON HD 6850 (uit oude PC)
  • 4x4GB PC2 1333 Kingston (zat op moederboard)
  • 1200W voeding (had ik nog liggen)
  • Kooler master met heatpipe.
Ik neem aan dat je deze CPU bedoelt:
Core 2 Extreme QX6850(revG0,3.00GHz,1333FSB,L2:2X4MB)

[ Voor 0% gewijzigd door JiJoe op 16-06-2015 16:16 . Reden: typo ]

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:10
Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je zo graag op socket 775 wil blijven. Alleen voor dat gratis moederboard? Ik denk als je een 2e hands Core2 Extreme probeert aan te schaffen misschien nog wel meer kwijt bent dan voor een 2e hands set met een oudere generatie i5 of i7, welke nog beter zal presteren ook.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:20
Ik denk zelfs dat de goedkoopste Celeron van dit moment rondjes rent om die p4 en veel minder stroom verbruikt. Het is niet gratis maar wel zerg goedkoop.

pricewatch: MSI H81M-P33
pricewatch: Intel Celeron G1820 Boxed

€ 65,- en het gaat gewoon nog een paar jaar mee. Om maar niet te beginnen over dat zo'n oude Pentium 4 met bij elkaar geraapte meuk (want dat is het) niet na een week weer uit elkaar valt. :+

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het zal moeilijk zijn een cpu voor die socket te vinden,
je weet niet welke bios erop zit, zal de snelste worden herkent? dikke kans van niet
Je vga kaart is zwak,
de 775 cpu zal ook zwak zijn....

Kortom, vergeet het maar snel.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Ik dacht zelf aan deze: Core 2 Duo E8600 (3.33GHz,1333FSB,L2:6MB,65W,rev.E0)
(zal de BIOS nog moeten updaten)

Maar ja ik zie ook een P4: (Snellere clock, maar langzamere FSB)
P4-672 (3.8 GHz, 800 FSB, L2:2MB, revR0)
Hier maak je al meteen een grote fout door alleen naar het aantal Mhz te kijken.

Pentium 4's hebben een hele hoge kloksnelheid (veel Mhz), maar per Mhz zijn ze rete traag.
Ze moeten zo hoog geklokt zijn om een klein beetje werk gedaan te krijgen. Ten tijde van de Pentium 4 was ook de 'Ghz race' aan de orde, veel Mhz verkocht gewoon, niemand lette op of de CPU nou ook daadwerkelijk krachtig was (ten tijde waren laag geklokte AMD64's aanzienlijk beter dan Pentium 4's).

Zelfs een 2Ghz Core2Duo zal gehakt maken van een Pentium 4 op 3,8Ghz, klok voor klok is een Core2Duo veel sneller ondanks dat het aantal Mhz lager is.
Komt bij dat de Pentium 4 3,8Ghz een van de grootste drama CPU's ooit is, en soms onder normale omstandigheden al ging throttelen (minder Mhz draaien om schade te voorkomen) omdat ie gewoon zo enorm heet werd.

Zoals gezegd is het veel handiger om te kijken naar een 2e hands i5 ofzo.
Want qua prijs/prestaties zijn veel S775 CPU's gewoon te duur. De snelle quad-cores en dual cores zijn relatief te duur, de goedkope CPU's (vaak Pentium-4 of Celeron-D) zijn veels te traag ondanks hun leuk lijkende aantal Mhz.
Extreme editions lijken leuk, maar prijs/prestaties bar slecht, ook ver bij weg blijven.

Daarnaast, het bord is gratis....misschien is ie ook wel kapot?

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Ik zou voor de core 2 quad gaan.
En als het dan zonder of met extreem is moet je dan voor jezelf invullen.
Ik zou voor extreem gaan als je gaat overklokken.
plug alles in koop een cpu, volgens mij zijn die dus niet al te duur nu, als je ze nog kan krijgen.
Moet je effe op de specsheet kijken van diezelfde link wat je gepost hebt van asus, met name vanwege wat voor een type geheugen je erin kan stoppen.
Een harde schijf aansluiten cpu erin en een reepje geheugen.650 watt voeding erin licht eraan of je sli gaat draaien.En dan hopelijk doet hij het, doet hij het niet dan zul je ook een nieuwe moederbord moeten gaan kopen.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 12:50
Draait dat bord met 16 GB geheugen?

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

nope ,Max. 8 GB, DDR2 800/667/533 Non-ECC,Un-buffered Memory
als je er een beetje iets van wil maken zou ik gaan kijken voor een
C2Q 6600 of 6700, beetje overclock en het loopt 3,2 ghz.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Pagina: 1