Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij zware belasting van mijn videokaart, crasht mijn systeem en zijn er altijd grijze (of licht gekleurde) verticale strepen te zien, zoals op deze afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/z0c8BPi.jpg

Systeemspecificaties:

Intel Core i7 3770
16,0GB Dual-Channel DDR3 Kingston
ASRock Z77 Pro3
Sapphire R9 280x Dual-X 3GB
256 GB SSD
1,5 TB HDD
Asus Xonar Essence STX
BeQuiet Pure Power L8 700W (nieuw aangeschaft voor gebruik met deze videokaart)
Windows 7 64-bit

Ik heb de videokaart overgekocht van iemand. Het probleem speelt vanaf het begin. De kaart heeft het nooit wél goed gedaan.

- Probleem treedt op na enkele minuten zware belasting.
- Probleem treedt niet op in ieder spel / benchmark:
  • Furmark: geen crash (3 uur getest, GPU wordt maximaal 74 graden). Ook niet met gelijktijdige CPU stresstester.
  • Heaven Benchmark: op hoogste settings crash gemiddeld na 5-10 minuten (GPU is dan 68 graden)
  • 3DMark FireStorm: 1 op 3 keer dat deze benchmark gedraaid wordt crasht deze ergens halverwege
  • Cities Skylines: geen crash
  • Skyrim: crash na ± 15 minuten
Geprobeerd:

- Geheugen >24 uur getest met memtest86. 10 passes, 0 errors.
- Verwijderen geluidskaart (Asus Xonar Essence STX)
- Drivercleaners
- Laatste 3 stable driver releases
- Underclock van 10% d.m.v. de Sapphire TRIXX-software + fan speed handmatig op 100%
  • De kaart is nu volledig stabiel. 3 uur Heaven gedraaid zonder crash. GPU wordt maximaal 58 graden
  • Na terugzetten op standaardinstellingen crasht de kaart weer binnen 5-10 minuten
- Zelfde stresstests met oude videokaart (Geforce 250 GTS): nooit een crash. Ding wordt notabene 98 graden.
- RMA
  • Uit e-mail van Alternate: "De grafische kaart is in goede orde ontvangen en defect bevonden door onze technische dienst."
  • Na 3 weken een NIEUWE (ander serienummer, gesealed, beschermplastic op plastic delen) kaart ontvangen
  • Nieuwe kaart vertoont exact dezelfde problemen
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zou het?

Misschien had de betreffende persoon op de technische dienst wel geen zin om te testen die dag en heeft hij aangenomen dat het de GPU was op basis van mijn verhaal. En misschien heeft Sapphire ook wel zoiets van 'als het van een technische dienst komt, zal het wel'.

Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ik echt twee keer een defecte kaart heb.
De persoon van wie ik hem over heb gekocht heeft er ook nooit problemen mee gehad.

Natuurlijk kan dat ook weer gelogen zijn, maar alles wijst er in dit geval toch sterk op dat het iets anders is dan de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Draai eens op 1 reepje geheugen, en als die dan nog crasht in wat verschillende banken, mss ergens een voltage net wat te laag staan, zeker als die 16gb 4x4 is ipv 2x8Gb.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Tja waarom niet? Lijkt mij het meest logische.
Misschien had de betreffende persoon op de technische dienst wel geen zin om te testen die dag en heeft hij aangenomen dat het de GPU was op basis van mijn verhaal.
Ik heb wel veel topics langs zien komen waarbij de TD van Alternate idd 'geen zin' had om goed te testen, maar dan zonden ze hem gewoon terug en zeiden ze dat die prima werkte.

Ik ga er nu echter vanuit dat deze ook gewoon stuk is. Zou gewoon Alternate met het probleem opzadelen. Dus zeggen dat de nieuwe ook gewoon weer stuk is en dat je geen zin hebt om weer weken te moeten wachten. Misschien krijg je wel één uit voorraad als je het vriendelijk (of dreigend :p) brengt. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Underclock van 10% d.m.v. de Sapphire TRIXX-software + fan speed handmatig op 100%

De kaart is nu volledig stabiel. 3 uur Heaven gedraaid zonder crash. GPU wordt maximaal 58 graden
Na terugzetten op standaardinstellingen crasht de kaart weer binnen 5-10 minuten
Duidelijk een kaart die niet aan de specificaties voldoet, zoals je hem gekocht hebt. Ofwel: garantie claimen.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Pagina: 1