Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 10:16
Eind van deze maand word mijn tijdelijk contract niet verlengd bij het bedrijf waar ik 2 jaar in dienst ben. Allemaal erg jammer natuurlijk maar ik heb inmiddels een andere baan gevonden die 1 augustus van start gaat. Nu moet ik dus 1 maand overbruggen zonder salaris, de vraag is, kan ik voor 1 maand een WW uitkering aanvragen? En wat zijn de gevolgen hier van, moet ik dan gaan solliciteren etc. bij andere bedrijven terwijl ik al een contract heb bij mijn nieuwe werkgever?

Ook heb ik nog 140 vakantie uren staan, deze kan ik uit laten betalen maar dan gaat er 44% belasting overheen. Mijn voorstel was dan ook om deze in goederen uit te laten betalen (Macbook Pro of iets dergelijks). Mijn huidige werkgever geeft aan dat als er een product gekocht word de 44% belasting er nog steeds vanaf gaat. Ik vroeg me af of dit klopt?

Ik heb al geprobeerd het een en ander op te zoeken op internet maar kan voor deze specifieke gevallen weinig vinden (of ik zoek verkeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Over je vakantieuren betaal je loonheffing. Als dit percentage te veel (of te weinig is), dan wordt dat verrekend bij je jaarlijkse aangifte in 2016. Of het in geld of goederen wordt uitbetaald maakt daarin verder niets uit, alles wat je van je werkgever krijgt is belast (met enkele uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld reiskostenvergoeding).

Met betrekking tot je vraag over WW. Heb je al contact opgenomen met het UWV. Zij kunnen die vraag vast beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De werkgever kan je prima 'gratis' een laptop geven als tool om mee te werken, maar dan zal je die wel moeten inleveren zodra je uit dienst gaat. Lijkt me dus niet handig. Als je 'em houd is het inderdaad gewoon een vergoeding en betaal je er gewoon belasting over.

Net zoals over je salaris, nu is het niet anders. Omwegen zoeken is fraude ;)

Wel zou je het bijv allemaal in een pensioenpotje kunnen stoppen om er nu geen belasting over te betalen. Dan kan je er natuurlijk niet bij tot je met pensioen gaat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311786

Ik heb ook een maandje thuis gezeten voordat ik bij m'n huidige werkgever aan de slag kon gaan. Een nieuwe baan had ik dus nog niet en dat maakt mijn situatie natuurlijk iets anders dan die van jou, omdat jij wel al een nieuwe baan hebt gevonden. Echter ben je, hoe je het ook bekijkt, toch echt een maand werkloos en dan heb je dus gewoon recht op een uitkering. Dat is immers waar zo'n uitkering voor bedoeld is: werkloosheid. Wellicht heb je het niet per se nodig, maar je hebt er wel recht op (je betaald er immers ook voor). Ik kan me dus niet voorstellen dat het UWV je voor die ene maand geen uitkering zal geven.

Voor wat betreft je vakantie-uren, zie bijvoorbeeld http://www.mkbservicedesk...en-over-vakantiedagen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je kunt naar het UWV toe, maar das een weg met een flinke papierwinkel. Op de site van het UWV kun je zien of je uberhaupt een uitkering kunt krijgen en hoeveel. Staan berekentools. Als je een eigen spaarpotje hebt of een relatief hoog loon geef ik je zeker voor een maand weinig kans. En als je zelf al aangeeft dat je een nieuwe baan hebt zullen ze je echt niet dwingen om te solliciteren.

Wat ik zou doen: aan je werkgever vragen of je contract met een maand verlengd kan worden. Neem je die 140 uur op en pak je 20 uur onbetaald verlof, zit je ook aan de 160 uur. Als dat niet kan: gewoon die 140 uur uit laten betalen. Heb je een maand iets minder inkomsten maar wel een maand vrij :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:35
Ik zou gewoon die uitkering aanvragen, als je genoeg gewerkt hebt (en dat heb je aangezien je al 2 jaar werkzaam bent bij je huidige werkgever) én buiten je schuld om werkloos wordt (en dat ben je in principe als je contract niet wordt verlengd), dan heb je er recht op. Mocht je er om de een of andere vage reden toch geen recht op hebben, dan kom je daar snel genoeg achter... Uiteraard wel gewoon open en eerlijk zijn over alles en zo snel mogelijk doorgeven dat je een nieuwe baan hebt gevonden en wanneer je daar dan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:42
The Eagle schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 14:32:
Wat ik zou doen: aan je werkgever vragen of je contract met een maand verlengd kan worden. Neem je die 140 uur op en pak je 20 uur onbetaald verlof, zit je ook aan de 160 uur. Als dat niet kan: gewoon die 140 uur uit laten betalen. Heb je een maand iets minder inkomsten maar wel een maand vrij :)
Maar dat is (belastingtechnisch voor TS) effectief toch precies hetzelfde als je vakantieuren laten uitbetalen behalve dat je werkgever nog een extra maand pensioen en heffingen mag aftikken? Lijkt me dat ze daar sowieso niet mee akkoord gaan eigenlijk.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:01

Bob Popcorn

Plop!

Als je meer wilt weten over de reden waarom je baas geen Macbook Pro aan je mag geven ipv vakantiegeld moet je even zoeken op "Salaris in natura" en "verkapt loon".

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 12:20

Standeman

Prutser 1e klasse

Je kunt naar het UWV toe, maar das een weg met een flinke papierwinkel. Op de site van het UWV kun je zien of je uberhaupt een uitkering kunt krijgen en hoeveel. Staan berekentools. Als je een eigen spaarpotje hebt of een relatief hoog loon geef ik je zeker voor een maand weinig kans. En als je zelf al aangeeft dat je een nieuwe baan hebt zullen ze je echt niet dwingen om te solliciteren.
...
Volgens mij maakt het voor het UWV niets uit of je een spaarpotje hebt, het is de bijstand niet ;) Je hebt de maand dat je werkeloos bent gewoon recht op je WW als je voldoende opgebouwd hebt, het is immers een collectieve verzekering die dan gewoon uitkeert (tot een maximum).

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Je kunt kiezen of je de vakantieuren op wilt nemen of uit wil laten betalen. Bij die eerste kost het je niks en zit je gewoon 140 uur thuis. Je hebt heel juli al (ongeveer) "vakantie" dus tenzij je die tijd goed kunt gebruiken zou ik ze uit laten keren :) Zoals gezegd, of je dat nu contant, op je bankrekening of in de vorm van een Macbook doet, je moet er belasting over betalen :) Aangezien er deze maand geen 140 uur meer over zijn wordt een deel sowieso uitbetaald, en dus betaal je er belasting over.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 679266

Zit je niet met een aanvraag periode voor een WW? Neem aan dat het UWV een tijd heeft om dit soort aanvragen te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Je moet even zoeken op de "fictieve opzegtermijn" om te zien of je al per 1-7 in aanmerking komt voor WW.

Wat betreft de MacBook: slecht plan. De computer is loon in natura en moet dus evengoed belast worden als loon in contanten.

Of je baas moet doen alsof het een zakelijke aanschaf betreft, maar dan moet hij de computer over meerdere jaren afschrijven. Administratief lastig, niet goed voor de liquiditeit (kosten t.l.v. bedrijfsresultaat in latere jaren i.p.v. direct) en een risico als je bij een grondige controle niet kan aangeven waar die MacBook is gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Aanvragen > verwerking > eventuele uitkering > maand verder.
Het moment dat je bij je nieuwe werkgever begint zou zelfs kunnen overlappen met een mogelijke uitkering van het UWV. Voor een maand WW aanvragen met vooruitzicht op een baan is naar mijn mening dan ook vooral onzinnig en zelfs wat 'profiteerderig'.

Dat je ergens voor betaald en 'recht' op hebt hoeft niet te betekenen dat je het dan ook maar moet uitbuiten direct. Als je nou geen vooruitzicht op een baan had, tuurlijk! lekker aanvragen maar je hebt nog 140 uur staan wat je uitbetaald krijgt en bent over 4 weken weer aan de bak....Dan laat je je uren gewoon uitbetalen, neem je de tijd om wat klussen te doen waar je normaal nooit aan toekomt, lekker aan je hobby ofzo en ga je weer aan de slag. ZZP'ers betalen ook voor een arbeidsongeschikheidsverzekering....moeten die dan ook maar een been breken want ze hebben er voor betaald en recht op dus het dient zich wel een keer uit te betalen?....
Uiteraard slechts mijn mening, en dat is dat je alles naar redelijkheid moet doen, en voor een maand WW aanvragen is in mijn ogen niet redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 12:20

Standeman

Prutser 1e klasse

ACRNM schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 16:24:
Het moment dat je bij je nieuwe werkgever begint zou zelfs kunnen overlappen met een mogelijke uitkering van het UWV. Voor een maand WW aanvragen met vooruitzicht op een baan is naar mijn mening dan ook vooral onzinnig en zelfs wat 'profiteerderig'.
profiteerderig? :/ Het is een (verplichte) werknemersverzekering waar je elke maand premie voor betaald. Als jij met je auto bij iemand schade rijd, betaal je het dan ook uit eigen zak of laat je het dan de verzekering het regelen?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
ACRNM schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 16:24:
Het moment dat je bij je nieuwe werkgever begint zou zelfs kunnen overlappen met een mogelijke uitkering van het UWV. Voor een maand WW aanvragen met vooruitzicht op een baan is naar mijn mening dan ook vooral onzinnig
Maar dan heeft TS dus wel eerst een maand zonder inkomen gezeten, maar wel met uitgaven zoals huur, verzekeringspremies, kosten voor levensonderhoud, etc.
en zelfs wat 'profiteerderig'. (..) Dat je ergens voor betaald en 'recht' op hebt hoeft niet te betekenen dat je het dan ook maar moet uitbuiten direct (...) voor een maand WW aanvragen is in mijn ogen niet redelijk.
Pardon?! TS heeft elke maand WW-premie betaald, wordt buiten zijn schuld om werkloos en zit dan, als hij geen WW aanvraagt, een maand lang zonder inkomen. Hij heeft er gewoon recht op en voor dit soort situaties is WW nou juist bedoeld.
lekker aanvragen maar je hebt nog 140 uur staan
En waar komen die 140 uur vandaan? Omdat TS die 140 uur voor zijn baas heeft geklust in plaats van op het strand gelegen. Moet niet meewegen dus.
ZZP'ers betalen ook voor een arbeidsongeschikheidsverzekering....moeten die dan ook maar een been breken want ze hebben er voor betaald en recht op dus het dient zich wel een keer uit te betalen?....
Ja, en huizenbezitters die hun woning tegen brand hebben verzekerd moeten dat in de fik moeten steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
Standeman schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 16:29:
[...]

profiteerderig? :/ Het is een (verplichte) werknemersverzekering waar je elke maand premie voor betaald. Als jij met je auto bij iemand schade rijd, betaal je het dan ook uit eigen zak of laat je het dan de verzekering het regelen?
Als dat onder X bedrag is?....dan gewoon uit eigen zak, daar ga je je schade-vrije jaren niet voor opofferen ;)

Wat ik al zei: alles naar redelijkheid.
Ja je betaald er voor en hebt er recht op, maar aangezien het hier om 1 maand draait waar nog een fiks pak uren wordt uitbetaald en al uitzicht is op een nieuwe baan... Dan ga je dus jezelf en ''het systeem'' opzadelen met een pak werk en papier voor een habbekrats. Ik zou het er niet voor over hebben.
WW is naar mijn mening een vangnet voor mensen die buiten eigen schuld om (bedrijfseconomische redenen etc.) niet meer verder kunnen en de tijd nodig hebben om naar een nieuwe baan te zoeken. Niet voor mensen die een maand moeten overbruggen tot hun nieuwe baan. En zo behandel ik de WW zelf dan ook (zelf ook 2 maanden thuis gezet met 'recht' op WW zonder die op te nemen). Doet natuurlijk niets af aan het feit dat TS gewoon de aanvraag mag doen en waarschijnlijk toegewezen krijgt. Ik heb daar alleen wat bedenkingen bij vanwege mijn visie op de WW en mensen die overal waar ze recht op hebben dan ook meteen maar willen hebben of ze het nu nodig hebben of niet.
Koos Werkloos schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 16:36:
[...]

Maar dan heeft TS dus wel eerst een maand zonder inkomen gezeten, maar wel met uitgaven zoals huur, verzekeringspremies, kosten voor levensonderhoud, etc.
Welke gedekt kunnen worden door de 140 uur die nog uitbetaald dienen te worden en hopelijk enige buffer die is opgebouwd.
[...]

Pardon?! TS heeft elke maand WW-premie betaald, wordt buiten zijn schuld om werkloos en zit dan, als hij geen WW aanvraagt, een maand lang zonder inkomen. Hij heeft er gewoon recht op en voor dit soort situaties is WW nou juist bedoeld.
Ik zeg ook nergens dat TS géén recht heeft hé...
[...]

En waar komen die 140 uur vandaan? Omdat TS die 140 uur voor zijn baas heeft geklust in plaats van op het strand gelegen. Moet niet meewegen dus.
Nou...dat zijn vakantieuren begreep ik. Dus waren wel voor strandbezoek gereserveerd vermoed ik ;)
Ik kies ervoor die in te zetten om een maand te overbruggen. TS kan er voor kiezen om die te sparen en een WW aan te vragen. Simple as that. Ik geef alleen mijn visie op het gebruik van het systeem, net als TS recht heeft op een WW uitkering heb ik het recht om niet met de huidige werkeloosheidswet en uitvoering daarvan eens te zijn. De geest van de wet lijkt mij altijd geweest te zijn voor mensen die niet anders kunnen niet voor mensen met een nieuwe baan op korte termijn. Dat de uitvoering daar wel de mogelijkheden voor geeft tja...

[ Voor 49% gewijzigd door ACRNM op 16-06-2015 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
- quote toegevoegd aan bovenstaand bericht -

[ Voor 96% gewijzigd door ACRNM op 16-06-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:18
70% van een maandsalaris zou ik geen habbekrats willen noemen. Je hebt je WW opgebouwd en er recht op. Ik zou de WW gewoon aanvragen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
Ik bedacht me net een goede verduidelijking van mijn standpunt:
Ik zie de WW gewoon meer als een verzekering, je gebruikt het wanneer het nodig is. En gebruik je hem nooit...tja dan heb je ''voor niets'' betaald al die jaren though luck.
Voor mij persoonlijk is de uitkering van die verzekering niet nodig voor een maand, voor een ander kan dat wel zo zijn en die moet dat dan vooral ook doen natuurlijk :)
Er is alleen nogal een nuanceverschil tussen recht hebben en nodig hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door ACRNM op 16-06-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik kan een heel eind in je verhaal meegaan, ACRNM.
Ik heb afgelopen jaren af en toe tussen banen ingezeten, en dan blijkt maar dat UWV niet zo flexibel is. Als je na een paar weken besluit dat het beter is om WW aan te vragen, gaan ze je korten omdat je je niet meteen bij het werkeloos worden hebt ingeschreven.
Nu weet de TS in ieder geval dat hij over een maand weer een baan heeft en in dat geval is het misscien anders, maar ik weet inmiddels dat het geen slim plan is om uit altruïsme je eigen buffer aan te gaan spreken. Het systeem is erop gemaakt om van te profiteren, en als je dat niet doet wordt je gestraft.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-04 18:10
ACRNM schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 16:53:
Ik zie de WW gewoon meer als een verzekering, je gebruikt het wanneer het nodig is. En gebruik je hem nooit...tja dan heb je ''voor niets'' betaald al die jaren though luck.
Voor mij persoonlijk is de uitkering van die verzekering niet nodig voor een maand, voor een ander kan dat wel zo zijn en die moet dat dan vooral ook doen natuurlijk :)
Ik denk bijna hetzelfde, alleen bekijk het eens als volgt:

Stel TS verdient nu 3500 euro bruto per maand, voor 160 uur werk.
140 uur zou dan gelijk staan aan €3062,50 bruto. Hierover 44% belasting, en je houdt nog 1715 euro netto over na uitbetaling.

Ga je ook naar het UWV en krijg je 1 maand lang 70% van je laatste loon, dan krijg je nog eens €2450 bruto. Toch ruim 1400 euro netto (als je daarover ook 44% belasting zou betalen)

Dan moet je je alleen nog afvragen of die 1400 euro het je de moeite van aanvragen waard is.

Voor TS, werk niet mee aan in natura uitbetalen. Dat is gunstig voor de toekomstig ex-werkgever maar niet voor jou.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

ACRNM schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 16:53:
Heb jij je vakantiegeld of 13e maand eigenlijk wel nodig? Daar heb je, net als voor die WW, gewoon voor moeten werken hoor. Die ene maand WW heeft de TS gewoon zelf betaald. Daar betaal je als werknemer elke maand premie voor.

Direct melden bij het UWV. Dat is zelfs verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:53
Ook al krijg je door de papiermolen pas na 1-2 mnd je WW, het werkt toch met terugwerkende kracht.
Wel op tijd doorgeven dat je opnieuw begint met werken.
Solliciteren moet eigenlijk wel, wordt van je verwacht, maar doen ze niet moeilijk over na 1 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:51
Even een tip, je kan bij het uwv ook vakantie opnemen. Dan hoef je niet te solliciteren.

edit: ik zie dat je die ook gewoon op moet bouwen

[ Voor 23% gewijzigd door StecaGrid op 16-06-2015 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Laatst online: 01:29

Speedmaster

Make my day...

Papiermolen is het tegenwoordig maar deels, kwestie van naar werk.nl, inschrijven en vervolgens online bij het UWV een uitkering aanvragen, Doe het nu dan krijg je mogelijk al halverwege Juli je uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NeutraleTeun schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 18:07:
Ook al krijg je door de papiermolen pas na 1-2 mnd je WW, het werkt toch met terugwerkende kracht.
Wel op tijd doorgeven dat je opnieuw begint met werken.
Solliciteren moet eigenlijk wel, wordt van je verwacht, maar doen ze niet moeilijk over na 1 maand.
Sollicitatieplicht is toch niet zo'n probleem? Eerst doe je de aanvraag voor je uitkering de deur uit. Daarna meld je, dat je werk hebt gevonden per 1 augustus. Heb je't meteen allemaal netjes geregeld. Je hebt gesolliciteerd, want je hebt een baan gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Laatst online: 01:29

Speedmaster

Make my day...

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 18:15:
[...]

Sollicitatieplicht is toch niet zo'n probleem? Eerst doe je de aanvraag voor je uitkering de deur uit. Daarna meld je, dat je werk hebt gevonden per 1 augustus. Heb je't meteen allemaal netjes geregeld. Je hebt gesolliciteerd, want je hebt een baan gevonden.
Sterker nog, je geeft op werk.nl eerst op dat je een sollicitatie hebt gedaan, 2e activiteit is een gesprek, 3e activiteit is 2e gesprek en 4e activiteit is melden dat je bent aangenomen, je komt dus die 4 weken met sollicitatieplicht makkelijk door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Speedmaster schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 18:17:
Sterker nog, je geeft op werk.nl eerst op dat je een sollicitatie hebt gedaan, 2e activiteit is een gesprek, 3e activiteit is 2e gesprek en 4e activiteit is melden dat je bent aangenomen, je komt dus die 4 weken met sollicitatieplicht makkelijk door.
Noem me naïef, maar de waarheid lijkt me beter. Dus meteen al aangeven al werk te hebben gevonden per 1 aug. Liegen kan zo vervelend uitpakken ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

F_J_K schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:09:
[...]

Noem me naïef, maar de waarheid lijkt me beter. Dus meteen al aangeven al werk te hebben gevonden per 1 aug. Liegen kan zo vervelend uitpakken ;)
Ik zou mij hier vooral bij aansluiten. Gewoon de situatie uitleggen, maar voor die maand loont het zeker om de uitkering te vragen. Het is tenslotte toch een behoorlijk deel van je maandloon wat je zult krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Opleiding/cursus hoeft geen belasting over betaald te worden (indien relevant voor werk), heb je meteen wat nuttigs te doen die maand ;).

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 16-06-2015 19:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 09:21
zou je je werkgever niet kunnen vragen de 140 vakantie uren in juli te laten staan gaan als zijnde "vakantie". Heb jij voor een groot gedeelte de maand gedekt en heb je geen ww nodig. Heb je hooguit 1 week onbetaald verlof...

Kort gezegd wordt je contract met 1 maand verlengd om de vakantie uren op te maken en rest is onbetaald verlof.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
ACRNM schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 16:36:
Welke gedekt kunnen worden door de 140 uur die nog uitbetaald dienen te worden en hopelijk enige buffer die is opgebouwd.
Vakantie-uren zijn er om op te nemen, niet om een buffer mee op te bouwen zodat je geen WW-uitkering hoeft aan te vragen waar je gewoon recht op en betaald voor hebt.
Ik zeg ook nergens dat TS géén recht heeft hé...
Nee, maar hij is in jouw ogen wel een profiteur.
Ik geef alleen mijn visie op het gebruik van het systeem, net als TS recht heeft op een WW uitkering heb ik het recht om niet met de huidige werkeloosheidswet en uitvoering daarvan eens te zijn.
Daarin kan ik je nog wel volgen, al ben ik het niet met je eens. Je kunt van mening verschillen of de WW afgeschaft of veranderd moet worden, maar zolang je ervoor betaalt zou je wel gek zijn om er geen gebruik van te maken wanneer je er recht op hebt.
De geest van de wet lijkt mij altijd geweest te zijn voor mensen die niet anders kunnen niet voor mensen met een nieuwe baan op korte termijn. Dat de uitvoering daar wel de mogelijkheden voor geeft tja...
Ik denk dat je de WW en de bijstand door elkaar houdt. WW is niet zozeer bedoeld om te voorkomen dat mensen in de goot eindigen, want daar is de bijstand voor. Het zou ook wat raar zijn als mensen met een baan op korte termijn geen WW krijgen, want dan straf je als het ware mensen voor het snel vinden van een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Je kan idd geoon WW aanvragen. Ik heb zelf ooit 3 maanden WW ontvangen vanwege een gat tussen contracten. Dat heb ik gewoon nejes gemeld, dat ik al werk had, en ik heb nooit hoeven soliciteren oid (waarom ook als je al aantoonbaar werk hebt?).

Waar je wel op moet letten is dat als je nu 1 maand WW krijgt, en dan bij je nieuwe werk de proefperiode niet door komt en ontslagen wordt, je dan waarschijnlijk vervolgens geen recht meer op WW hebt en dus zonder inkomen thuis zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:53
Is dat zo?
Ook al heb je bv 10 jaar gewerkt en dus 10 maanden WW opgebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:16
Speedmaster schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 18:17:
[...]

Dit inderdaad.

Heb zelf ook een maand moeten overbruggen. WW aangevraagd en tevens aan de werkbegeleider aangegeven al uitzicht te hebben op een nieuwe baan. Desondanks moest ik toch sollicitatieactiviteiten doorgeven en dat werden soortgelijke activiteiten als bovenstaande: Arbeidsvoorwaardengesprek, ondertekening arbeidsovereenkomst, etc.

Zou voor de zekerheid dit wel overleggen met je begeleider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NeutraleTeun schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 09:07:
Is dat zo?
Volgens mij is het inderdaad net een spaarrekening: als je 10 euro gespaard hebt en daarna 2 euro opneemt, dan hou je nog 8 euro aan saldo op je rekening over. Anders kom je na 20 dienstjaren wel erg berooid uit, als je bij je eerste nieuwe baan niet door de proeftijd komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-05 20:10
Paul schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 15:40:
Je kunt kiezen of je de vakantieuren op wilt nemen of uit wil laten betalen. Bij die eerste kost het je niks en zit je gewoon 140 uur thuis. Je hebt heel juli al (ongeveer) "vakantie" dus tenzij je die tijd goed kunt gebruiken zou ik ze uit laten keren :) Zoals gezegd, of je dat nu contant, op je bankrekening of in de vorm van een Macbook doet, je moet er belasting over betalen :) Aangezien er deze maand geen 140 uur meer over zijn wordt een deel sowieso uitbetaald, en dus betaal je er belasting over.
Belasting betaal je in alle situaties, ook als je thuis gaat zitten, alleen jij krijgt dan minder geld. Gewoon laten uitbetalen en niet over zeuren.

Geen idee waarom mensen dit niet in hun hoofd krijgen (het komt hier echt heel vaak voorbij) maar je betaalt over vakantieuren geen stuiver meer of minder belasting dan over extra salaris, bonus, vakantiegeld, 13e maand of overwerk. Alle inkomsten van een jaar bij elkaar opgeteld bepalen in welk tarief je valt en dat betaal je over elke euro die je meer verdient. Dit gaat op tot je de grens naar een hoger tarief over gaat. Als dat gebeurt betaal je voor elke euro meer dat hogere tarief.

Het goede nieuws is dat je waarschijnlijk maar 42% betaalt dus die 2% kan je al vast in je zak steken >:) . 44% bestaat niet als tarief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je kunt naar het UWV toe, maar das een weg met een flinke papierwinkel. Op de site van het UWV kun je zien of je uberhaupt een uitkering kunt krijgen en hoeveel. Staan berekentools. Als je een eigen spaarpotje hebt of een relatief hoog loon geef ik je zeker voor een maand weinig kans. En als je zelf al aangeeft dat je een nieuwe baan hebt zullen ze je echt niet dwingen om te solliciteren....
Ik lees hier een flink aantal onjuiste zaken:
  • WW aanvragen is helemaal geen grote papierwinkel. Het is tegenwoordig juist een fluitje van een cent en is binnen een uurtje geregeld.
  • Je spaargeld of hoogte van je loon heeft niets te maken met het al dan niet toekennen van een WW uitkering. Ook de CEO van Shell krijgt WW als hij wordt ontslagen.
  • Zij verplichten je juist wel om te solliciteren (uitgezonderingen daargelaten), zelfs al is het voor een maand.
Je hebt er recht op en bent geen profiteur natuurlijk. De mensen die dat zeggen geven vast niet hun vakantiegeld terug aan de werkgever omdat het maar een maand is.

Het kan even duren, maar uiteindelijk krijg je natuurlijk gewoon je geld als je aan de voorwaarden voldoet. Waarschijnlijk heb je dan wel al die nieuwe baan, maar dan nog. Het is gewoon een verzekering die uitkeert.

Als je niet wilt solliciteren (1x per week), dan kun je overwegen om geen WW aan te vragen. De eerste twee maanden krijg je 75% van je laatstverdiende loon. Hier zit wel een maximumaan trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

NeutraleTeun schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 09:07:
Is dat zo?
Ik doelde op dit soort dingen: http://www.judex.nl/recht...nieuw-werkloos-worden.htm

Maar het is zo te zien, nu in ieder geval, vrij soepel.
Melniek schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 09:28:
Heb zelf ook een maand moeten overbruggen. WW aangevraagd en tevens aan de werkbegeleider aangegeven al uitzicht te hebben op een nieuwe baan. Desondanks moest ik toch sollicitatieactiviteiten doorgeven
Haha, ik vind dat zo iets stompzinnigs... ja u moet solliciteren... ok, heb ik gedaan, ik ben aangenomen. Ja, maar, u moet solliciteren... ik heb dus al een baan ... u moet toch solliciteren... ja, hoe dan!? lol :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Zoijar schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 18:54:
[...]

Haha, ik vind dat zo iets stompzinnigs... ja u moet solliciteren... ok, heb ik gedaan, ik ben aangenomen. Ja, maar, u moet solliciteren... ik heb dus al een baan ... u moet toch solliciteren... ja, hoe dan!? lol :F
Dan solliciteer je in de tussentijd toch gewoon op een vacature waar je helemaal niet op past met een sollicitatiebrief vol met taalfouten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Koos Werkloos schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:10:
[...]

Dan solliciteer je in de tussentijd toch gewoon op een vacature waar je helemaal niet op past met een sollicitatiebrief vol met taalfouten?
Zinloze excercitie inderdaad, maar als ze dan tevreden zijn bij het UWV.....

1 sollicitatie per week is peanuts. Daar hoef ik niets voor te doen. Alleen maar mailtjes van recruiters beantwoorden en CV's mailen. Doe ik nu ook, terwijl ik niet eens werkloos ben.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 17-06-2015 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Koos Werkloos schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:10:
[...]

Nee joh, je belt een bedrijf op en vraagt of zij werk hebben. Eenmaal in de week vijf minuten investering.

Daarnaast, waarom die spelfouten? Je kunt je toch altijd terugtrekken? Een sollicitatieprocedure duurt vaak langer dan die maand hoor.

[ Voor 15% gewijzigd door Roenie op 17-06-2015 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roenie schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:20:
[...]

Daarnaast, waarom die spelfouten? Je kunt je toch altijd terugtrekken? Een sollicitatieprocedure duurt vaak langer dan die maand hoor.
Terugtrekken kan zelfs nog 1 dag voor je zou beginnen. Zolang je maar niet getekend hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:22:
[...]

Terugtrekken kan zelfs nog 1 dag voor je zou beginnen. Zolang je maar niet getekend hebt...
Dat zeg ik, 'altijd' ;)

En je hebt nog een proeftijd ook. Het is eenvoudiger een baan niet te krijgen of er vanaf te komen dan een baan te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
WW aanvragen en bellen met het UWV.
Je hebt gewoon recht op die maand WW, daar ben je voor verzekerd. Officieel moet je vier keer per vier weken solliciteren, maar ik zou even bellen met ze en de situatie uitleggen. Kleine moeites en je hebt gewoon recht op dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Als sollicitatieactiviteit kan je ook eens langs een uitzendbureau gaan. Met een beetje mazzel scoor je nog een leuk klusje voor een paar weken ook (maar reken er niet op).

EDIT:
En ja, gewoon die WW uitkering aanvragen.

[ Voor 13% gewijzigd door Freee!! op 17-06-2015 20:50 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roenie schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:43:
[...]
Dat zeg ik, 'altijd' ;)

En je hebt nog een proeftijd ook. Het is eenvoudiger een baan niet te krijgen of er vanaf te komen dan een baan te krijgen.
Zelf ontslag nemen binnen de proeftijd is dan misschien niet zo'n goed idee. Dan ben je - volgens mij - verwijtbaar werkloos en dan zou je best eens geen recht op WW kunnen hebben.

Wij hebben op de zaak 2 maanden geleden nog iemand gehad, die 1 dag vantevoren besloot om de baan toch maar niet aan te nemen. Was best een mooie functie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik had ooit een omscholing van een half jaar, met baangarantie. Moest ik toch steeds solliciteren, en erger, steeds naar sollicitatietrainingen en gesprekken. Verplicht,maar ik moest ook 'verplicht' naar die cursus anders moest ik daarvoor een 'boete'bedrag betalen. Mijn nieuwe baas een paar brieven geschreven maar hielp niks. Het ging toen om iets van 60 euro per week WW, man wat heeft dat een hoop moeite gekost :O

Na een half jaartje klaar met de cursus en aan de slag. Kreeg ik vervolgens een brief thuis, onder andere dat ze me aan een baan haden geholpen en daar kregen ze 1500 euro voor, ofzo. Moest ikeen handtekening onder zetten. WTF? Ze hebben me alleen maar tegengewerkt! Die brief heb ik mooi niet getekend, en bleek bij navraag ook helemaal niet voor mij bedoeld te zijn ze hadden teveel van de printer gepakt, ofzo. Ja ja...

Ach, beide latere (kortere) ervaringen met UWV waren prima dus het kan wel... Maar als je niet 'standaard' bent dan kan het wat irritaties opleveren zeg maar :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 20:51:
[...]

Zelf ontslag nemen binnen de proeftijd is dan misschien niet zo'n goed idee. Dan ben je - volgens mij - verwijtbaar werkloos en dan zou je best eens geen recht op WW kunnen hebben.

Wij hebben op de zaak 2 maanden geleden nog iemand gehad, die 1 dag vantevoren besloot om de baan toch maar niet aan te nemen. Was best een mooie functie ook.
Dat is ook weer zo. Uitkijken dus.

Heb ook wel eens opgezegd in mijn proeftijd. Bedrijf en ik pasten niet bij elkaar. Daar is de proeftijd ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roenie schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 21:07:
[...]
Dat is ook weer zo. Uitkijken dus.

Heb ook wel eens opgezegd in mijn proeftijd. Bedrijf en ik pasten niet bij elkaar. Daar is de proeftijd ook voor.
Maar in zo'n situatie wil je baas je vast wel naar huis sturen binnen je proeftijd. Onmisbaar zul je niet zijn na 3 dagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 10:16
Ik ga in ieder geval morgen even bellen met het UWV en de situatie uitleggen, is het minst wat ik kan doen. Vakantie uren laat ik gewoon uitbetalen, en is inmiddels geregeld. Bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Nu online

FCC

Tripwire999 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 22:56:
Ik ga in ieder geval morgen even bellen met het UWV en de situatie uitleggen, is het minst wat ik kan doen. Vakantie uren laat ik gewoon uitbetalen, en is inmiddels geregeld. Bedankt voor alle reacties!
En als je toch sollicitatieplicht hebt kan je ook 'netwerkgesprekken' als activiteit doorgeven. En je kan heel veel gesprekken als netwerkgesprek beschouwen als het moet.

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
FCC-gast schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:52:
[...]

En als je toch sollicitatieplicht hebt kan je ook 'netwerkgesprekken' als activiteit doorgeven. En je kan heel veel gesprekken als netwerkgesprek beschouwen als het moet.
Zelfs het geflirt met die leuke blonde met lange benen in de kroeg ;)

Kortom, geen zorgen over die plicht. Sterker nog, als je boven de 60 (onbemiddelbaar) bent dan adviseert je werkcoach gewoon hoe je het best aan de regels kunt voldoen zonder dat je gezeur krijgt. Daarnaast, als je over een maand werk hebt dan ben je niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Nu online

FCC

Roenie schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:19:
[...]
Zelfs het geflirt met die leuke blonde met lange benen in de kroeg ;)
Precies. Je moet alleen wel haar naam weten 8)

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-04 11:23

Collaborator

You! Cake or Death?

[...]

Ik weet er alles van.. Je hebt een nieuwe baan gevonden. Tof! Maar meestal kan je pas vanaf de 1e van de volgende maand beginnen. Dus stel er zitten 1 of 2 weken tussen dan ben je alsnog verplicht te solliciteren bijvoorbeeld bij een uitzendburo voor dagwerk etc. En je partner ook als die bv part-time werkt of thuismama is. (zou ook meer op bijstand kunnen slaan, maar een groot deel is de procedure hetzelfde)

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Ik zat een jaar geleden in exact zo'n situatie: oud werkgever kwam een paar weken van tevoren met de melding dat mn contract niet verlengd werd, en ik had vrij snel al wat nieuws gevonden, maar daar kon ik niet direct beginnen. Er zat uiteindelijk drie weken tussen m'n oude baan en de nieuwe. Ik heb het UWV gebeld, situatie uitgelegd, en kon gewoon WW aanvragen. Dat was een fluitje van een cent, je vult de gegevens in op de website, ze bellen een paar keer om gegevens te controleren, en dan ben je klaar. Ik heb nooit hoeven solliciteren, het hele proces viel echt ontzettend mee. Ik kan je alleen niet adviseren wat je met de laptop moet doen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Het UWV wilt alleen dat je 4 sollicitatie activiteiten (per maand) door geeft. Je kan ook direct aangeven dat je werk hebt gevonden per xx-xx-2015 en dan hoeft het (dacht ik) niet meer.

Succes met je nieuwe baan!

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambulance2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-04 10:14
Gewoon WW aanvragen, ik heb het zelfs voor 2 weken overbrugging gebruikt. Op het moment dat je aangeeft al een nieuwe baan te hebben dan zijn er geen sollicitatie verplichtingen meer.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109640

F_J_K schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 14:26:
De werkgever kan je prima 'gratis' een laptop geven als tool om mee te werken, maar dan zal je die wel moeten inleveren zodra je uit dienst gaat. Lijkt me dus niet handig. Als je 'em houd is het inderdaad gewoon een vergoeding en betaal je er gewoon belasting over.

Net zoals over je salaris, nu is het niet anders. Omwegen zoeken is fraude ;)

Wel zou je het bijv allemaal in een pensioenpotje kunnen stoppen om er nu geen belasting over te betalen. Dan kan je er natuurlijk niet bij tot je met pensioen gaat.
Het is geen fraude want belasting ontwijken en ontduiken zijn toch ook twee verschillende dingen.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:10
Ga nu bijna dezelfde molen in... contract tot 18-8, werk gevonden, maar start 1-9. Op m'n huidige werk wordt er nogal oordelend over gedaan als ik het over WW aanvragen heb. Argumenten als "dat heb je toch niet nodig" 'dat is echt uitkeringstrekken" 'doe is normaal" vliegen je om de oren.

Ga morgen even het UWV bellen om alles uit te leggen, en laat aan hen om te bepalen of ik wel/geen recht heb. Zo niet, ook prima, maar moet ik even mijn best doen wat spaargeld vrij te maken.

Wel een klein beetje geshockeerd door mijn collega's... afgezien van het feit dat ze niet in mijn portemonnee kunnen kijken, ben ik toch echt 2 weken werkeloos. Betaal ook geen halve maand huur in augustus, dus heb anders wel een klein financieel gat...

3ds fc: 4270-0926-7440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Unigo schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 12:54:
Ga nu bijna dezelfde molen in... contract tot 18-8, werk gevonden, maar start 1-9. Op m'n huidige werk wordt er nogal oordelend over gedaan als ik het over WW aanvragen heb. Argumenten als "dat heb je toch niet nodig" 'dat is echt uitkeringstrekken" 'doe is normaal" vliegen je om de oren.

Ga morgen even het UWV bellen om alles uit te leggen, en laat aan hen om te bepalen of ik wel/geen recht heb. Zo niet, ook prima, maar moet ik even mijn best doen wat spaargeld vrij te maken.

Wel een klein beetje geshockeerd door mijn collega's... afgezien van het feit dat ze niet in mijn portemonnee kunnen kijken, ben ik toch echt 2 weken werkeloos. Betaal ook geen halve maand huur in augustus, dus heb anders wel een klein financieel gat...
Zoals ik zei, het is gewoon een verzekering. Of gaan die mensen hun gestolen TV niet claimen bij de verzekering omdat zij nog geld op hun spaarrekening hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38

_Arthur

blub

Argumenten als "dat heb je toch niet nodig" 'dat is echt uitkeringstrekken" 'doe is normaal" vliegen je om de oren.
Gewoon even vragen of zij dan die halve maand salaris aan je willen overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos

Lekker niks van aantrekken, je hebt er gewoon recht op omdat je ervoor hebt betaald en jou valt niks te verwijten. Het zegt in elk geval meer over hen dan over jou.

En als zij kinderen hebben en jij niet: pak ze dan lekker terug dat jij hun kinderbijslag betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:13
_Arthur schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:21:
[...]

Gewoon even vragen of zij dan die halve maand salaris aan je willen overmaken.
Precies,

Het is ook flauw van de huidige werkgever om je dan niet gewoon wat langer in dienst te houden.

Voor wat betreft (de eerdere) discussie over sollicitatieplicht:
Vraag dit na bij het UWV en laat het zwart op wit beantwoorden!
Doe je dat niet: Ga er dan gewoon vanuit dat je tot de dag dat je met je nieuwe baan start, aan je sollicitatieplicht moet voldoen. Het blijft een overheidsinstelling, dus "daar doen ze niet moeilijk over", gaat er bij mij niet in. (Ervaring mee, paar jaar geleden bij datzelfde UWV, op meerdere fronten)

Je kan natuurlijk gewoon een open sollicitatie naar een willekeurig bedrijf sturen, waarin je aangeeft dat je op zoek bent naar werk voor een periode van 2 weken of 1 maand, of vul maar in. (om de periode tot je nieuwe baan te overbruggen) Zou dat dan wel doen naar een bedrijf wat je goed kent, of waar je toch nooit zal gaan werken...
Aan de andere kant, als je aangeeft waarom je op zoek bent naar een baan voor 2 weken, dan weet de ontvanger ook dat je dat doet omdat het moet, en dan hoeven ze er ook niet zoveel tijd aan te besteden...
Wij krijgen op het werk ook sollicitaties van mensen die totaal niet in het profiel passen, dan weet je gewoon dat die dat doen om aan hun sollicitatieplicht te voldoen.

Zelf bij mijn eerste keer WW ook heel enthousiast >30 open sollicitaties in 1 keer verstuurd. Maar dan loop je er dus tegenaan dat er weinig mogelijkheden overblijven om in een later stadium een open sollicitatie te versturen om aan je sollicitatieplicht te voldoen!
Je moet tenslotte elke week minimaal 1 sollicitatieactiviteit ontplooien, dat je voor je werkloos werd al genoeg actviteit ontplooid hebt voor een half jaar, dat boeit niemand bij het UWV...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Het kan simpeler:
- TS belt bedrijf x: "heeft u werk?"
- bedrijf: "nee!"

En weer een sollicitatie 😃

Of hier en daar een netwerkgesprek hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Nog simpelere sollicitatie-activiteit is: inschrijven bij een vacaturebank, telt ook al mee.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:13
Dat zijn inderdaad nog betere opties. Maar de kern blijft: als je niet schriftelijk hebt van het UWV dat je niet hoeft te solliciteren, gewoon tot de laatste dag blijven voldoen aan je sollicitatieplicht.

En ondanks dat dat zo bureaucratisch is als het maar zijn kan, zo'n grote tegenprestatie is dat nu ook weer niet. Is toch al gauw een advocateninkomen voor het versturen van 1 brief :+

En ondanks dat het stom overkomt, snap ik het eigenlijk ook wel. Want waar leg je de grens? 2 weken, 2 maanden, 6 maanden? "Ik heb een baan gevonden en mag over 2 jaar beginnen, dus nu hoef ik niet meer te solliciteren :+
Deze methode voorkomt in ieder geval elke discussie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Roenie schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 23:20:
Het kan simpeler:
- TS belt bedrijf x: "heeft u werk?"
- bedrijf: "nee!"

En weer een sollicitatie 😃

Of hier en daar een netwerkgesprek hebben.
Jammer eigenlijk dat dat zo gaat... Systeem is dus compleet broken, aan beide kanten. Maar ik snap dat men geen tijd/geld/mensen heeft om de activiteiten echt te checken. Je zou haast zeggen huur de werkzoekende in om activiteiten van werkzoekenden te checken. Soort gratis peer review :) maar wie checkt dan weer of de checkers het wel echt en goed doen... Of.... Basisinkomen en deze hele kermis afschaffen; als je je wilt verzekeren tegen werkloosheid of zelf sparen of een particuliere verzekering voor vaste periode oid.

Hoewel het wel zou kunnen; je laat alle mensen die ww ontvangen verplicht de aciviteiten moderaten van andere, elke door meerdere mensen volgens bepaalde standaard criteria. Als je te vaak te veel mismod in vergelijk met de andere mods verlies je zelf ww. Er is geen betere spion dan je buurman hebben we van de russen geleerd ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Zoijar op 25-07-2015 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Zoijar schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 09:23:
[...]

Jammer eigenlijk dat dat zo gaat... Systeem is dus compleet broken, aan beide kanten. Maar ik snap dat men geen tijd/geld/mensen heeft om de activiteiten echt te checken. Je zou haast zeggen huur de werkzoekende in om activiteiten van werkzoekenden te checken. Soort gratis peer review :) maar wie checkt dan weer of de checkers het wel echt en goed doen... Of.... Basisinkomen en deze hele kermis afschaffen; als je je wilt verzekeren tegen werkloosheid of zelf sparen of een particuliere verzekering voor vaste periode oid.

Hoewel het wel zou kunnen; je laat alle mensen die ww ontvangen verplicht de aciviteiten moderaten van andere, elke door meerdere mensen volgens bepaalde standaard criteria. Als je te vaak te veel mismod in vergelijk met de andere mods verlies je zelf ww. Er is geen betere spion dan je buurman hebben we van de russen geleerd ;)
Je kunt uiteraard meer controleren, alleen met het bellen van een bedrijf en vragen of je werk hebt, heb je ook daadwerkelijk gesolliciteerd. En in een gesprek met iemand laten vallen of hij of zij nog tips of ideeen heeft dan heb je 'genetwerkt'.

Het trieste is dat in de gevallen dat je binnenkort begint of andere situaties waarop de kans op werk nihil is, toch wordt gevraagd om te solliciteren. Als UWV kun je daarvoor ook vrijstelling geven.

Het is overigens makkelijker niet aangenomen te worden dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
Inmiddels weer wat ervaring rijker: ingeschreven voor WW, en berichtje gestuurd naar de adviseur werk, betreft mijn sollicitatieplicht en het al een baan gevonden hebben.

De reactie:

"Wij begrijpen uw vraag, echter de regelgeving zegt dat zolang u een WW uitkering ontvangt u verplicht bent te blijven solliciteren. Wij adviseren werkzoekenden om via het uitzendbureau nog tijdelijk werk te vzoeken.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben."

Prima, ik stuur wel wat open sollicitaties voor een periode van 2 weken... niemand die je aanneemt. Het advies via het uitzendbureau te werken laat ik links liggen denk ik. Volgens mij (correct me if i'm wrong), mag ik de eerste maanden zoeken naar 'passend werk'. WO/bedrijfskunde gestudeerd, denk niet dat er bij uitzendbureaus passend werk ligt voor 2 weken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Unigo schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 12:19:
Inmiddels weer wat ervaring rijker: ingeschreven voor WW, en berichtje gestuurd naar de adviseur werk, betreft mijn sollicitatieplicht en het al een baan gevonden hebben.

De reactie:

"Wij begrijpen uw vraag, echter de regelgeving zegt dat zolang u een WW uitkering ontvangt u verplicht bent te blijven solliciteren. Wij adviseren werkzoekenden om via het uitzendbureau nog tijdelijk werk te vzoeken.

Prima, ik stuur wel wat open sollicitaties voor een periode van 2 weken... niemand die je aanneemt. Het advies via het uitzendbureau te werken laat ik links liggen denk ik. Volgens mij (correct me if i'm wrong), mag ik de eerste maanden zoeken naar 'passend werk'. WO/bedrijfskunde gestudeerd, denk niet dat er bij uitzendbureaus passend werk ligt voor 2 weken...
Puur om dat soort bureaucratisch gewauwel aan te pakken zou je eigenlijk op de laatste dag nog één dag voor een uitzendbureau moeten gaan werken >:) Dat levert ze een onbehoorlijke administratieve rompslomp op en jij laat zien dat jij je echt wel aan je verplichtingen wilt houden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Unigo schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 12:19:

De reactie:

Schrijf je in met een oud C.V. bij een vacaturebank oud en voldoe aan de minimale eis van 1x per week solliciteren? Kost het je 2x 5 minuten =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
Stef87 schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 13:18:
[...]

Schrijf je in met een oud C.V. bij een vacaturebank oud en voldoe aan de minimale eis van 1x per week solliciteren? Kost het je 2x 5 minuten =)
Ga ik doen :) Volgens mij moet ik nu al beginnen met solliciteren, dus zal zo'n 5x moeten, achja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38

_Arthur

blub

Unigo schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 13:24:
Ga ik doen :) Volgens mij moet ik nu al beginnen met solliciteren, dus zal zo'n 5x moeten, achja :)
http://www.nationalevacat...page/15/page/1/ignore_ids

Succes :+
Pagina: 1