Werk / game PC (€ 900 excl. randapparatuur)

Pagina: 1
Acties:

• fonsvds
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08-2023
Beste Tweakers, ik heb een nieuwe desktop samengesteld en zou graag wat advies willen van jullie over de geschiktheid en eventuele verbeteringen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil er zowel op kunnen werken als gamen. Ik doe onderzoek naar beeldanalyse algoritmes (computer vision) en heb dus redelijk wat kracht nodig op grafisch vlak. Aangezien ik op mijn werkplek op de universiteit al een aardig rekenmonster heb staan, hoeft het ook geen state-of-the-art machine te worden, zolang ik er maar wel wat experimenten op kan draaien. Ik gebruik Matlab, Python en Visual studio, waarbij ik gebruik maak van de OpenCV library en CUDA. Ik ben dus (zo ver ik weet) aan een NVIDIA kaart gebonden.
Wat betreft games ben ik niet zo veeleisend. Ik speel vooral Anno 1404, Starcraft 2 en Diablo III. Wellicht dat ik de nieuwste Simcity ook nog aanschaf.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag zo'n €900 kosten, excl. randapparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
OCZ ModXStream Pro 600W
Dell Ultrasharp U2412M Zwart
WD Green WD20EARX, 2TB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU
De machine learning technieken die ik nu gebruik zijn vaak afhankelijk van optimalisatie algoritmes welke meestal volledig op de CPU draaien. Daarom is het fijn om een degelijke processor te hebben, dan hoef ik niet te lang te wachten op uitkomsten van kleine experimenten. Hiervoor gebruik ik ook vaak de parallel computing toolbox van Matlab, waarbij meerdere cores dus handig zijn. Ik heb nog geen ervaring met hyperthreading, wellicht kan één van jullie adviseren of dit voor mij het geld waard zou zijn?

GPU
Zoals boven beschreven denk ik dus een redelijke NVIDIA videokaart nodig te hebben om te werken met CUDA. Hij hoeft niet state-of-the-art te zijn voor het gamen op 1440p ultra o.i.d. Maar wel snel genoeg om de wat oudere games goed te trekken op mijn huidige monitor op 1920x1200.

Moederbord
Hier heb ik echt totaal geen verstand van. Deze keuze heb ik gebaseerd om de BBGs die voorbij zijn gekomen de afgelopen maanden. De kans is groot dat mijn keuze hier dus niet optimaal is. Ik wil in ieder geval meerdere slots voor intern geheugen, zodat ik er wellicht nog wat bij kan prikken indien nodig. Het gebruik van meerdere videokaarten is niet aan de orde, dus die functionaliteit is niet nodig.

HDD
Ik heb al een 2TB disk voor grote opslag en wil er graag een redelijke SSD aan toevoegen om software op te installeren welke ik veel gebruik. Ik heb me laten vertellen dat het ook verstandig is om de data voor mijn experimenten op een SSD te zetten voor snel experimenteren, dus daar moet ook ruimte voor zijn. Nou weet ik zelf niet hoeveel snelheidswinst me dit oplevert, maar ik denk dat het de €80 extra wel waard is om on plaats van een 250GB een 500GB SSD te nemen.

Intern geheugen
Op mijn huidige PC (4GB intern geheugen) loop ik nog wel eens uit het geheugen tijdens experimenten. Op mijn werk heb ik 16GB en ik denk dat het zeker het geld waard is.

Kast
Ik heb nog niet veel ervaring met de assemblage, dus de kast heb ik gekozen op basis van positieve reviews en ontwerp. Maar wellicht is hij wel niet geschikt, of overkill?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb dus sowieso een voorkeur voor NVIDIA, omdat ik dan met CUDA aan de slag kan. Wat processor betreft heb ik een lichte voorkeur voor Intel, maar ik kan deze niet echt beargumenteren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige PC maakt soms enorm lawaai, zelfs bij het streamen van Netflix, ik vermoed dat het de videokaart is (Sapphire Radeon HD6870 Dual Fan). Dit vind ik erg hinderlijk. Qua grote maakt het me niet zo veel uit, zo lang ik er alles maar in kwijt kan, en er wellicht nog een HDD bij kan zetten in de toekomst.

Ga je overklokken?
Nee.

Op basis van voorgaande Desktop BBGs en wat onderzoek op het forum, heb ik de volgende lijst samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 202,-€ 202,-
1MSI B85-G41 PC Mate€ 70,49€ 70,49
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 212,50€ 212,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,95€ 104,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 98,95€ 98,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 189,-€ 189,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 877,89

Bij voorbaat dank voor het meedenken!!

• Jasp_16
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-12-2022
Hallo het ziet er opzich goed uit alleen die kast is inderdaad wel overkill voor een goede kast met een clean look zou je ook naar deze kunnen kijken: pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed en een 500 gb SSD is misschien ook wat aan de grote kant. Je zou bijvoorbeeld naar deze met 250 gb kunnen kijken pricewatch: Crucial BX100 250GB En voor het geluid probleem, dat ligt waarschijnlijk niet aan je videokaart maar aan je cpu cooler als je er echt last van hebt zou je naar bijvoorbeeld deze kunnen kijken pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

[ Voor 23% gewijzigd door Jasp_16 op 16-06-2015 13:40 ]

• fonsvds
Thanks voor de tips! Als het de CPU koeler is, deze krijg ik waarschijnlijk ook één meegeleverd met de i5 toch? Is het de moeite waard een andere aan te schaffen als je niet gaat overclocken?

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
fonsvds schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:03:
Thanks voor de tips! Als het de CPU koeler is, deze krijg ik waarschijnlijk ook één meegeleverd met de i5 toch? Is het de moeite waard een andere aan te schaffen als je niet gaat overclocken?
Ja, want aftermarket coolers zijn wat stiller (en beter) dan de Intel stock cooler. De twee tientjes die je op je kast kunt besparen zou ik daar zeker in stoppen. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze kast: pricewatch: Nanoxia Deep Silence 3 Dark Black. Schijnt een erg stille te zijn, is prima kwaliteit en een strak design zoals de Fractal Design R5.

Verder is je build prima. Je zou twee tien op je processor kunnen besparen, maar dat is niet heel erg noodzakelijk. Wel zou je moeten kijken naar hoe groot je databestanden zijn waar je onderzoek naar doet. Ik kan me voorstellen dat 500GB redelijke overkill is. 150GB is meer dan genoeg voor je OS + Matlab + een paar games. Als je een SSD van 250GB koopt heb je dan nog 100GB over voor je databestanden en andere kleine dingetjes.

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:02

Nip

De MSI GTX 960 is erg stil en zuinig, dus daar zul je geen last van hebben. Sowieso zijn nvidia kaarten over het algemeen een stuk stiller dan AMD kaarten.

Als je een super stille CPU koeler wilt hebben omdat je aan elk geluid irriteert (ik ken het gevoel) zou ik deze aanraden: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition. Één van de állerstilste CPU coolers.

• fonsvds
Super bedankt voor de feedback!

Ik ga de SSD terugschroeven naar 250GB, datasets zijn meestal in de orde grootte <10GB, dus dat moet wel lukken. En grotere sets kosten toch ook dermate meer tijd qua processen dat het voordeel waarschijnlijk niet merkbaar is. Ik heb nu voor de Samsung 850 EVO 250GB gekozen in plaats van bijv. de goedkopere Crucial BX100 250GB, omdat de Samsung snellere schrijfsnelheid heeft. Of het echt de extra +/- €20 waard is weet ik alleen niet, iemand daar ervaringen mee?Aan de andere kant is het slechts een kleine extra investering t.o.v. het totaal budget.

Ik ben nu zeker van plan een CPU koeler erbij te halen en die kast ziet er ook strak uit! Het lijstje is nu als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 202,-€ 202,-
1MSI B85-G41 PC Mate€ 70,49€ 70,49
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 212,50€ 212,50
1Nanoxia Deep Silence 3 Dark Black€ 74,90€ 74,90
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 38,-€ 38,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 98,95€ 98,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 104,04€ 104,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 800,88

De aanpassingen geven weer wat ruimte in het budget, dus als er iemand nog voor de hand liggende upgrades ziet voor minder dan €100 hoor ik ze graag:)

• wimjongil
  • Niet online
Ik zou deze SSD nemen: pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB. Crucials hebben namelijk bescherming voor als de stroom uit valt, Samsung niet. Snel zijn ze allebei.

Die €100 marge zou je in zoiets kunnen stoppen: pricewatch: Intel Core i7-4790 Tray, maar je zou even moeten googlen of matlab en python baat hebben bij virtuele cores.

Qua gaming zit je volgens mij ook wel goed, maar misschien kun je die 100 piek beter in een videokaart dan in een processor steken. Ik ben echter geen videokaart-expert dus dat laat ik aan anderen (en jezelf ;) ) over.

• fonsvds
Na enig vervolg onderzoek denk ik dat behuizing toch iets te groot (lomp) is voor wat ik nodig heb. Ik zou met een kleinere behuizing ook wel toe kunnen lijkt me. De pricewatch: Nanoxia Deep Silence 3 Dark Black was een gouden tip, die me op het juiste spoor heeft gezet. Want qua behuizing denk ik dat zijn kleinere broertje Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black) het best bij mijn wensen aansluit. Echter, in deze behuizing past geen ATX moederbord, en dus heb ik gekeken naar micro-ATX alternatieven en kwam uit bij de ASRock B85M Pro4.

Als het goed is, is het hele zaakje nog compatibel, maar ik zou dit graag nog even bevestigd zien door de expertise die op dit forum aanwezig is:) Dan rest mij nog één vraag, kan ik een memory-card reader aansluiten op dit moederbord? Tijdens het lezen van reviews kwam ik dit ergens als knelpunt tegen, ik ging er zelf vanuit dat dit altijd wel mogelijk zou zijn, maar blijkbaar niet dus.

Onderstaand de laatste versie, alvast dank voor de feedback!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 200,95€ 200,95
1ASRock B85M Pro4€ 64,51€ 64,51
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 213,-€ 213,-
1Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black)€ 72,95€ 72,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 97,95€ 97,95
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 94,96€ 94,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,32

• wimjongil
  • Niet online
fonsvds schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 12:06:
Na enig vervolg onderzoek denk ik dat behuizing toch iets te groot (lomp) is voor wat ik nodig heb. Ik zou met een kleinere behuizing ook wel toe kunnen lijkt me. De pricewatch: Nanoxia Deep Silence 3 Dark Black was een gouden tip, die me op het juiste spoor heeft gezet. Want qua behuizing denk ik dat zijn kleinere broertje Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black) het best bij mijn wensen aansluit. Echter, in deze behuizing past geen ATX moederbord, en dus heb ik gekeken naar micro-ATX alternatieven en kwam uit bij de ASRock B85M Pro4.

Als het goed is, is het hele zaakje nog compatibel, maar ik zou dit graag nog even bevestigd zien door de expertise die op dit forum aanwezig is:) Dan rest mij nog één vraag, kan ik een memory-card reader aansluiten op dit moederbord? Tijdens het lezen van reviews kwam ik dit ergens als knelpunt tegen, ik ging er zelf vanuit dat dit altijd wel mogelijk zou zijn, maar blijkbaar niet dus.

Onderstaand de laatste versie, alvast dank voor de feedback!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 200,95€ 200,95
1ASRock B85M Pro4€ 64,51€ 64,51
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 213,-€ 213,-
1Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black)€ 72,95€ 72,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 97,95€ 97,95
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 94,96€ 94,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,32
Dat ziet er volgens mij prima uit! De videokaart en de cpu-koeler passen in de kast, alles is compatible. Ik zag dat een i7 voor Matlab niet beter is dan een i5, dus dat is ook prima. Een cardreader kun je gewoon aansluiten op usb geloof ik, sommige gaan over esata maar de meeste hebben wel usb.

Succes ermee in ieder geval!
Pagina: 1