Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op zolder (2e verdieping) is ons wifi netwerk slecht. We hebben Tele2, het kastje staat op de begane grond. IP 192.168.1.1. Deze op kanaal 12 gezet, deze was vrij.
DHCP ingesteld op 192.168.1.2 - 192.168.1.253

Hiervoor heb ik eens een sitecom repeater gekocht maar deze moest ik elke paar dagen opnieuw opstarten dus dit schoot niet op. Ook werd mij verteld dat een repeater je snelheid halveert dus niet de meest ideale oplossing is.
Er lag nog een UTP kabel van beneden naar boven dus leek het me beter een access point aan te schaffen, en deze boven op zonder te plaatsen.

Ik heb een TL-WA801ND aangeschaft en ben ongeveer 3 uur bezig geweest om hem aan de praat te krijgen...
Er zijn verschillende opties qua instellingen, onder andere access point mode en repeater mode.

Mijn eerste vraag is - is repeater mode via de UTP kabel of alleen via wifi? met andere woorden word daarmee de snelheid ook gehalveerd of niet?

Uiteindelijk heb ik hem in access point mode niet aan de praat gekregen:
Met op de PC een sttic ip adres, ingelogd in het controle paneel van de TP-link, hier Universal Access point mode, een naam van het netwerk gegeven (zeg maar even netwerk2) channel ingesteld op 13 (deze was vrij) en WPA/WPA2-PSK met hetzelfde wachtwoord als het bestaande netwerk.
Dan het IP adres van de access point ingesteld als static, 192.168.1.254 (deze zou vrij moeten blijven) en subnet mask op 255.255.255.0.
Na een reboot van het access point en de PC terug zetten op Obtain IP address automatically kan ik er wel verbinden met netwerk2 maar maakt werkt het internet niet.
Ik heb later in de LAN instellingen van de TP-link de gateway nog toegevoegd van 192.168.1.1 maar dit werkte ook niet.

Daarnaast heb ik repeater mode geprobeerd, deze kreeg ik wel aan de praat, maar is is niet erg stabiel en een ip adres verkrijgen op de PC en mobiel duurt erg lang. Op de mobiel zie je hem vaak een ip opvragen.... Op somige tijden kun je op zolder prima internetten en youtuben, maar ik heb het idee dat deze oplossing geen voordeel bied ten opzichte van voorheen (misschien wel slechter eigenlijk).

Ik vraag me af hoe ik hem goed in access mode aan de praat krijg. ik heb hier meer vertrouwen in een hoop daarmee wellicht met de tp-link beneden het gehele Tele2 ding uit te kunnen schakelen en in het hele huis genoeg te hebben aan de TP-link.

bedankt alvast!

I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
EDIT: Dit was niet van toepassing

[ Voor 79% gewijzigd door Ximon op 16-06-2015 14:07 ]

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:37

lier

MikroTik nerd

Ik denk dat je wel op de goede weg was door hem als accesspoint te configureren. Het is alleen niet duidelijk waarom het niet werkt. Stel hem nog eens in als accesspoint (de reactie van Ximon mag je even vergeten :)) en verbindt dan opnieuw. Doe vervolgens een ipconfig /all en post hier de uitkomsten.

Werk trouwens bij voorkeur met:
WPA2/AES, 20 MHz bandbreedte op 2,4 GHz en n-only.
En zoek daarbij het minst drukke kanaal. Bedenk dat 12 en 13 elkaar bijten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Want? Dit is een dedicated out-of-the-box AP.

Klinkt alsof TS in ieder geval juiste IP heeft gekozen, dus dat is het alvast niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
dion_b schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:01:
[...]

Want? Dit is een dedicated out-of-the-box AP.

Klinkt alsof TS in ieder geval juiste IP heeft gekozen, dus dat is het alvast niet.
Sorry, ik had de TS niet goed genoeg gelezen. Met een access point heeft die howto inderdaad niets toe te voegen. Bij deze gedaan, hieronder een wat uitgebreider antwoord:
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 12:46:

Mijn eerste vraag is - is repeater mode via de UTP kabel of alleen via wifi? met andere woorden word daarmee de snelheid ook gehalveerd of niet?
Repeater mode zal alleen via WiFi werken, dus dat heeft geen voordeel t.o.v. het apparaat dat je eerder gekocht hebt.
Ik vraag me af hoe ik hem goed in access mode aan de praat krijg. ik heb hier meer vertrouwen in een hoop daarmee wellicht met de tp-link beneden het gehele Tele2 ding uit te kunnen schakelen en in het hele huis genoeg te hebben aan de TP-link.
Als de TP-Link boven nu niet genoeg bereik heeft om de Tele2 unit te ontvangen (getuige de slechte betrouwbaarheid van de TP-Link in repeater mode) zal dat omgekeerd ook niet goed gaan werken: de signalen moeten immers dezelfde afstand overbruggen en door dezelfde obstakels heen. Een WiFi verbinding tussen de TP-Link en bijvoorbeeld een laptop is weliswaar niet hetzelfde maar het lijkt me aannemelijk dat dit geen enorme verbetering gaat zijn.

Om te beginnen is het denk ik een goede test om eens een computer direct op de UTP aan te sluiten. Heeft dit hetzelfde effect (geen IP via DHCP)? Is de internetverbinding dan ook stabiel (weinig tot geen packet loss, zie https://www.raymond.cc/bl...rk-lan-connection-status/)?

[ Voor 4% gewijzigd door Ximon op 16-06-2015 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoe zit het dan precies met de kanalen? wat bijt elkaar en wat niet?
bedankt voor de verdere tips over de instellingen.

ik heb de tp-link naast de tele2 kast gezet met een nieuwe kabel om zo te weten of de kabel niet stuk is.
ik heb hem op nieuw geconfigureerd, maar nog steeds geen resultaat.

ziehier de ipconfig en de status in de TP-link software
Afbeeldingslocatie: http://www.manoto.nl/webfiles/ipconf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.manoto.nl/webfiles/status.jpg

@ximon, thanks voor de info, repeater mode is dus inderdaad niet wat ik wil...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:33
- TP-Link een vast IP nummer geven (bijv 192.168.1.2, jouw .254 is een vaak gebruikt adres voor andere netwerkapparatuur)
- de Tele2 DHCP range veranderen naar 192.168.1.10 - 192.168.1.250
- de TP-Link instellen als Access Point (zoals in je screenshot)
- In de TP-Link DHCP uitzetten.
- TP-Link aansluiten op de UTP kabel die op zolder uitkomt
- je laptop moet DNS en Gateway krijgen : 192.168.1.1 (ipv .254)
doe op je laptop eens (cmd in Admin Mode) ipconfig /release, /flushdns en /renew als het nog niet werkt.

Om te kijken welke wifi kanalen vrij zijn (of het minst gebruikt worden) kun je Wifi Analyzer installeren op je smartphone (Android).

[ Voor 18% gewijzigd door EverLast2002 op 16-06-2015 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de suggesties.

Als ik DHCP uit zet in de TP-link krijg ik geen geldig IP adres. de DHCP van de tele2 router doet dan dus niks.
Ik heb het DHCP nu aan laten staan met default gateway en DNS op 192.168.1.1.
nu staan deze automatisch op 192.168.1.1 maar de DHCP server is nog wel 192.168.1.254.
(de TP-link heeft nog wel een static IP adres)
helaas werkt het internet nog niet.

Morgen maar eens verder kijken. Denk je het even makkelijk op te lossen met een mooi product wat ervoor gemaakt is, ben je nog 5 uur bezig..... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Vreemd dat het niet werkt..... ik heb enkele handleidingen vluchtig doorgekeken, maar in welke poort van de Tele2 modem zit de TP-Link aangesloten ? Met sommige modems is alleen poort 3 en 4 te gebruiken, en met weer een ander model is poort 1 niet actief. Althans, als ik de uitleg en tekeningen zo bekijk...

[ Voor 3% gewijzigd door EverLast2002 op 16-06-2015 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:41:
bedankt voor de suggesties.

Als ik DHCP uit zet in de TP-link krijg ik geen geldig IP adres. de DHCP van de tele2 router doet dan dus niks.
Dit is het probleem. Misschien is er uberhaupt geen verkeer mogelijk tussen de TP-Link en Tele2 unit? Wat gebeurt er als je de kabel die in de TP-Link zit aansluit op een laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De TV zit in poort 1 van de Tele2 kast, en deze zat in poort 2. hiermee werkte het niet. Dus prikte ik hem in poort 4 en in een keer werkt hij wel! Bedankt Everlast2002 voor de gouden tip!
Het bereik is nog niet helemaal naar wens op zolder met de access point beneden (ik dacht wellicht een sterker signaal dus op de tele2 unit wifi uit en de access point beneden als wifi station) dus zet ik hem boven neer en heb ik dan twee draadloze netwerken. nog even uitzoeken of ik dan kan regelen dat hij het sterkste signaal gebruikt.
Ik las ook al iets over het toewijzen van een zelfde ssid aan beide stations maar een ander kanaal, wellicht maakt dit het verbinden sneller.

Hoe zit het precies met de wifi kanelen, welke combinaties van 2 kanalen zijn slim om te gebruiken samen? of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
Dat maakt wel uit op 2,4 GHz, het beste kan je kanaal 1,6 of 11 gebruiken. Kanalen 12 en 13 worden niet altijd even goed ondersteund door apparatuur, en de andere kanalen overlappen. Gebruik dus een combinatie van 2 kanalen (1 en 6, 6 en 11 of 1 en 11) die het minst in gebruik zijn. Je kan in principe ook alles op automatisch laten staan, maar in mijn ervaring werkt dat voor kleine netwerken minder goed dan handmatig iets instellen.

N.b. op 5 GHz heb je geen last van overlap tussen kanalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ximon op 17-06-2015 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

N.b. op 5 GHz heb je geen last van overlap tussen kanalen.
Helaas is dit een low-end/verouderd AP die geen 5GHz doet :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de DHCP van de access point inmiddels uitgezet en nu krijgt hij wel een ip toegewezen van de tele2 router. ik heb de tele2 router en de TP-link access point dezelfde SSID gegeven en de ene op kanaal 6 en de andere op kanaal 11 gezet.

Het werkt helemaal perfect! zowel boven als beneden vol bereik en geen overgangen van het ene op het andere.

bedankt allen voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
Dat is goed om te horen, bedankt voor de terugkoppeling (dat vergeet men nogal eens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:04:
ik heb de DHCP van de access point inmiddels uitgezet en nu krijgt hij wel een ip toegewezen van de tele2 router. ik heb de tele2 router en de TP-link access point dezelfde SSID gegeven en de ene op kanaal 6 en de andere op kanaal 11 gezet.

Het werkt helemaal perfect! zowel boven als beneden vol bereik en geen overgangen van het ene op het andere.

bedankt allen voor het meedenken.
Fijn om te lezen dat het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
helaas, toch niet helemaal tevreden.... op zolder (dus met de TP-link) lijkt het signaal af en toe weg te vallen. zeg maar soms elke minuuut voor een paar seconde. het valt op een smartphone goed op omdat het wifi netwerk even wegvalt en het 3G icoontje even in beeld komt.
maar een filmpje versturen ofzo lukt dan helemaal niet, dus het signaal tussen de momenten dat het wegvalt lijkt ook niet alles.
Op de pc is het ook niet erg snel allemaal.

kanalen 6 en 11 bleken toch goed bezet dus nu even op 4 en 9 gezet, deze waren vrij. wellicht niet de beste kanalen maar wel helemaal voor ons netwerk. echter werd et niet veel beter, ook niet na een reboot van de tp-link.

iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kanalen 6 en 11 bleken toch goed bezet dus nu even op 4 en 9 gezet, deze waren vrij. wellicht niet de beste kanalen maar wel helemaal voor ons netwerk. echter werd et niet veel beter, ook niet na een reboot van de tp-link.

iemand suggesties?
Ja: lees je in over WiFi :o

Als kanalen 6 en 11 bezet zijn heb je niets aan kanalen 4 en 9, want een 20MHz WiFi-signaal overlapt met twee kanalen naar boven en naar beneden. 4 interfereert dus volop met 6, 9 interfereert volop met 11 en enigszins met 6.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8c/2.4_GHz_Wi-Fi_channels_%28802.11b%2Cg_WLAN%29.svg/720px-2.4_GHz_Wi-Fi_channels_%28802.11b%2Cg_WLAN%29.svg.png

Sowieso kun je beter pal bovenop een ander netwerk zitten (dan deel je het medium maar heb je geen last voor ruis) dan een kanaal ernaast (dan zij signalen van dat ander netwerk pure ruis voor je AP). In tech termen het verschil tussen co-channel interference en adjacent-channel interference.

Ik heb ondertussen het idee dat de 2.4GHz-band gewoon onbruikbaar vol is bij jou en het daarom niet lekker werkt. Zit weinig anders op dan 5GHz.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:14

Cramthabam

Leef en laat leven

Ik vermoed eerder dat je jezelf aan het storen bent. Ik lees dat je voor beide dezelfde ssid hebt ingesteld.
met normale consumenten producten is dit vragen om problemen. Probeer eens twee verschillende ssid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
Cramthabam schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 07:32:
Ik vermoed eerder dat je jezelf aan het storen bent. Ik lees dat je voor beide dezelfde ssid hebt ingesteld.
met normale consumenten producten is dit vragen om problemen. Probeer eens twee verschillende ssid.
Dit klopt niet. WiFi netwerken storen elkaar, ongeacht welk SSID er gebruikt wordt. Sterker nog, als jij met een fancy 802.11n access point in hetzelfde frequentiegebied zit als de buren met hun antieke 802.11b access point, dan zul je waarschijnlijk dramatische performance zien van jouw netwerk als zij het hunne gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:14

Cramthabam

Leef en laat leven

Ximon schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 08:35:
[...]

Dit klopt niet. WiFi netwerken storen elkaar, ongeacht welk SSID er gebruikt wordt. Sterker nog, als jij met een fancy 802.11n access point in hetzelfde frequentiegebied zit als de buren met hun antieke 802.11b access point, dan zul je waarschijnlijk dramatische performance zien van jouw netwerk als zij het hunne gebruiken.
Euh wat klopt er niet? Ik zeg dat ze elkaar storen. Als je twee acces points neer zet met zelfde ssid en wachtwoord heb je meer problemen omdat je apparaat dan switcht naar de andere of juist niet. Daarom zeg ik twee verschillende ssid zodat je zeker weet met welke je verbonden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
Twee access points storen elkaar alleen als ze in hetzelfde frequentiegebied zitten (zie schema van dion_b), SSID heeft hier niets mee te maken.

Dit switchen is by design, en de bedoeling ervan is dat een wireless client altijd het access point selecteert dat de beste ontvangst geeft. Als er een punt in jouw huis is waarbij beide access points slecht te ontvangen zijn waardoor de client constant omschakelt kan je beter een access point toevoegen.

Nog wat extra achtergrond bij mijn eerdere post: 802.11n gebruikt diverse technieken om de beschikbare bandbreedte te vergroten t.o.v. eerdere standaarden, waaronder "Short Preamble" en "Short Guard Interval". Kort door de bocht kunnen hiermee meer frames (oftewel IP pakket plus extra WiFi informatie) in een bepaalde hoeveelheid tijd worden uitgezonden. Als er ook legacy 802.11a/b/g netwerken in de buurt zijn die langere preamble of guard interval gebruiken kost jou dat ook bandbreedte, omdat er op een bepaald moment in tijd maar 1 station (client of AP) kan uitzenden op een frequentie, ongacht het SSID van dit station.

Overigens kan je de waarden van o.a. de preamble of guard interval ook soms zelf wat ophogen om packet loss te verminderen. Hier kan je een lijst vinden van diverse settings die (binnen TomatoUSB) te tweaken zijn, op andere firmware kunnen deze een andere naam hebben of niet beschikbaar zijn. YMMV

Pagina: 1