SSD in iMac: wel/geen Fusiondrive en wel/geen TRIM?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 08:40
Hallo,

ik ben van plan mijn mid 2011 Imac 27" (Type 12.2) te voorzien van een Samsung 850 pro SSD.
Deze SSD wil ik er extra in zetten middels een OWC kit, dus behoud van Fusiondrive en HD.

1)
Wat is het voordeel van de beide harde schijven straks als Fusiondrive te installeren?

2)
Moet ik nu wel of geen TRIM functie aanzetten? Ik lees hier zoveel verschillende verhalen over?
Volgens o.a. dit artikel
http://www.onemorething.n...tpage=true#comment-264857
is er een TRIM functie in OSX aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:44
Het voordeel van een Fusion Drive is dat je als gebruiker niet hoeft te managen welke data op welke schijf terecht moet komen. Veelgebruikte data wil je waarschijnlijk op je SSD hebben en minder belangrijke data op je HDD. Met een Fusion Drive wordt al door het OS voor je bepaald waar welke data wordt opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
En TRIM?
Volgens velen voldoet Garbage Collection al en hoef je de TRIM functie niet extra aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
Volgens mij verschilt het per drive of TRIM wel of niet nodig is. Ik heb het op mijn Macs met Crucial M4 en Samsung 830 wel aanstaan omdat ik daar verschil merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:14

talin

ES-MA

tjerkpolle schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:05:
En TRIM?
Volgens velen voldoet Garbage Collection al en hoef je de TRIM functie niet extra aan te zetten.
komt verandering in: http://www.onemorething.n...in-os-x-10-11-el-capitan/

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

tjerkpolle schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 12:38:
ik ben van plan mijn mid 2011 Imac 27" (Type 12.2) te voorzien van een Samsung 850 pro SSD.
Waarom de 850 Pro? Er zijn (veel) goedkopere SSDs te koop die niet veel minder presteren.
pricewatch: Samsung 850 Pro 256GB
pricewatch: Crucial BX100 250GB

[ Voor 7% gewijzigd door Pjotr op 16-06-2015 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

D'r is een reden dat Apple TRIM niet aanzet op niet-eigen SSD's: https://blog.algolia.com/...rives-are-not-that-solid/

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordbeta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-08-2020
tjerkpolle schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 12:38:

1)
Wat is het voordeel van de beide harde schijven straks als Fusiondrive te installeren?

...
Ik heb enkele maanden geleden mijn oude HDD in een optibay geplaatst en er een Crucial MX100 in gezet, werkt perfect! Ik heb in het begin wat problemen gehad dat het gehele systeem vast liep, begon te piepen, maar na nog maals alles open te halen en weer aan te sluiten werkt alles nu naar behoren.

Qua snelheid doet het niets onder voor een pure SSD in dagelijks gebruik, maar je hebt wel het voordeel van extra opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
Dank voor de reacties, ik laat de TRIM wel lekker uit staan als ik de reacties zo lees.

850 pro al in huis :-)

• Japio_342
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:02
Hallo,

ik heb gisteren een Samsung 850 EVO (250GB) in mijn 21" iMac 2011 geïnstalleerd (erbij).

Schijf wordt netjes herkent en partitie aangemaakt.

Hoe kan ik deze nu het beste gebruiken?

Ik heb de laatste IOS update nog niet gedaan...

zijn er duidelijke instructies, met behoud van huidige gebruikers/bestanden?

Thanks,
Jaap

• Volkan1984
Japio_342 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:07:
Hallo,

ik heb gisteren een Samsung 850 EVO (250GB) in mijn 21" iMac 2011 geïnstalleerd (erbij).

Schijf wordt netjes herkent en partitie aangemaakt.

Hoe kan ik deze nu het beste gebruiken?

Ik heb de laatste IOS update nog niet gedaan...

zijn er duidelijke instructies, met behoud van huidige gebruikers/bestanden?

Thanks,
Jaap
Eerst een opmerking: een Mac draait niet op iOS.

OK ik neem aan dat je je Samsung SSD dus als opstartschijf wil gebruiken. Ga naar de App Store en zoek naar Yosemite. Druk op Download, je krijgt een melding of je 'm echt wil downloaden. Druk op Ja. Vervolgens als Yosemite is gedownload, krijg je een scherm of je Yosemite wil installeren. Druk op Ja. Dan kies je de Samsung SSD. Mogelijk geeft het installatieprogramma aan dat je Samsung SSD niet op de juiste wijze geformatteerd is. Als dit zo is ga je naar Spotlight en zoek je naar Schijfhulpprogramma. Dit open je en dan kies je de Samsung SSD aan de linkerzijde. Dan ga je naar Partities. Daar kies je voor 1 partitie. Dan druk je op Structuur en kies je voor Mac OS uitgebreid (journaled). Bij Opties kies je voor GUID formattering. Dan druk je op Pas toe.

Als Yosemite op de SSD is geinstalleerd start de computer opnieuw op. Loop door de stappen die je worden aangeboden. Bij Terugzetten van data kies je voor ik Terugzetten vanaf een schijf. Dan kies je voor Macintosh HD (dat is je gewone HDD die in je Mac zit (tenminste, ik neem aan dat die er nog in zit)). Dan kies je voor alles terugzetten.

Dat is het zo'n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japio_342
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:02
Hallo,

dank voor de instructies, ik bedoelde OSX.

Als ik de update via de standaard software update doe, komt dan ook de vraag op welke schijf te installeren?

De HDD laat ik zitten. Houd terugzetten in dat alles op de SSD komt, of gaat OSX dat bepalen?

Groeten,
Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
Japio_342 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 18:21:
Hallo,

dank voor de instructies, ik bedoelde OSX.

Als ik de update via de standaard software update doe, komt dan ook de vraag op welke schijf te installeren?

De HDD laat ik zitten. Houd terugzetten in dat alles op de SSD komt, of gaat OSX dat bepalen?

Groeten,
Jaap
Als je update wordt de locatie van je huidige installatie niet veranderd. M.a.w. dan blijft het op de HDD staan. Met terugzetten kan je kiezen waar je de data wil opslaan. Kies dan voor de Samsung SSD.
Pagina: 1