Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 23:42

Vickiieee

Kritische lezer.

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Sinds een tijdje heb ik problemen met de laser van mijn Logitech G5 muis (de mooie blauwe, niet die lelijke zilvere met roestvlek :9).
Destijds in 2009 met de vader van de vriendin die ik destijds had een computer bij elkaar gezocht. Vanaf dat begin deze muis gehad. Altijd heb ik de muis gebruikt op mijn bureau, geen muismat o.i.d. eronder. Ook nooit over nagedacht omdat het gewoon perfect werkte. Bureau is wit, licht glimmend en glad, ideaal voor de muis.

Echter heb ik sinds mijn huidige vriendin een keer aan het knutselen was aan mijn bureau voor haar opleiding (waarbij ze lijm gebruikte) problemen met de muis op het bureau. Er zit géén lijm op de laser of wat dan ook, dat is het probleem niet. Maar ze heeft wel lijm gemorst op het bureau zelf waar ik altijd de muis had liggen. De lijmresten heb ik er af gekrabd en er lijkt geen beschadiging aan de laklaag van het bureau te zijn, maar de muis reageert hier nu niet meer goed.
Soms registreert de muis de beweging, maar soms ook niet. Zo kan ik een beweging doen waarbij ik vroeger van linksonder naar rechtsboven in het scherm kon in één beweging, nu kom ik hooguit halverwege. Op andere plekken op het bureau lijkt de muis het goed te doen.

Punt is dat ik nu sinds een hele tijd een Quest erbij pak als ik achter de PC zit. De muis trackt hier goed op (cover is glad en ook licht glimmend). Maar nu verslijt ik hier aardig wat Quests mee, de voor en achterkant gaan er binnen een week doorheen. Waarbij slijtageplekken optreden op de voor- en achterkant van de Quest en ik een nieuwe moet pakken omdat de muis dan niet meer fatsoenlijk beweging registreert.
Ik heb overigens een muismat van Qck geprobeerd, de Qck, maar dit hielp niet. Dit leidde tot hetzelfde probleem. Of zal een gladde(re) muismat hierbij helpen?

Nu is mijn vraag: waar kan dit aan liggen?
- Is de laklaag van het bureau toch iets beschadigt (door de lijm of het eraf krabben van de lijm) waardoor het niet meer goed werkt?;
- Kan ik het bureau schuren (tot op het hout) op de plek waar ik muis om dit op te lossen?;
- Of zijn er ook andere mogelijkheden? (Afgezien van een nieuwe muis kopen, de muis doet álles nog en werkt perfect, afgezien van bovenstaand probleem :9);
- Zijn er Tweakers die dit ook gehad hebben en op een of andere manier opgelost hebben?;
- Tips en tricks?

TL;DR:
Muis werkte altijd op mijn witte, licht glimmende en gladde bureau. Tegenwoordig niet meer. Sensor zelf is niks mis mee (schoongemaakt met een wattenstaafje en alcohol (nee, geen Vodka, grappenmakers :9)). Hoe kan ik dit oplossen?

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:10

Nibbz

Postmaster General

een muismat kopen? :D

overheen gelezen :(

[ Voor 41% gewijzigd door Nibbz op 16-06-2015 11:24 ]

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:32

TommieW

Numa numa.

Ik heb overigens een muismat van Qck geprobeerd, de Qck+, maar dit hielp niet. Dit leidde tot hetzelfde probleem. Of zal een gladde(re) muismat hierbij helpen?
-----

Werkt gewoon printerpapier wel?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je je bureau niet gewoon omdraaien? Zodat die plek aan de achterkant zit waar je niet muist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vickiieee

Vickiieee

Kritische lezer.

Topicstarter
TommieW schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:23:
[...]

[...]

-----

Nog niet geprobeerd. Hier kan ik vanmiddag/vanavond wel even naar kijken. Ik zal het op mijn to-do lijstje zetten :).
Net zoals nog even goed checken of het op een niet aangetast gedeelte van het bureau het wél fatsoenlijk werkt.

TERW_DAN schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:23:
Kun je je bureau niet gewoon omdraaien? Zodat die plek aan de achterkant zit waar je niet muist?
Helaas geen optie. Bureau heeft een uitschuif-lade en aan de achterkant zit een houten plaat waarachter je kabels weg kan werken.. (Als je het bureau tegen de muur zet zoals ik nu heb).

Nibbz schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:22:
een muismat kopen? :D

overheen gelezen :(
Wat betreft de muismat: gezien het succes van gladde oppervlakken dat ik heb met de muis (bureau en de gladde, glimmende Quest), zijn er muismatten die glad zijn die ik zou kunnen proberen? En ook niet al te duur zijn? :P Volgens de Pricewatch (filteren op Aluminium en kunststof) zijn er wel een paar muismatten die ik kan proberen. (pricewatch: Razer Sphex, pricewatch: Steelseries 4HD, pricewatch: Steelseries - 9HD)
Geloof dat ik vanmiddag nog maar even snel bij de Media Markt langs wip om de muismatten nog een keertje te checken daar ;).

[ Voor 37% gewijzigd door Vickiieee op 16-06-2015 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vickiieee

Vickiieee

Kritische lezer.

Topicstarter
Tevens een *BUMP*
TommieW schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:23:
[...]

[...]

-----

Geprobeerd, ook dat werkt helaas niet, zelfde tracking probleem..

Ook een Razer Goliathus Speed edition geprobeerd, maar ook dezelfde tracking problemen.. Deze muismat heeft een andere textuur dan de Steelseries Qck die ik geprobeerd had (gladder), maar ook dat hielp niet..

Nu zo lang een muis van pricewatch: Maxxter Gaming Mouse hier liggen. Bij de Action gekocht voor €4,99 :D

Al met al lijkt het probleem dus echt aan de laser te liggen. Muismat en het bureaublad trackt de muis niet goed op, ondanks dat hij dat altijd goed gedaan heeft. Een gladd en licht glimmende Quest cover trackt hij daarentegen weer goed op..

Pagina: 1