PC dood na uitschakelen stekkerdoos (moederbord batterij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 679182

Topicstarter
Hallo allemaal,

Een paar dagen geleden wilde ik mijn desktop PC aanzetten. Er gebeurde niks. Geen lampjes, geen fans die aanspringen, geen gedeeltelijke boot, niks.

Ik heb al een aantal stappen ondernomen om erachter te komen wat er precies mis is. Als eerste dacht ik dat het om de voeding ging. De stekker van de voeding heb ik vervangen en deze doet het gewoon. Daarna heb ik getest of de aanknop wellicht defect was door direct op het SATA paneel van het moederbord contact te maken met een paperclip. Dit deed echter ook niks.

De volgende dag heb ik mijn voeding volledig ontkoppelt en ben ik naar een lokale computerzaak geweest. Een monteur heeft mijn voeding doorgemeten en hij gaf aan dat er niks mis was met de voeding, alle voltages waren goed.

Vervolgens heb ik mijn desktop proberen te booten zonder de grafische kaart en heb ik de twee interne geheugens apart geprobeerd. Weer niks.

Het lijkt mij logisch dat er iets in het moederbord niet goed gaat. Geen idee alleen wat. Voordat ik de stap neem om mijn moederbord te gaan vervangen zou ik graag nog wat andere opinies hebben op mijn situatie.

Wel moet ik vermelden dat de voeding van de desktop altijd op een stekkerdoosheeft gezeten met een oranje aan/uit knop. Deze stekkerdoos had ik al een week of 5 niet meer uitgezet. De nacht voordat mijn pc niet maar aan ging heb ik de stekkerdoos voor het eerst in 5 weken uitgezet. Kan dit voor een defect hebben gezorgd? Ik heb ook gelezen dat het uitzetten van een stekkerdoos voor problemen met de batterij van een moederbord kan zorgen. Is het een optie deze batterij te vervangen? Lijkt mij dat een pc het gewoon moet doen zonder moederbord batterij.

Hieronder een lijst met de hardware:

Moederbord: Gigabyte Z77x-D3H
Grafische kaart: MSI GTX 670
Voeding: Corsair TX 550M
Intern geheugen: 2x Corsair Vengeance LP 8GB (2x4GB)
Processor: Inter Core i5

Alvast hartelijke bedankt voor alle feedback!

Met vriendelijke groet,

Maurice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 04:10
Batterij is zodat de bios instellingen bewaard blijven ook als de PC uit staat. Dus zonder dat, als je de PC uit zou zetten, ben je de bios instellingen kwijt.

Batterij is te vervangen uiteraard.

http://www.makeuseof.com/...therboard-have-a-battery/

[ Voor 15% gewijzigd door legendareN op 16-06-2015 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monochrome
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-06 01:10
Een lege batterij zorgt er sowieso niet voor dat een PC niet meer opstart. Hij zou in ieder geval fans laten horen en een POST-scherm tonen.

Ik vermoed dat je gewoon pech hebt, en het bordje de geest heeft gegeven. Maar ik zou eerst nog even controleren of hij misschien teruggesprongen is naar beeld via de uitgang op je moederboard in plaats van je grafische kaart. Dus prik je monitor even in je moederbord, start op, en kijk of je beeld krijgt. Misschien dat je bios terug is naar standaardinstellingen en daarbij kiest voor de IGP.

Edit: geen fans, bovenstaande kan dus niet. Dan zou ik zoveel mogelijk componenten uit je pc halen (graka eruit, schijven los, RAM weg of slechts 1 module laten zitten) en proberen op te starten met in feite alleen moederbord + processor aangesloten. Als een ander component voor een probleem zorgt, ZOU dit iets kunnen fixen

[ Voor 23% gewijzigd door Monochrome op 16-06-2015 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar ook zonder dat ding boot je systeem gewoon (als het goed werkt natuurlijk). En die batterijtjes gaan doorgaans wel effe mee (een keer een stekkerdoos uitzetten heeft daar weinig invloed op). Als je structureel het ding zonder stroom laat staan dan gaat het ding wel een keer leeg (ze zijn niet oplaadbaar).

En kortsluiten met een paperclip op het SATApaneel? Ik weet niet precies wat je SATApaneel is, maar het lijkt me dat je daar eerder dingen mee sloopt als je met je SATApoorten gaan lopen klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
hele stomme vraag misschien, maar ook het knopje op de voeding omgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vluggejapienl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-06 15:38
Batterij is inderdaad een goeie. Makkelijk te testen ook met een knoopcelletje van 2-5 euro.

Daarnaast kan het ook zo zijn dat je voeding wel stroom levert, maar simpelweg niet genoeg om t systeem te starten. (heb je hardware updates gehad? Daarnaast is dit wel vreemd omdat je de graka al ontkoppeld had)

Ook het (per ongeluk) ontkoppelen of stuk van de CPU fan kan zijn dat je niks hoort bij t starten maar dat je PC niet start, omdat de BIOS detecteert dat de CPU fan niet draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 09:51
Wat legendareN zegt, en probeer eens een ander stopcontact. Niet alleen op het verdeelblok, maar ook op de muur. Dat zou het ook nog kunnen zijn.

edit:

Met een defecte batterij zou het systeem wel moeten booten, alleen zou het dan moeten gaan miepen dat de batterij stuk/leeg/whatever is.

[ Voor 35% gewijzigd door freggel op 16-06-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
vluggejapienl schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:36:
Batterij is inderdaad een goeie. Makkelijk te testen ook met een knoopcelletje van 2-5 euro.

Daarnaast kan het ook zo zijn dat je voeding wel stroom levert, maar simpelweg niet genoeg om t systeem te starten. (heb je hardware updates gehad? Daarnaast is dit wel vreemd omdat je de graka al ontkoppeld had)

Ook het (per ongeluk) ontkoppelen of stuk van de CPU fan kan zijn dat je niks hoort bij t starten maar dat je PC niet start, omdat de BIOS detecteert dat de CPU fan niet draait.
Het batterijtje alleen zorgt niet ervoor dat er totaal geen response komt als je de computer start.

En zijn voeding is meer dan zat voor zijn hardware :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vluggejapienl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-06 15:38
legendareN schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:38:
[...]

Het batterijtje alleen zorgt niet ervoor dat er totaal geen response komt als je de computer start.

En zijn voeding is meer dan zat voor zijn hardware :p
Blijft CPU fan dus nog over :P Daarnaast heb k ook wel meegemaakt dat t Mobo niet (meer) kan piepen.

Ipv wandsocket wisselen moet je mss ff de spanning checken (koppel de 2000watt stofzuiger er eens aan, of waterkoker), om te zien of deze in je huis dingen doet doorslaan. Maar neem haast aan dat je wel had gemerkt als een hele groep in je huis zonder stroom zou zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 09:51
vluggejapienl schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:45:
[...]

Blijft CPU fan dus nog over :P Daarnaast heb k ook wel meegemaakt dat t Mobo niet (meer) kan piepen.

Ipv wandsocket wisselen moet je mss ff de spanning checken (koppel de 2000watt stofzuiger er eens aan, of waterkoker), om te zien of deze in je huis dingen doet doorslaan. Maar neem haast aan dat je wel had gemerkt als een hele groep in je huis zonder stroom zou zitten)
Het wisselen van de wandcontactdoos was meer om uit te sluiten dat het niet aan het stekkerblok of een van de contacten in de stekkerdoos ligt. ;) Dat is de makkelijkste manier om dit uit te sluiten, je weet de technische kennis van de poster niet hè. :) (Vroeger tijden op de helpdesk gezeten :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:12

TommyGun

Stik er maar in!

Anoniem: 679182 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:55:
Daarna heb ik getest of de aanknop wellicht defect was door direct op het SATA paneel van het moederbord contact te maken met een paperclip. Dit deed echter ook niks.
SATA paneel?

Je bedoelt dit neem ik aan (F_Panel)? http://jcyberinux.com/rjd...ut-power-case-button.html

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Excuus, F_Panel natuurlijk. Even twee dingen door elkaar gehaald..

Verder enige ervaring met deze situatie? Alvast bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Anoniem: 679182 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 12:44:

Dus je voeding 'start' wel als je die met een paperclip start? Ik weet niet wat je lokale computerboer getest heeft maar even voor de volledigheid toch verifieren. http://www.instructables....ower-Supply-without-a-PC/

Als dat in orde is, en je PC start niet door middel van de F_Panel truc, dan vrees ik toch voor het moederbord... Als er iets met je geheugen, processor, of wat dan ook is dan zou 'ie minstens aan moeten slaan, al is het maar even.

ATX stekker zit goed? Eventueel de P4 ook? http://superuser.com/ques...nect-a-psu-to-a-mini-case

Branden er ledjes op je moederbord?

[ Voor 11% gewijzigd door TommyGun op 16-06-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Anoniem: 679182 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 12:44:

Er zijn een aantal tips gegeven in dit topic, misschien ze ook allemaal even te quoten zodat mensen weten of je dat al geprobeerd hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Intel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-07 21:39
Het gekste wat ik ooit meegemaakt heb was dat het aan de behuizing lag. Dat was een behuizing met dempingsmatten (origineel gemonteerd af fabriek). Van de een op andere dag hetzelfde verhaal als hierboven. Opeens pc dood. Zaakje uitgebouwd en los aangesloten zonder behuizing. Alles werkte perfect.Terug in de behuizing werkte de pc weer niet. Vraag niet wat het was maar na diverse keren in en uitbouwen en uitwisselen van componenten werkte het weer wel. 8)7

Overigens zal dat hier niet het geval zijn. De voeding is nagemeten en de voltages kloppen, maar zijn Ampères ook doorgemeten op de voeding? Voltage zegt niet alles.... kan toch een probleem van de voeding zijn. :o

Overigens brandt er wel een ledje op het moederbord als de voeding aangesloten is? Zo nee dan is het zeker een voedingsprobleem. Probeer eens het volgende:
- voeding eraf en batterij ontkoppelen (laat het moederbord eens een kwartier stroomloos).
- laat de videokaart eens uit het systeem (sluit de monitor op de onboard videokaart aan)
- druk daarna de aan/uit schakelaar van je kast eens een seconden of 10 in.
- voeding weer aansluiten
- aan/uit schakelaar indrukken en kijken of er leven in komt (piepjes, led's en/of fans die gaan draaien)

Geheugen lijkt me geen oorzaak voor geen "teken van leven" (tenzij het geheugen niet correct in de juiste geheugenbanken geplaatst is.... zie handleiding moederbord). Als niets meer werkt en de voeding is 100% goed dan is meestal het moederbord kapot (bios kan ook corrupt zijn maar dan gaan nog wel led's branden of fans draaien) of de cpu (wat normaal een zeldzaamheid is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Mr. Intel schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:12:
Het gekste wat ik ooit meegemaakt heb was dat het aan de behuizing lag. Dat was een behuizing met dempingsmatten (origineel gemonteerd af fabriek). Van de een op andere dag hetzelfde verhaal als hierboven. Opeens pc dood. Zaakje uitgebouwd en los aangesloten zonder behuizing. Alles werkte perfect.Terug in de behuizing werkte de pc weer niet. Vraag niet wat het was maar na diverse keren in en uitbouwen en uitwisselen van componenten werkte het weer wel. 8)7
Het moederbord kan kortsluiten met de kast (afstandsbusjes niet goed of wat dan ook). Dan krijg je dat ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TommyGun schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 12:57:
[...]

Dus je voeding 'start' wel als je die met een paperclip start? Ik weet niet wat je lokale computerboer getest heeft maar even voor de volledigheid toch verifieren. http://www.instructables....ower-Supply-without-a-PC/

Als dat in orde is, en je PC start niet door middel van de F_Panel truc, dan vrees ik toch voor het moederbord... Als er iets met je geheugen, processor, of wat dan ook is dan zou 'ie minstens aan moeten slaan, al is het maar even.

ATX stekker zit goed? Eventueel de P4 ook? http://superuser.com/ques...nect-a-psu-to-a-mini-case

Branden er ledjes op je moederbord?
Er start niks met de paperclip truc. ATX Kabel dubbelcheck, zit goed in het moederbord. Voor de p4 hetzelfde.

Er branden geen ledjes op het moederbord. Zitten er zo te zien ook geen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Intel
@TommyGun

Dat zou je zeggen.... maar die pc heeft eerst weken gewerkt en de afstandsbusjes waren origineel en waren goed er werd geen metaal geraakt. Het enige wat ik kan bedenken waren die dempingsmatten. Misschien een statisch veld in de kast o.i.d. (was een Sweex kast maar gebouwd door e.e.a Amerikaanse fabrikant). De kast was zeer stevig (dik materiaal). Dus je kon niet bij wijze van spreken door de kast op te tillen of verplaatsen kortsluiting maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Intel
Geen ledjes op het moederbord? Ik dacht dat Gigabyte er normaal 2 had. Eentje voor het bios en eentje voor de power (ik meen oranje).

Die power led moet normaal altijd branden als het systeem spanning krijgt (dus ook als de pc uitgeschakeld is maar wel de voeding aangesloten heeft met de schakelaar van de voeding op aan). Heb ik bij al mijn Intel moederborden ook (groen ledje). Kijk eens in je manual. ;)
Pagina: 1