Toon posts:

Is een nieuwe processorkoeler zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb als processor een I7 860. Als processorkoeler heb ik een vrij goedkope Zalman CNPS5X Performa.

Deze laat ik als maximale snelheid niet op 100% lopen, dat geeft te veel herrie.

Op maximaal 80% van de snelheid komt hij niet boven mijn andere fans uit.

Met Prime95 bereikt de processor een maximale temperatuur van 60-65 graden.

Is dit een beetje redelijk? Kan ik met deze temperatuur bij dagelijks gebruik problemen verwachten en is het zinvol om een andere, beter presterende koeler te monteren?

Ik heb op internet diverse reviews van processorkoelers gelezen (onder andere van de Coolermaster hyper serie en de Scythe Mugen), maar ik kom er niet echt achter of deze koelers veel stiller zijn en/of beter koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
Als je niet overclocked dan is 60/65 graden onder full load met prima een acceptabele temperatuur. Volgens mij was de opgegeven max temp van intel zelf iets van 74 graden, maar je cpu zal zichzelf pas throttlen bij 90+ graden.

Persoonlijk zou ik dus niets veranderen aan je cpu koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En mocht je het geluid storend vinden dan kun je altijd kijken naar een nieuw setje fans, zonder dat je het koelblok zelf gelijk moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om de overige fans in toom te houden heb ik al een fancontroller geinstalleerd (vergeten om te vermelden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:39
60-65 is prima zeker voor prime95. zolang hij niet boven de 70 met prima uit komt zie ik geen reden om er iets aan te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:11
Heb dit ook gehad een simpele Artic Alpine 11 pro rev2 van 13 euro was de oplossing voor mij erg stil en koelt eitjes beter.
Pagina: 1