Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michigan
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-08 08:13
Hi,

Na hier veel gelezen te hebben over SSD's, eindelijk een SSD gekocht.

Echter, er zat geen software bij voor het overzetten van mijn programma's/ windows 8.1.

Ik heb geen windows DVD, maar zou toch graag mijn huidige HDD (in mijn laptop) volledig, inclusief windows 8.1 dat erop staat, overzetten op mijn SSD.

De HDD kan ik daarna als externe schijf gebruiken.

Iemand advies over hoe ik dit kan doen?

Alvast dank!

P.s. er zat standaard windows 7 op mijn laptop, windows 8 pro heb ik aangeschaft en later geupdate naar windows 8.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

rdt.dop schreef op maandag 15 juni 2015 @ 23:22:
Hi,

Na hier veel gelezen te hebben over SSD's, eindelijk een SSD gekocht.

Echter, er zat geen software bij voor het overzetten van mijn programma's/ windows 8.1.

Ik heb geen windows DVD, maar zou toch graag mijn huidige HDD (in mijn laptop) volledig, inclusief windows 8.1 dat erop staat, overzetten op mijn SSD.

De HDD kan ik daarna als externe schijf gebruiken.

Iemand advies over hoe ik dit kan doen?

Alvast dank!

P.s. er zat standaard windows 7 op mijn laptop, windows 8 pro heb ik aangeschaft en later geupdate naar windows 8.1
Heb je 8.0 wel als DVD ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een kleine tip, met schijfbeheer van windows verklein je best eerst (indien nodig) je bestaande partitie naar de grote van de ssd. Liever iets kleiner (paar 100 MB dan je ssd groot is). En dan gebruik je een programma zoals evanescent aanhaalt.

Om je hdd later als externe harde schijf te gebruiken kan je van die cases kopen op banggood.com en dergelijke.
Vb voor 2.5" hdd: http://www.banggood.com/A...ternal-Case-p-951719.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2015 @ 23:57:
Nog een kleine tip, met schijfbeheer van windows verklein je best eerst (indien nodig) je bestaande partitie naar de grote van de ssd. Liever iets kleiner (paar 100 MB dan je ssd groot is). En dan gebruik je een programma zoals evanescent aanhaalt. [...]
Dat is totaal niet nodig, dat kan die tool prima zelf.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Room42 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 00:28:
[...]

Dat is totaal niet nodig, dat kan die tool prima zelf.
Heb persoonlijk verschrikkelijk slechte ervaringen met windows-partities te laten aanpassen door third-party programma's. Ik weet niet of dat ondertussen al verbeterd is maar ik neem liever het zekere voor het onzekere ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Sowieso: Een backup moet je altijd hebben.

Maar de partities worden niet geresized, deze worden gewoon op maat aangemaakt op de doelschijf. Daarna wordt er niet op sectorniveau gekopieerd maar op file level (VSS).

Juist het handmatig eerste verkleinen van de partitie is relatief gevaarlijk omdat je daarmee aan de originele data zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michigan
Dat had ik niet verwacht, antwoord op dit soort tijdstippen.

Ik heb helaas helemaal geen dvd's met windows, maar ik zal eerst de website van Evanescent af speuren.

Heel erg bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:53
Deze heb ik gebruikt.

http://nl.hardware.info/r...d-met-juiste-4k-alignment

werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Room42 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 00:35:
Sowieso: Een backup moet je altijd hebben.

Maar de partities worden niet geresized, deze worden gewoon op maat aangemaakt op de doelschijf. Daarna wordt er niet op sectorniveau gekopieerd maar op file level (VSS).

Juist het handmatig eerste verkleinen van de partitie is relatief gevaarlijk omdat je daarmee aan de originele data zit :)
Ah, goed om weten ;) weer wat bijgeleerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michigan
Ook jij bedankt Boomster, fijn dat ik in korte tijd zoveel goede reacties kreeg. :)

Vandaag een leesdag :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twido
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-01-2021

Twido

Eens een ALFA, altijd een ALFA

ik heb hier ook een vraag over.
Ik heb hier een spiksplinternieuwe asus laptop liggen.
Deze is nog niet opgestart geweest!
Ik wil nu de HD van 500 gb vervangen door een SSD van 256 Gb;(de 500 gig wil achteraf in een caddy steken waar de CD - rom en gebruiken als data schijf.)
En dan gewoon de windows installatie doen (eerste opstart) vanaf de nieuwe SSD.
Hiervoor moeten dus ook waarschijnlijk de verborgen partities overgezet worden.
Dus een 1 op 1 kopie van de HD op de SSD.
Is dit mogelijk?
Krijg ik geen problemen met de partities door het overzetten op een kleinere SSD.
of installeer ik best eerst de laptop (eerste opstart) en ga ik dan pas alles overzetten?

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

Twido schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 22:06:
ik heb hier ook een vraag over.
Ik heb hier een spiksplinternieuwe asus laptop liggen.
Deze is nog niet opgestart geweest!
Ik wil nu de HD van 500 gb vervangen door een SSD van 256 Gb;(de 500 gig wil achteraf in een caddy steken waar de CD - rom en gebruiken als data schijf.)
En dan gewoon de windows installatie doen (eerste opstart) vanaf de nieuwe SSD.
Hiervoor moeten dus ook waarschijnlijk de verborgen partities overgezet worden.
Dus een 1 op 1 kopie van de HD op de SSD.
Is dit mogelijk?
Krijg ik geen problemen met de partities door het overzetten op een kleinere SSD.
of installeer ik best eerst de laptop (eerste opstart) en ga ik dan pas alles overzetten?
Ik zou gewoon windows vers installeren op je SSD. Die recoverypartitie en bloatware wil je sowieso toch niet hebben.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twido

Twido

Hoe kan ik dit doen als windows op de HD staat (en waarschijnlijk op een verborgen partitie)
Er is geen lose CD meegeleverd met windows op zoals bij een pc.

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Heb dit pas gedaan met een laptop, met minitool partition wizard.
http://www.partitionwizar...n-wizard-bootable-cd.html
Ze hebben ook gewoon een installer versie, als je geen cd/dvd hebt.

tip: als je geen cd/dvd in de laptop hebt, maar wel een desktop pc; schroef je laptop hdd eruit en koppel die aan je desktop-pc. Daar kan je dan ook de SSD aan koppelen, de gewenste actie uitvoeren (disc to disc kopie), de ssd en hdd er weer af koppelen en de SSD terugplaatsen in de laptop. De Hdd kan je eventueel ook nog vast her-partitioneren, terwijl die nog aan de desktop "hangt". Moet de laptop-ssd natuurlijk wel draaien op je laptop; die zou ik als eerste ff testen.
Mavamaarten schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 22:11:
[...]

Ik zou gewoon windows vers installeren op je SSD. Die recoverypartitie en bloatware wil je sowieso toch niet hebben.
Als je de recovery-partitie niet wil, kan je met minitool ook de "migrate hdd to SSD wizzard" uitvoeren; die zorgt ervoor dat alleen de actieve windows partitie word overgezet; de hidden recovery partitie verdwijnt dan helemaal ;)

Vind het zelf iig een geweldig programma met ook nog een gelikte interface.

[ Voor 28% gewijzigd door Madrox op 20-06-2015 01:29 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:53
Twido, lijkt me beter als je even een eigen topic start, je kaapt nu deze.

@TS: laat je even weten of het gelukt is en waar je tegenaan liep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Twido schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 01:00:
Hoe kan ik dit doen als windows op de HD staat (en waarschijnlijk op een verborgen partitie)
Er is geen lose CD meegeleverd met windows op zoals bij een pc.
Die werkt gewoon in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twido

Twido

sorry voor het kapen van dit topic, maar toch wil ik even Madrox bedanken voor zijn zeer goed bijdrage.
Dit is de oplossing die ik zocht .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Ik heb dit klusje pas gedaan met behulp van Acronis True Image. Werkte perfect. Eerst een image maken van de oude schijf naar een externe HDD. (Heb je gelijk een backup) en dan de image terugzetten naar de nieuwe SSD. Je kunt op het moment van terugzetten aangeven hoe groot je de partities wilt hebben. Dit natuurlijk binnen de ruimte die er is. True Image houdt vanzelf al rekening met de juiste partition alignment zodat je de maximale performance kan halen met je SSD.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1